Preţ de o singură seară, la cinematograful bucureştean "Scala", a fost ovaţionat Timpuri Noi. Nu genialul film al lui Chaplin, ci grupul rock ce şi-a luat, acum mai bine de trei decenii, numele după acesta. Iar în ultima vreme tot mai mulţi artişti români, dar şi străini, aleg să concerteze în săli de cinematografe, iar evoluţia trupei Timpuri Noi a însemnat o reuşită memorabilă. Afişul concertului, intitulat "Unplugged pentru tata", a fost unul foarte simplu ca imagine, o mustaţă desenată în negru pe alb. Asta, pentru că el a avut loc la 19 ani după primul concert "unplugged" (acustic) al trupei, a cărui imagine era un bebeluş cu papion. Copilul a crescut... De la înfiinţarea sa, Timpuri Noi a fost o trupă modernă, cu un pas în faţă, iar concertul de atunci, de la Teatrul Ion Creangă, primul unplugged al unei formaţii româneşti de rock, s-a bucurat de un succes răsunător şi a fost imortalizat pe un disc ce a făcut istorie. După drastice schimbări de componenţă, Timpuri Noi a revenit, pentru o seară, la conceptul de concert acustic. În formula de trio, Timpuri Noi rămâne una dintre cele mai vii, mai proaspete trupe româneşti de rock, şi asta s-a simţit şi pe scena cinematografului, de unde piesele lor, unele mai vechi, altele foarte noi, au răsunat, chiar şi în haina lor acustică, foarte aprinse şi ritmate. Alături de Dan Iliescu, fondatorul grupului, şi de colegii săi Felix Sfura (tobe) şi Sabin Penea (bas, vioară) s-au aflat Alina Crişan (saxofon), Berti Barbera (percuţie) şi cvartetul Solaris. Poate că mulţi dintre cei prezenţi în sală sau chiar pe scenă nu mai participaseră la un concert în cinematograf. Dan Iliescu nu este însă doar un chitarist şi un compozitor rock de excepţie, ci şi un personaj carismatic, astfel încât glumele sale au destins imediat atmosfera, care în scurt timp a semănat cu una dintr-un club în care publicul cântă alături de trupă. L-am rugat pe Dan Iliescu să ne povestească despre conceptul de concert acustic şi despre seara de la "Scala".
"Primul nostru unplugged de acum 19 ani a fost o provocare. Pe atunci, genul era la modă în străinătate, şi producătorul nostru, Radu Cartianu, ne-a spus că ar fi cazul să fim şi noi unplugged. Nu prea ştiam cu ce se mănâncă asta şi am zis că noi nu cântăm folk. Apoi am văzut un unplugged al formaţiei australiene Midnight Oil şi m-am prins ce aveam de făcut. Aşa a fost acum 19 ani. Acum a fost mai simplu. Este, de fapt, un acustic care urmăreşte chiar o orchestră simfonică. Din cauza asta, am făcut spectacolul cucvartet de coarde. Ce pot să spun despre un acustic... îţi dă senzaţia că eşti foarte «bio». Mi-aş fi dorit şi acum să cântăm într-un teatru, apariţia în sala de cinematograf m-a crispat la început... Oricum, asta a însemnat o problemă tehnică din start, pentru că cinematograful nu suporta instalaţie, lumini şi am adus un generator. Una peste alta, sala arată destul de bine pentru ceea ce doream noi să facem. Aşa că am purces la treabă, am înregistrat concertul şi vom scoate un material video şi acustic. Am făcut acest concert pentru a completa oferta grupului nostru de a performa şi la modul acustic. Sunt deja cereri în ţară, însă, din păcate, datorită condiţiilor financiare vom evolua acustic doar în formula de trio. Stilul nostru muzical e făcut pentru electric, aşa că revenirea la electric este cea mai uşoară, dar e foarte clar că acusticul îţi dă senzaţia de natural, de proaspăt şi, chiar dacă spectacolul nostru este mai «soft», el ne-a dat libertatea de exprimare".
"ALPHA"
Formaţia Rezident EX a revenit în această primăvară în Bucureşti, pentru prima oară, după fulminantul concert din septembrie, de la Arenele Romane. Într-un cadru mult mai restrâns, un club, dar cu un motiv bine întemeiat: lansarea albumului de debut. "Alpha" conţine piese scrise de Tavi Iepan, la sfârşitul anilor 80, pentru trupa timişoreană Cargo şi reinterpretate cu noul supergrup, format din muzicieni bănăţeni plecaţi peste hotare. Câteva dintre aceste piese mai apăruseră, nesemnate, pe primul disc Cargo, altele reprezintă o noutate pentru public, ele fiind ascultate în premieră, în concertele Rezident EX. Faptul că aceste piese sunt actuale şi au priză la public a fost demonstrat cu vârf şi îndesat la concertul de lansare, desfăşurat într-o atmosferă fierbinte. Atunci când reuşesc să se adune împreună de pe diferite meleaguri, totul merge ca pe roate, însă marea provocare a discului era să păstreze vibraţia şi energia din sălile de concert. Cum reuşeşti asta, în condiţiile în care procesul de imprimare a discului este complex ca un puzzle şi presupune traseul România, Franţa, Germania, Australia, Statele Unite? "Procesul de imprimare pentru albumul «Alpha» nu a fost unul obişnuit", ne mărturiseşte Tavi Iepan. "99 % din albume se imprimă după metoda clasică, însă acest lucru era posibil în cazul nostru doar dacă o casă de discuri şi-ar fi asumat această producţie. Practic, însemna să găseşti o perioadă de o lună, în care să aduci toţi actorii într-un loc, să plăteşti toate avioanele, transportul intern, cazare, masa pentru band şi pentru echipa tehnică, să plăteşti studioul unde se imprimă şi, în final, masterizarea. Toate astea ar fi costat câteva zeci de mii de euro. Cu tot respectul, nu văd în România o casă de discuri care să facă lucrul acesta. Oferta noastră rămâne deschisă pentru un al doilea disc, şi ne-am bucura mult să fim contrazişi, să apară un exemplu clar că şi în România industria muzicală funcţionează asemănător cu ceea ce se întâmplă în Occident, unde producţii de genul ăsta nu sunt o raritate. Dar, revenind la Alpha, a trebuit să găsim variante care s-au bazat în primul rând pe ce puteam face cu forţe şi în regie proprie. La mijlocul lui august 2011, a avut loc prima «întâlnire de gradul trei» şi, totodată, primele imprimări pentru album. Adi Popescu a adus din Franţa cele necesare pentru un studio mobil şi ne-am apucat de treabă. Kempes era deja în Timişoara. La sfârşitul zilei, aveam imprimările de la «Povestiri din gară» şi o piatră luată de pe inimă. După aproape nouă ani, Ovidiu revenea în faţa microfonului şi suna de parcă ar fi fost ieri. Pentru mine personal a fost un drum foarte lung până la realizarea acestui album, care, cu o excepţie, conţine piese compuse cu mulţi ani în urmă. Ele fac parte din trecutul nostru comun, în cazul lui Adi, Kempes şi al meu, şi de acum sunt şi în discografia lui Matt, Christi şi Florin. Le mulţumesc lor, precum şi celor care au crezut şi cred în noi".
Un nou album Abra
În urmă cu zece ani, albumul "La frumuseţea ei" marca revenirea în peisajul muzical românesc a unei trupe ce făcea furori în anii 80, în special în mediile studenţeşti. Albumul conţinea cele mai bune piese ale acelor ani scrise de Adrian Dinu-Schwartz, reorchestrate şi reinterpretate. Şapte ani mai târziu, a apărut discul "Şapte", ce conţinea noi piese şi începutul colaborării trupei Abra cu Mircea Baniciu. Urmarea firească a venit în primăvara acestui an, când Abra şi Mircea Baniciu au lansat "Data când totul e gata".
"Am ales titlul ăsta, fiind marcat de ritmicitatea lui intrinsecă, sună ca o formulă percuţionistă inspirată", explică Adrian Dinu-Schwartz, autorul muzicii şi al textelor. "După foamea spirituală pre-revoluţionară, s-a trecut la extrema opusă, au apărut, ca ciupercile după ploaie, vraci, profeţi... «data când totul e gata» fiind la îndemâna oricui. Asta ar fi tema piesei-titlu care deschide albumul".
Sunt multe similitudini între Rezident EX şi Abra: liderul, compozitorul şi chitaristul fiecăreia dintre trupe trăieşte de ani buni în Germania, au revenit pe piaţa muzicală cu un album ce conţine piese scrise în anii 80, au imprimat discurile în aceeaşi perioadă în studiouri vecine, sunt formate din muzicieni bănăţeni şi... împart acelaşi basist şi grafician: Christian Podratzky!
"Primul Abra în română, «La frumuseţea ei», e un fel de recuperare istorică, un disc de trio, «uite, aşa se cânta pe la noi în '85!». Tenta progresivă e şi acum regretată de fanii noştri. Colaborarea mea cu excepţionalul chitarist Horea Crişovan a dus la discul al doilea, «Şapte», un disc pentru degustătorii de chitară acustică. «Data când totul e gata» e un album de trupă completă, fiecare cântând în compartimentul în care se simte stăpân. Apariţia vocală a lui Mircea Baniciu a reorientat ceva în stilul Abra, e un fel de a mulţumi şi capra, şi varza. Dacă până acum, ponderea era pe instrumental, trezindu-ne cu cea mai cunoscută voce rock din ţară, sigur că am scris câteva piese care să se muleze pe Baniciu, acesta fiind, întotdeauna, o trambulină de hituri. În ziua de azi, povestea cu hitul e mai puţin probabilă, piaţafiind suprasaturată de cucoane care cântă în chiloţi şi de raşi-în-cap musculoşi care zgârie un disc. Am adus 21 de cântece, au rămas doar 11! Cel cu cenzura e Podratzky, colaboratorul meu de bază. La două uşi distanţă de studioul nostru erau Iepan şi Rezidenţii, adunau piese pentru albumul lor. Le-am zis: «Băieţi, mai luaţi 10, poate puneţi de un dublu album, că la noi e masacru». Discul conţine teme variate, ba chiar fundamentale: fericire, despărţire, senectute, ipohondrie, egoism. Interesant e că nu-i nici o piesă de dragoste... dar asta o fi o treabă personală! Deşi o bună parte din stilul compoziţional s-a păstrat, maniera de interpretare pe chitară, cu multe giumbuşlucuri de chitară clasică, pot spune că face ca «Data când totul e gata» să fie un altfel de disc Abra. Sper să placă, chestie foarte subiectivă. Audiţie plăcută!".