O seară la cinematograf

Iulian Ignat
Veteranii rock la datorie

Preț de o singură seară, la cinematograful bucureștean "Scala", a fost ovaționat Timpuri Noi. Nu genialul film al lui Chaplin, ci grupul rock ce și-a luat, acum mai bine de trei decenii, numele după acesta. Iar în ultima vreme tot mai mulți artiști români, dar și străini, aleg să concerteze în săli de cine­matografe, iar evoluția trupei Timpuri Noi a în­semnat o reușită memorabilă. Afișul concer­tului, intitulat "Unplugged pentru tata", a fost unul foarte simplu ca ima­gine, o mustață desenată în negru pe alb. Asta, pentru că el a avut loc la 19 ani după primul concert "un­plugged" (acustic) al trupei, a cărui ima­gine era un bebeluș cu papion. Copilul a cres­cut... De la înființarea sa, Timpuri Noi a fost o trupă mo­dernă, cu un pas în față, iar concertul de atunci, de la Teatrul Ion Creangă, primul un­plugged al unei formații ro­mânești de rock, s-a bucurat de un suc­ces răsunător și a fost imortalizat pe un disc ce a făcut istorie. După dras­tice schim­bări de componență, Timpuri Noi a revenit, pentru o seară, la conceptul de concert acustic. În formula de trio, Timpuri Noi rămâne una dintre cele mai vii, mai proaspete trupe românești de rock, și asta s-a simțit și pe scena cinematografului, de unde piesele lor, unele mai vechi, altele foarte noi, au răsunat, chiar și în haina lor acustică, foarte aprin­se și ritmate. Alături de Dan Iliescu, fondatorul gru­pu­lui, și de colegii săi Felix Sfura (tobe) și Sabin Penea (bas, vioară) s-au aflat Alina Crișan (saxofon), Berti Barbera (percuție) și cvartetul Solaris. Poate că mulți dintre cei prezenți în sală sau chiar pe scenă nu mai participaseră la un concert în cinematograf. Dan Ilies­cu nu este însă doar un chitarist și un compozitor rock de excepție, ci și un personaj carismatic, astfel încât glumele sale au destins imediat atmosfera, care în scurt timp a semănat cu una dintr-un club în care publicul cântă alături de trupă. L-am rugat pe Dan Iliescu să ne povestească despre conceptul de concert acustic și despre seara de la "Scala".
"Primul nostru unplugged de acum 19 ani a fost o provocare. Pe atunci, genul era la modă în străinătate, și producătorul nostru, Radu Cartia­nu, ne-a spus că ar fi cazul să fim și noi un­plugged. Nu prea știam cu ce se mănâncă asta și am zis că noi nu cântăm folk. Apoi am văzut un unplugged al formației australiene Mid­night Oil și m-am prins ce aveam de făcut. Așa a fost acum 19 ani. Acum a fost mai simplu. Este, de fapt, un acustic care urmărește chiar o orchestră simfonică. Din cauza asta, am făcut spectacolul cu cvartet de coar­de. Ce pot să spun despre un acustic... îți dă senzația că ești foarte «bio». Mi-aș fi dorit și acum să cântăm într-un teatru, apariția în sala de cinematograf m-a crispat la început... Oricum, asta a însemnat o pro­blemă tehnică din start, pentru că cinematograful nu suporta instalație, lumini și am adus un generator. Una peste alta, sala arată destul de bine pentru ceea ce doream noi să facem. Așa că am purces la treabă, am înregis­trat concertul și vom scoate un material video și acus­tic. Am fă­cut acest concert pentru a com­ple­ta oferta grupului nostru de a per­forma și la modul acustic. Sunt deja cereri în țară, însă, din păcate, datorită condițiilor finan­ciare vom evolua acustic doar în formula de trio. Stilul nostru mu­zical e făcut pentru elec­tric, așa că revenirea la electric este cea mai ușoară, dar e foarte clar că acusticul îți dă senzația de natu­ral, de proaspăt și, chiar dacă spec­tacolul nostru este mai «soft», el ne-a dat libertatea de expri­mare".

"ALPHA"

Formația Rezident EX a reve­nit în această primă­vară în Bu­curești, pentru prima oară, după fulminantul concert din septem­brie, de la Arenele Romane. Într-un cadru mult mai restrâns, un club, dar cu un motiv bine înte­meiat: lansarea albumului de de­but. "Alpha" conține piese scrise de Tavi Iepan, la sfârșitul anilor 80, pentru trupa timi­șoreană Cargo și reinterpretate cu noul supergrup, for­mat din muzicieni bănățeni plecați peste hotare. Câte­va dintre aceste piese mai apăruseră, nesemnate, pe primul disc Cargo, altele reprezintă o noutate pentru public, ele fiind ascultate în premieră, în concertele Rezident EX. Faptul că aceste piese sunt actuale și au priză la public a fost demonstrat cu vârf și îndesat la concertul de lansare, des­fă­șurat într-o atmosferă fierbinte. A­tunci când reușesc să se adune împre­ună de pe diferite meleaguri, totul mer­ge ca pe roate, însă marea provo­care a discului era să păstreze vibrația și ener­gia din sălile de concert. Cum reușești asta, în condițiile în care procesul de imprimare a dis­cului este complex ca un puzzle și presupune traseul Româ­nia, Franța, Germania, Australia, Sta­tele Unite? "Procesul de imprimare pen­tru albumul «Alpha» nu a fost unul obișnuit", ne mărturisește Tavi Iepan. "99 % din albume se imprimă după me­toda clasică, însă acest lucru era posi­bil în cazul nostru doar dacă o casă de discuri și-ar fi asumat această produc­ție. Practic, însemna să găsești o peri­oa­dă de o lună, în care să aduci toți actorii într-un loc, să plătești toate avioanele, transportul intern, cazare, masa pentru band și pen­tru echipa tehnică, să plătești studioul unde se imprimă și, în final, masteri­za­rea. Toate astea ar fi costat câteva zeci de mii de euro. Cu tot respectul, nu văd în România o casă de discuri care să facă lucrul acesta. Oferta noastră rămâ­ne deschisă pentru un al doilea disc, și ne-am bucura mult să fim contra­ziși, să apară un exemplu clar că și în România in­dus­tria muzicală funcționează asemă­nător cu ceea ce se întâmplă în Occident, unde producții de genul ăsta nu sunt o raritate. Dar, revenind la Alpha, a tre­buit să găsim variante care s-au bazat în pri­mul rând pe ce puteam face cu forțe și în regie proprie. La mijlocul lui august 2011, a avut loc prima «întâlnire de gra­dul trei» și, totodată, primele imprimări pentru album. Adi Popescu a adus din Franța cele necesare pentru un studio mobil și ne-am apucat de treabă. Kem­pes era deja în Timișoara. La sfârșitul zilei, aveam imprimă­rile de la «Povestiri din gară» și o piatră luată de pe inimă. După aproape nouă ani, Ovidiu revenea în fața microfonului și suna de parcă ar fi fost ieri. Pentru mine personal a fost un drum foarte lung până la realizarea acestui album, care, cu o excepție, con­ține piese compuse cu mulți ani în urmă. Ele fac parte din trecutul nostru comun, în cazul lui Adi, Kempes și al meu, și de acum sunt și în discografia lui Matt, Christi și Florin. Le mulțumesc lor, precum și celor care au crezut și cred în noi".

Un nou album Abra

În urmă cu zece ani, albumul "La frumusețea ei" marca revenirea în peisajul muzical românesc a unei trupe ce făcea furori în anii 80, în special în mediile studențești. Albumul conținea cele mai bune piese ale acelor ani scrise de Adrian Dinu-Schwartz, reorches­trate și reinterpretate. Șapte ani mai târziu, a apărut dis­cul "Șapte", ce conținea noi piese și începutul cola­bo­rării trupei Abra cu Mircea Baniciu. Urmarea fireas­că a venit în primăvara acestui an, când Abra și Mircea Baniciu au lansat "Data când totul e gata".
"Am ales titlul ăsta, fiind marcat de ritmicitatea lui intrinsecă, sună ca o formulă percuționistă inspi­rată", explică Adrian Dinu-Schwartz, autorul muzicii și al textelor. "După foamea spirituală pre-revolu­țio­nară, s-a trecut la extrema opusă, au apărut, ca ciu­per­­cile după ploaie, vraci, profeți... «data când totul e gata» fiind la îndemâna oricui. Asta ar fi tema piesei-titlu care deschide albumul".
Sunt multe similitudini între Rezident EX și Abra: liderul, compozitorul și chitaristul fiecăreia dintre tru­pe trăiește de ani buni în Germania, au revenit pe piața muzicală cu un album ce conține piese scrise în anii 80, au imprimat discurile în aceeași perioadă în stu­diouri vecine, sunt formate din muzicieni bănățeni și... împart același basist și grafician: Christian Podratzky!
"Primul Abra în română, «La frumusețea ei», e un fel de recuperare istorică, un disc de trio, «uite, așa se cânta pe la noi în '85!». Tenta progresivă e și acum regretată de fanii noștri. Colaborarea mea cu excep­țio­nalul chitarist Horea Crișovan a dus la discul al doilea, «Șapte», un disc pentru degus­tătorii de chitară acustică. «Data când totul e gata» e un album de trupă completă, fiecare cân­tând în compartimentul în care se simte stăpân. Apariția vocală a lui Mircea Baniciu a reorientat ceva în stilul Abra, e un fel de a mulțumi și capra, și varza. Dacă până acum, ponderea era pe instru­mental, trezindu-ne cu cea mai cunoscută voce rock din țară, sigur că am scris câteva piese care să se muleze pe Baniciu, acesta fiind, întotdeauna, o tram­bulină de hituri. În ziua de azi, povestea cu hitul e mai puțin probabilă, piața fiind suprasatu­rată de cucoane care cântă în chiloți și de rași-în-cap musculoși care zgârie un disc. Am adus 21 de cântece, au rămas doar 11! Cel cu cenzura e Podratzky, colaboratorul meu de bază. La două uși distanță de studioul nostru erau Iepan și Rezi­denții, adunau piese pentru albumul lor. Le-am zis: «Băieți, mai luați 10, poate puneți de un du­blu album, că la noi e masacru». Discul conține teme variate, ba chiar fundamentale: fericire, despăr­țire, senectute, ipohondrie, egoism. Interesant e că nu-i nici o piesă de dragoste... dar asta o fi o treabă perso­nală! Deși o bună parte din stilul compozițional s-a păs­trat, maniera de interpretare pe chitară, cu multe gium­bușlucuri de chitară clasică, pot spune că face ca «Data când totul e gata» să fie un altfel de disc Abra. Sper să placă, chestie foarte subiectivă. Audiție plăcută!".