- Veştile din ultimul timp, legate de starea dvs. de sănătate, au creat panică în rândul opiniei publice. Vă număraţi printre artiştii care nu sunt doar preţuiţi pentru performanţele lor profesionale, ci şi iubiţi. Comunicativ şi mereu tonic, seducţia dvs. e naturală şi, prin urmare, îngrijorarea creată de operaţia prin care aţi trecut, firească. Ce s-a întâmplat de fapt?
- Am să vă dau o explicaţie mai amplă, ca să lămuresc pe toată lumea, mai ales că informaţia circulă tot mai distorsionat în ultima vreme, în mass-media românească, şi drept urmare, artiştii au început să facă un pas înapoi în ceea ce priveşte informaţiile furnizate presei. Am văzut cu toţii, de exemplu, ce s-a întâmplat cu Andreea Marin şi Ştefan Bănică. Şi au mai fost atâtea cazuri, situaţii care mie mi s-au părut a fi nişte abuzuri din partea ziarelor tabloide. Drept care, am ales să mă retrag din "dialogul"cu această parte a presei. Nu sunt pe picior de război, dar, pur şi simplu, nu vreau să mi se mai pună în seamă cuvinte pe care nu le-am spus sau să se inventeze situaţii, pe baza unor gesturi scoase din context. Bursa zvonurilor a escaladat, într-adevăr, pe subiectul operaţiei mele, dar eu am decis să nu fac niciun comentariu. Nu cred că starea sănătăţii mele face parte din ceea ce ar trebui să ştie oamenii despre mine. În fond, şi în relaţia doctor-pacient se invocă privilegiul confidenţialităţii. Acum să nu se înţeleagă că am alunecat pe panta secretomaniei. Ar fi şi straniu, câtă vreme eu, în atâţia ani de carieră, am fost mereu o carte deschisă. Însă n-am vrut să alimentez deliberat această spirală ascendentă a zvonisticii. În ultima jumătate de an, mi s-au solicitat nenumărate interviuri şi am fost invitat la toate emisiunile TV posibile şi imposibile şi le-am refuzat pe toate, pentru că astfel de discuţii nu fac parte din felul meu de-a fi, nu mă reprezintă şi nu-mi aduc niciun fel de beneficiu. Consider că nu am nevoie de o astfel de reclamă. Dacă până acum nu am încercat niciodată să par altceva decât sunt, nu era să încep tocmai acum să pozez în "prinţesă". Pe de altă parte, nu mi s-ar părea corect nici să încep să fiu terfelit prin presă, doar fiindcă nu vorbesc. Judecând obiectiv, cred că nimic din comportamentul meu profesional sau uman nu ar justifica un astfel de tratament. Conversând însă cu dumneavoastră, deci cu "Formula AS", care ştiu că nu-mi va răstălmăci vorbele, pot să limpezesc apele. În principiu, a fost vorba de o operaţie relativ banală, cauzată de o depunere de colesterol. Eu, având în familie un eveniment pricinuit de aceeaşi problemă - mama mea a suferit un accident vascular - am vrut să previn o potenţială înrăutăţire a situaţiei. În România, părerile erau împărţite: unii îmi spuneau că nu trebuie să mă operez, alţii că, din contră, este foarte grav şi trebuie să acţionez de urgenţă. Prin urmare, decât să trăiesc cu ameninţarea drobului de sare, m-am dus la Viena şi m-am operat.
- O intervenţie nu tocmai reuşită...
- Da, a fost o perioadă de aproape şase luni, în care am fost foarte răguşit. Abia vorbeam, darămite să mai cânt. Motiv pentru care Holograful a fost nevoit să suspende o serie întreagă de spectacole - şi a fost vorba de spectacole mari - ceea ce s-a tradus printr-o pierdere masivă la nivel financiar, sute de mii de euro. La un moment dat, chiar mă gândeam dacă nu cumva e vorba de un caz de malpraxis medical şi dacă n-ar trebui să iau nişte măsuri, să se identifice vinovatul, iar persoana în cauză să plătească pentru acest prejudiciu. Însă, e foarte adevărat că, înainte de operaţie, am fost avertizat despre un posibil efect secundar: răguşeala. Numai că, în cazul meu, efectul secundar s-a prelungit peste previziunile specialiştilor. Din fericire, am scăpat de problemă, datorită unui academician român, profesorul Popa, un neurolog de excepţie, care a stat şi a gândit, a studiat situaţia mea cu toate particularităţile pe care le îngloba şi m-a pus pe picioare, cu un medicament care se constituie şi într-un mijloc de diagnosticare: adică, iei medicamentul şi dacă el îşi face efectul în maximum 24 de ore, nu doar că ai revenit pe linia de plutire, dar eşti şi lămurit asupra diagnosticului. Ceea ce s-a întâmplat şi cu mine. După nişte luni întregi de întrebări şi presupuneri, în doar câteva zile, omul acesta m-a făcut ca nou.
"După ce-ţi mor ambii părinţi, o operaţie la Viena nu mai înseamnă nimic"
- V-a fost frică? V-aţi speriat? S-a modificat ceva în stilul dvs. de viaţă după acest accident?
- Eu iau viaţa aşa cum vine. Sunt lucruri care, pur şi simplu, se întâmplă şi pe care nu poţi să le schimbi. Omul trebuie să se aştepte la orice. Viaţa, în sine, e un dar formidabil, numai că e imprevizibilă şi nu întotdeauna colorată în roz. Aşa că eu am luat toată această situaţie ca pe un fapt inevitabil şi mi-am spus că singura soluţie este să merg înainte. Deja mă gândeam la alte meserii, la faptul că am trei copii de crescut... Ba chiar mă mângâiam cu ideea că dobândisem o voce de actor american. (râde) În plus, în ultimii doi ani, existenţa mea a fost destul de... agitată. Am trecut prin nişte experienţe mult mai grave decât operaţia asta şi totul a culminat cu faptul că mi-au murit ambii părinţi. Or, după ce ţi se întâmplă asta, credeţi-mă că o operaţie la Viena sau faptul că ai rămas răguşit e nimic, nu mai are niciun fel de greutate. Moartea părinţilor îţi schimbă complet perspectiva asupra vieţii. Fireşte, nu pot să pretind că faptul de a rămâne fără voce era confortabil. Auzeam la radio melodii pe care le cântam odinioară, iar acum nu mai puteam nici să le fredonez ca lumea. Însă frustrarea aceasta era minoră prin comparaţie cu tot restul. Şi - repet - în cazul acesta, exista o alternativă: să mă reprofilez. Sunt mulţi cântăreţi "vorbitori"(Leonard Cohen, de pildă), puteam să-mi continui colaborările din televiziune (aveam deja o propunere fermă din partea Antenei 1, de a continua emisiunea "X Factor") şi se mai puteau găsi şi alte variante de supravieţuire decentă. Toată viaţa eu am trăit pe măsura muncii mele: cât am muncit, atât am avut. Şi ăsta este un principiu pe care mi l-am asumat de la 18 ani. Am făcut facultatea la seral, pentru că voiam să cânt, eram în tot felul de trupe, îmi câştigam singur banii... Am plecat de-acasă de foarte devreme - asta, metaforic vorbind, fiindcă de locuit continuam să locuiesc în aceeaşi casă cu ai mei - şi mi-a plăcut mereu să-mi gestionez viaţa şi să-mi reglez conturile singur. De-asta, întrebarea: "Ce-o să fac de mâine încolo?"nu avea şi un "aoleu"înainte, perspectiva unui viitor în afara muzicii nu m-a panicat. Ideea de muncă nu-mi displace. Că sunt leneş, asta e altceva. (râde) Însă lenea asta nativă mi-am depăşit-o întotdeauna. Până la urmă, eu mi-am muncit cariera. Iar dacă ar fi trebuit să schimb macazul, aş fi muncit în continuare, numai că pe un alt făgaş.
- Totuşi, nu poţi să laşi cu lejeritate în urmă, o carieră de treizeci de ani, o profesie pe care ai făcut-o cu pasiune şi care ţi-a adus celebritate.
- Ei, bineînţeles! Aş minţi să spun că nu am avut strângeri de inimă la gândul ăsta. Nu poţi să primeşti fluierând ideea că eşti obligat să abandonezi peste noapte o carieră de... - aveţi dreptate! - cam treizeci de ani. Am început să cochetez cu muzica de prin 1980 şi, iată, acum suntem în 2013. Nu-mi vine să cred!... Însă ce alternativă aş fi avut? Să mă ascund cu capul în nisip? Până când? Eu nu am văzut decât o singură ieşire: să-mi păstrez calmul, să-mi păstrez umorul şi să merg mai departe. Şi apropo de umor: acum, că problema s-a rezolvat, pot să spun că - poftim! - am ratat şansa de a mă retrage în plină glorie. Soarta mă obligă să merg cu muzica până la capăt, până când o să mă numească lumea "Acest Gică Petrescu al rock-ului românesc". (râde)
- Spuneaţi că trauma prin care aţi trecut şi decesul părinţilor v-au schimbat perspectiva asupra vieţii. În ce fel?
- Nici nu ştiu cum să formulez răspunsul ăsta, ca să fiu sincer, nu doar cu dumneavoastră, dar şi cu mine însumi... Am început să mă gândesc "Bun, şi ce fac eu de-acum încolo?". Şi aici mă refer la nivel uman. Când vezi realmente ce înseamnă moartea, când îţi pierzi părinţii, tu nu prea mai contezi... Oricât de mult sau de bine ai anticipa raţional acest moment, el niciodată nu te găseşte pregătit şi din punct de vedere emoţional şi psihologic. Părinţii mei erau în vârstă, aveau probleme mari de sănătate şi totuşi mi-aş fi dorit să fi putut să-i mai ţin în viaţă măcar un minut în plus, însă inevitabilul s-a produs, iar eu am rămas într-o stare de suspendare interioară, am rămas aninat de această întrebare: "Ce fac eu de-acum încolo? Ce fac eu acum, când mi-au fost retezate rădăcinile?".
- O întrebare foarte periculoasă, căci există şi oameni care nu găsesc un răspuns şi cedează interior.
"Copiii sunt axa vieţii mele"
- Pe lângă prieteni, dvs. aveţi şi familia, ba chiar o familie cu trei copii, ceva destul de rar în lumea artistică. Cum aţi relaţionat cu ei în perioada asta aşa de grea? I-aţi protejat de veştile proaste?
- Nu. Eu consider că, oricât de dureroase ar fi lucrurile, ele trebuie spuse. Desigur, cu tact, cu înţelepciune, nu să le trânteşti aşa, ca şi când ai da cu bâta. Oamenii, în general, au din ce în ce mai mult o problemă cu comunicarea. De multe ori, neînţelegerile, scandalurile se iscă dintr-o comunicare defectuoasă sau din pricina lipsei totale de comunicare. Eu, unul, nu mi-am ascuns nici frământările interioare şi nici problemele de natură medicală. Ca atare, ambele familii - cea restrânsă, adică Liliana şi copiii, şi cea extinsă, adică familia Holograf - mi-au fost alături, m-au susţinut. Acasă, eu şi Liliana ne-am străduit să menţinem o atmosferă optimistă, pentru ca temerile noastre, ale adulţilor, să nu-i afecteze prea tare pe copii, căci ştiţi cum sunt copiii: ei înmagazinează informaţiile şi abia după mai mult timp încep să manifeste efectele acelor informaţii. Deocamdată n-am înregistrat decât un singur efect: Patrick i-a spus, într-o zi, fratelui său, că are un ţiuit teribil în urechi. Şi se vedea că era destul de tensionat, că-l măcina treaba asta cu "ce se-ntâmplă cu tata?". Atunci, i-am luat pe toţi trei, am stat de vorbă şi le-am explicat că tata are două mâini, două picioare, încă funcţionează şi o să rămână lângă ei, chiar şi aşa, mai răguşit. Vorba ceea: "Săracu', cam tuşeşte/Tare mi-e teamă că se prăpădeşte!"(izbucneşte în râs) V-am spus, cu umor treci peste toate... Iar în ceea ce priveşte Holograful, toţi băieţii au strâns rândurile în jurul meu, în frunte cu Edi Petroşel, bateristul, care s-a implicat cel mai mult în operaţiunea aceasta de "dregere"a mea. Edi m-a dus la profesorul Popa, Edi m-a îmbărbătat clipă de clipă, Edi s-a încăpăţânat să creadă că îmi voi reveni 100%... Pentru că eu chiar le spusesem că poate ar fi indicat să înceapă să caute un alt solist. În fond, numai pentru că eu nu aş mai fi putut să cânt, nu însemna că şi Holograful trebuia să dispară. Nu aş fi avut de ce să mă supăr, atât timp cât problema era la mine, nu la ei.
- Care au fost reacţiile cunoscuţilor şi fanilor dvs.? V-aţi simţit susţinut? Clipele dificile din viaţa unui om au darul de a-i revela persoanele pe care se poate baza cu-adevărat şi cele care i-au fost alături până atunci numai de complezenţă.
- Aşa e! Din fericire, perioada asta mie mi-a adus numai surprize plăcute. Adică, am descoperit că am alături de mine, cu sufletul, nişte oameni din partea cărora nici nu mă aşteptam la atât ataşament. Am primit o mulţime de telefoane prin care mi se oferea ajutor în fel şi chip: "Hai să te duc în Germania", "Hai să te duc în Austria", "Îl cunosc pe doctorul X, care e extraordinar, hai să te duc la el", "Cere-mi orice, îţi stau la dispoziţie"etc. Tuturor acestor persoane vreau să le mulţumesc, aşa cum vreau să le mulţumesc şi sutelor de oameni cu care nu mă cunosc direct, dar care m-au contactat pe Facebook şi, la fel, s-au oferit să mă ajute, fiecare după puterile şi ştiinţa lui. Încurajările acestor oameni mi-au făcut incredibil de bine, fiindcă mi-au arătat că, totuşi, însemn şi eu ceva pe acest pământ şi asta m-a făcut să mă înfoi puţin în pene, să păşesc ceva mai ţanţoş...
- D-le Bittman, vă apasă trecerea timpului? Cum percepeţi acest "inexorabil"al vieţii şi, mai ales, efectele lui?
- La nivel psihologic, nu e un proces tocmai uşor de gestionat. Cu fiecare an care se duce, privitul în oglindă devine din ce în ce mai neplăcut. Noi chiar avem o piesă pe tema asta, care spune: "Te trezeşti într-o dimineaţă/ Te uiţi în oglindă/Şi nu mai recunoşti nimic./ Sufletul tău are douăzeci de ani/ Dar chipul, chipul demult a îmbătrânit."Iar versurile astea reflectă şi sentimentele mele. Mie mi-a plăcut să mă lupt cu viaţa, s-o iau în piept, să ne luăm la trântă... Şi când eram tânăr, eram la fel. Ţin minte când eram verile la mare, în Costineşti, acum douăzeci şi de ani, şi intram în Amfiteatru: mă simţeam ca un gladiator în groapa cu lei. Trebuia să mă lupt cu miile de oameni care veneau la cântările noastre şi care erau cocoţaţi chiar şi pe garduri, trebuia să mă lupt cu aşteptările lor, dar lupta asta îmi plăcea la nebunie. Chiar dacă nu întotdeauna ieşeam şi învingător. Problema intervine atunci când viaţa începe să contabilizeze mai multe victorii decât tine. Atunci nu te mai simţi chiar aşa de confortabil. Şi-aici nu vorbesc numai de riduri, de învelişul exterior, ci şi de transformările interioare. Cu trecerea timpului, aduni în tine amintiri şi nu toate sunt plăcute, or asta te condiţionează, amintirile respective îşi pun amprenta asupra modului tău de a privi lumea şi viaţa, asupra reacţiilor tale în diverse situaţii. Important - cred eu - e ca nici o secundă să nu uiţi că fiecare vârstă are frumuseţea ei şi că e de datoria ta să descoperi şi să savurezi acea parte frumoasă.
- În afara umorului şi a disponibilităţii dvs. afective, ce altceva se mai constituie într-o "injecţie cu optimism"?
- Copiii sunt suprema "injecţie cu optimism". Ei sunt totul pentru mine, sunt axa vieţii mele. Binele lor e principala mea preocupare, orice altceva cade pe un plan secund. Şi sper să-mi joc măcar onorabil rolul de părinte de familie. Pentru că - ştiţi - după moartea părinţilor mei, diverse persoane mi-au spus, în sens de încurajare: "Ai o familie, ai copii. Pentru ei trebuie să trăieşti în continuare."Ei, eu văd lucrurile puţin altfel: nu copiii sunt familie pentru mine, ci eu sunt familie pentru ei. Aşa cum părinţii mei au fost familie pentru mine. De-asta, când îţi mor părinţii, te simţi atât de singur, de dezrădăcinat. Aşa că marea mea fericire ar fi ca pruncii mei să mă considere familia lor. Asta ar însemna că am făcut bine ce-am făcut, că nu mi-am ratat viaţa.
"Primăvara mă optimizează. E ca o pastilă magică"
- A venit primăvara. E şi ea o sursă de optimism?
- Eu am o legătură directă cu primăvara, pentru că sunt născut acum, la sfârşit de martie. Şi sunt foarte sensibil la perioada aceasta a anului, când natura se trezeşte din hibernare, când soarele începe să-şi dăruiască razele cu mai multă generozitate, mă fascinează verdele câmpului şi perspectiva unui orizont senin, nemărginit şi mereu îndepărtat... Primăvara mă inspiră extraordinar de tare şi mă optimizează din toate punctele de vedere. E ca o pastilă magică.
- Aveţi un orizont de suflet, un acasă care să vă facă fericit?
- Din fericire sau din păcate, eu mi-am trăit viaţa pe principiul "Wherever I lay my hat that's my home"("Unde îmi aşez pălăria, acolo e casa mea"). Aşa că sunt multe locuri care-mi sunt dragi, dar niciunul care să fie numai al meu. Am, de pildă, un lac, lângă Bucureşti, unde îmi place mult să merg, dar unde nu întotdeauna mă simt ca acasă, fiindcă uneori mă nimeresc alături de mulţi alţi oameni, care vin şi ei acolo să pescuiască. Nu că aş avea ceva cu oamenii aceia, dar în "locul tău"se presupune că trebuie să fii singur, să ai linişte ca să-l poţi contempla. Totuşi, dac-ar fi să aleg cel mai de suflet loc, dintre toate locurile care îmi sunt dragi, atunci aş spune că acela e Clujul. Pentru că de acolo e mama mea, acolo sunt toate rudele din partea mamei şi pentru că întotdeauna m-am simţit ca aparţinând acelui loc. Unde mai pui că, în copilărie, ai mei m-au lăsat acolo, la grădiniţă, câteva luni, şi când m-am întors acasă, vorbeam ungureşte mai bine decât româneşte. Nu vă spun ce sperietură au tras! (râde)
- O ultimă întrebare: ce urmează în viaţa personală şi artistică?
- Care uneori se şi împletesc, mai ales în ceea ce priveşte inspiraţia. Şi-acum mă bântuie o idee pentru o piesă, iar scânteia mi-a răsărit din viaţa de dincolo de scenă. Se leagă de o chestiune pe care, în fond, am atins-o şi noi în această discuţie: cât de fericit mă crede lumea pe mine, cum am eu o viaţă splendidă şi fără griji, cât sunt eu de norocos, da' atunci de ce mai am şi momente în care mi se ivesc lacrimi în ochi? Cam asta e tema. În rest... Vedeţi - şi spun asta cu mâhnire - partea asta de viaţă care sereferă la trăiri, la iubire, la artă, la interacţiunea cu oamenii, mi s-a potrivit foarte bine, dar partea cealaltă, partea aceea pragmatică, de business, nu s-a prea lipit de mine. De-a lungul existenţei mele, m-am tot ambiţionat să fac diverse planuri din astea concrete, lucrative, dar am remarcat că niciunul dintre ele nu s-a prea legat. (râde) Aşa că acum zic că e mai sănătos să-mi văd de familie şi de muzică. Asta e ceea ce-mi doresc: să le fie bine copiilor şi Lilianei, să-mi fie cu toţii sănătoşi, familie şi prieteni, şi să mă mai viziteze muzele, ca să mai pot bucura oamenii. Iar dacă vorbim punctual, în ceea ce priveşte Holograful, de curând am terminat de filmat videoclipul la piesa "Dacă noi ne iubim", care va intra zilele acestea pe televizor şi pe Internet şi, începând cu luna aprilie, urmează mai multe concerte.