Atât a trebuit să rostească Wong Kar Wai sâmbătă, la decernarea premiilor Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, pentru ca România cinematografică să trăiască un moment de extaz, pe care doar împătimiţii sporturilor olimpice îl mai au, uneori: Aur! Aur! Ursul de Aur pentru România! Nici nu putea fi altfel, când, după o viaţă de antrenament, după ani de muncă şi sacrificii, după luni de încordare şi săptămâni de nesomn, echipa României, în frunte cu producătoarea Ada Solomon şi regizorul Călin Netzer, urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Berlin.
În timp ce premianţii urcau, treaptă cu treaptă, spre marele trofeu, Dieter Kosslick îşi pregătea, cu umor, poziţia preşedintelui de festival, pentru a înmâna trofeul: "Călin, graţie lui Wong Kar Wai şi a juriului de anul acesta, «Ursul de Aur» îţi revine ţie". Face o pauză scurtă şi, pe un ton dintr-o dată solemn, ca şi când urmează cel mai important mesaj al serii, adaugă: "Îl meriţi!". Scena e învăluită de ropotele aplauzelor, iar Călin cuprinde-n palme statueta şi zâmbeşte timid, nevenindu-i parcă să creadă că ceea ce trăieşte e real şi că toate aceste aplauze sunt pentru el. Profitând de moment, se pare că Wong Kar Wai i-ar fi şoptit: "Băiete, ce ai făcut tu se cheamă capodoperă".
"Poziţia copilului" a fost primit cu aplauze, încă de la premiera mondială de luni, 11 februarie, când presa internaţională se grăbea să-l includă printre favoriţii ediţiei. După aproape o săptămână, în care filmul românesc s-a menţinut pe primul loc, în topul criticilor la Ursul de Aur, vineri seară, "Poziţia copilului" primea şi premiul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI) pentru cel mai bun film, surclasând celelalte 18 filme aflate în competiţia internaţională. "Die Welt", "The Hollywood Reporter", "Variety", "Cineuropa.org", "Cine-vue.com" sau "Bloomberg" publicaseră până atunci cronici entuziaste, elogiind când interpretarea Luminiţei Gheorghiu, când scenariul, când regia lui Călin Netzer. "În sfârşit! Un favorit (n.r. din România) la Ursul de Aur", titra cotidianul german "Die Welt". "Filmul este portretul unei ţări şi profilul psihologic al unei obsesii", afirma publicaţia. "The Hollywood Reporter" remarca, la rândul său, excelenta interpretare a actriţei Luminiţa Gheorghiu. "După Paulina Garcia, din filmul chilian «Gloria», şi în aşteptarea lui Catherine Deneuve, în «On My Way», competiţia Berlinalei aduce un alt omagiu unei actriţe puternice, Luminiţa Gheorghiu". Publicaţia americană aprecia, de asemenea, scenariul scris de Răzvan Rădulescu şi Călin Peter Netzer ("admirabil construit, cu momente de umor care echilibrează un final cu adevărat dramatic"), interpretarea lui Bogdan Dumitrache şi a Ilincăi Goia, precum şi felul "blând şi sigur, al lui Netzer, de a dirija performanţa remarcabilă a Luminiţei Gheorghiu".
Una dintre cele mai puternice voci critice din cinematografia mondială, Jay Weissberg de la "Variety", un atent cunoscător al filmelor româneşti din ultimii ani, nota despre "Poziţia copilului" că este unul dintre cele mai puternice scenarii scrise de Răzvan Rădulescu vreodată. El descria filmul ca pe o "disecţie a monstruoasei iubiri materne" şi "o satiră tăioasă la adresa noilor îmbogăţiţi ai României (tipologia nu se limitează la o singură ţară), o clasă obişnuită să mascheze adevăruri şi să se asigure că lumea se dă din calea lor când apar conflicte".
Dar nu a fost un film iubit doar de specialiştii din domeniu. La fiecare dintre cele 4 proiecţii pe care le-a avut pe parcursul festivalului, "Poziţia copilului" - lucru rar întâlnit la Berlin - publicul a aplaudat minute în şir, semn că laudele criticilor nu veneau doar dintr-un considerent ermetic al meseriei, ci dintr-un miez de adevăr universal: filmul descrie o dramă mult prea prezentă în viaţă şi prea puţin prezentă pe ecran. Un asemenea grad de entuziasm, ca cel pe care tocmai l-am urmărit la Berlin, pentru un film, e o întâmplare rară şi spune că, pe undeva, ceea ce au reuşit să identifice şi să ecranizeze împreună cei doi scenarişti e forma unei dureri universale, o pildă de "prea multă iubire", pe care o recunoaştem cu toţii, indiferent de locul naşterii. Preocuparea scenariştilor Răzvan Rădulescu şi Călin Netzer pentru relaţiile de familie are rădăcini adânci în istoricul cinematografic al fiecăruia dintre ei (n.r. Rădulescu descrie drama "copilului" de 30 de ani în "Felicia înainte de toate", iar Netzer pe cea a tatălui, în "Medalia de onoare"), dar această temă capătă o nouă forţă în "Poziţia copilului", în care protagonista principală e mama. "Nu mi-a fost greu să nu fac un film minimalist", răspundea Călin Netzer jurnaliştilor de la Berlin, surprinşi de schimbarea de stil pe care "Poziţia copilului" o propune.
La Berlin, Luminiţa Gheorghiu s-a dovedit o bună vorbitoare, plină de haz şi cuceritoare: "Ne-am terorizat reciproc (eu cu Călin) pe platouri", răspundea râzând în conferinţa de presă de la premiera internaţională. "Cornelia e o femeie realizată profesional, aparţine unei clase culte şi are destul de multe avantaje. Dar e o femeie care a eşuat în educarea copilului şi de aceea el nu răspunde direct proporţional cu dragostea pe care i-o oferă. Cornelia este victima propriei ei iubiri fără limită", spunea Luminiţa Gheorghiu despre personajul ei. Deşi interpretarea actriţei nu a fost recompensată la Berlin cu un premiu în sine, Ursul de Aur pentru cel mai bun film înseamnă recunoaşterea meritelor întregii echipe. Armonia unei capodopere se sprijină pe contribuţia tuturor celor care au făcut-o posibilă. Dar producătoarea Ada Solomon a ţinut să sublinieze, în discursul de acceptare a premiului, că "Ursul de Aur" ne revine cu precădere datorită impresionantei interpretări a Luminiţei Gheorghiu: "Aş vrea, în primul şi-n primul rând, să-i mulţumesc fantasticei Luminiţa Gheorghiu, actriţa noastră principală: acesta este mai mult decât orice, premiul ei".
Valul de premii pentru filmul românesc din ultimii ani a venit însoţit de spaima că toate aceste distincţii n-ar fi decât şansă, noroc chior sau un fel de modă ce avea să treacă şi să plaseze cinematografia noastră înapoi, în anonimatul din care a răsărit pe scena mondială. După un 2012 în care profeţiile despre moartea filmului românesc au căpătat o nouă amploare, dublate şi de unele decizii politice care pun în pericol viitorul acestui domeniu la noi, a apărut ca prin minune "Poziţia copilului" şi admirabilul său succes la Berlin. E un "Urs de Aur" pentru România, care are toate datele unui miracol. Îl puteţi urmări pe ecranele noastre, începând cu 8 martie.