Triumf la Berlin: Ursul de Aur pentru România!

Oana Darie
"Și premiul merge la «Poziția copilului», din România, de Călin Peter Netzer".

Atât a trebuit să rostească Wong Kar Wai sâm­bă­tă, la decernarea premiilor Festivalului Internațional de Film de la Berlin, pentru ca România cine­ma­to­grafică să trăiască un moment de extaz, pe care doar împătimiții sporturilor olimpice îl mai au, uneori: Aur! Aur! Ursul de Aur pentru România! Nici nu putea fi alt­fel, când, după o viață de antrenament, după ani de muncă și sacrificii, după luni de încordare și săptămâni de nesomn, echipa României, în frunte cu produ­că­toa­rea Ada Solomon și regizorul Călin Netzer, urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Berlin.
În timp ce premianții urcau, treaptă cu treaptă, spre marele trofeu, Dieter Kosslick își pregătea, cu umor, po­ziția președintelui de festival, pentru a înmâna tro­feul: "Călin, grație lui Wong Kar Wai și a juriului de anul acesta, «Ursul de Aur» îți revine ție". Face o pa­uză scurtă și, pe un ton dintr-o dată solemn, ca și când urmează cel mai important mesaj al serii, adaugă: "Îl meriți!". Scena e învăluită de ropotele aplauzelor, iar Că­lin cuprinde-n palme statueta și zâmbește timid, ne­venindu-i parcă să creadă că ceea ce trăiește e real și că toate aceste aplauze sunt pentru el. Profitând de mo­ment, se pare că Wong Kar Wai i-ar fi șoptit: "Băiete, ce ai făcut tu se cheamă capodoperă".
"Poziția copilului" a fost primit cu aplauze, încă de la premiera mondială de luni, 11 februarie, când pre­sa internațională se grăbea să-l includă printre fa­voriții ediției. După aproape o săptămână, în care fil­mul românesc s-a menținut pe primul loc, în topul cri­ticilor la Ursul de Aur, vineri seară, "Poziția copilului" primea și premiul Federației Internaționale a Cri­ti­cilor de Film (FIPRESCI) pentru cel mai bun film, sur­clasând celelalte 18 filme aflate în competiția inter­na­țională. "Die Welt", "The Hollywood Reporter", "Va­riety", "Cineuropa.org", "Cine-vue.com" sau "Bloom­berg" publicaseră până atunci cronici entuziaste, elo­giind când interpretarea Luminiței Gheorghiu, când scenariul, când regia lui Călin Netzer. "În sfârșit! Un favorit (n.r. din România) la Ursul de Aur", titra coti­dia­nul german "Die Welt". "Filmul este portretul unei țări și profilul psihologic al unei obsesii", afirma pu­bli­cația. "The Hollywood Reporter" remarca, la rândul său, excelenta interpretare a actriței Luminița Gheor­ghiu. "După Paulina Garcia, din filmul chilian «Gloria», și în așteptarea lui Catherine De­neuve, în «On My Way», competiția Berli­nalei aduce un alt omagiu unei actrițe puternice, Luminița Gheorghiu". Publicația americană apre­cia, de asemenea, scenariul scris de Răzvan Rădulescu și Călin Peter Netzer ("admirabil construit, cu momente de umor care echilibrează un final cu adevărat dramatic"), interpretarea lui Bogdan Dumitrache și a Ilincăi Goia, precum și felul "blând și sigur, al lui Netzer, de a dirija per­formanța remarcabilă a Luminiței Gheor­ghiu".
Una dintre cele mai puternice voci critice din cinematografia mondială, Jay Weissberg de la "Variety", un atent cunoscător al filmelor româ­nești din ultimii ani, nota despre "Poziția copi­lu­lui" că este unul dintre cele mai puternice scenarii scrise de Răzvan Rădulescu vreodată. El descria filmul ca pe o "disecție a monstru­oa­sei iubiri materne" și "o satiră tăioasă la adresa noilor îmbogățiți ai României (tipologia nu se limitează la o singură țară), o clasă obișnuită să mascheze adevăruri și să se asigure că lu­mea se dă din calea lor când apar con­flic­te".
Dar nu a fost un film iubit doar de spe­cialiștii din domeniu. La fiecare dintre cele 4 proiecții pe care le-a avut pe parcursul festivalului, "Poziția copilului" - lucru rar întâlnit la Berlin - publicul a aplaudat minute în șir, semn că laudele criticilor nu veneau doar dintr-un considerent ermetic al meseriei, ci dintr-un miez de adevăr uni­ver­sal: filmul descrie o dramă mult prea pre­zentă în viață și prea puțin prezentă pe ecran. Un asemenea grad de entuziasm, ca cel pe care tocmai l-am urmărit la Berlin, pentru un film, e o întâmplare rară și spune că, pe undeva, ceea ce au reușit să identifice și să ecranizeze împreună cei doi scenariști e forma unei dureri universale, o pildă de "prea multă iubire", pe care o recunoaștem cu toții, indiferent de locul nașterii. Preocu­parea scenariștilor Răzvan Rădulescu și Călin Netzer pentru relațiile de familie are rădăcini adânci în istoricul cinematografic al fiecăruia dintre ei (n.r. Rădulescu descrie drama "copilului" de 30 de ani în "Felicia înainte de toate", iar Netzer pe cea a tatălui, în "Medalia de onoare"), dar această temă capătă o nouă forță în "Poziția copilului", în care protagonista principală e mama. "Nu mi-a fost greu să nu fac un film mini­ma­­list", răspundea Călin Netzer jurna­liș­ti­lor de la Berlin, surprinși de schimbarea de stil pe care "Poziția copilului" o propune.
La Berlin, Luminița Gheorghiu s-a do­vedit o bună vorbitoare, plină de haz și cu­ce­ri­toare: "Ne-am terorizat reciproc (eu cu Că­lin) pe platouri", răspundea râzând în con­fe­rința de presă de la premiera internațională. "Cor­nelia e o femeie realizată profesional, apar­ține unei clase culte și are destul de multe avan­taje. Dar e o femeie care a eșuat în educarea copilului și de aceea el nu răspunde direct pro­porțional cu dragostea pe care i-o oferă. Cor­nelia este vic­ti­ma propriei ei iubiri fără limită", spunea Lu­mi­nița Gheor­ghiu despre personajul ei. Deși interpretarea actriței nu a fost recompensată la Berlin cu un premiu în sine, Ursul de Aur pentru cel mai bun film înseamnă recunoașterea meritelor întregii echipe. Armonia unei capodopere se sprijină pe contribuția tuturor celor care au făcut-o posibilă. Dar producătoarea Ada Solomon a ținut să sublinieze, în discursul de ac­cep­tare a pre­miu­lui, că "Ursul de Aur" ne revine cu pre­cădere datorită im­­presionantei interpretări a Lu­mi­niței Gheorghiu: "Aș vrea, în primul și-n primul rând, să-i mulțumesc fan­­tasticei Luminița Gheorghiu, ac­trița noastră prin­ci­pală: acesta este mai mult decât orice, premiul ei".
Valul de premii pentru filmul românesc din ultimii ani a venit însoțit de spaima că toate aceste distincții n-ar fi decât șansă, noroc chior sau un fel de modă ce avea să treacă și să plaseze cinematografia noastră înapoi, în anonimatul din care a răsărit pe scena mon­dială. După un 2012 în care profețiile despre moartea filmului românesc au căpătat o nouă amploare, dublate și de unele decizii politice care pun în pericol viitorul aces­tui domeniu la noi, a apărut ca prin minune "Po­ziția copilului" și admirabilul său succes la Berlin. E un "Urs de Aur" pentru România, care are toate datele unui miracol. Îl puteți urmări pe ecranele noastre, în­cepând cu 8 martie.