Atât a trebuit să rostească Wong Kar Wai sâmbătă, la decernarea premiilor Festivalului Internațional de Film de la Berlin, pentru ca România cinematografică să trăiască un moment de extaz, pe care doar împătimiții sporturilor olimpice îl mai au, uneori: Aur! Aur! Ursul de Aur pentru România! Nici nu putea fi altfel, când, după o viață de antrenament, după ani de muncă și sacrificii, după luni de încordare și săptămâni de nesomn, echipa României, în frunte cu producătoarea Ada Solomon și regizorul Călin Netzer, urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Berlin.
În timp ce premianții urcau, treaptă cu treaptă, spre marele trofeu, Dieter Kosslick își pregătea, cu umor, poziția președintelui de festival, pentru a înmâna trofeul: "Călin, grație lui Wong Kar Wai și a juriului de anul acesta, «Ursul de Aur» îți revine ție". Face o pauză scurtă și, pe un ton dintr-o dată solemn, ca și când urmează cel mai important mesaj al serii, adaugă: "Îl meriți!". Scena e învăluită de ropotele aplauzelor, iar Călin cuprinde-n palme statueta și zâmbește timid, nevenindu-i parcă să creadă că ceea ce trăiește e real și că toate aceste aplauze sunt pentru el. Profitând de moment, se pare că Wong Kar Wai i-ar fi șoptit: "Băiete, ce ai făcut tu se cheamă capodoperă".
"Poziția copilului" a fost primit cu aplauze, încă de la premiera mondială de luni, 11 februarie, când presa internațională se grăbea să-l includă printre favoriții ediției. După aproape o săptămână, în care filmul românesc s-a menținut pe primul loc, în topul criticilor la Ursul de Aur, vineri seară, "Poziția copilului" primea și premiul Federației Internaționale a Criticilor de Film (FIPRESCI) pentru cel mai bun film, surclasând celelalte 18 filme aflate în competiția internațională. "Die Welt", "The Hollywood Reporter", "Variety", "Cineuropa.org", "Cine-vue.com" sau "Bloomberg" publicaseră până atunci cronici entuziaste, elogiind când interpretarea Luminiței Gheorghiu, când scenariul, când regia lui Călin Netzer. "În sfârșit! Un favorit (n.r. din România) la Ursul de Aur", titra cotidianul german "Die Welt". "Filmul este portretul unei țări și profilul psihologic al unei obsesii", afirma publicația. "The Hollywood Reporter" remarca, la rândul său, excelenta interpretare a actriței Luminița Gheorghiu. "După Paulina Garcia, din filmul chilian «Gloria», și în așteptarea lui Catherine Deneuve, în «On My Way», competiția Berlinalei aduce un alt omagiu unei actrițe puternice, Luminița Gheorghiu". Publicația americană aprecia, de asemenea, scenariul scris de Răzvan Rădulescu și Călin Peter Netzer ("admirabil construit, cu momente de umor care echilibrează un final cu adevărat dramatic"), interpretarea lui Bogdan Dumitrache și a Ilincăi Goia, precum și felul "blând și sigur, al lui Netzer, de a dirija performanța remarcabilă a Luminiței Gheorghiu".
Una dintre cele mai puternice voci critice din cinematografia mondială, Jay Weissberg de la "Variety", un atent cunoscător al filmelor românești din ultimii ani, nota despre "Poziția copilului" că este unul dintre cele mai puternice scenarii scrise de Răzvan Rădulescu vreodată. El descria filmul ca pe o "disecție a monstruoasei iubiri materne" și "o satiră tăioasă la adresa noilor îmbogățiți ai României (tipologia nu se limitează la o singură țară), o clasă obișnuită să mascheze adevăruri și să se asigure că lumea se dă din calea lor când apar conflicte".
Dar nu a fost un film iubit doar de specialiștii din domeniu. La fiecare dintre cele 4 proiecții pe care le-a avut pe parcursul festivalului, "Poziția copilului" - lucru rar întâlnit la Berlin - publicul a aplaudat minute în șir, semn că laudele criticilor nu veneau doar dintr-un considerent ermetic al meseriei, ci dintr-un miez de adevăr universal: filmul descrie o dramă mult prea prezentă în viață și prea puțin prezentă pe ecran. Un asemenea grad de entuziasm, ca cel pe care tocmai l-am urmărit la Berlin, pentru un film, e o întâmplare rară și spune că, pe undeva, ceea ce au reușit să identifice și să ecranizeze împreună cei doi scenariști e forma unei dureri universale, o pildă de "prea multă iubire", pe care o recunoaștem cu toții, indiferent de locul nașterii. Preocuparea scenariștilor Răzvan Rădulescu și Călin Netzer pentru relațiile de familie are rădăcini adânci în istoricul cinematografic al fiecăruia dintre ei (n.r. Rădulescu descrie drama "copilului" de 30 de ani în "Felicia înainte de toate", iar Netzer pe cea a tatălui, în "Medalia de onoare"), dar această temă capătă o nouă forță în "Poziția copilului", în care protagonista principală e mama. "Nu mi-a fost greu să nu fac un film minimalist", răspundea Călin Netzer jurnaliștilor de la Berlin, surprinși de schimbarea de stil pe care "Poziția copilului" o propune.
La Berlin, Luminița Gheorghiu s-a dovedit o bună vorbitoare, plină de haz și cuceritoare: "Ne-am terorizat reciproc (eu cu Călin) pe platouri", răspundea râzând în conferința de presă de la premiera internațională. "Cornelia e o femeie realizată profesional, aparține unei clase culte și are destul de multe avantaje. Dar e o femeie care a eșuat în educarea copilului și de aceea el nu răspunde direct proporțional cu dragostea pe care i-o oferă. Cornelia este victima propriei ei iubiri fără limită", spunea Luminița Gheorghiu despre personajul ei. Deși interpretarea actriței nu a fost recompensată la Berlin cu un premiu în sine, Ursul de Aur pentru cel mai bun film înseamnă recunoașterea meritelor întregii echipe. Armonia unei capodopere se sprijină pe contribuția tuturor celor care au făcut-o posibilă. Dar producătoarea Ada Solomon a ținut să sublinieze, în discursul de acceptare a premiului, că "Ursul de Aur" ne revine cu precădere datorită impresionantei interpretări a Luminiței Gheorghiu: "Aș vrea, în primul și-n primul rând, să-i mulțumesc fantasticei Luminița Gheorghiu, actrița noastră principală: acesta este mai mult decât orice, premiul ei".
Valul de premii pentru filmul românesc din ultimii ani a venit însoțit de spaima că toate aceste distincții n-ar fi decât șansă, noroc chior sau un fel de modă ce avea să treacă și să plaseze cinematografia noastră înapoi, în anonimatul din care a răsărit pe scena mondială. După un 2012 în care profețiile despre moartea filmului românesc au căpătat o nouă amploare, dublate și de unele decizii politice care pun în pericol viitorul acestui domeniu la noi, a apărut ca prin minune "Poziția copilului" și admirabilul său succes la Berlin. E un "Urs de Aur" pentru România, care are toate datele unui miracol. Îl puteți urmări pe ecranele noastre, începând cu 8 martie.