Datele oficiale ale Recensământului din octombrie 2011 urmează să fie publicate abia la sfârşitul anului viitor. Datele preliminare sunt însă cunoscute acum, în decembrie, şi erau cunoscute şi astă-vară. Legate de acest recensământ, scandalurile politice din iulie-august "au survolat” rezultatele care, nefiind oficiale, n-au putut fi luate în calcul. Sau, cel puţin, nu s-a dorit să fie analizate temeinic, cu concursul specialiştilor. În premieră, revista noastră oferă opiniei publice, la cumpăna dintre ani, cel mai avizat comentariu posibil al ciudăţeniilor acestui recensământ, apelând la specialistul numărul unu din ţară, profesorul doctor Vasile Gheţău, consultant ONU, membru al Uniunii Internaţionale pentru Studii Ştiinţifice ale Populaţiei şi membru al Asociaţiei Europene pentru Studii Demografice, cu stagii de specializare la Paris, Budapesta şi Varşovia. Născut în 1940, la Cernăuţi, a studiat la Bucureşti şi a obţinut doctoratul cu o teză despre prognoza demografică. Fost director al departamentului de Statistică a Populaţiei din cadrul Direcţiei Centrale de Statistică, domnul Gheţău a coordonat recensământul din 2002 din România şi a luat parte, ca observator, la recensămintele din Macedonia, R. Moldova, Kosovo.
"Europa, în ansamblul său, este bolnavă demografic”
- Care este, la ora actuală, populaţia stabilă a României şi de ce durează atât de mult publicarea rezultatelor oficiale, domnule profesor?
- Recensământul din octombrie 2011 ne-a arătat o populaţie stabilă de 19.044 mii (19.044.000) locuitori şi, dacă vom compara această cifră cu cea de la recensământul din anul 2002 (21.681 mii persoane), rezultă un recul de 2.637 mii locuitori, iar pentru întreaga perioadă ianuarie 1990-octombrie 2011, reducerea numărului populaţiei atinge dramatica dimensiune de 4,2 milioane (18%!). Plasând cele 19 milioane de locuitori din octombrie 2011 într-o viziune temporală retroactivă mai lungă, vom observa că acest număr al populaţiei este egal cu cel care s-a înregistrat în România cu 46 de ani în urmă, în anul 1965. Vom cunoaşte numărul final al populaţiei ţării abia la sfârşitul anului 2013, surprinzător şi inacceptabil de târziu, în raport cu data recensământului şi luând în considerare actualele performanţe ale echipamentelor şi tehnologiilor de prelucrare a datelor. Există însă suficiente date şi informaţii, din toate etapele operaţiunii, pentru a avansa unele consideraţii generale asupra acestui recensământ.
- Acest rezultat catastrofal ar putea fi cauzat de proastele guvernări postdecembriste? Cine poartă vina?
- Ar fi eronat să punem deteriorarea situaţiei demografice a ţării doar pe seama modului în care a fost guvernată ţara în ultimii 23 de ani. În fond, cea mai gravă dintre evoluţii - scăderea rapidă a natalităţii în prima parte a anilor 1990 şi menţinerea ei la valori mici în toţi anii care au urmat - a fost rezultatul a milioane de decizii individuale de a nu avea copii, de a avea un singur copil, de a amâna venirea copilului. Factorul economic, standardul de viaţă în sens general, a avut o contribuţie importantă la astfel de decizii, dar nu poate fi neglijată influenţa multor altor factori care nu au o esenţă economică pură. Mă refer la atitudini şi comportamente noi faţă de căsătorie şi familie, priorităţi de educaţie şi carieră profesională, dorinţă de confort material exagerat, acces rapid la valori şi norme culturale tipice societăţii de consum, explozia informaţională şi propagarea unui anumit stil de viaţă. Toate aceste schimbări au afectat ierarhiile şi priorităţile în viaţa tinerilor, copilul intrând în competiţie cu aceşti noi factori. Dacă am spune că factorul economic ar fi cel responsabil de scăderea natalităţii şi menţinerea acesteia la valori mici, realităţile economice şi demografice din ţări dezvoltate şi cu acelaşi nivel scăzut al natalităţii ne contrazic (menţionăm doar Germania, Austria şi Italia). Dacă ne referim însă la masiva migraţie pentru muncă a românilor, cealaltă componentă a declinului demografic, aici avem expresia stării economice şi sociale a României şi a marelui decalaj de standard de viaţă faţă de ţările dezvoltate. Problemele imensei migraţii pentru muncă sunt numeroase şi extrem de complexe şi cred că este incorect a le trata doar prin perspectivă îngustă demografică.
- Fenomenul depopulării este unul specific românesc sau unul internaţional? Care este situaţia în alte ţări europene?
- Dezagregarea sistemului comunist, la începutul anilor 1990, şocul schimbărilor şi costurile tranziţiei şi-au pus cu brutalitate amprenta pe fenomenele şi procesele demografice din ţările ex-comuniste. Căderea natalităţii a fost generală, ceea ce a dus la instalarea scăderii naturale a populaţiei în aproape toate aceste ţări şi îndeosebi în Ţările Baltice, în Bulgaria, Ungaria şi România. Ceea ce a agravat considerabil situaţia demografică a României a fost veritabila explozie a migraţiei externe şi toate consecinţele sale asupra numărului populaţiei şi structurii acesteia pe vârste. Se poate însă afirma că Europa, în ansamblul său, este bolnavă demografic, şi instalarea unei scăderi naturale în ultimii ani, în ţări ca Italia, Germania, Grecia, Portugalia, este simptomatică. Populaţia Europei este îmbătrânită demografic, nivelul fertilităţii (numărul de copii aduşi pe lume de o femeie) este sub cel necesar înlocuirii generaţiilor şi păstrării numărului populaţiei. În plus, pentru unele ţări dezvoltate, problemele imigraţiei au devenit sensibile prin implicaţii actuale şi, îndeosebi, de perspectivă.
"Fertilitatea medie a femeilor a coborât la 1,3 copii. Cu doi copii, scăderea populaţiei ar fi mult redusă”
- Cifrele pe care ni le oferiţi cuprind şi populaţia plecată la muncă în străinătate?
- Cifra de 19 milioane de locuitori face trimitere la populaţia stabilă, cea care are reşedinţa obişnuită (de cel puţin 12 luni) în România. Ţara noastră a aplicat conceptele şi standardele recomandate de Comisia Europeană. Prin introducerea acestora, migranţii sunt incluşi în populaţia stabilă a ţărilor în care se află pe o perioadă de cel puţin 12 luni. Este şi cazul românilor aflaţi la muncă în străinătate, în număr de aproape 3 milioane. Populaţia ţărilor dezvoltate a primit astfel (aproape gratuit) un aport de persoane tinere şi adulte, în defavoarea ţărilor de origine a migranţilor. Rezultatele recensământului din octombrie 2011 reaşează România pe harta Europei într-o altă poziţie. Va trebui să urmărim dacă şi în ce fel o populaţie mai mică cu 11 la sută decât cea pe care o ştiam înainte de recensământ va avea implicaţii asupra poziţiei României în Parlamentul European şi în organisme ale Comisiei Europene, ca şi în alocarea de fonduri comunitare.
- Ce perspective există pentru populaţia României?
- Într-o populaţie aflată în al 23-lea an de declin şi al cărei număr a ajuns la 19 milioane de locuitori, orice prognoză construită cu menţinerea fertilităţii actuale - de 1,3 copii la o femeie - duce la mai puţin de 15 milioane de locuitori la mijlocul secolului. Şi atenţie, fără a lua în considerare migraţia externă! De regulă, prognozele negative sunt privite cu rezerve, după principiul "cine ştie ce şi cum va fi în anul 2050!”. La fel se spunea la mijlocul anilor '90, dar evoluţiile ulterioare au arătat că astăzi, aproape de anul 2015, ceea ce spuneau prognozele de atunci s-a adeverit în mare măsură. Oamenii nu vor prognoze negative, după cum cei care nu doresc să aibă copii nu se simt în niciun fel responsabili de scăderea naturală a populaţiei şi de ceea ce prognozele arată. Iată un exemplu din ceea ce arată aceste prognoze: la 100 de persoane de vârstă adultă (20-64 ani), revin astăzi 25 de persoane de 65 ani şi peste; în anul 2050, vor reveni 50!
"O creştere a fertilităţii nu ar putea proveni decât dintr-o politică familială, pe care România nu a avut-o până acum”
- În acest ritm, cu mult înainte de sfârşitul lumii, va veni sfârşitul României! Ce-i de făcut?
- Problema cheie a stării demografice a României şi a perspectivelor acestei stări se află în nivelul fertilităţii, al numărului de copii pe care îi aduce pe lume o femeie. Cu doar 1,3 copii la o femeie (fertilitatea feminină încă de la mijlocul anilor 1990), departe de acel nivel de doi copii, care ar asigura, pe termen foarte lung, o stabilizare a numărului populaţiei, scăderea populaţiei este matematic înscrisă în dinamica internă a demograficului. Prognoze elaborate cu o fertilitate de doi copii la o femeie, chiar din anul 2013, arată clar că reculul populaţiei ar urma să continue, mult mai lent însă, până în jurul anului 2075, când scăderea naturală ar fi stopată. Din păcate, o fertilitate de doi copii la o femeie nu va mai putea fi atinsă în ţările care au cunoscut un recul de durată al fertilităţii şi nivelul a ajuns la 1,3-1,5 copii la o femeie. O spun vocile cele mai autorizate ale ştiinţei demografice contemporane. Totuşi, o redresare considerabilă a nivelului actual nu ar trebui să fie însă privită cu scepticism total. Cu o fertilitate de 1,7-1,8 copii la o femeie, scăderea naturală ar fi mult redusă. De notat că o astfel de creştere a fertilităţii nu ar putea proveni decât dintr-o politică familială pe care România nu a avut-o până acum. Componenta stimulativă (în variate forme) ar constitui baza unei astfel de politici, foarte costisitoare. Societatea românească nu are resursele pentru a elabora şi aplica o astfel de politică. A stimula financiar, consistent, natalitatea în vremuri de criză, cum sunt cele în care ne aflăm, ar fi o mare eroare. Nu suntem în stare să avem grijă de cei 200 de mii de născuţi care vin pe lume în fiecare an, acum. Sunt copii abandonaţi, aruncaţi, chinuiţi, subalimentaţi şi cu o sănătate precară, crescuţi în mizerie materială şi culturală. Va trebui să aşteptăm trecerea acestei teribile crize, să analizăm corect şi competent tot ce s-a întâmplat în starea demografică a ţării, să elaborăm o strategie pe termen lung şi foarte lung, cu răbdare, profesionalism şi responsabilitate. Şi abia atunci vom putea vedea dacă lucrurile pot fi schimbate în direcţia dorită.
"Eşecul unui recensământ nu este numai cel al guvernării, este eşecul întregii societăţi”
- Despre recensământul din 2011 s-a spus că a fost unul ratat. El oferă totuşi datele cu care vor lucra guvernele în următorii 10 ani. Care este "poza” societăţii româneşti, creionată de acest eveniment?
- Încă din ultima parte a anului 2010, când au început, formal, activităţile Comisiei Centrale de Recensământ (CCR), devenise evident că existau riscuri enorme de organizare şi desfăşurare în starea în care se afla societatea românească. S-a văzut, astfel, că este o societate profund marcată şi divizată de criza economică, socială şi politică. Autoritatea instituţiilor era în disoluţie, iar imensa migraţie a românilor a avut implicaţii nemaiîntâlnite asupra înregistrării populaţiei. S-au opus unei corecte recenzări mai mulţi factori: campanie superficială de informare a populaţiei, hărţi vechi, recenzori derutaţi, declarare de informaţii incorecte, acte de identitate neactualizate, nedeclararea etniei în unele cazuri, refuzuri la declararea CNP-ului, o presă superficială, cu atitudini anti-recensământ, atitudine iresponsabilă a unor oameni politici etc. Înregistrarea, neînregistrarea şi din nou înregistrarea CNP-ului a fost o altă mare eroare. Un recensământ cu CNP pentru populaţia înregistrată ar fi permis construirea unui autentic registru al populaţiei. La recensămintele efectuate în Europa, în acelaşi an 2011, au trecut la practica sistemelor de registre un număr de 13 ţări europene, obţinându-se reducerea costului recensământului şi găsirea unei soluţii de contracarare a tendinţei de refuz a populaţiei de a fi recenzată ori de a furniza informaţii eronate. O astfel de oportunitate a fost ratată la recensământul din octombrie 2011.
- Aşadar, dacă discutăm despre un eşec, al cui eşec este?
- La modul general, eşecul unui recensământ nu este numai cel al guvernării, este eşecul întregii societăţi, pentru că recensământul populaţiei este singura operaţiune statistică de anvergură naţională în care este implicată toată populaţia, prin două dintre caracteristicile definitorii ale unui recensământ: universalitate şi înregistrare individuală.