Lansat de curând la Timişoara şi la Bucureşti, triplul album "Lumina” reprezintă o lucrare monumentală şi, totodată, apogeul unei viziuni muzicale. Veteran al rock-ului românesc, simbol al trupei Pro Musica, Ilie Stepan a căutat mereu să îmbine în piesele sale diferite genuri, rock, folk, muzică clasică. Odată cu primul album semnat Stepan Project, "Sensul Vieţii”, în 1996, muzicianul bănăţean a pornit pe un drum mult mai anevoios, deseori parcurs pe o gheaţă subţire, în încercarea de a crea un stil complex, în care se topesc folclor, muzică sacră, chitare electrice, instrumente clasice, sintetizatoare. După dublul album "Undeva în Europa” (2000), au urmat 11 ani de lucru la "Lumina”: trei discuri, conţinând 33 de piese, şi un DVD, un mult aşteptat album lansat pe 5 decembrie, în Club A din Bucureşti. "Mi-am dorit să lansez albumul aici, în Club A, pentru că este o legendă, un bastion al rock-ului românesc”, a spus Ilie Stepan la lansare. "Am cântat pentru prima oară în Club A în 1974, şi am simţit şi atunci, aşa cum simt şi acum, energiile unor mari colegi care au fost aici înaintea mea, precum Anda Călugăreanu, Nicu Vladimir, Dorin Liviu Zaharia, Moţu Pittiş”. Mulţi colegi de breaslă, Mircea Florian, Mircea Baniciu, Doru Stănculescu, au venit să-l felicite pe Ilie Stepan la lansare, însă cu mult mai mulţi au fost cei care i-au fost alături la înregistrarea albumului: instrumentişti de valoare din jazz, rock, muzică clasică.
"Nu mai înşiepem, că am terminat deja”
- Aţi pornit de la bun început cu ideea ca "Lumina” să fie o trilogie, sau a fost loc şi de improvizaţie, de inspiraţie venită pe parcurs?
- "Sensul Vieţii” este povestea vieţii unui personaj imaginar, de la început la sfârşit, cu bunele şi cu relele sale. Am încercat să punem laolaltă, să facem să se potrivească în scriitura muzicală, instrumente ce păreau iniţial inconciliabile. Pe măsură ce fuziunea s-a produs şi s-a cristalizat un stil, un sunet, am ştiut că vom continua. Dar la început am pornit doar cu gândul la un disc. Pentru "Lumina” am strâns opt ore de muzică, apoi am început să scoatem, cum tai cu dalta în piatră. A fost o muncă bazată pe simţuri, dar atent controlată, gândită la rece. Pentru că apare îndoiala, cel mai apăsător sentiment la lucrul la un disc de durată. "Oare e bine ce am scos, sau există ceva important, ce trebuia păstrat?”. Urmezi un traseu muzical şi când elimini ceva, oare păstrezi drumul bun? Atunci iei o pauză de câteva zile şi când revii, ai sentimentul că ai luat decizia bună şi că poţi merge mai departe. Când am avut 33 de piese în faţă, păreau 33 de clădiri. Eu, arhitectul, le proiectasem, făcum toate calculele, dar munca grea abia începea, cum tragi ţevile, cum mobilezi camerele, ce culoare vor avea lifturile, toate acestea ţin de inspiraţie.
- O parte din album este înregistrat la Timişoara, o alta într-un paradis rural, Fărăşeştiul bunicilor...
- Am mers în sat cu un studio mobil, pentru că am ţinut să-i înregistrez pe ţărani cântând chiar la ei acasă, în mediul lor. În opinia mea, este singurul mod de a-i înregistra nealterat, de a le păstra naturaleţea. Cred că atunci când îi iei de acolo, îi duci la oraş şi îi pui să cânte, îşi pierd seva, sunt ca floarea de mac, o scoţi din pământ şi în zece minute se înnegreşte. Am imprimat sunetul coasei când trece prin iarba groasă, am stat de vorbă cu ei, relaxaţi, hai să repetăm un pic... Spre seară, m-au întrebat: "Dom' Ilie, dar când mai înşiepem?”. "Nu mai înşiepem, că am terminat deja”. Înregistrasem totul. M-am reîntors acolo să compun şi să imprim, pentru că ai cu totul altă stare ca la oraş, ţi se irigă altcumva creierul, energetic te simţi cu mult mai bine, ca orice retragere în natură. Cel mai mult m-a energizat lucrul cu oamenii de acolo, mi-a dat putere să trec peste hopuri şi să iau deciziile corecte atunci când simţeam că m-am împotmolit.
"Ca muzician, dincolo de corectitudinea interpretării, contează enorm ceea ce transmiţi, acolo se face diferenţa”
- Alături de trioul Ilie Stepan - Horea Crişovan - Dixi Krauser, ce formează Stepan Project, pe discurile trilogiei apar zeci de muzicieni şi de instrumentişti. I-aţi invitat strict pentru calităţile lor muzicale sau şi pentru energia, ideile, suflul pe care le-a adus fiecare?
- Din ambele motive. Mi se pare asemănător sistemul de lucru la un album cu cel de la film, iar cel de concert, cu spectacolul de teatru, acolo unde te încarci o perioadă pentru a atinge maximum într-un anumit act. La film şi la album, trebuie să vii deja încărcat, când porneşte înregistrarea, dai tot ce ai mai bun. Regizori mari, precum Fellini, au lucrat şi cu actori celebri şi cu neprofesionişti, atraşi de naturaleţea şi de energia lor. Revenind la muzică, sunt instrumentişti geniali, care le fac pe amândouă, cântă impecabil şi sunt plini de energie şi foarte activi pe tot parcursul actului artistic. Ca muzician, dincolo de corectitudinea interpretării, contează enorm ceea ce transmiţi, acolo se face diferenţa. Trebuie să înţelegi ce personaj reprezintă instrumentul tău în contextul albumului, cu cine rezonează, cu cine are o legătură tematică. Am avut parte pe album de astfel de muzicieni. Poate că-i o trăsătură de-a mea, de care sunt foarte mândru, aceea de a empatiza, de a le insufla energia care să-i facă să dea tot ce au mai bun. Sunt foarte mulţumit şi împăcat sufleteşte că am avut onoarea de a lucra pe acest album cu muzicieni, fotografi, pictori, operatori, scriitori, designeri, ingineri de sunet, artişti din diferite domenii, ce s-au cunoscut, unii dintre ei, abia la lansarea din Timişoara. Mă bucur că discul transmite empatiile pe care le-am avut cu aceşti artişti.
- Aţi spus la lansare că "Lumina este darul pe care îl primim în fiecare zi de la Cel de Sus, iar acest album înseamnă un gest de recunoştinţă faţă de El”. Aţi simţit, în timp ce lucraţi la album, o presiune legată de importanţa misiunii pe care v-aţi asumat-o?
- Este, într-adevăr, un dar, pe care trebuie să-l dăm mai departe, fiecare în felul său. Un pictor, prin tablourile sale, un muzician, prin cântece... În perioada în care am lucrat efectiv la disc, am încercat să mă autocontrolez, să mă trag singur de mânecă. M-am trezit certându-mă singur: "Ilie, de ce ai sărit la ceartă, de ce te comporţi aşa în trafic? Lucrezi la un asemenea disc şi te comporţi aşa, eşti cumva un fariseu?”. În viaţa de zi cu zi, în oraşele mari suntem predispuşi să fim mai stresaţi, să reacţionăm uneori altfel decât suntem noi de fapt. M-am certat de multe ori, m-am corectat, însă mai am mult de lucru la mine însumi. A existat o răspundere fantastică, în special atunci când am scris piese precum "Maria Magdalena (...Ziua Răstignirii)”, "Cina cea de taină”, nu pot să exprim exact în cuvinte ce am simţit când le-am compus. Nu vreau să trec în partea cealaltă şi să spun că muzica mi-a fost dictată de sus. Însă credinţa înseamnă foarte mult pentru mine şi m-a ajutat să duc la capăt acest disc.
- Ce simţiţi acum, la finalul unei munci susţinute, de lungă durată, când, în sfârşit, albumul ajunge la ascultători?
- Şi oboseală, şi uşurare. Îmi doresc din tot sufletul ca peste câteva săptămâni să mă pot lăsa în voia audiţiei, pentru că deocamdată tot sunt atent la detaliile tehnice. Când eşti la volan, te concentrezi la drum, nu ai vreme să te bucuri de peisaj. Voi asculta albumul o dată, de două ori, apoi voi merge mai departe. Nici nu vreau să-mi las ouăle-n cuib, să le clocească altcineva, dar nici să mă culc pe-o ureche, că am făcut trilogia, şi acum trebuie să stau şi să culeg laurii. În cei 11 ani, am mai lucrat şi la altceva, la muzică de teatru, de film, au fost pauze binevenite, însă ţinta principală a fost "Lumina”. De 11 ani, tot ninge şi se aşează zăpadă pe acoperiş, simţeam că dacă nu scot discul acum, o să se dărâme mansarda...