Ţara poveştilor
- "Poveste din Bucovina”, noul album ce aşteaptă toamna ca să fie lansat, te seduce, înainte de a fi ascultat, prin frumuseţea desenelor care îl însoţesc. Ce-aţi urmărit prin această grafică de excepţie?
- Astăzi, când muzica se piratează pe scară largă şi nu mai merită să dai banii pe un album, singura justificare este să îl transformi într-un obiect de artă. Şi a ieşit, într-adevăr, după multă trudă, un album neobişnuit, o desfătare pentru ochi şi auz. Pentru înregistrarea lui, am colaborat cu cel mai vestit viorist din părţile Sucevei, bătrânul Vasile Mucea din Bilca, şi cu formaţia "Trei Parale”. Albumul este produs de Gavril Ţărmure din Bistriţa şi este ilustrat cu grafica lui Virgiliu Parghel, pictor şi grafician consacrat. Desenele au ca suport versuri scrise de mine, caligrafic, cu tocul, în tuş. Hârtia e specială, colorată în tonuri calde, pregătită de un alt pictor, Vasile Mureşan-Murivale, cu o tehnică de băiţuire învăţată de la profesorul lui, maestrul Corneliu Baba, cel care i-a insuflat şi lui Virgiliu Parghel gustul pentru hârtie şi creion, pentru desen, pentru colaje grafice.
- Aşa cum spune şi titlul, albumul e plin de poveşti. De unde le-aţi învăţat?
- Lângă casa părintească de la Lişna, un sat aflat la jumătatea distanţei dintre Dorohoi şi Dărăbani, locuia o femeie bătrână, mare povestitoare. Mama mă trimitea deseori la dânsa cu diverse treburi, iar eu uitam să mai vin acasă! Stăteam cu gura căscată şi o observam ore întregi, însoţindu-şi fapta cu vorba, spunând poveşti ori îngânând un cântec. Îmi amintesc, de pildă, că la începutul Postului Mare, spăla totul cu leşie, oalele pentru gătit, vătraiul, plita, clanţa uşii, duşumeaua. Totul era curăţat şi primenit, pregătit pentru post. Făcea apoi nişte turte nedospite, coapte pe plită, pe care le împărţea vecinilor şi care miroseau înnebunitor. Şi comportamentul ei se schimba în acea perioadă, era mai smerit, vorba mai molcomă şi cu un plus de măsură. Aşadar, am crescut între poveşti. M-am format cu ele. De aceea, am pus discului o frază generică: "Unde se spun poveşti în casă, acolo-i Dumnezeu”. "Cui spune poveşti, îi iartă Dumnezeu păcatele!”, se mai zice.
Poveştile nu se spun oricând, oriunde, oricum. Îmi amintesc cum îl rugam pe bunicul: "Spune-mi, te rog, o poveste!”. "Amu' nu-i vremea”, zicea el, "aşteaptă şi tu să vină sara!”. Am cules multe poveşti de la oameni, bătând satele, mai ales cât am fost profesoară de limba română, vreme de 27 de ani, făcând naveta de la Suceava, în satele din jur, mergând uneori pe jos, cale lungă, prin omăt, viscol şi ploi, ori prin arşiţă, ca să ajung la şcoală. Am găsit apoi multe în arhive, în culegerile vechi, am stat mult în biblioteca Institutului de Folclor "Constantin Brăiloiu”, în cea a Muzeului Satului, ori în cea a Muzeului Ţăranului Român. Discul e dedicat părinţilor mei, învăţătorii Maria şi Vasile Fodor din Lişna, povestitori, şi ei, şi eroi de poveşti, deopotrivă. Erau "Fodorenii” patru dascăli de nădejde în şcoala din Lişna, adică mama şi tata, fratele tatălui meu, Mihai Fodor, şi soţia sa, Silvia. Acum ei nu mai sunt, dar au rămas în amintirea colectivă a satului ca nişte icoane, ca stâlpi ai comunităţii, cei care au învăţat buchile, timp de 30 de ani, multe generaţii.
Dăscăliţa din Lişna
- Dascălii de ţară erau consideraţi, odinioară, luminătorii poporului. Dvs. i-aţi avut în casă. Ce aţi moştenit mai de preţ de la ei?
- Am primit o sumă de învăţături pe care le-am purtat după mine toată viaţa. Acolo, în casa din Lişna, îmi amintesc că veneau la mama, la "doamna”, ţărăncile din sat, să le înveţe modele noi de cusături, de împletituri, ori vreo reţetă nouă de dulceţuri...
Să primească diverse sfaturi practice gospodăreşti, ori legate de creşterea copiilor. Pe mama o ţin minte muncind mult pe lângă casă. Ştia să facă absolut orice e nevoie să ştie o femeie care trăieşte la ţară! O ţin minte corectând, citind... Părinţii mei s-au întâlnit la Crăiniceni-Horodiştea, unde primiseră amândoi post în învăţământ. Iubeau atât de mult ceea ce făceau, atât de onoraţi erau pentru munca lor la catedră, încât şi mie mi-a fost clar că le voi urma, că voi fi dăscăliţă.
- Dăscăliţă-cântăreaţă. De cântec cum v-aţi apropiat?
- Mama cânta foarte frumos, la fel, tatăl meu. Cântam şi eu la serbările şcolare... Mă acompaniam la acordeon, la care învăţasem mai mult autodidact, cu un pic de ajutor din partea tatălui meu. Mai târziu, am participat la mai multe concursuri şi festivaluri, de unde mă întorceam cu premii pentru autenticitate. La faza finală a unui festival studenţesc, care se desfăşura la Bacău, am cântat o doină care a făcut mare impresie. Un regizor cunoscut mi-a remarcat expresivitatea, mi-a spus că am talent actoricesc şi mi-a propus să mă pregătească pentru a da admitere la Teatru, la Bucureşti. Dar m-am gândit că vocaţia mea este catedra, munca de profesor, aşa că am renunţat, nu chiar fără părere de rău. În 1979, când am terminat Facultatea de filologie din Suceava, română-franceză, eram deja căsătorită şi cu cei doi copii, Daniel şi Diana, aduşi pe lume. Am continuat să cânt, să apar în spectacole şi la televiziune, să fac înregistrări în radio, pentru câteva albume, trei colective şi două personale. Am colaborat doi ani cu Ansamblul Folcloric "Ciprian Porumbescu” din Suceava, am învăţat să cânt la cobză, de la un cobzar bătrân, Nicolae Păsnicuţ. Iar la alcătuirea repertoriului am primit ajutor de la profesorul de muzică Constantin Irimia. El mi-a încredinţat şi câteva piese foarte frumoase, între care "Bătucita”, cântecul cu care m-am lansat. În paralel, perioada petrecută la catedră a fost una cu rost, pentru că mergând la şcoală, la ţară, am revenit în contact cu lumea satului, am cules de acolo un material uriaş de folclor oral - cântece, povestiri, legende, vorbe de duh. Cred că am fost un profesor de vocaţie. O vreme, după ce am renunţat la catedră pentru muzică, mi-a lipsit mult şcoala...
"Doină, doină, cântec dulce!...”
- De ce a trebuit să renunţaţi la cariera pedagogică?
- Aveam concerte în ţară şi în străinătate, cu grupul lui Grigore Leşe, în care intrasem, şi nu puteam să mai fac faţă deselor turnee şi orelor de la şcoală în paralel. Întâlnirea cu Grigore Leşe a fost una crucială. Îi datorez, printre
altele, faptul că am învăţat să-mi aleg cu mare atenţie repertoriul. Şi cum să-l interpretez. Am îndrăznit să aduc pe scenă lucruri inedite: povestea, descântecul. Şi să pun preţ pe doină, pe "cântecul de unul singur”. Am călătorit cu Grigore Leşe şi concertele lui în marile oraşe din ţară, dar şi în străinătate, la Jula, în Ungaria, la Morelia, în Mexic (la un festival internaţional de muzică), la Paris, (cu ocazia Festivalului francofoniei), la Santiago de Compostella, Spania, în săli de teatru, filarmonici, catedrale, biserici, în spaţii convenţionale şi neconvenţionale. O mulţime de concerte frumoase, o mulţime de amintiri minunate, alături de colegele mele de scenă din grup, Lenuţa Purja, Teodora Şerban, Zamfira Mureşan, Lorena Nechifor Oltean, Ana Ilca. Am fost şi în China, am cântat împreună cu Grigore Leşe la Expoziţia Mondială de la Shanghai 2010, şi toţi banii i-am dat acolo pe o lăută din lemn, foarte veche, cumpărată dintr-un anticariat.
"Dragostea dăruieşte, tu învaţă să primeşti!”
- De la o vreme, aţi lăsat Bucovina pentru traiul în Bucureşti. Nu vă dezrădăcinează un oraş aşa de mare şi de inform?
- În viaţă, intervin la un moment dat întâmplări extraordinare, care te aşează pe un făgaş. O altă astfel de întâlnire a fost cea cu pictorul Virgiliu Parghel, sucevean şi el. Ne-am întâlnit... pe stradă, acum trei ani.
Eram amândoi singuri, cu partenerii de viaţă pierduţi şi, în timp, între noi s-a legat o prietenie frumoasă, o relaţie stabilă, de cuplu, pe care am oficializat-o în urmă cu doi ani. Tot la Bucureşti trăieşte şi fiica mea, Diana. Am câţiva prieteni buni, cu care rezonez şi îmi face plăcere să mă întâlnesc. Locuim într-o zonă liniştită, cu case ale căror acoperişuri îmi place să le privesc sub primele raze de soare, sau sub lumina lunii, de la fereastra mansardei mele. Îmi plac zgomotele oraşului, sunetele străzii, strigătele care se aud peste liniştea dimineţilor: "Fiaareee veeechi luăăăm!”. Îmi place să descopăr lucruri care nu sunt la vedere, dar care dau pitoresc şi frumuseţe oraşului acestuia. Pe urmă, mergem des la Suceava, am păstrat casa de acolo şi îmi încarc sufletul când îmi e dor de locurile mele, de graiul de acolo, de oamenii mei. Câteodată, mă mai apucă deznădejdea la gândul că organizatorii de spectacole nu mă copleşesc cu invitaţiile lor, că genul meu de cântare nu este foarte "cerut”, tocmai pentru că nu este din cel de divertisment, ci de ascultat, chiar de jale. Dar eu sunt Taur prin zodie, am răbdare şi pasiune, şi în viaţa mea am făcut totul cu drag, cu dăruire, fie că a fost vorba de cariera în învăţământ, fie că am fost pe scenă, cântând, fie că mi-am ţinut casa şi mi-am crescut copiii. Am dăruit, dar am şi primit, enorm! Dragostea dăruieşte şi tu nu trebuie decât să înveţi să primeşti!