De mers, merg pe jos. Întotdeauna. Fie că frământă colbul drumurilor de ţară, fie că sunt aliniaţi de-a lungul asfaltului, pasul este cel care le măsoară distanţele. Iar ele nu sunt scurte. Se trezesc odată cu soarele şi se culcă atunci când ultima geană de lumină se stinge. Merg aşezat, zile întregi. Şi cântă. Mai ales cântă.
"Nu lăsa Măicuţă, să pierim pe cale,
Că noi suntem fiii lacrimilor tale”.
Acesta este rostul lor, al pelerinilor Prea Curatei. Sunt printre ultimii din Europa şi printre puţinii din lumea întreagă. Călătoresc la fel ca cei de acum o mie sau două mii de ani. Nesmintiţi de vremurile nebune, neispitiţi de confortul zilelor noastre. De maşini nu vor să ştie. Le-ar risipi tihna. Şi ruga.
Rânduiala pelerinajului lor începe cu câteva zile înainte de praznicul Adormirii Maicii Domnului. Se strâng la biserică. Întotdeauna. Apoi se roagă împreună cu preotul şi cu ceilalţi credincioşi. În cele din urmă, satul îi petrece. Când se întorc acasă, nu îi mai recunoşti. Prăznuirea Prea Sfintei cere jertfă. Şi înviere. Sunt alţii pentru că fiecare renaşte în alt fel. Unii îşi găsesc liniştea, alţii tămăduirea de vreun beteşug, alţii izbăvirea de vreo năpastă. Dar nici unul nu mai e la fel. Îi schimbă revederea cu Prea Curata.
În Ardeal, alergă la ea cu sutele de mii. Mai ales la Nicula, acolo unde e icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni. Ajung la mânăstire şi aşteaptă praznicul sub cerul liber. Nu se tulbură de ploaie, nu îi alungă frigul. Ocolesc bătrâna bisericuţă de lemn pe coate şi pe genunchi. Cântă, se roagă şi aşteaptă. Mai ales aşteaptă. Pentru ei, Maica Domnului e prezentă şi vie - "O, Măicuţă Sfântă, cu drag am venit / La Tine Măicuţă, într-un loc iubit”. Iar dacă ai răbdare şi credinţă, o întâlneşti. La fel ca pe o rudă plecată de acasă. Pentru puţin. Cât să schimbe o vorbă în vecini.
Ca să pătrunzi în evlavia pelerinilor de la Nicula, Rohia sau din orice colţ al ţării închinat Măicuţei lui Dumnezeu trebuie să te apropii de Fecioara Maria. Lucru anevoie de împlinit, pentru că figura ei este sinonimă cu smerenia. Când ţi se pare că ai întrezărit-o, se risipeşte. E ca un abur, ca un fum de tămâie care se ascunde în cer, într-o clipă.
Evangheliile nu ne spun foarte multe despre ea. A fost voia Domnului ca Maica Sa să rămână în umbră. Fiinţa cea mai delicată a acestui pământ, cea care i-a dat trup lui Dumnezeu însuşi, se cerea protejată, învăluită în discreţie. Ca să aflăm mai multe despre ea trebuie să iscodim Tradiţia, acel mănunchi de istorii care s-au transmis prin viu grai, de la primii apostoli, prin sfinţii părinţi, până în zilele noastre. Ucenicii direcţi ai lui Iisus au cunoscut-o cel mai bine şi i-au rămas aproape după Înviere. Au simţit mereu în Ea vuietul Duhului Sfânt şi prezenţa fierbinte şi răscolitoare a lui Hristos, Fiul Ei şi Fiul lui Dumnezeu. Ani de-a rândul i-a ajutat să-L înţeleagă. A fost norul prin care au putut privi Soarele.
O zămislire minunată
S-a întâmplat acum 2000 de ani. Doi bătrâni înstăriţi, grei de ani şi de credinţă, aveau un mare necaz. Dumnezeu nu le dăduse urmaşi. În Israelul acelor timpuri acest fapt era privit ca un mare blestem, care venea asupra unei familii numai din pricina unor păcate grele. Dar, în ciuda vârstei, nici Ioachim şi nici Ana nu îşi pierduseră nădejdea. Viaţa, cu necazurile şi bucuriile ei, îi oţelise.De acum nu mai băgau de seamă hulele vecinilor şi nici faptul că tot satul îi privea ca pe nişte ciumaţi. Se obişnuiseră şi ştiau din lege că trebuie să îţi iubeşti aproapele ca pe tine însuţi. Şi atunci, cum să te mânii pe ceilalţi? Dar, ce era mai minunat la Ioachim şi la Ana era nădejdea, acea virtute rară care îţi permite să crezi nelimitat. Să te îndoieşti de tot, dar nu de Dumnezeu. Aşa se face că, deşi gârboviţi, cu trupuri betege şi mădulare topite de ani, aveau credinţă că Domnul îi va milui şi le va da până la urmă un copil.
Adesea, minunile Lui vin după o încercare aprigă. În ea sufletul se căleşte şi se deschide luminii. Aşa s-a întâmplat şi cu Ioachim. Ani de zile răbdase tăcerea batjocoritoare şi insultele preoţilor. El, omul de vază, foarte înstărit şi, altminteri, respectat, era luat în râs pentru că nu avea copii. Se obişnuise cu umilinţa, îşi făcuse din ea pâinea zilnică. Până într-o zi...
Era un praznic mare şi toţi evreii mergeau la templul din Ierusalim pentru a aduce jertfe. Ioachim a fost primul. Întotdeauna se grăbea, covârşit de vină, să aducă ispăşire pentru păcatele sale şi pentru ale poporului. Dar în acea zi, preotul l-a certat. I-a spus să aştepte. Să se aşeze la rând şi să vină ultimul, pentru că e un om păcătos. Şi atunci ceva s-a rupt în inima lui. A fugit în deşert şi s-a jurat: "Nu voi coborî în casa mea după mâncare şi băutură, până când Domnul şi Dumnezeul meu nu se va uita la mine; până atunci, rugăciunea îmi va ţine de foame şi de sete”. Umilinţa lui Ioachim luase sfârşit. Acum, cerea cu îndrăzneală şi cu credinţă, luptându-se cu cerul, ca odinioară Iacob cu Îngerul. Iar Domnului i-a plăcut îndrăzneala bătrânului. L-a trimis pe Arhanghelul Gavriil la Ana, soţia sa la fel de bătrână ca el, şi i-a vestit naşterea unei copile. Dar nu a unui prunc obişnuit, ci a unuia "prin care va veni mântuirea întregii lumi”. De aceea i-au pus numele Maria, care în limba aramaică însemna "Luminătoarea”.
Viaţa la templu
Maria era un copil obişnuit. La doar trei ani, părinţii au adus-o să slujească la templu, în cetele de fecioare care îi ajutau pe preoţi. Ioachim şi Ana au crescut-o ca pe lumina ochilor. Era împlinirea vieţii lor şi bucuria bătrâneţelor. Le-a fost greu să se despartă de ea, dar se hotărâseră demult. Domnul le-o dăruise, Domnului îi va sluji. Au adus-o la templul din Ierusalim în procesiune, cu făclii şi cântări, consacrând-o unei vieţi fără prihană. Maria era copilul unui miracol. În sufletul ei crud, Dumnezeu se imprimase încet, ca o pecete în ceară. Se născuse din rugăciune, aşa că s-a obişnuit repede cu viaţa la templu. Tradiţia ne spune că în răstimpul petrecut aici mintea i s-a unit cu inima. Aşa a ajuns să pătrundă taina Prea Sfintei Treimi şi să fie curăţită de har pentru a-L putea primi în pântece pe Fiul Tatălui. Aşa a ajuns şi la vârsta de 12 ani, când orice copilă a lui Israel se cuvenea să fie măritată. Dar marele preot Zaharia, tatăl Sfântului Ioan Botezătorul, ştia că Maria are un destin aparte. O ocrotise de mică, încă de când părinţii o aduseseră la templu. Aşa cum se obişnuia în astfel de situaţii, pentru a respecta rânduiala, dar şi viaţa consacrată, fecioarele erau logodite cu bătrâni care se îngrijeau de ele, tratându-le mai degrabă ca pe nişte fiice decât ca pe soţiile lor. Maria a fost încredinţată lui Iosif, un tâmplar de 70 de ani, văduv şi evlavios.
Întruparea
Maica lui Dumnezeu
Omul-Dumnezeu s-a născut într-o iesle din Bethleem. Ca să ne înveţe umilinţa. Ani de zile a ascultat de bătrânul Iosif, care l-a învăţat să lucreze lemnul. Şi de Maria, care l-a învăţat primele rugăciuni.Maica Sa va fi fost înfricoşată pentru că, dintre toţi cei care trăiau în Nazareth, ea era singura care-i ştia taina şi îi înţelegea pe deplin menirea. Când Iisus a început să propovăduiască, iar mulţimile erau uluite de minunile sale, ea nu s-a tulburat. Martor tăcut şi discret, a străbătut colbul drumurilor laolaltă cu gloata care voia semne. Şi semne li s-au dat. Tămăduiri cum nu mai văzuse nimeni în Israel, eliberări năpraznice de demoni, ba chiar şi învieri. Din ele, a lui Lazăr i-a zguduit de toţi, căci trupul începuse să putrezească, iar Iisus i-a întins doar mâna şi l-a ridicat din morţi. Pentru Maria a fost semnul că pătimirea Fiului ei se apropie. Viaţa lui Dumnezeu Întrupat printre oameni era pe sfârşite.
A fost acolo. Şi atunci când gărzile templului l-au ridicat din grădina Ghetsimani, şi în clipa judecăţii, şi a biciuirii, şi atunci când l-au răstignit. Inima sa de mamă s-a sfâşiat cu fiecare lovitură şi a sângerat mai mult decât Iisus. Prin sufletul ei a trecut fiecare piron, străpungându-i mădularele, sfâşiindu-i fiece gând. A simţit ca un cuţit strigătele mulţimii năpădite de ură. Ştia că El pătimea pentru păcatele tuturor şi ştia că o va face până la moarte. Dacă nu ar fi fost puterea Duhului Sfânt, ar fi murit şi ea pe Golgota. De durere şi de amărăciune.
Romanii au ales crucea, instrumentul de tortură rezervat criminalilor. Un supliciu care batjocorea şi ucidea în acelaşi timp. Fecioara Maria a stat la picioarele ei. Până la capăt. Zdrobită, umilită, hulită de farisei şi de soldaţii romani. Lângă ea nu era decât Ioan. Ceilalţi apostoli se risipiseră de frică. Petru, bătrânul şi înţeleptul pescar galileean, se lepădase, zicând că nu-L cunoaşte pe Iisus.
Când Hristos şi-a dat duhul, ea a ştiut că începutul este aproape. Că moartea Lui se va preface în zorii unei alte vieţi. Că Fiul ei e Dumnezeu Întrupat şi nu poate să rămână ţintuit într-o groapă. Dumnezeu fiind, avea să se ridice pentru a ne înălţa şi pe noi la cer.
De aceea, după ce Iosif din Arimateea l-a aşezat în mormântul săpat în stâncă, ea a refuzat să plece. Lacrimile îi secaseră şi aştepta cu nădejde revenirea Lui. Îi spălase trupul de cu seară. Poate că atunci când au prăvălit piatra peste intrarea mică şi hâdă s-a îndoit pentru o clipă. Doar o clipă, văzându-i trupul ţeapăn, s-a întrebat cum se va sfârşi totul. Apoi s-a liniştit şi s-a cufundat în rugăciune. Îl va fi rugat să învie din morţi? Nu vom şti niciodată. Dar ştim din povestirile apostolilor că Maica Domnului nu a părăsit niciodată mormântul. A stat nemişcată la intrarea lui. I-a răbdat pe legionarii trimişi de Pilat, ţărani recrutaţi în Siria, care glumeau zgomotos şi vorbeau murdar. A fost singura care a văzut Învierea. O aştepta. Se pregătise pentru ea întreaga viaţă. De atunci au fost nedespărţiti. Ea şi Fiul ei. Uniţi printr-o legătură de nepătruns pentru ceilalţi oameni. Comunicând prin gând, înlănţuiţi lăuntric, întrepătrunşi ca apele unui râu revărsat în mare.
La început, apostolii au ezitat. Spre deosebire de Maria, ei au înţeles mult mai târziu. Se aşteptau la un Mesia războinic şi au crezut că Iisus va întemeia Împărăţia sa pe pământ. Răstignirea îi risipise şi-i deznădăjduise. A fost nevoie ca Hristos să li se arate de mai multe ori, risipindu-le îndoielile, îmbrăcându-i cu har şi bucurie.
Maria a fost tot timpul cu ei. După Înviere, Ioan a luat-o în casa sa. L-a însoţit în toate călătoriile, sprijinindu-l în propovăduire. A fost martorul tăcut al răspândirii Evangheliei. Nu a scris nimic. A tăcut mult. Şi s-a rugat. Tot timpul. Toată strădania ei de după Înviere s-a revărsat în rugă. La fel ca şi în copilăria petrecută în templu, adăsta nopţile în priveghere. Era firul care unea pământul cu oceanul orbitor de lumină în care se retrăsese Fiul ei. Parte din minunile săvârşite de apostoli i s-au datorat.
Adormirea
De câţiva ani se întorsese în Ierusalim. Poate că vârsta, de acum avea aproape 80 de ani, poate că dorul de locurile în care Fiul său pătimise şi înviase, o făcuseră să ia calea cetăţii sfinte, despărţindu-se de Sfântul Apostol Ioan, pe care-l iubea ca pe un fiu şi pe care-l însoţise mereu. Cetatea era la fel cum o lăsase, doar că acum creştinii se răspândiseră, şi cu ei, şi ura celorlalţi pentru Evanghelie. Adesea copiii ieşeau seara ca să-i arunce cu pietre în ferestre, iar un grup de bezmetici a dorit într-o zi să-i dea foc casei.Dar Domnul o ocrotea, la fel ca întotdeauna. Îl simţea aproape, adânc împlântat în suflet, ca o suferinţă dulce. Nopţile şi le petrecea de multe ori în mormântul gol. Iosif din Arimateea îl îngrijea cu evlavie şi-l păstra deschis pentru pelerinii care veneau să se închine. Se aşeza pe lespedea rece, acolo unde stătuse Trupul Domnului. Clipele se făceau ceasuri, iar ceasurile zile. Călătorea între lumi, răpită de întâlnirile cu Fiul Ei.
I se ruga din ce în ce mai puţin pentru sine şi din ce în ce mai mult pentru lume. Inima o durea pentru cei de un neam cu ea. Acum, şi păgânii primeau vestea iubirii şi se botezau, dar Israel se arăta îndărătnic şi cumplit, pornit pe ucideri cu pietre ale apostolilor, de parcă învăţătura lor ar fi adus iadul pe pământ. Mai cu seamă asta o întrista. Şi-ar fi dorit să-i schimbe pe evlavioşii care mergeau zilnic la templu, pentru a aduce jertfe. Ştia însă că nu va reuşi. Că va pleca din această lume fără să vadă Ierusalimul convertit la învăţătura Evangheliei.
Din zi în zi, simţea cum puterile trupului o părăsesc. În inimă, iubirea-i creştea nestingherit, dimpreună cu lumina celeilalte lumi. Uneori, după ceasuri de rugăciune, se întreba dacă se va mai întoarce în trup. Şi de fiecare dată, dragostea de oameni o făcea să revină. Până într-o zi...
L-a văzut aievea, la fel ca în dimineaţa Buneivestiri. Arhanghelul Gavriil stătea în faţa ei surâzător şi senin, cu chipul strălucind de lumina de dincolo. A ştiut din clipa în care a privit-o în ochi. "Fiul şi Domnul tău te cheamă. Îţi porunceşte să laşi această lume şi să urci în sălaşele cereşti, ca să fii alături de El în viaţa veşnică şi fără sfârşit!” Apoi a pierit. A lăsat în urmă o ramură de finic. O mărturie a faptului că nu fusese o nălucă. Avea mireasma raiului. Prea Sfânta a strâns-o în mână şi I-a mulţumit. Avea să plece, lăsând în urmă oceanul de ură care o înconjura. Ştia însă că nu se va despărţi în veci de ucenicii Lui. Că le va fi călăuză spre Fiul ei.
S-a rugat lui Hristos ca apostolii să afle de plecarea-i spre lumină. Să vină să-i privegheze drumul. An de an se întâlneau la Ierusalim, ca să prăznuiască Învierea. Se strângeau la mormânt şi cântau psalmi, după care săvârşeau frângerea Pâinii. Acum avea să-i vadă din nou.
A plecat în Muntele Măslinilor ca să se roage. Nu ştie cum au apărut. Pe rând, ca veniţi din cer. Mai întâi Ioan, apoi Petru, Andrei şi toţi ceilalţi. Erau traşi la faţă şi trişti. Ştiau pentru ce-i adusese Domnul în Ierusalim. Era ultima întrevedere. Fecioara Maria le fusese şi mamă, şi povăţuitor. În răstimpul scurs de la Înviere, le desluşise învăţăturile Fiului ei, îi îndemnase la propovăduire, îmbărbătându-i în prigoane, liniştindu-i atunci când se tulburau de cerbicia oamenilor. Dar, mai presus de toate, prin ea simţeau că-L au alături pe Iisus. Aşa mică şi gârbovită de ani, Maica era o văpaie. Ardea clipă de clipă. Lângă ea, rugăciunea era o continuă vâlvătaie. Harul se scurgea din făptura-i plăpândă şi prin gura sa, mai mult decât prin a oricăruia, mai mult decât prin a lui Petru, Verhovnicul, sau prin a lui Ioan, Bogoslovul, vorbea chiar El. Acum se simţeau orfani, părăsiţi, singuri. Maria le-a vorbit ca de obicei. I-a îmbărbătat, i-a dojenit. Pentru ce propovăduiau Învierea, dacă se întristau în faţa morţii? Ştiau doar că faţa-i hâdă fusese nimicită de Domnul pe Cruce?! Şi atunci?
Au tămâiat întreaga casă şi au cântat psalmi. Măicuţa s-a cufundat în rugăciune. O lumină difuză, de o frumuseţe nespusă, plutea deasupra trupului ei. Părea că doarme. Atunci s-a întâmplat. În casa devenită neîncăpătoare au început să întrezărească figuri. Erau diafane şi discrete, ca un abur. Nu toţi le puteau zări. Pe multe nici nu le recunoşteau. Erau prooroci, trecuţi demult la Domnul, drepţi ai poporului lui Israel, şi îngeri veniţi din cer să petreacă sufletul Prea Curatei Fecioare. La sfârşit, când sosise clipa, s-a arătat chiar Hristos. Dar nu aşa cum îl ştiau. Doar Petru, Iacov şi Ioan îl mai văzuseră astfel pe Muntele Taborului. Acum era luminos ca un fulger şi blând. Le-a spus "Pace vouă!”, apoi le-a făgăduit că Maica Sa îi va pomeni mereu în rugăciuni şi va revărsa har peste toţi cei care o vor chema în ajutor. Îngerii au început să cânte şi asupra casei s-au revărsat miresme. Când lumina s-a risipit, au zărit trupul neînsufleţit al Măicuţei. Zâmbea ca şi cum ar fi dormit şi, dacă nu ar fi fost rânduiala îngropării, le-ar fi fost teamă să-l închidă în pereţii reci ai mormântului. Petru şi Pavel s-au încumetat să-l ridice. Au intrat în mormânt cu Ioan în frunte, care tămâia. Când au prăvălit piatra peste intrare, în inimile tuturor a încolţit o bucurie stranie. Se întristau de plecarea ei, dar dâra de har pe care o lăsase în urmă le covârşea întristarea.
Au petrecut în cântări şi privegheri timp de trei zile. Lipsea doar Toma, cel care se îndoise de Învierea Domnului. Într-un târziu, a venit şi el. Era a treia de zi de când Fecioara Maria trecuse dincolo. Mormântul fusese pecetluit şi s-au mirat foarte când el le-a cerut să-l redeschidă. Mâhnit că nu o prinsese în viaţă, dorea să-i dea sărutarea de pe urmă. Petru, ca să-i ostoiască durerea, a încuviinţat. Dar, când au dat la o parte piatra, nu au găsit înlăuntru decât giulgiurile îngropării. Trupul Mariei, cel din care Dumnezeu îşi luase carne şi sânge, nu mai era. Se mutase la cer.
Peregrini prin lumina Mariei
Când zorile se ridică peste Mânăstirea Nicula, ai impresia că te afli în cer. O ceaţă deasă stă peste văile adânci, iar vălătucii nu urcă vârful de deal pe care e aşezată bisericuţa. Oamenii care continuă să vină ies din nori şi privesc miraţi la revărsarea de lumină. E dimineaţă. Cei care au ajuns de cu seară au privegheat. Toată noaptea. Valea a răsunat de cântările lor, ca nişte suspine venite din negura vremurilor. Au plâns-o pe Măicuţa lor dragă, i-au cerut iertare şi au chemat-o să vină. Să li se arate. Să-i bucure. Peste câteva ceasuri, va să înceapă liturghia praznicului Adormirii Maicii Domnului. Acelaşi ritual pe care Iisus l-a săvârşit cu apostolii înainte de Răstignire - frângerea Pâinii devenite Trup. Când preoţii dau semn, mulţimea începe să freamăte. Un murmur ca de început de furtună răzbate până la altar. Apoi cântarea începe. Mai întâi ca un susur lin, apoi, din ce în ce mai puternică, năvalnică, revărsată, victorioasă.
"Roagă-te, Măicuţă, pentru-al tău popor,
Care strigă-ntruna pentru ajutor.
Maică Preacurată, roagă-te mereu
Pentru lumea-ntreagă, pentru neamul tău”.