De obicei nu iau în serios textele de reclamă de pe coperta a IV-a, în care abundă superlative. Experienţa ne-a învăţat că reclama are prea puţin de a face cu valoarea reală a produsului. În cazul pieţei de carte, strategia de vânzare abuzează într-atât de epitete precum extraordinar, strălucit, splendid, irezistibil, încât ele au devenit un ambalaj care poate înfăşura orice, de la kitsch-uri de doi bani la unicate preţioase. Numai că, în lumea noastră, a cititorilor, mai există şi comunicarea dezinteresată de la om la om. Nu premiile importante pe care le-a luat în Germania, Franţa şi SUA scriitorul israelian David Grossman cu acest roman m-au făcut să-l citesc, ci îndemnurile unor prieteni scriitori care nu se entuziasmează uşor. Şi încă de la primele pagini le-am dat dreptate, am avut revelaţia unui mare scriitor care mixează într-un mod propriu dualităţi precum război şi pace, iubire şi ură, bărbat şi femeie, cruzime şi bunătate, joc politic şi inteligenţă emoţională, viaţă şi moarte. Destinele individuale ale celor trei personaje principale se intersectează cu destinul colectiv al israelienilor din ultimele decenii. Povestea lor începe în 1967, în timpul Războiului de şase zile, când o fată, Ora, şi doi băieţi, abia ieşiţi din copilărie, se împrietenesc în spitalul unde se află internaţi cu febră mare, atracţia tulbure dintre ei vibrând pe linia subţire dintre coşmar şi vis frumos, dintre inconştienţă şi realitate. Îi regăsim pe toţi trei în anul 2000, tot legaţi prin sentimente complicate. Ora, deşi înclina spre Avram, s-a măritat cu Ilan şi are doi fii, Adam şi Ofer, care şi-au făcut deja serviciul militar obligatoriu de 3 ani, o perioadă îngrozitoare pentru părinţii israelieni, căci copiii lor trimişi în misiuni militare se află zilnic în primejdie de moarte. Cum Ilan a părăsit-o pe Ora, luându-l cu el şi pe Adam într-o călătorie prin America de Sud, iar Ofer a decis să plece voluntar pe frontul din Liban, mama lui, nemaiputând suporta anxietatea aşteptării şi presimţirea unei nenorociri, îl ia cu sila pe Avram într-o drumeţie fără ţel prin Galileea. Ajuns neom după ce a fost ţinut ostatic şi torturat în Egipt, Avram, care se dovedeşte a fi tatăl natural al lui Ofer, îşi iese pe parcursul drumului încet-încet din prostraţie şi, punându-i întrebări Orei, încearcă să reconstituie viaţa pe care fiul lui necunoscut e în primejdie să şi-o piardă. Trebuie spus că însuşi David Grossman şi-a pierdut în 2006 un fiu de 20 de ani, ucis în ultimele ore ale războiului din Liban de o rachetă a grupării Hezbollah ce a lovit tancul în care se afla. Şi totuşi, scriitorul, ca şi Amos Oz, a continuat să fie un militant activ pentru pace în Orientul Mijlociu, pentru dialog diplomatic şi compromis înţelept de ambele părţi, împotriva escaladării fanatismelor. Frumuseţea sfâşietoare a romanului "Până la capătul pământului” - o adevărată odisee pedestră infuzată de iubire, fraternitate şi empatie pentru semeni, indiferent de religie sau etnie - se datorează talentului puternic al lui David Grossman, care ştie să atingă, prin arta literară, numitorul comun al profund omenescului, astfel încât dramele colective şi individuale ale acelei părţi de lume să devină universale.
Samuel P. Huntington, "Ciocnirea civilizaţiilor şi refacerea ordinii mondiale”, traducere de Liana Stan, Editura Litera Internaţional (tel. 021/319.63.90), 528 pag.
Iată o carte care, din 1996, când a apărut în original în SUA, a stârnit multe valuri, a devenit celebră prin caracterul ei profetic, a născut polemici complexe şi - lucru mai rar pentru un eseu de politologie - a devenit bestseller mondial, citit şi citat mereu, în varii contexte. Căderea comunismului, spre sfârşitul secolului XX, a stricat echilibrul bipolar Est-Vest, o axă în jurul căreia se configurase viitorul lumii, şi a lăsat Occidentul capitalist, prosper şi democratic, mai sigur pe el şi pe propria-i viziune asupra perspectivelor umanităţii.În plan geopolitic, după dispariţia URSS, SUA au rămas singura superputere capabilă să impună tuturor popoarelor modelul său de civilizaţie, tipul de democraţie, maniera sa de respectare a drepturilor omului. Fenomenul globalizării îşi are originea în încheierea bătăliei între ideologiile care au dominat secolul XX, în faptul că a triumfat raţionalitatea pragmatică a capitalismului. Credinţa că lumea a scăpat de ameninţarea unor conflicte sângeroase generate de proiecte ideologice opuse şi că globalizarea va rezolva totul a devenit atât de mare, încât politologi celebri, precum Francis Fukuyama, au vorbit cu entuziasm de "sfârşitul istoriei”, adică încheierea succesiunii de momente conflictuale ce au marcat în timp evoluţia umanităţii. Au existat însă şi minţi lucide, care nu s-au îmbătat cu apă rece, iar între ele e şi Samuel P. Huntington (1927-2008), profesor de ştiinţe politice la Harvard şi înalt demnitar în administraţia americană din timpul preşedintelui Carter. Din fotoliul lui de observator plasat în "vârful lumii”, el a sesizat că, odată cu încheierea "războiului rece”, polii relaţiilor conflictuale s-au schimbat, contradicţiile între "sisteme” transformându-se în opoziţii dure, capabile să detoneze explozii între civilizaţii. Noua stare periculoasă nu mai este bipolară ci multipolară, în lume existând mai multe arii civilizaţionale cu propriile lor centre, modele de viaţă şi viziuni asupra universului. Stingerea luptei ideologiilor le-a reactivat, le-a pus în valoare influenţa şi modalităţile de operare, excluzând posibilitatea unei globalizări după model occidental. Mai mult, după triumful său în războiul cu comunismul, Occidentul intră într-un declin economic şi demografic, puterea economică (şi, în consecinţă, cea militară şi politică) devenind apanajul civilizaţiilor asiatice, iar puterea demografică fiind în creştere mare la civilizaţiile islamiste. În această situaţie, impunerea modelului occidental e sortită eşecului, apar "războaie de falie” şi tendinţe de raliere a ţărilor înrudite cultural în jurul unor "state nucleu”. SUA şi Europa occidentală reprezintă centrul unei civilizaţii catolice şi protestante, Rusia e nucleul civilizaţiei ortodoxe, China - al celei sinice, lumea Islamului e o civilizaţie fără un stat central, deci fără posibilitatea de a fi controlată raţional; toate se înscriu într-o cursă a dominării lumii ce ar putea duce la un devastator "război global al civilizaţiilor”. De aceea, crede Huntington, ca să supravieţuiască, Occidentul ar trebui să ajungă - prin reafirmarea de către americani a identităţii lor occidentale şi acceptarea de către occidentali a unicităţii nonuniversale a civilizaţiei lor - la o unitate capabilă să reziste provocărilor venite din partea altor civilizaţii. Ce spune Huntington despre zona în care se află ţara noastră, cum a prefigurat el cu aproape două decenii în urmă că Europa unită va avea dificultăţi cu Grecia, România şi Bulgaria, vă las să descoperiţi singuri. "Scenariile” propuse în 1996 de politologul american se pot adeveri sau nu. Pentru noi, ca stat european, ar fi mult mai bine să nu.
Paul Auster, "Sunset Park”, traducere de Daniela Rogobete, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 274 pag.
Citind unul după altul noul roman al lui Siri Hustvedt, despre care am scris deja, şi cel al soţului ei, Paul Auster, comparaţia e în defavoarea doamnei. Ea e o romancieră onorabilă, cum sunt destule azi în Occident provenite din profesoare de literatură, a căror lume romanescă de apartament se închide ca o uşă metalică, odată cu ultima pagină. Deşi lectura e antrenantă, nu-ţi prea dă de gândit şi o uiţi repede. Ceea ce nu se întâmplă în cazul lui Paul Auster - poet, eseist, cineast şi prolific romancier - cu o imaginaţie creatoare, o tehnică de construcţie şi o varietate de registre capabilă să reflecte într-un eşantion uman America vie a unei epoci. La fel, nu e vorba doar de meserie, ci despre talent, în lipsa căruia tot ce se poate învăţa în atelierele de "scriere creativă” rămâne truc de serie. Cel mai nou roman al lui Paul Auster - bun de luat şi el în vacanţă fiindcă e în format de buzunar - are ca temă America zilelor noastre, cea a crizei economice şi a prăbuşirii visului de reuşită pe credit, a unui tineret pentru care şi valorile fondatoare - familie, carieră, statut social, spirit comunitar, credinţă - s-au dis-creditat, şi-au pierdut sensul. Personajele principale, doi bărbaţi şi două femei până în 30 de ani, sunt nişte eşuaţi ai societăţii de consum, autoplasaţi la marginea ei, de unde se vede mai bine degradarea "visului american” în anii 2008-2009, când se petrece povestea.Personajul în jurul căruia e construită aceasta este Miles Heller, fiul unui editor de succes şi al unei actriţe celebre, divorţaţi şi având fiecare câte un alt partener, cumsecade cu toţii. Fiindcă se simte vinovat de moartea accidentală a unui frate vitreg, Miles, student strălucit, părăseşte New York-ul, trăieşte rătăcitor din mici slujbe umile şi nu mai dă nici un semn de viaţă părinţilor timp de şapte ani. În 2008, când începe romanul, face parte dintr-o echipă de muncitori din Florida care se ocupă cu debarasarea caselor preluate de bănci după ce locatarii nu şi-au mai putut plăti ratele. Singurul cu care a mai păstrat legătura din fosta lui viaţă newyorkeză e un fost coleg, Bing Nathan, toboşar într-o formaţie, care-şi câştigă modest existenţa reparând, într-o dugheană numită "Spitalul lucrurilor stricate”, vechi obiecte ieşite din uz - maşini de scris, jucării din anii '60 -, înrămează postere cu foşti idoli din sport, muzică, film. Cum Miles se îndrăgosteşte de o liceană minoră de origine cubaneză care se mută cu el şi e ameninţat cu închisoarea, e nevoit să părăsească Florida până la majoratul iubitei şi răspunde chemării lui Bing Nathan, care a ocupat ilegal o casă abandonată din cartierul mărginaş newyorkez Sunset Park. Au venit să locuiască acolo, din lipsa banilor pentru chirie, şi două fete: Alice, care îşi scrie teza de doctorat despre America de imediat după Al Doilea Război, aşa cum apare în cărţile şi filmele din 1945-47, şi Ellen, care se visează pictoriţă şi vrea să deprindă arta pe cont propriu. Toţi locatarii ilegali suferă de prea plinul şi prea puţinul acestei lumi, au proiecte fără finalitate practică, sunt fără rost, fără ambiţii, fără dorinţa de a poseda bunuri materiale. Şi fiecare - nefericit în felul său. Dintre toate reperele în care au fost educaţi, pentru ei mai contează doar libertatea individuală, iubirea şi prietenia. Celelalte personaje, din generaţia părinţilor lor, care au avut ambiţii şi au reuşit în carieră, sunt şi ele atinse de criză, fiindcă au avut ce pierde şi sunt nostalgice după anii buni ai tinereţii lor. Nici pentru ei viitorul nu există, ci doar trecutul şi clipa prezentă. În mod ironic - semnificativ, revine ca un refren, în mai multe capitole, filmul-cult al lui William Wyler din 1946, "Cei mai frumoşi ani ai vieţii noastre”, şi piesa absurdă a lui Beckett, "Zile fericite”. În capitole intitulate după numele personajelor şi care creează un complex joc de oglinzi, Auster, deşi eludează dimensiunea politică explicită, compune un portret al Americii de azi, în care, după cum sugerează, doar relaţiile afective mai pot salva fiinţa de la disoluţie.