Chemarea locului
- Aţi părăsit Timişoara pentru Canada, plecând de la rău, la mai bine. Şi iată-vă acum stabilită la Sasca Montană, un sat pierdut în Munţii Banatului. Ce v-a adus aici?
- Sasca Montană a apărut în viaţa mea absolut întâmplător. În vara lui 2004, o prietenă m-a adus aici, vrând să cumpere o proprietate. Celor din Sasca le place să spună că dacă bei apă de aici, nu mai pleci niciodată! Aşa s-a întâmplat şi cu mine. Aveam vreo 2000 de dolari la mine şi am cumpărat eu terenul pus în vânzare cu 400 de dolari. Cu restul am rămas peste vară aici, cu gândul de a mă relaxa, ridicând nişte pereţi din lut. Nu mergeam atât de departe încât să spun că "fac o casă”; era doar un experiment, voiam să testez lutul ca material de construcţie, să văd ce e mit şi ce nu e din tot ce citisem prin cărţi, despre construcţiile din pământ. Dar atât de mult mi-a plăcut să pun mâna pe pământul înmuiat şi să modelez eu însămi pereţii, încât am renunţat la biletul de întoarcere în Canada. Şi, uite-aşa, din una-n alta, vacanţa s-a prelungit şi-am uitat să mai plec. Între timp, mi-am dat seama că din curiozitatea asta a mea, din pasiunea de a lucra cu lutul, poate să rezulte un mod de viaţă. A venit de la sine, treptat. N-aş fi avut curajul să mă rup dintr-o dată, să las în Canada casa şi maşina şi jobul - tot traiul confortabil de-acolo, pentru care trudisem atât de mult. Când spuneam, în 2004, că nu mai suport aerul condiţionat şi aglomeraţia citadină, lumea se uita la mine şi zicea că mi s-a urât cu binele. Acum, sunt mulţi cei care gândesc la fel. S-a întâmplat să-mi placă enorm ce fac aici şi lucrurile au curs de la sine. Lumea zice: "Ce curaj!”... N-a fost nici un curaj. A fost o chemare: o chemare existentă în mine şi care s-a întâlnit cu o chemare a locului.
- Căsuţa dvs. de lut a devenit, cu timpul, celebră. O grămada de oameni vin aici să vadă cum arată şi cum se face o construcţie din pământ. Printre vizitatori, sunt şi mulţi studenţi de la arhitectură.
- E foarte frumos când ai senzaţia că schimbi în bine vieţile oamenilor. Studenţii sau curioşii care vin şi lucrează aici o săptămână pleacă mai optimişti. Câteodată, asta este cea mai mare răsplată pe care o primesc şi mă bucur şi eu de bucuria lor. Apoi, e un minunat prilej de a cunoaşte oameni interesanţi şi de a-ţi face noi prieteni. Sunt foarte multe persoane interesate să înveţe. Am avut de la Bucureşti o mulţime de oameni. În general, vin la atelier persoane creative, actori, arhitecţi, dar şi tineri în jur de 30 de ani, care s-au sleit muncind în faţa calculatorului. Încerc să dau fiecărui cursant care vine aici câte un mic proiect individual, încât, privind acel colţ al casei, să-mi amintesc, şi după ce pleacă, de ei: o nişă, un stâlp, un perete decorat sau o fereastră. Atelierul a pornit, iniţial, cu un grup de studenţi de la arhitectură, din Bucureşti şi de la Timişoara. Majoritatea celor care vin să înveţe să construiască cu pământ sunt iubitori de natură. În general, ponderea cursanţilor înclină însă către IT-işti şi familii tinere, care nu mai vor să-şi crească copiii la bloc şi care ar vrea mai degrabă să-şi facă o casă pe pământ, de pământ...
Şampania din peretele casei
- Ai zice că e o căsuţă din turtă dulce...
- Cei din sat îi zic "căsuţa piticilor” şi cred că au fost un pic dezamăgiţi când au auzit că "Doamna din Canada” îşi face o casă din pământ. E drept, ea pare mică, dar, de fapt, când intri, este o casă normală, are tot ce-i trebuie: un loc de gătit, pat, baie, o masă, băncuţă - apropo, băncuţa asta se încălzeşte cu fumurile de la sobă, care trec prin ea. Nu te-ai fi aşteptat, dar lutul nefiind un material rigid, îl poţi modela în orice fel, poţi crea tot felul de spaţii, în funcţie de nevoile şi imaginaţia ta.
De pildă, lucram la partea asta de băncuţă, de lângă geam, şi peretele fiind încă moale (trebuie să lucrezi cu el ud, ca să-l poţi modela) când m-am aşezat să mă odihnesc puţin şi m-am sprijinit de perete, mi-am dat seama că în minutul ăla s-a imprimat forma spatelui meu în poziţia în care mi-e mie cel mai comod să stau. Aşa l-am lăsat! De-atunci, ăsta e veşnic locul meu de pe băncuţă. Asta e frumuseţea lucrului cu lutul: e atât de prietenos şi îţi rezervă atâtea surprize minunate! Cred că cei mai fericiţi sunt, totuşi, nepoţii mei. Au fost anul trecut aici... S-au simţit atât de bine, încât o să vină curând de tot înapoi!
- E minunat că o casă poate fi ceva atât de viu, o expresie atât de intimă a celui care o construieşte!
Poţi să marchezi orice eveniment cu o rază de soare! Libertatea de a crea e nelimitată. De pildă, eu am făcut cărămizi din sticle goale şi am fixat una din ele în perete încât să fie pe direcţia ultimei raze de soare din ultima zi a unui atelier.
- Şi locul e foarte frumos, e retras, e sălbatic. Nera curge prin faţa casei, după ce iese din chei. E o părticică din Grădina Raiului...
- E foarte frumos aici, într-adevăr. Iarna, punem în cuptor mere, dovleac, şi când se umple camera de aromele astea... e ceva dintr-o poveste. Iarna mai mult gătesc, pregătesc tot felul de bunătăţi, fac pâine. Vara e altceva. Şi eu, şi natura, avem multă treabă, ea să explodeze de viaţă, eu să o explorez şi să o redescopăr altfel. Momentan, nu avem electricitate, dar nu îi simt lipsa. Există o instalaţie solară pentru micile nevoi de electricitate. Dar vara, nici ea nu e necesară: soarele răsare foarte devreme, apune destul de târziu.
Viaţa în capsulă
- Aveţi şi experienţa oraşului, şi pe cea a întoarcerii în natură. A însemnat asta şi o regăsire de sine? Merită să faci pasul înapoi către natură?
- Cred că m-a ajutat foarte mult faptul că am stat în Canada, ca să pot aprecia şi iubi să trăiesc, acum, aşa. Am trăit acolo din plin societatea de consum. Celor ce visează să ajungem ca ţările "civilizate” le spun să nu se grăbească. Acolo, de exemplu, iarna nu ieşi deloc din casă, te trezeşti dimineaţa şi intri din locuinţă direct în garaj, din garaj direct în maşină - uşa de la garaj se deschide automat, ca şi uşa de la clădirea în care lucrezi - intri cu maşina direct în clădire, un lift te duce la biroul tău. Dacă nu ai vechime, dacă nu eşti "senior”, cum se zice acolo, biroul tău se află undeva la mijloc, şi n-ai nici măcar o fereastră pe care să-ţi arunci ochii... Locul de la fereastră îl câştigi în timp! Seara, faci acelaşi drum înapoi. Poţi să nici nu ştii ce e afară ani la rând: e soare, e vânt, e cald, e frig, habar nu ai, trăieşti într-o capsulă. Eşti rupt complet de lume.
Şi am avut un moment când ajunsesem, în sfârşit, la un grad mai înalt profesional şi am primit şi eu un birou la fereastră. Eram în faţa geamului, unde ajungea până la mine un tei înflorit. Era primăvară... însă nu puteam să deschid fereastra, pentru că n-ai voie să deschizi geamurile, în turnurile alea de sticlă, unde funcţionează non-stop climatizarea. Geamurile nu se deschid niciodată, totul este automatizat. Norocul meu a fost că m-am întors aici, unde am învăţat când înfloreşte păducelul, când înfloreşte liliacul, când înfloreşte teiul, când e sezonul fructelor. În Canada, habar n-ai. Tot timpul găseşti de toate în magazine şi niciodată n-au gust. Poţi să-ţi dai seama când e sezonul unui fruct doar dacă eşti atent la preţ: vezi că sunt mai ieftine la raft. Altfel...
- Când auziţi, ca acum, păsările cântând afară, vă gândiţi cu compasiune la cei pe care i-aţi lăsat în Canada?
- Nu e vorba de compasiune. Dar îmi dau seama că trăind aici e o completă răsturnare de valori. Ceea ce are valoare acolo n-are nici o valoare aici, şi invers. Motivele de stres, de îngrijorare, par aşa de departe, aşa ieşite din normalitate... Acolo eşti prins într-un angrenaj, e o fractură între două lumi care sunt paralele. Observ şi în România fractura asta: tineri care se îndreaptă către viaţa super-tehnologizată şi alţii care se întorc sau s-ar întoarce la traiul simplu din natură, dacă-i pot spune aşa, al unei vieţi rurale. Vine de la sine. Observ că se întâmplă acum nişte lucruri pe internet, există curentul ăsta spre natură. Nu este foarte clar în ce mod se va întâmpla - tinerii nu ştiu foarte clar ce să facă - dar cu siguranţă caută soluţii. Asta îmi e clar şi din întâlnirile pe care le-am avut cu cei care au venit să participe la atelierele mele.
Fiecare în felul lui încearcă ceva... Un domn din Bucureşti, care a venit aici adus de un prieten, mi-a zis: "Eu n-am de gând să-mi fac o casă, dar e un lucru care odată s-ar putea să-mi folosească”. Trebuie să reînvăţăm să trăim în mediul ăsta. Dacă stai aici, poţi să găseşti o grămadă de lucruri care se pot mânca, dar pe care noi nu le ştim, datorită obişnuinţei de a numi "mâncare” doar ce găsim la supermarket.
- De ce este lutul un material atât de special?
- Doar lucrând cu el îţi dai seama ce putere extraordinară are lutul şi cât de bun este, cât de maleabil este, cât de uşor lucrezi cu el şi cum nu poţi să greşeşti (cel mai important!). Şi are rezistenţă, nu se topeşte, nu-l spală ploaia. Cu betonul, în momentul în care l-ai turnat greşit, sau a crăpat, asta este, îl iei şi-l arunci. Pe când lutul, îl amesteci cu apă, îl pui la loc şi totul e ok. Dacă eu acuma vreau să-mi fac o mică nişă, că m-am gândit să-mi ţin aici cheile, m-apuc şi dau cu apă şi modelez peretele până obţin forma pe care o vreau.
În plus, casa este trainică şi deranjează foarte puţin natura. Fundaţia este din piatră şi acoperişul e chiar stratul de 20 de centimetri de pământ pe care l-am decopertat când am pus fundaţia. Podeaua e din pământ dat cu ulei de in şi se poate curăţa ca orice gresie.
- V-aţi întors în România, aveţi o casă ca în poveşti şi un atelier de creaţie cu mulţi pasionaţi. Care este cel mai mare câştig?
- Stilul de viaţă şi libertatea. Faptul că fac ceva ce-mi place foarte mult, că-mi fac programul singură. Toate astea îmi dau o satisfacţie uriaşă. Plus proiectele pe care le fac şi care sunt cu totul deosebite. Eu cred cu tărie că fiecare casă, fiecare loc, are proiectul lui, fiecare loc are casa care se potriveşte doar în locul ăla. Dacă terenul e un pic în pantă, merg şi cu casa în linia pantei. De fiecare dată urmăresc linia terenului, nu rad dealuri, ca să amenajez. Sunt atentă de unde bate vântul, unde e priveliştea cea mai frumoasă, ce vreau să văd, ce nu... toate, toate detaliile locului îţi cer - ca arhitect - să ţii cont de ele ca să creezi armonie.
Fotografiile autoarei
15.08.2012, 17:22Daniel Dacila
Si eu voi face acelasi lucru - voi parasi o lume super tehnologizata introcandu-ma in Romania si de aici incolo om vedea.
Cum pot da de d-na arhitect?
Un email/ telefon?
11.02.2013, 16:11Botezatu Andreea
Si familia mea isi doreste sa se intoarca acasa, dar avem temeri si intrebari multe. Felicitari doamnei Mavrodin. Ca si Daniel Dracila, as dori si eu sa aflu datele de contact ale doamnei arhitect.
Multumesc!