Selecția „Formula AS”

Adriana Bittel
David Gross­man, "Până la ca­pătul pământului”, traducere și note de Ioana Petridean, Edi­tura "Polirom” (tel. 0232/21.74.40), 604 pag.

De obicei nu iau în serios textele de reclamă de pe coperta a IV-a, în care abundă superlative. Experiența ne-a învățat că reclama are prea puțin de a face cu valoarea reală a pro­dusului. În cazul pieței de carte, strategia de vân­zare abuzează într-atât de epitete precum extraor­dinar, strălucit, splendid, irezistibil, încât ele au de­venit un ambalaj care poa­te înfășura orice, de la kitsch-uri de doi bani la unicate prețioase. Numai că, în lumea noastră, a cititorilor, mai există și comu­ni­carea dezinteresată de la om la om. Nu premiile im­portante pe care le-a luat în Germania, Franța și SUA scriitorul israelian David Grossman cu acest roman m-au făcut să-l citesc, ci îndemnurile unor prieteni scrii­tori care nu se entu­ziasmează ușor. Și încă de la primele pagini le-am dat dreptate, am avut reve­lația unui mare scriitor care mi­xează într-un mod pro­priu dualități precum război și pace, iubire și ură, bărbat și femeie, cruzime și bună­tate, joc politic și inteli­gență emo­­țională, viață și moarte. Destinele indivi­duale ale celor trei perso­naje princi­pale se intersec­tează cu destinul colectiv al israe­lie­nilor din ultimele decenii. Povestea lor începe în 1967, în timpul Răz­boiului de șase zile, când o fată, Ora, și doi băieți, abia ieșiți din copilărie, se îm­prie­tenesc în spitalul unde se află inter­nați cu febră mare, atracția tulbure dintre ei vibrând pe linia subțire dintre coșmar și vis frumos, dintre inconștiență și realitate. Îi regăsim pe toți trei în anul 2000, tot legați prin sentimente complicate. Ora, deși înclina spre Avram, s-a măritat cu Ilan și are doi fii, Adam și Ofer, care și-au făcut deja serviciul militar obli­gatoriu de 3 ani, o perioadă îngrozitoare pentru părinții israelieni, căci copiii lor trimiși în misiuni militare se află zilnic în primejdie de moarte. Cum Ilan a părăsit-o pe Ora, luându-l cu el și pe Adam într-o călătorie prin America de Sud, iar Ofer a decis să plece voluntar pe frontul din Liban, mama lui, nemaiputând suporta anxietatea așteptării și presimțirea unei neno­rociri, îl ia cu sila pe Avram într-o drumeție fără țel prin Galileea. Ajuns neom după ce a fost ținut ostatic și torturat în Egipt, Avram, care se dovedește a fi tatăl natural al lui Ofer, își iese pe parcursul drumului încet-încet din prostrație și, punându-i întrebări Orei, încear­că să reconstituie viața pe care fiul lui necunoscut e în primejdie să și-o piardă. Trebuie spus că însuși David Grossman și-a pierdut în 2006 un fiu de 20 de ani, ucis în ultimele ore ale războiului din Liban de o rachetă a grupării Hezbollah ce a lovit tancul în care se afla. Și totuși, scriitorul, ca și Amos Oz, a continuat să fie un militant activ pentru pace în Orientul Mijlociu, pentru dialog di­plomatic și compromis înțelept de ambele părți, împotriva escaladării fanatismelor. Frumusețea sfâ­șie­toare a romanului "Până la capătul pământului” - o adevărată odisee pedestră infuzată de iubire, fra­ter­nitate și empatie pentru semeni, indiferent de re­ligie sau etnie - se datorează talentului puternic al lui David Grossman, care știe să atingă, prin arta literară, nu­mi­torul comun al profund omenescului, astfel încât dra­mele colective și individuale ale acelei părți de lume să devină universale.

Samuel P. Huntington, "Ciocnirea civilizațiilor și refacerea ordinii mon­dia­le”, traducere de Liana Stan, Editura Litera Internațional (tel. 021/319.63.90), 528 pag.

Iată o carte care, din 1996, când a apărut în original în SUA, a stârnit multe valuri, a devenit celebră prin caracterul ei profetic, a născut polemici complexe și - lucru mai rar pentru un eseu de politologie - a devenit bestseller mondial, citit și citat mereu, în varii con­texte. Că­de­­rea comunis­mului, spre sfâr­­­șitul seco­lului XX, a stri­cat echili­brul bipolar Est-Vest, o axă în jurul căreia se confi­gurase viitorul lumii, și a lăsat Occidentul capitalist, prosper și democratic, mai sigur pe el și pe propria-i vi­ziune asupra perspec­ti­ve­lor umanității. În plan geo­po­litic, după dispa­riția URSS, SUA au rămas sin­­gura super­putere capabilă să impună tuturor popoa­relor mo­delul său de civilizație, tipul de de­mocrație, maniera sa de res­­pectare a drepturilor omului. Fenomenul globalizării își are originea în în­che­ierea bătăliei între ideologiile care au dominat se­colul XX, în faptul că a triumfat raționalitatea prag­ma­tică a capitalismului. Credința că lumea a scăpat de ame­nințarea unor conflicte sânge­roa­se generate de proiecte ideologice opuse și că glo­ba­lizarea va rezolva totul a devenit atât de mare, încât po­litologi celebri, precum Francis Fukuyama, au vor­bit cu entuziasm de "sfârșitul istoriei”, adică în­cheierea succesiunii de momente conflictuale ce au marcat în timp evo­luția umanității. Au existat însă și minți lucide, ca­re nu s-au îmbătat cu apă rece, iar între ele e și Sa­muel P. Huntington (1927-2008), profesor de ști­ințe politice la Harvard și înalt demnitar în ad­mi­nistrația americană din tim­pul președintelui Car­ter. Din fotoliul lui de ob­ser­vator plasat în "vârful lumii”, el a sesizat că, odată cu încheierea "răz­bo­iului rece”, polii relațiilor conflictuale s-au schim­bat, contradicțiile între "sis­teme” transformân­du-se în opoziții dure, ca­pabile să detoneze explozii între civilizații. Noua stare periculoasă nu mai este bi­polară ci multi­po­lară, în lume existând mai mul­te arii civili­za­ționale cu propriile lor centre, mo­dele de viață și viziuni asupra universului. Stin­gerea luptei ide­ologiilor le-a reactivat, le-a pus în valoare influența și modalitățile de operare, excluzând posibilitatea unei globalizări după model occi­dental. Mai mult, după triumful său în răz­boiul cu comunismul, Occidentul intră în­tr-un de­clin eco­no­mic și demografic, puterea eco­no­mică (și, în con­secință, cea militară și politică) devenind apanajul civilizațiilor asiatice, iar puterea demografică fiind în creștere mare la civilizațiile islamiste. În această situație, impunerea modelului occidental e sortită eșecului, apar "războaie de falie” și tendințe de raliere a țărilor înrudite cultural în jurul unor "state nucleu”. SUA și Europa occi­dentală reprezintă cen­trul unei civilizații catolice și protestante, Rusia e nucleul civilizației ortodoxe, China - al celei sinice, lumea Islamului e o ci­vi­lizație fără un stat central, deci fără posibilitatea de a fi controlată rațional; toate se înscriu într-o cursă a dominării lumii ce ar putea duce la un devastator "război global al civili­za­țiilor”. De aceea, crede Huntington, ca să supravie­țu­ias­că, Occidentul ar trebui să ajungă - prin reafirmarea de către americani a iden­tității lor occidentale și ac­cep­tarea de către occidentali a unicității nonuniversale a ci­vilizației lor - la o unitate capabilă să reziste pro­vo­că­rilor venite din partea altor ci­vilizații. Ce spune Huntington despre zona în care se află țara noastră, cum a prefigurat el cu aproape două decenii în urmă că Eu­ropa unită va avea dificultăți cu Gre­cia, România și Bul­garia, vă las să descoperiți sin­guri. "Scenariile” pro­puse în 1996 de politologul ame­ri­can se pot adeveri sau nu. Pentru noi, ca stat eu­ro­pean, ar fi mult mai bine să nu.

Paul Auster, "Sunset Park”, tra­du­cere de Da­niela Rogobete, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 274 pag.

Citind unul după altul noul roman al lui Siri Hustvedt, despre care am scris deja, și cel al soțului ei, Paul Auster, comparația e în defa­voa­rea doamnei. Ea e o romancieră onorabilă, cum sunt destule azi în Occi­dent provenite din profesoare de literatură, a căror lume roma­nes­că de apartament se închide ca o ușă me­talică, odată cu ulti­ma pagină. Deși lectura e an­tre­nantă, nu-ți prea dă de gândit și o uiți repede. Ceea ce nu se în­tâm­plă în cazul lui Paul Auster - poet, eseist, cineast și prolific romancier - cu o imaginație creatoare, o teh­nică de construcție și o varietate de registre capabilă să reflecte într-un eșan­tion uman America vie a unei epoci. La fel, nu e vor­ba doar de meserie, ci despre talent, în lipsa căruia tot ce se poate învăța în ate­lierele de "scriere cre­ativă” rămâne truc de serie. Cel mai nou roman al lui Paul Auster - bun de luat și el în vacanță fi­indcă e în for­mat de buzunar - are ca temă Ame­rica zilelor noas­tre, cea a crizei eco­nomice și a pră­bușirii visului de reușită pe cre­dit, a unui ti­neret pentru care și va­lorile fondatoare - familie, carieră, statut social, spi­rit comunitar, credință - s-au dis-creditat, și-au pier­dut sensul. Personajele principale, doi bărbați și două femei până în 30 de ani, sunt niște eșuați ai so­cie­tății de consum, autoplasați la marginea ei, de unde se ve­de mai bine degradarea "visului american” în anii 2008-2009, când se pe­tre­ce povestea. Per­so­najul în ju­rul căruia e construită aceasta es­te Miles Heller, fiul unui edi­tor de succes și al unei actrițe ce­lebre, divorțați și având fie­care câte un alt partener, cum­­se­cade cu toții. Fiindcă se simte vi­novat de moar­tea accidentală a unui frate vitreg, Miles, stu­dent stră­lucit, părăsește New Yor­k-ul, trăiește rătăcitor din mici sluj­be umile și nu mai dă nici un semn de viață părin­ților timp de șapte ani. În 2008, când începe romanul, face parte dintr-o echipă de muncitori din Florida care se ocupă cu debara­sa­rea caselor preluate de bănci după ce locatarii nu și-au mai putut plăti ra­tele. Singurul cu care a mai păstrat legătura din fosta lui viață new­yorke­ză e un fost coleg, Bing Nathan, to­boșar într-o for­mație, ca­re-și câștigă modest exis­tența reparând, în­tr-o du­ghea­nă numită "Spitalul lu­crurilor stricate”, vechi obiecte ieșite din uz - mașini de scris, jucării din anii '60 -, înrămează postere cu foști idoli din sport, mu­zică, film. Cum Miles se în­drăgostește de o liceană minoră de origine cubaneză care se mută cu el și e amenințat cu închisoarea, e ne­voit să părăsească Flo­rida până la majoratul iubitei și răspunde chemării lui Bing Nathan, care a ocupat ilegal o casă aban­do­nată din cartierul mărginaș new­yorkez Sunset Park. Au venit să locuiască acolo, din lipsa banilor pentru chi­rie, și două fete: Alice, care își scrie teza de doc­to­rat despre America de imediat după Al Doilea Război, așa cum apare în cărțile și fil­me­le din 1945-47, și Ellen, ca­re se visează pictoriță și vrea să de­prin­dă arta pe cont pro­priu. Toți locatarii ilegali su­feră de prea plinul și prea puținul aces­tei lumi, au proiecte fără fina­litate practică, sunt fără rost, fără ambiții, fără dorința de a poseda bunuri ma­teriale. Și fiecare - nefericit în felul său. Dintre toate re­perele în care au fost educați, pentru ei mai con­tează doar libertatea in­divi­dua­lă, iubirea și prietenia. Cele­lal­te personaje, din ge­ne­rația pă­rinților lor, care au avut ambiții și au reușit în carieră, sunt și ele atin­se de criză, fiindcă au avut ce pierde și sunt nostal­gice după anii buni ai tinereții lor. Nici pen­tru ei viitorul nu există, ci doar trecutul și clipa pre­zen­tă. În mod ironic - semni­ficativ, revine ca un refren, în mai multe capitole, filmul-cult al lui William Wyler din 1946, "Cei mai frumoși ani ai vieții noastre”, și piesa ab­surdă a lui Beckett, "Zile fericite”. În capitole inti­tulate după nu­mele perso­na­jelor și care creează un com­plex joc de oglinzi, Auster, deși eludează di­men­siunea politică expli­ci­tă, compune un portret al Ame­ricii de azi, în care, după cum sugerează, doar relațiile afective mai pot salva ființa de la disoluție.