O masă mare, cu douăzeci şi patru de scaune, în mijlocul unui salon imens. Uşile se dau maiestuos la o parte, candelabrele de cristal se aprind, unul câte unul. Mâncăruri în porţelanuri fine, veselă de argint, şiruri de pahare strălucitoare, aliniate după etichetă... E seară, în amurg. Casa Drăgan îşi aşteaptă iarăşi oaspeţii...
Clothilde-Hélène Drăgan îşi aminteşte şi acum, în toate detaliile, acest salon fabulos şi toate faptele care s-au petrecut în casa aceea din Iaşi, în urmă cu peste 85 de ani: dulapul uriaş din palisandru, vitrina mare de cristal şi încă un bufet mic, cu două vitrine "de colţ”, tot de cristal, lucrate toate la Viena, covorul Buhara, moale şi gros, soba c-o arhitravă superbă, cele câteva fotolii de pe marginea încăperii, comoda tapisată cu mătase... Dar mai ales pe tatăl său, Paul, "moşierul boem”, doctor în ştiinţe economice la Liège, stăpân a încă trei conace la fel de mari şi a vreo mie de hectare de pământ, pe toate dealurile dimprejurul Iaşului, un bogătaş cult, care era mereu înconjurat de cei mai mari intelectuali şi oameni politici ai ţării... Unde sunt toate astea? Clotilda (după numele românizat cu forţa de comunişti) trăieşte astăzi foarte modest, dar tot într-o casă mare, într-un orăşel de munte - Câmpulung Moldovenesc - acolo unde s-a refugiat cândva împreună cu soţul ei, acum foarte mulţi ani, ca să scape de ochii Securităţii, care-i urmărea mereu, oriunde se mutau prin ţară. O mătuşă nemţoaică de-a bărbatului le-a lăsat moştenire o casă frumoasă, dar ei nu îi place. Zice că "o urăşte”, fiindcă nu a vrut să trăiască niciodată în acest târg îndepărtat din munţi, dar şi fiindcă între pereţii acestei case s-au adunat prea multe amintiri dureroase. Graţian, soţul ei, a murit demult, de vreo 25 de ani, singurul lor copil, Tudor, s-a stins de foarte tânăr, în 1991. Clotilda a rămas complet singură. În ultima vreme, şi-a dăruit toate lucrurile de valoare oamenilor dragi din oraş. Sute şi sute de cărţi vechi, multe în germană, franceză, porţelanuri, bijuterii scumpe, tablouri de pictori celebri. Totul! Nu de mult, a făcut cadou chiar şi casa asta mare unei doctoriţe care "i-a fost simpatică” şi a ajutat-o în ultimii ani. I-a făcut acte, a semnat fără să clipească. A dat tot, fără nici o ezitare. Ei nu îi mai trebuie. Nu a vândut absolut nimic, pur şi simplu a dat. Fiindcă, zice, "eu nu am vândut niciodată nimic în viaţa mea. Nu sunt făcută pentru aşa ceva”.
Sufrageria în care stăm e mare, aproape cât tot apartamentul meu de la Bucureşti, însă ea-mi spune că acel salon al copilăriei era mai mult decât dublu. Întins, strălucitor! Doi bărbaţi unul pe umerii celuilalt nu-i puteau ajunge la tavan. Nimic nu se poate compara cu acea încăpere. Acolo parcă totul era magic, misterios, imens. Ea, fetiţă la vreo doisprezece ani, intra în încăpere cu sfială, cu teamă aproape. "Teama aceea... Şi toate lucrurile... Obiectele închise în vitrine, la care nu puteai ajunge să le atingi... Oh, misterul acela...”, zice, şi-şi pune mâna pe stomac, ca o tânără abia îndrăgostită.
1925. Străbunica face cafea
La 91 de ani, doamna Clotilda vorbeşte ca o şcolăriţă rebelă. Acum, când o reascult pe reportofon, mă minunez: chiar n-are grai de om bătrân. Corzile vocale i-s nestricate, te poţi lesne gândi la o femeie de vreo 40 de ani. Nu se tânguie, nu-i e frică de boli, nu-şi acoperă nicicând părul vâlvoi, des şi alb, aşa cum fac adesea bătrânele, de teamă să nu răcească.Îmi spusese că pot veni s-o vizitez chiar şi la ora zece noaptea, fiindcă ea oricum se culcă mereu pe la ora două - până atunci, citeşte. O alintată, o răzvrătită împotriva tuturor modelor şi clişeelor, mai ales împotriva oamenilor "proşti şi care mă plictisesc”. Pe aceştia, zice, "îi tratez cu humor, cu ironie. Ăsta a fost marele meu avantaj în viaţă, că am avut extraordinar de mult humor. Aşa cred. Că începi să îmbătrâneşti, de fapt, abia când începi să îţi pierzi humorul, când încep să te-apese unele frici pentru bani, familie, casă, situaţie socială... Chestii de-astea. Eu n-am prea avut asemenea frici. Mie mereu mi-a mers bine, atunci când n-am luat-o chiar aşa în serios...”.
Clotilda are memoria neatinsă şi-o poftă de viaţă nebună, ba chiar o anume "ironie drăgăstoasă”, cu care-şi priveşte toate amintirile din epoci apuse, a căror nobleţe nu va mai reveni niciodată. Mama sa a murit aproape de 90 de ani, bunica la 93, străbunica la 97. "Toate am fost fâşneţe”, râde. "De asta am trăit atât”. Are multe amintiri clare, chiar de la vârsta de trei-patru ani. O ţine minte perfect pe străbunica Dragomira, era prin 1925. "Cum se scula de dimineaţă, se primenea, îşi punea rochia cea lungă, cameea la gât şi ghetele lungi până aici, la genunchi, apoi mergea să îşi facă cafea în salon. La 97 de ani, să-ţi legi ghetele alea, fir cu fir, până la genunchi, în fiecare dimineaţă... Vă daţi seama. O femeie născută în 1829! Era înaltă, slabă, îmbrăcată toată în negru, îşi purta părul alb ca argintul strâns într-un coc. În salon avea o masă turcească de aramă, pirogravată, cu picioarele încrucişate şi un fotoliu mic. Ea se aşeza în fotoliu şi îşi încălzea apa cu spirtiera. Nu ştiu, era aşa... o etichetă. Atâta nobleţe... Pentru mine, toate gesturile astea aveau farmec. Străbunica mea, în fotoliu, cum îşi face cafea... Şi îmi dădea şi mie cafea, şi îmi povestea cum se plimba cu caleaşca la Viena, cum mergea la opera din Viena - «Wiener hoffoper», ţin minte şi acuma cum zicea -, cum se ducea la balurile acelea... Bunica mea, care era o pragmatică, foarte frumoasă, dar mai dură, răbufnea zâmbind: «Ia lasă fata-n pace, cu poveştile tale! Mai bine spune-i cum v-aţi tocat acolo toată averea la cărţi...». Şi eu rămâneam aşa, şi mă gândeam: «Cum o fi asta cu tocatul?». Nu-nţelegeam: ce cărţi?... Cum a tocat străbunica la cărţi?...”.
Îl mai ţine minte şi pe bunicul dinspre tată, Iordachi, numai de două ori l-a văzut în viaţa ei, tot pe când avea 4 şi apoi 8 ani. Fusese maestrul de vânătoare personal al lui Carol I, făcuse "Facultatea de Vânătoare-Cinegetică” la Viena. Odată i-a dăruit Clotildei o cutie de argint, foarte frumoasă, lucrată cu lemn de cireş, având sub sticlă o fotografie-gravură cu "Intrarea Regelui Carol în România la Turnu Severin”, casetă pe care ea apoi a purtat-o mereu, peste tot, cu dânsa, temându-se să n-o găsească securiştii la percheziţii. Păstrează şi acum cutiuţa asta şi cana de porţelan a străbunicii. Mi-o arată: e albă, c-o floricică cu margini de aur. N-ai zice că are cam 200 de ani. Aceste două obiecte n-ar putea să le dăruiască cuiva, deocamdată.
Au urmat anii '30-'33, ani plini de lumină, cu casa lor plină de flori de pe dealul Copoului, era chiar între palatele Ghica, Sturza, Balş, pe bulevardul larg, acoperit de ramurile cedrilor bătrâni, un conac stil baroc, încântător, care de mult nu mai este. Casa, salonul, părinţii, bunicii... Şi ea, "o fetişcană cu două cozi bălane, groase şi ridicate-n sus, ca un extraterestru ieşind dintre flori. Aşa eram”.
Masa cu 24 de scaune
În primul rând, mi s-a părut uimitor cât de multe personalităţi au putut veni în casa Drăgan, în acea perioadă interbelică. Ce şansă a avut femeia asta, pe atunci o fetiţă, să stea între toţi aceşti oameni, să-i vadă, să îi asculte!... Îi ţine minte pe toţi. Atunci, pe la ceasul amurgului, uşile cele mari şi duble, lucrate de sus până jos în pătrăţele de cristal şlefuit, se dădeau într-o parte, trase de cele două servitoare, de mamă şi de fiică. Şi, pe aleea lungă de la intrare, începeau să apară...
Marele om politic I. G. Duca, în perioada când a fost ministru de externe şi apoi prim-ministru al ţării, "un bărbat grozav, elegant, cu fruntea înaltă şi ochelari micuţi, rotunzi, puşi aşa, pe rădăcina nasului, fără rame sau şnur. Era o plăcere numai să-l asculţi, chiar dacă nu înţelegeam tot ce zice. Ţinea mâinile pe masă, lungi şi fine, semn de nobleţe! În vremea aia eram prea tânără, îmi mergea mintea cu sorcova, la joacă, teatre, muzee. Dar îl ţin minte ca ieri. În '33, prin iarnă, a venit pentru ultima oară la noi acasă, era deja prim-ministru şi foarte abătut. La vreo săptămână am aflat că l-au ucis legionarii...”.
Vorbeau franceză în casă. Şi acum, Clotilda o ştie la perfecţie, deşi n-a mai rostit-o absolut deloc, de peste 70 de ani. "Clothilde”, doar aşa o strigau, de mică, fusese botezată de doi mari oameni de afaceri parizieni, soţii Roger şi Clothilde Gussman. Iar oaspeţii o preţuiau, vorbeau cu ea cu "dumneavoastră, Clothilde”, îi arătau respect ca unei gazde, chiar dacă ei erau ditamai miniştrii şi dânsa doar o copilă de 8 sau 12-13 ani. Uneori, chiar ea îi conducea la locurile lor de la masa cu 24 de scaune, deşi fiecare şi-l ştia de mult, nu stăteau niciodată în altă parte. Intrau în salon sobri, scrobiţi, se duceau spre scaunul lor şi, înainte de a se aşeza, îi salutau pe ceilalţi printr-o scurtă înclinare a capului. După dejun, câte unul îşi mai scotea pipa sau o ţigaretă din tabacheră şi mergeau să fumeze într-un alt salonaş din hol, cu câteva fotolii, canapele şi măsuţe mici. Aici vorbeau de obicei doi câte doi, mai şoptit, la cât-o măsuţă din acelea, pe care era pusă o scrumieră de argint, lucrată "cu scene în relief”. Discutau doar între bărbaţi, despre chestiuni politice "mai sensibile”, despre principii şi idei de conducere ale unei naţii. O atmosferă ca dintr-un film englezesc de epocă. O tot ascult pe Clotilda şi efectiv nu-mi vine să cred că mai există astăzi cineva care-a văzut asemenea timpuri, care-a trăit într-o asemenea ambianţă, ce nu bănuiam să se mai păstreze decât prin cărţi. Adesea mă simt mândru doar fiindcă stau lângă ea. O mare onoare.
"De la ei am învăţat să trăiesc înalt”
Tot în franceză vorbea şi cu alt comesean, Nicolae Tonitza, pictorul "mereu zburlit şi cu nişte ochi ficşi, aşa, rotunzi, care parcă te îngheţau când se întorceau spre tine. Cu tot corpul se întorcea şi se uita la tine de sus, mustrător, dacă auzea orice zgomot care îl deranja.Era deja bolnăvicios, foarte sensibil. Deseori venea şi cu ucenicul lui, Corneliu Baba, un băiat tânăr pe-atunci şi destul de urâţel, după gustul meu. Cu nasul lui măreţ, puţin strâmb, şi-un păr lins, tăiat drept, ca de paj. Am fost bună prietenă cu Corneliu, ne-am vizitat până nu de mult, prin anii '90, el a fost căsătorit cu cea mai bună prietenă a mea, Ţuca Zosin. Dar atunci era încă tinerel, student. Eu aşa îl ţin minte, în salonul nostru: mereu lângă maestrul Tonitza, care-l ocrotea ca pe-un pui. Şi mâncaaa!... de rupea. Trei farfurii de-i puneai în faţă, totul mânca. Nu pot să uit scena asta: Tonitza vorbind amplu, tunător, şi Corneliu Baba mâncând, tăcut, lângă dânsul...”.
Tonitza era, politic, de stânga, la fel ca alţi comeseni, precum Iorgu Iordan sau istoricul Andrei Oţetea. Însă adesea, la aceste dineuri veneau şi Corneliu-Zelea Codreanu ("băiat frumos, dar cam mă enerva, că era tăcut ca sfinxul, vorbea la zece ceasuri o dată”) sau filosoful Nae Ionescu, "un bărbat fabulos, cu părul negru-negru, strălucitor, întins pe spate cu briantină şi cu nişte sprâncene tot negre, stufoase şi arcuite-nspre tâmple, ca de demon. Sprâncenele astea-i umbreau nişte ochi ascunşi în orbite, parcă din întuneric îi străluceau ochii, nu ştiu cum. Ca un Lucifer era! Şi când vorbea, se scula în picioare. Întotdeauna. Nu putea vorbi altfel. Greu era să-i ţii piept, se făcea linişte când se ridica el. Venea de la Bucureşti special ca să îl vadă pe tatăl meu, la care ţinea mult. Iar tata, care era complet apolitic, stătea într-un colţ, calm, şi-i privea pe toţi şi zâmbea. Asta era bucuria lui: doar să-i aibă ca oaspeţi. Uneori, mă ţinea şi pe mine în braţe, în timp ce ăia discutau de politică, de filosofie. Ei se certau, şi noi vorbeam de-ale noastre, tot felul de glume copilăreşti, jocuri. Tata mă lua în seamă, nu mă trimitea în camera cealaltă ca să nu m-amestec între oamenii maturi, aşa cum fac foarte mulţi părinţi. Mă lăsa. Şi, într-adevăr, pot spune că, cumva, salonul acela mi-a dat şi nişte mari direcţii de viaţă. Nu doar şcoala, educaţia. Am făcut cele două facultăţi ale mele, Istoria şi Dreptul, dintr-o reală bucurie, fără nici o constrângere.Fiindcă îmi aminteam mereu de toţi acei «24 de oameni mari», pe care îi văzusem cândva. Oamenii aleşi îi simţi, chiar dacă uneori nici nu înţelegi tot ce zic. Au o iradiere care se transmite, o înflăcărare care-ţi dă poftă de ceva mai înalt. Cât de multe lucruri ştiau!... Ce retorică, ce spirit, cât de uşor reuşeau să mânuiască chestiunile esenţiale... Eu l-am cunoscut pe Iorga încă de când eram elevă. Am vorbit cu el. Era enorm, un colos! Ca un ţar rus uriaş! Vorbea dur şi «cântat» puţin, intenţionat îşi cânta cuvintele şi îşi ridica mânile în cap, aşa, când vorbea, iar noi, elevele, îl ascultam ca hipnotizate, topite. Am învăţat enorm de la oamenii ăştia. Am învăţat, în primul rând, că trebuie să «trăieşti sus», oricât de năpăstuit ai fi. Să te respecţi, să fii atent cu tine, cu fiecare vorbă de-a ta. Mie şi azi nu-mi trebuie mult timp ca să-mi dau seama dacă un om are calitate, o «viaţă a spiritului». Trebuie doar să-i observ privirea, încordarea sprâncenelor, mişcarea degetelor, s-aud doar câteva cuvinte când începe să vorbească... Îi depistez uşor pe filfizoni, pe impostori, pe oamenii fără substanţă, chiar dac-au citit mii de cărţi. Nu mă pot înşela. Şi asta nu mi se pare puţin lucru. Mie, în viaţă, între oamenii «cu miez» mi-a plăcut să trăiesc”.
Lecţii de observat lumea
Cel mai pregnant însă, dintre toţi oaspeţii, i-a rămas în memorie Mihail Sadoveanu, cel despre care zice că a învăţat-o "să vadă” lumea. Erau vecini. Sadovenii stăteau chiar peste bulevard, spre grădina botanică, şi aveau o casă poate şi mai mare decât a lor - vechiul conac al lui Kogălniceanu. Clotilda era singurul copil străin acceptat fără limite în casa aceea, oricând voia, fiindcă-i era simpatică scriitorului - nici azi nu pricepe de ce - şi mergea aproape zilnic la dânşii. Splendid domeniu!... Sadoveanu avea moşie mare, pădure, vie, lac, livezi, grădini, terenuri de tenis, toate aflate chiar acolo, lângă casa din Iaşi.Avea caleaşcă, automobil şi bihuncă, o trăsură pe două roţi cu care învăţau caii să meargă la trap frumos... În mijlocul grădinii tunse, gazon, sub un tei enorm, trona scriitorul în jilţul lui şi se uita "la tineret” cum joacă volei sau crichet (un joc aristocratic, cu bile şi ciocane din lemn). Acolo, sub teiul acela, o ţinea pe genunchi pe Clotilda, spunându-i poveşti care-o înfiorau, despre luptele moldovenilor cu turcii sau întâmplări magice cu descântători, zâne şi vârcolaci, iar ea nu se mai sătura ascultându-l, căci "parcă vedeai în faţa ochilor” toate cele povestite.
Aş mai putea scrie încă un reportaj, doar din amintirile Clotildei despre casa lui Sadoveanu, pe care şi-o aminteşte obiect cu obiect, despre cei unsprezece copii ai scriitorului, cu care a fost bună prietenă, despre resemnata mamă Catinca, împletind mereu colţuni pentru fiul ei cel mare, Mite, bolnav de cancer la picioare, deşi ştia că-n timpul ăsta soţul ei o înşeală c-o domnişoară Mitru, despre Ionel Teodoreanu, care venea şi el, adesea, sub teiul cel mare, bărbat elegant şi straşnic de frumos, purtând mereu cămăşi descheiate la gât şi "eşarfe mov, roşu aprins sau albastru viu”, despre Topîrceanu, apărând împreună cu Otilia Cazimir, chiar în perioada-n care cei doi îşi trăiau povestea de dragoste, despre bumerangul lui Topîrceanu pe care ea l-a rupt pe-un câmp, împreună cu Mihu (cel de-al cincilea copil al lui Sadoveanu, erau de aceeaşi vârstă), despre nenumăratele poezii care s-au rostit acolo, sub teiul înflorit, primăverile... Cu toţi aceşti oameni, Clotilda a petrecut ani şi ani la rând, până la vârsta când a devenit aproape femeie. Mereu a fost între ei, i-a ascultat, i-a privit. Dar dac-ar fi să zică de ceva care i-a rămas, tulburător, în inimă, au fost acele plecări împreună cu Sadoveanu şi fiul său, Mihu, prin păduri, la pescuit, la plimbări pe toate dealurile acelea blajine, dar încă sălbatice, dimprejurul Iaşului. Doar ei trei. Un bărbat imens, cu doi copilaşi de mână, băiat şi fată, cutreierau pădurile. Acolo a avut Clotilda un soi de revelaţie, despre cum poate fi privită lumea puţin altfel. Sadoveanu se întindea pe iarbă într-un cot, "aşa o matahală de om, se lăbărţa leneş, punea picior peste picior, şi cădea zâmbind într-un fel de visare. Privea tot ce este în jur. Avea mereu o pernă cu el, în trăsură sau în maşină, aducea perna, punea capul pe ea şi stătea acolo în iarbă, cuprins de-o adâncă tihnă. Apoi ne povestea ce vedea. Cum învăluie lumina lucrurile, cum se vede pădurea, de ce pietrele astea sunt aici şi nu altundeva, căci şi pietrele au «memorie» - zicea - una de mii de ani, la fel ca şi oamenii, de ce florile de tei miros atât de puternic, fiindcă sunt închise prea mult timp într-o bobiţă, faţă de alte flori, iar atunci când plesnesc «îşi urlă suferinţa» prin miresme încântătoare de sevă proaspătă...Se uita la florile de câmp, înăuntrul lor, cu uimire. Parcă cu microscopul. Priveam un drum prăfos de ţară şi ne explica de ce şerpuieşte aşa şi nu altfel, ne arăta peştii în râuri şi ne spunea de ce înoată ei împotriva curentului, ca să se lupte, să se ascundă sub pietre, «să-şi dea un sens vieţii lor»... Avea răbdare imensă cu copiii. Tot timpul din lume. Uita de el, povestind. Iar noi îl ascultam amândoi cu gura căscată, ca vrăjiţi, ne tot chinuiam să vedem şi noi ce vedea el, dar parcă nu înţelegeam. Lucrurile astea simple... Tâlcul ăsta ascuns al firii... De ce şerpuieşte un drum de ţară printr-o pădure, atât de firesc, în lumina blândă a asfinţitului?... Nu înţelegeam, şi totuşi parcă da. Cred că, de la un timp, începusem să văd şi eu lumea puţin altfel. Puţiiiin... Numai câteodată. Când eram alături de el. Să văd că totul are un rost pe pământ. Nu ştiu de ce, dar cred că... oricât de ticălos a fost uneori... (aici face o pauză lungă). Da, cred că l-am iubit. Poate prima iubire din viaţa mea...”.
Apoi, ce-ar mai fi de spus? Că şi-au pierdut casa, pământurile, absolut totul. Totul, peste noapte! C-au ajuns de râsul lumii, aproape muritori de foame. Că tatăl a murit la puţină vreme, după ce-a ieşit din închisorile comuniste... Viaţa a mers înainte. Ea s-a căsătorit, a muncit, a fost o apreciată profesoară de istorie, a născut un copil care apoi avea să moară. Nu poate spune că nu a fost fericită în toată viaţa ei, dimpotrivă. A fost. A trăit bine. A călătorit mult, prin toată ţara, alături de soţul şi băiatul ei. A văzut multe locuri şi mulţi oameni noi. Dar - mărturiseşte -, oricât s-a străduit, niciodată nu a mai "văzut” ce a văzut atunci, cândva. De ce şerpuieşte un drum de ţară?... Peştii ăia nebuni, care înoată invers... Florile care urlă, ascunse într-o bobiţă... Pietrele... Oamenii... Rostul ascuns al lumii.