AMINTIRILE DOAMNEI CLOTILDA

Bogdan Lupescu
Clotilda

O masă mare, cu douăzeci și patru de scaune, în mijlocul unui salon imens. Ușile se dau maiestuos la o parte, candelabrele de cristal se aprind, unul câte unul. Mân­­căruri în porțelanuri fine, veselă de argint, șiruri de pahare strălucitoare, aliniate după etichetă... E sea­ră, în amurg. Casa Drăgan își aș­teaptă iarăși oaspeții...
Clothilde-Hélène Drăgan își amintește și acum, în toate detaliile, acest salon fabulos și toate faptele care s-au petrecut în casa aceea din Iași, în urmă cu peste 85 de ani: dulapul uriaș din palisan­dru, vitrina mare de cristal și încă un bufet mic, cu două vitrine "de colț”, tot de cristal, lucrate toate la Viena, covorul Buhara, moale și gros, soba c-o arhi­travă su­perbă, cele câteva fotolii de pe marginea încăperii, comoda tapisată cu mă­tase... Dar mai ales pe tatăl său, Paul, "mo­șierul boem”, doctor în știin­țe economice la Liège, stăpân a încă trei conace la fel de mari și a vreo mie de hectare de pă­mânt, pe toate dealurile dim­prejurul Ia­șu­lui, un bo­gătaș cult, care era me­reu încon­jurat de cei mai mari in­telectuali și oameni politici ai ță­rii... Unde sunt toate as­tea? Clotil­da (după numele românizat cu forța de comuniști) trăiește astăzi foarte modest, dar tot într-o casă mare, într-un orășel de mun­te - Câm­pulung Moldovenesc - acolo unde s-a refu­giat cândva împreună cu soțul ei, acum foarte mulți ani, ca să scape de ochii Securității, care-i urmărea me­reu, oriunde se mutau prin țară. O mătușă nem­țoai­că de-a bărbatului le-a lăsat moștenire o casă fru­moa­să, dar ei nu îi place. Zice că "o urăște”, fiindcă nu a vrut să trăiască nicio­dată în acest târg îndepărtat din munți, dar și fiindcă între pereții acestei case s-au adu­nat prea multe amin­tiri dureroase. Grațian, soțul ei, a murit demult, de vreo 25 de ani, singurul lor copil, Tudor, s-a stins de foarte tânăr, în 1991. Clotilda a ră­mas complet singură. În ultima vreme, și-a dăruit toate lucrurile de valoare oamenilor dragi din oraș. Sute și sute de cărți vechi, mul­te în ger­mană, franceză, porțe­la­­nuri, bijuterii scum­pe, tablouri de pictori ce­lebri. To­tul! Nu de mult, a făcut cadou chiar și casa asta mare unei doc­torițe care "i-a fost simpatică” și a ajutat-o în ultimii ani. I-a făcut acte, a semnat fără să clipească. A dat tot, fără nici o ezitare. Ei nu îi mai trebuie. Nu a vân­dut absolut nimic, pur și simplu a dat. Fiindcă, zice, "eu nu am vândut niciodată nimic în viața mea. Nu sunt făcută pentru așa ceva”.
Sufrageria în care stăm e mare, aproape cât tot apartamentul meu de la București, însă ea-mi spune că acel salon al copilăriei era mai mult decât dublu. Întins, strălucitor! Doi bărbați unul pe umerii celui­lalt nu-i puteau ajunge la tavan. Nimic nu se poate compa­ra cu acea încăpere. Acolo parcă totul era magic, mis­te­rios, imens. Ea, fetiță la vreo doispre­zece ani, intra în încăpere cu sfială, cu teamă aproa­pe. "Teama aceea... Și toate lucrurile... Obiectele închise în vitrine, la care nu puteai ajunge să le atingi... Oh, misterul acela...”, zice, și-și pune mâna pe stomac, ca o tânără abia îndrăgostită.

1925. Străbunica face cafea

La 91 de ani, doamna Clotilda vorbește ca o șco­lăriță rebelă. Acum, când o reascult pe reportofon, mă minunez: chiar n-are grai de om bătrân. Cor­zile vo­cale i-s nestricate, te poți lesne gândi la o fe­meie de vreo 40 de ani. Nu se tân­guie, nu-i e frică de boli, nu-și acoperă nicicând părul vâlvoi, des și alb, așa cum fac ade­sea bătrânele, de teamă să nu ră­ceas­că. Îmi spusese că pot veni s-o vizitez chiar și la ora zece noaptea, fiindcă ea ori­cum se culcă mereu pe la ora două - până atunci, citește. O alintată, o răzvrătită îm­potriva tuturor modelor și clișeelor, mai ales îm­po­­triva oamenilor "proști și care mă plic­tisesc”. Pe aceș­tia, zice, "îi tratez cu humor, cu ironie. Ăsta a fost ma­rele meu avantaj în viață, că am avut extra­or­dinar de mult humor. Așa cred. Că începi să îmbătrânești, de fapt, abia când începi să îți pierzi humorul, când încep să te-apese unele frici pentru bani, familie, casă, situa­ție socială... Chestii de-astea. Eu n-am prea avut ase­menea frici. Mie me­reu mi-a mers bine, atunci când n-am luat-o chiar așa în se­rios...”.
Clotilda are memoria neatinsă și-o poftă de viață nebună, ba chiar o anume "ironie drăgăstoasă”, cu care-și privește toate amintirile din epoci apuse, a că­ror noblețe nu va mai reveni niciodată. Mama sa a murit aproape de 90 de ani, bunica la 93, străbunica la 97. "Toate am fost fâșnețe”, râde. "De asta am trăit atât”. Are multe amintiri cla­re, chiar de la vârsta de trei-patru ani. O ține minte perfect pe străbunica Dra­gomira, era prin 1925. "Cum se scula de dimineață, se primenea, își punea rochia cea lungă, ca­meea la gât și ghetele lungi până aici, la genunchi, apoi mergea să își facă cafea în salon. La 97 de ani, să-ți legi ghetele alea, fir cu fir, până la genunchi, în fiecare dimi­neață... Vă dați seama. O fe­meie născută în 1829! Era înaltă, slabă, îmbrăcată toată în negru, își purta părul alb ca ar­gin­tul strâns într-un coc. În salon avea o masă tur­ceas­că de aramă, pirogra­vată, cu picioarele încruci­șate și un fo­toliu mic. Ea se așeza în fotoliu și își încălzea apa cu spirtiera. Nu știu, era așa... o eti­che­tă. Atâta noblețe... Pentru mine, toate gesturile astea aveau farmec. Străbunica mea, în fotoliu, cum își face cafea... Și îmi dădea și mie cafea, și îmi po­ves­tea cum se plimba cu caleașca la Viena, cum mer­gea la opera din Viena - «Wiener hoffoper», țin minte și acuma cum zicea -, cum se ducea la balurile ace­lea... Bunica mea, care era o pragmatică, foarte fru­moa­să, dar mai dură, răbufnea zâmbind: «Ia lasă fata-n pace, cu poveștile tale! Mai bine spune-i cum v-ați tocat acolo toată ave­rea la cărți...». Și eu rămâ­neam așa, și mă gândeam: «Cum o fi asta cu toca­tul?». Nu-nțelegeam: ce cărți?... Cum a tocat străbu­ni­ca la cărți?...”.
Îl mai ține minte și pe bunicul dinspre tată, Ior­da­chi, numai de două ori l-a văzut în viața ei, tot pe când avea 4 și apoi 8 ani. Fusese maestrul de vânătoare per­sonal al lui Carol I, făcuse "Facultatea de Vână­toare-Cinegetică” la Viena. Odată i-a dăruit Clotildei o cutie de argint, foarte frumoasă, lucrată cu lemn de cireș, având sub sticlă o fotografie-gravură cu "Intra­rea Re­gelui Carol în România la Turnu Severin”, ca­setă pe care ea apoi a purtat-o mereu, peste tot, cu dânsa, te­mându-se să n-o găsească securiștii la perche­ziții. Păs­trează și acum cutiuța asta și cana de porțelan a străbunicii. Mi-o arată: e albă, c-o floricică cu mar­gini de aur. N-ai zice că are cam 200 de ani. Aceste două obiecte n-ar putea să le dăruiască cuiva, deocam­dată.
Au urmat anii '30-'33, ani plini de lumină, cu casa lor plină de flori de pe dealul Copoului, era chiar între palatele Ghica, Sturza, Balș, pe bulevardul larg, aco­pe­rit de ramurile cedrilor bătrâni, un conac stil baroc, încântător, care de mult nu mai este. Casa, salonul, pă­rinții, buni­cii... Și ea, "o fetișcană cu două cozi bălane, groase și ridicate-n sus, ca un extraterestru ie­șind dintre flori. Așa eram”.

Masa cu 24 de scaune

În primul rând, mi s-a părut uimitor cât de multe per­sonalități au putut veni în casa Drăgan, în acea peri­oadă interbelică. Ce șansă a avut femeia asta, pe atunci o fetiță, să stea între toți acești oameni, să-i vadă, să îi asculte!... Îi ține minte pe toți. Atunci, pe la ceasul amurgului, ușile cele mari și duble, lucrate de sus până jos în pătrățele de cristal șlefuit, se dădeau într-o parte, trase de cele două servitoare, de mamă și de fiică. Și, pe aleea lungă de la intrare, începeau să apară...
Marele om politic I. G. Duca, în perioada când a fost ministru de externe și apoi prim-ministru al țării, "un bărbat grozav, ele­gant, cu fruntea înal­tă și oche­lari mi­cuți, rotunzi, puși așa, pe rădăcina nasului, fără rame sau șnur. Era o plăcere numai să-l asculți, chiar dacă nu înțelegeam tot ce zice. Ținea mâinile pe masă, lungi și fine, semn de noblețe! În vremea aia eram prea tânără, îmi mergea mintea cu sorcova, la joacă, teatre, muzee. Dar îl țin minte ca ieri. În '33, prin iarnă, a venit pentru ultima oară la noi acasă, era deja prim-ministru și foarte abătut. La vreo săptămână am aflat că l-au ucis legionarii...”.
Culmea, la aceeași masă stăteau și intelectuali de dreapta, chiar antisemiți. Vestitul politician A. C. Cuza, profesor de drept și economie politică, unul din cei mai înverșunați dușmani ai evreimii. Stăteau alături și po­le­mizau decent, c-o înverșunare bine ascunsă sub poli­tețuri. "A. C. Cuza era deja mai bătrân, dar încă un mare curtezan, cu mustăcioiul ăla stufos, răsucit, cu fa­voriții lui imperiali și barba tunsă foarte scurt, dar care-i urca pe toată fața până la pomeții obrajilor. A mai venit la noi cam până ce-a început războiul. Eu mai crescusem și mă tot gândeam cum de l-au iubit atâta femeile pe omulețul ăsta miti­tel, plinuț, care mergea cu pași repezi și mărunți, așa: «poc-poc, poc-poc!»... Dar când începea să vorbească... era divin! L-am avut și eu profesor la Universitate, la drept roman. Uneori venea și fe­cioră-su, Jorj Cuza, tot profesor de drept, mai bețivan, totdeauna roșu la față și înaaalt!... Nu știu cui Dumnezeu semăna. Și când intra în sa­lon, mereu spunea afectat, cu em­fază: «Bon­juuur!...»”.
Vorbeau franceză în casă. Și acum, Clotilda o știe la perfecție, deși n-a mai rostit-o absolut deloc, de peste 70 de ani. "Clothilde”, doar așa o strigau, de mică, fusese botezată de doi mari oameni de afaceri parizieni, soții Roger și Clothilde Gussman. Iar oaspe­ții o prețuiau, vorbeau cu ea cu "dumneavoastră, Clothilde”, îi arătau respect ca unei gazde, chiar dacă ei erau ditamai mi­niș­trii și dânsa doar o copilă de 8 sau 12-13 ani. Uneori, chiar ea îi conducea la locurile lor de la masa cu 24 de scaune, deși fie­care și-l știa de mult, nu stăteau ni­ciodată în al­tă parte. In­trau în salon sobri, scro­biți, se du­­ceau spre sca­u­nul lor și, înainte de a se așeza, îi salutau pe cei­lalți prin­tr-o scurtă încli­nare a capu­lui. După de­jun, câte unul își mai scotea pipa sau o ți­ga­retă din taba­cheră și mer­geau să fumeze într-un alt salonaș din hol, cu câte­va fotolii, canapele și măsuțe mici. Aici vorbeau de obicei doi câte doi, mai șoptit, la cât-o măsuță din acelea, pe care era pusă o scrumieră de argint, lucrată "cu scene în relief”. Dis­cutau doar între bărbați, despre chestiuni politice "mai sensibile”, despre principii și idei de conducere ale unei nații. O atmosferă ca din­tr-un film englezesc de epocă. O tot ascult pe Clotilda și efectiv nu-mi vine să cred că mai există astăzi cineva care-a văzut asemenea timpuri, care-a trăit într-o ase­menea ambianță, ce nu bănuiam să se mai păstreze de­cât prin cărți. Adesea mă simt mândru doar fiindcă stau lângă ea. O mare onoare.

"De la ei am învățat să trăiesc înalt”

Tot în franceză vorbea și cu alt comesean, Nicolae Tonitza, pictorul "mereu zburlit și cu niște ochi ficși, așa, rotunzi, care parcă te înghețau când se întorceau spre tine. Cu tot corpul se întorcea și se uita la tine de sus, mustrător, dacă auzea orice zgomot care îl de­ranja. Era deja bolnăvicios, foarte sensibil. Deseori venea și cu ucenicul lui, Corneliu Baba, un băiat tânăr pe-atunci și destul de urâțel, după gustul meu. Cu na­sul lui măreț, puțin strâmb, și-un păr lins, tăiat drept, ca de paj. Am fost bună prietenă cu Corneliu, ne-am vizitat până nu de mult, prin anii '90, el a fost căsătorit cu cea mai bună prietenă a mea, Țuca Zosin. Dar atunci era încă tinerel, student. Eu așa îl țin minte, în salonul nostru: mereu lângă maestrul Tonitza, care-l ocrotea ca pe-un pui. Și mâncaaa!... de rupea. Trei far­­furii de-i puneai în față, totul mânca. Nu pot să uit scena asta: Tonitza vorbind amplu, tunător, și Cor­neliu Baba mâncând, tăcut, lângă dânsul...”.
Tonitza era, politic, de stânga, la fel ca alți come­seni, precum Iorgu Iordan sau istoricul Andrei Oțetea. Însă adesea, la aceste dineuri veneau și Corneliu-Zelea Codreanu ("băiat frumos, dar cam mă enerva, că era tăcut ca sfinxul, vorbea la zece ceasuri o dată”) sau filosoful Nae Ionescu, "un bărbat fabulos, cu părul negru-negru, strălucitor, întins pe spate cu briantină și cu niște sprâncene tot negre, stufoase și arcuite-nspre tâmple, ca de demon. Sprâncenele astea-i umbreau niște ochi ascunși în orbite, parcă din întuneric îi stră­luceau ochii, nu știu cum. Ca un Lucifer era! Și când vorbea, se scula în picioare. Întotdeauna. Nu putea vorbi altfel. Greu era să-i ții piept, se făcea liniște când se ridica el. Venea de la București special ca să îl vadă pe tatăl meu, la care ținea mult. Iar tata, care era complet apolitic, stătea într-un colț, calm, și-i pri­vea pe toți și zâmbea. Asta era bucuria lui: doar să-i aibă ca oaspeți. Uneori, mă ținea și pe mine în brațe, în timp ce ăia discutau de politică, de filosofie. Ei se certau, și noi vorbeam de-ale noastre, tot felul de glu­me copilărești, jocuri. Tata mă lua în seamă, nu mă trimitea în camera cealaltă ca să nu m-amestec între oamenii maturi, așa cum fac foarte mulți părinți. Mă lăsa. Și, într-adevăr, pot spune că, cumva, salonul acela mi-a dat și niște mari direcții de viață. Nu doar școala, educația. Am făcut cele două facultăți ale mele, Istoria și Dreptul, dintr-o reală bucurie, fără nici o constrângere. Fiindcă îmi aminteam mereu de toți acei «24 de oameni mari», pe care îi văzusem cândva. Oamenii aleși îi simți, chiar dacă uneori nici nu înțe­legi tot ce zic. Au o iradiere care se transmite, o înflă­cărare care-ți dă poftă de ceva mai înalt. Cât de multe lucruri știau!... Ce retorică, ce spirit, cât de ușor reu­șeau să mânuiască chestiunile esențiale... Eu l-am cunoscut pe Iorga încă de când eram elevă. Am vorbit cu el. Era enorm, un colos! Ca un țar rus uriaș! Vor­bea dur și «cântat» puțin, intenționat își cânta cuvin­tele și își ridica mânile în cap, așa, când vorbea, iar noi, elevele, îl ascultam ca hipnotizate, topite. Am în­vă­țat enorm de la oamenii ăștia. Am învățat, în primul rând, că trebuie să «trăiești sus», oricât de năpăstuit ai fi. Să te respecți, să fii atent cu tine, cu fiecare vorbă de-a ta. Mie și azi nu-mi trebuie mult timp ca să-mi dau seama dacă un om are calitate, o «via­ță a spiri­tului». Trebuie doar să-i observ privirea, încordarea sprâncenelor, mișca­rea degete­lor, s-aud doar câteva cuvinte când începe să vor­bească... Îi depistez ușor pe filfizoni, pe impostori, pe oamenii fără substanță, chiar dac-au citit mii de cărți. Nu mă pot înșela. Și asta nu mi se pare pu­țin lucru. Mie, în viață, între oamenii «cu miez» mi-a plăcut să trăiesc”.

Lecții de observat lumea

Cel mai pregnant însă, dintre toți oas­peții, i-a rămas în memorie Mihail Sado­veanu, cel despre care zice că a învățat-o "să vadă” lumea. Erau ve­cini. Sadovenii stăteau chiar peste bulevard, spre grădina botanică, și aveau o casă poate și mai mare decât a lor - vechiul conac al lui Kogăl­ni­ceanu. Clo­tilda era singurul copil străin acceptat fără limite în casa aceea, oricând voia, fiindcă-i era simpatică scriito­rului - nici azi nu pri­cepe de ce - și mergea aproa­pe zilnic la dânșii. Splendid domeniu!... Sadoveanu avea moșie mare, pădure, vie, lac, livezi, gră­dini, terenuri de te­nis, toate aflate chiar acolo, lângă casa din Iași. Avea ca­leașcă, auto­mobil și bihuncă, o trăsură pe două roți cu care învățau caii să meargă la trap frumos... În mij­locul grădinii tunse, ga­zon, sub un tei enorm, trona scriitorul în jilțul lui și se uita "la tineret” cum joacă volei sau crichet (un joc aristo­cra­tic, cu bile și ciocane din lemn). Acolo, sub teiul acela, o ținea pe ge­nunchi pe Clotil­da, spunân­du-i povești care-o înfiorau, despre luptele mol­do­venilor cu turcii sau întâm­plări magi­ce cu descântători, zâne și vâr­colaci, iar ea nu se mai sătura ascultându-l, căci "par­că vedeai în fața ochilor” toa­te cele povestite.
Aș mai putea scrie încă un reportaj, doar din amin­tirile Clotildei despre casa lui Sa­do­veanu, pe care și-o amin­teș­te obiect cu obiect, despre cei unsprezece copii ai scri­ito­rului, cu care a fost bună prietenă, despre re­semnata mamă Catinca, împletind me­reu colțuni pen­tru fiul ei cel mare, Mite, bolnav de cancer la picioare, deși știa că-n tim­pul ăsta soțul ei o înșeală c-o dom­nișoară Mitru, despre Io­nel Teodoreanu, care venea și el, adesea, sub teiul cel mare, bărbat elegant și strașnic de frumos, purtând mereu că­măși descheiate la gât și "eșar­fe mov, roșu aprins sau albastru viu”, despre Topîr­ceanu, apărând îm­pre­ună cu Otilia Cazimir, chiar în perioada-n care cei doi își trăiau povestea de dra­goste, despre bume­rangul lui Topîrceanu pe care ea l-a rupt pe-un câmp, împreună cu Mihu (cel de-al cin­cilea copil al lui Sadoveanu, erau de aceeași vârstă), despre nenu­măratele poezii care s-au rostit acolo, sub teiul înflorit, primăverile... Cu toți acești oameni, Clo­tilda a petrecut ani și ani la rând, până la vâr­sta când a devenit aproape femeie. Mereu a fost între ei, i-a as­cultat, i-a pri­vit. Dar dac-ar fi să zică de ceva care i-a rămas, tulburător, în inimă, au fost acele plecări îm­pre­ună cu Sadoveanu și fiul său, Mihu, prin păduri, la pescuit, la plimbări pe toate dealurile acelea blajine, dar încă sălbatice, dim­pre­jurul Iașului. Doar ei trei. Un bărbat imens, cu doi copilași de mână, băiat și fată, cutreierau pădurile. Acolo a avut Clotilda un soi de revelație, despre cum poate fi privită lumea puțin alt­fel. Sadoveanu se întindea pe iarbă într-un cot, "așa o matahală de om, se lăbărța leneș, punea picior peste picior, și cădea zâmbind într-un fel de visa­re. Privea tot ce este în jur. Avea mereu o pernă cu el, în trăsură sau în mașină, aducea perna, punea capul pe ea și stătea acolo în iarbă, cuprins de-o adâncă tihnă. Apoi ne po­vestea ce vedea. Cum învă­luie lumina lucrurile, cum se vede pădurea, de ce pie­trele astea sunt aici și nu altun­deva, căci și pietrele au «memo­rie» - zicea - una de mii de ani, la fel ca și oa­me­nii, de ce flo­rile de tei mi­ros atât de puternic, fiind­că sunt în­chise prea mult timp într-o bobiță, față de alte flori, iar atunci când ples­nesc «își urlă suferința» prin mi­resme încântă­toare de sevă proaspătă... Se uita la florile de câmp, înăuntrul lor, cu uimire. Parcă cu microscopul. Pri­veam un drum prăfos de țară și ne explica de ce șer­puiește așa și nu altfel, ne arăta peștii în râuri și ne spunea de ce înoată ei împotriva curen­tului, ca să se lupte, să se ascundă sub pietre, «să-și dea un sens vieții lor»... Avea răbdare imensă cu co­piii. Tot timpul din lume. Uita de el, povestind. Iar noi îl ascultam amândoi cu gura căscată, ca vrăjiți, ne tot chinuiam să vedem și noi ce vedea el, dar parcă nu în­țe­legeam. Lucrurile astea simple... Tâlcul ăsta ascuns al firii... De ce șerpuiește un drum de țară printr-o pă­dure, atât de firesc, în lumina blândă a asfin­ți­tului?... Nu înțele­geam, și totuși parcă da. Cred că, de la un timp, înce­pusem să văd și eu lumea puțin altfel. Pu­țiiiin... Numai câteo­dată. Când eram alături de el. Să văd că totul are un rost pe pământ. Nu știu de ce, dar cred că... ori­cât de ticălos a fost une­ori... (aici face o pauză lungă). Da, cred că l-am iubit. Poate prima iubire din via­ța mea...”.
Apoi, ce-ar mai fi de spus? Că și-au pier­dut casa, pământurile, absolut totul. Totul, pes­te noapte! C-au ajuns de râsul lumii, aproa­pe muritori de foame. Că tatăl a murit la puți­nă vreme, după ce-a ieșit din închi­sorile co­mu­niste... Viața a mers înainte. Ea s-a căsăto­rit, a muncit, a fost o apreciată profesoară de istorie, a născut un copil care apoi avea să moa­ră. Nu poate spune că nu a fost fericită în toată viața ei, dimpotrivă. A fost. A trăit bine. A călătorit mult, prin toată țara, alături de so­țul și băiatul ei. A văzut multe locuri și mulți oa­meni noi. Dar - mărturisește -, oricât s-a stră­­duit, nicio­dată nu a mai "văzut” ce a văzut atunci, cândva. De ce șerpuiește un drum de țară?... Peștii ăia nebuni, care înoată invers... Flo­rile care urlă, ascunse într-o bobiță... Pie­trele... Oamenii... Rostul ascuns al lumii.