Acum 14 ani, când a apărut, tot la Humanitas, cartea Doinei Jela, "Această dragoste care ne leagă. Reconstituirea unui asasinat”, cei pentru care Monica Lovinescu fusese, în anii dictaturii comuniste, o prezenţă exemplară, o voce care vorbea pentru şi în locul lor, au putut afla tragedia ce i-a umplut viaţa cu suferinţe de nevindecat. Atunci ne-a fost relevat şi un caracter extraordinar: mama Monicăi, Ecaterina Bălăcioiu-Lovinescu. O doamnă capabilă de sacrificiul suprem pentru binele fiicei sale preaiubite. De dragul ei a îndurat calvarul persecuţiilor, umilinţelor, sărăciei, trădărilor şi apoi al închisorii, până la moartea în detenţie din 1960. Cu toate presiunile, călăii ei n-au reuşit s-o facă să cedeze, să-şi cheme înapoi în ţară fiica ce irita regimul de la Bucureşti spunând adevărul. Foarte bine documentată la toate sursele accesibile, cartea Doinei Jela se constituia într-un incontestabil act de acuzare în "procesul comunismului”, reconstituind din documente şi mărturii ultimul deceniu din viaţa Ecaterinei Bălăcioiu. O carte pe care Monica Lovinescu însăşi ar fi vrut, dar nu a putut să o scrie, fiindcă îi era insuportabil de dureros să retrăiască acea perioadă. I-a pus însă la dispoziţie Doinei Jela arhiva personală în care se aflau şi numeroase scrisori primite de la mama ei, prin poştă sau prin curieri diplomatici. După moartea Monicăi, legatarii testamentelor, Gabriel Liiceanu şi Mihnea Berindei, au găsit în casa pariziană a soţilor Lovinescu-Ierunca, puse în ordine, pe ani, 2500 de scrisori şi cărţi poştale primite între 1947 şi 1958 (anul arestării ei) de la Ecaterina Bălăcioiu. Le-au adus în ţară şi au decis publicarea lor selectivă, în trei volume. Alcătuirea ediţiei i-a fost încredinţată unei tinere, Astrid Cambose. Nici nu credeam că mai există azi tineri editori atât de devotaţi meseriei, cu atâta interes, acribie, ştiinţă şi abilităţi detectivistice, în stare să ajute prin note de subsol înţelegerea deplină a textului şi contextului. (De la Agendele literare ale lui E. Lovinescu în ediţia îngrijită de Gabriela Omăt n-am mai întâlnit aşa ceva.) Datorită şi excepţionalei îngrijiri editoriale, acest prim volum din scrisorile Ecaterinei Bălăcioiu către fata ei este un eveniment cu valoare deopotrivă documentar-istorică, literară şi mai ales omenească, relevând, prin chiar vocea ei adevărată, o eroină, o martiră a iubirii materne cum literatura de ficţiune încă nu a inventat. Provenită dintr-o familie de boieri olteni cultivaţi, Ecaterina Bălăcioiu a făcut studii superioare la Paris, a devenit profesoară de franceză şi la 29 de ani s-a măritat din dragoste cu E. Lovinescu. Şi-a dorit cu ardoare un copil, pe care l-a avut abia după şapte ani de căsnicie, în 1923. Monica a devenit de atunci centrul şi raţiunea vieţii ei, compensând dezamăgirile din cuplu, care se şi destramă în 1934. După divorţ, mama şi fata rămân împreună, într-o relaţie extrem de strânsă de iubire, prietenie şi complicitate intelectuală. În 1947, când Monica primeşte o bursă de doctorat la Paris, începuseră deja persecuţiile elitelor de către puterea comunistă. Mama sfâşiată de durerea despărţirii simte că acest ultim tren pe care l-a prins copilul ei către lumea liberă a dus-o departe fizic de ea pentru totdeauna. Doar fizic, fiindcă fiica mult iubită îi ocupă toate gândurile, şi atunci îi scrie zilnic, expediind prin poştă (supravegheată de cenzura Securităţii) sau prin curieri secreţi, voluminoasele misive. Această corespondenţă devine prin însumare un roman de epocă despre politizarea învăţământului, naţionalizări, percheziţii, confiscări, arestări, teroare, dar şi un roman al iubirii nemărginite de mamă, ce înfruntă cu demnitate destinul şi vremurile oribile fiindcă îşi ia puterea din sentimente. Trebuie spus că Ecaterina Bălăcioiu are şi talent literar: povesteşte memorabil scene, fixează atmosfere, creionează portrete, exprimă plastic sentimente de o intensitate copleşitoare. Şi - lucru ciudat - are uimitoare premoniţii cu privire la propriu-i sfârşit. Sunt multe de spus despre această carte, în care o viaţă şi o vreme rea sunt păstrate miraculos, cu toate ale lor. Vă îndemn să o citiţi neapărat.
George Marcu, Rodica Ilinca, "Enciclopedia personalităţilor feminine din România”, cuvânt înainte de acad. Marius Sala, Editura Meronia (tel. 0723/14.95.15), 616 p. + 16 p. cu ilustraţii.
În cazul enciclopediilor, editarea computerizată facilitează îmbunătăţirea de la o ediţie la alta prin aducerea la zi a informaţiei, completarea "scăpărilor”, corectarea erorilor inevitabile şi chiar restructurarea întregului material. Nu mă refer aici doar la marile enciclopedii clasice, care au în mod tradiţional ediţii periodice, conforme cu dinamica schimbărilor din lume, ci şi la cele tematice, perfectibile pe baza observaţiilor făcute de specialişti sau chiar de simpli cititori. Iată această a doua apariţie a "Enciclopediei personalităţilor feminine” de la noi, mult îmbogăţită, restructurată şi adusă până azi, în 2012. Volumul conţine 650 de articole, consacrate unor femei cu destin încheiat, care aparţin istoriei, şi, în altă secţiune, celor încă în activitate, în diverse domenii profesionale. E de observat că numărul personalităţilor din trecut este relativ egal cu al celor în viaţă, căci la noi vizibilitatea femeilor în spaţiul public a fost târzie. Abia spre sfârşitul secolului XIX femeile nu-şi mai sprijină din umbră soţii, ci ies în faţă, se consacră ele însele unor profesii superioare şi acţiuni publice. Până atunci prejudecăţile societăţii conservatoare le împiedicau emanciparea, rezervându-le doar rolul de soţii şi mame, iar pe piaţa muncii - doar slujbe subordonate. Şi totuşi, citind Enciclopedia, nu se poate să nu fi frapat de numărul mare de românce "pioniere” în diferite domenii. Fără nici o exagerare "protocronistă” şi strict documentat, avem prima arhitectă din lume - Virginia Andreescu-Haret, prima ingineră din Europa - Eliza Leonida-Zamfirescu, prima femeie doctor în drept - Sarmiza Bilcescu-Alimăneştianu, prima din lume în specialitatea neurochirurgie - Sofia Ionescu, geriatrie - Ana Aslan şi aş putea continua mult şi bine cu exemplele. Mi s-au părut extrem de interesante biografiile puţin cunoscute ale unor femei din România care şi-au urmat cu pasiune şi curaj vocaţia, au studiat, au muncit din greu şi au lăsat realizări notabile în profesii considerate până la ele exclusiv bărbăteşti. Desigur, e consemnată şi întreaga cohortă de "tovarăşe cu coc”, promovate în structurile de conducere ale statului comunist, în general nu datorită meritelor profesionale, ci "devotamentului”, slugărniciei faţă de Partid. Din domeniul literar, la care mă pricep cât de cât, figurează majoritatea scriitoarelor de valoare şi m-am bucurat să o găsesc printre ele şi pe directoarea revistei noastre, căreia îi sunt apreciate "standardele jurnalistice, stilistice şi morale înalte. Independentă financiar şi politic, interactivă cu cititorii în dorinţa de a-şi ajuta semenii şi consecventă în promovarea tradiţiilor şi valorilor naţionale, «Formula AS» este de peste două decenii cea mai populară publicaţie postdecembristă. În jurul ei, Sânziana Pop a format o adevărată şcoală de presă, descoperind şi instruind după propriile exigenţe tineri reporteri de teren talentaţi, care aduc în pagini locuri, oameni şi idei româneşti ce merită cunoscute”. Dvs., ca cititori fideli, sunteţi cei mai în măsură să confirmaţi adevărul acestor fraze.
Dorli Blaga, "Tatăl meu, Lucian Blaga”, ediţia a II-a, revăzută şi adăugită, Editura Humanitas (tel. 0732/74.33.82), colecţia "Memorii/ Jurnale”, 382 p. + 16 p. cu fotografii.
Mi-a scăpat ediţia I, apărută la Editura Apostrof din Cluj în urmă cu câţiva ani. Recomand acum acest volum tuturor celor interesaţi de opera şi personalitatea lui Lucian Blaga, fiindcă el conţine nu doar informaţii biografice fiabile, peripeţiile şi obstacolele publicării întregii opere poetice şi filosofice, ci şi ceea ce a găsit fiica în dosarele de Securitate (incomplete) ale tatălui, dar şi ale soţului ei, Tudor Bugnariu. Unii informatori fiind şi azi protejaţi, filele cu turnătoriile lor au fost sustrase din dosarele de la CNSAS.
Pe bună dreptate se întreabă Dorli Blaga, constatând renumerotarea filelor din dosarul tatălui ei: "Fiind vorba de una din cele mai mari personalităţi ale culturii române din secolul XX, cine poate să-şi permită să «secretizeze» documente care îl privesc sau să le distrugă, chiar dacă sunt infame? (...) Cine este sau se pretinde a fi atât de competent încât să selecteze ce, din aceste documente, trebuie studiat şi ce nu?”. Recuperarea din propria memorie şi din arhiva familiei a adevărului privind viaţa, cariera literară (cu hiatusul revoltător din anii '50), slujbele prin care şi-a câştigat Lucian Blaga existenţa, preponderent modestă, se împletesc cu parcursul existenţial al autoarei, de la naştere şi până azi. Trebuie spus că, spre deosebire de urmaşii altor scriitori celebri, care s-au mulţumit cu profesia unică de "fiu al lui X”, fiica lui Blaga, absolventă de Fizică, a lucrat până la pensionare în domeniul documentării ştiinţifice, fiind expertă în organizarea acestui tip de activitate. În afara orelor de serviciu şi-a asumat munca (extrem de solicitantă în anii cenzurii) de a îngriji editarea operelor complete ale tatălui ei, cu o abnegaţie de care nimeni altul n-ar fi fost în stare. Asta pe lângă îndatoririle de soţie şi mamă a doi copii în perioade de mari lipsuri. Admirabila doamnă Dorli Blaga, acum octogenară încă plină de energie, cu trei nepoţi mari, se simte datoare şi faţă de ei să lase o mărturie conformă cu adevărul, dar neagresivă faţă de marii ticăloşi care din obedienţă, laşitate, dorinţă de parvenitism s-au făcut instrumente ale răului. Despre Lucian Blaga, viziunea fiicei nu e hagiografică, ci profund omenească, precumpănind cele trăite împreună: viaţa de familie în misiunile diplomatice de la Viena, Berna şi Lisabona, revenirea în ţară şi refugiul la Sibiu, după Diktatul de la Viena, reîntoarcerea la Cluj, reformele după model sovietic din anii '47-48, cu eliminarea din viaţa publică a personalităţilor ce refuzau să gireze cu numele lor propaganda comunistă, sărăcia şi umilirea. Scos de la catedră, epurat din Academie, cu interdicţie de a publica, lui Blaga i s-a dat un post mărunt la Biblioteca Academiei din Cluj şi a scăpat de închisoare doar printr-o confuzie norocoasă de nume. La începutul anilor '50, ca să poată supravieţui, traduce Faust de Goethe (încadrat ca remuneraţie la categoria a III-a!). Corespondenţa trimisă din Cluj fetei sale măritate la Bucureşti - publicată împreună cu alte scrisori inedite către familie într-o secţiune a cărţii - e semnificativă pentru strâmtorarea şi jignirile suportate de marele poet şi filosof, în special din partea lui Mihai Beniuc, preşedintele de atunci al Uniunii Scriitorilor. Respectând adevărul biografic, Dorli Blaga nu ezită să vorbească şi despre "muzele” poetului - Domniţa Gherghinescu-Vania, Coca Rădulescu, Elena Daniello ş.a., dar o face cu o nobilă delicateţe şi comprehensiune, lăsând doar să se bănuiască tristeţile mamei sale, frumoasa şi înzestrata Cornelia Brediceanu. Dacă Lucian Blaga a avut şi noroc, acesta constă în devotamentul total al soţiei şi apoi fiicei care au muncit anonim pentru gloria lui literară. Prima i-a fost, din iubire, secretară, dactilografă, documentaristă, sprijin în toate şi infirmieră, a trăit exclusiv pentru el. Cea de-a doua i-a îngrijit destinul postum al operei şi a perpetuat memoria omului în cărţi necesare la care se adaugă şi aceasta.