"Vânător de securişti”, Marius Oprea este supranumit "Wiesenthal al României” - aluzie la celebrul vânător de nazişti, Simon Wiesenthal. Născut la 22 mai 1964 la Târgovişte, Marius Oprea este istoric, arheolog, poet şi eseist, membru al Uniunii Scriitorilor din România. A studiat istoria la Universitatea din Bucureşti. A fost membru al cenaclului Universitas, condus de profesorul şi criticul literar Mircea Martin. Este autorul unei teze de doctorat cu tema "Rolul şi evoluţia Securităţii (NULL-1964)”. A debutat ca poet în volumul "Pauza de respiraţie”. A publicat 12 cărţi de poeme şi studii istorice dedicate dezvăluirilor despre crimele Securităţii, din care cităm "Banalitatea Răului”, "O istorie a Securităţii în documente”, "Securiştii partidului”, "Moştenitorii Securităţii” şi altele. Destituit, în 2010, din postul de preşedinte al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, Marius Oprea a fost repus în drepturi, oferindu-i-se postul de director al Departamentului de Investigaţii Speciale al aceluiaşi institut. Graţie "arheologiei terorii comuniste”, pe care o practică de ani buni, descoperind şi reînhumând, în spirit creştinesc, rămăşiţele pământeşti ale eroilor anti-comunişti executaţi în anii '50, Oprea a adus liniştea şi împăcarea sufletească în inimile a sute de familii. Nenumăraţi martiri, a căror dispariţie a fost raportată mincinos de organele represive ca "dispariţie pe linia frontului” sau "dispariţie în spital, în urma unei grele suferinţe”, au fost descoperiţi de Marius Oprea, înmormântaţi în gropi comune, fără cruce, fără lumânare, la margini de pădure sau pe vârfuri greu accesibile de dealuri. De fiecare dată, urmele de gloanţe ale execuţiilor au fost găsite cu uşurinţă, familiile aflând astfel adevărul ascuns atâtea decenii. Fără tam-tam şi publicitate mediatică, istoricul şi arheologul Marius Oprea este hotărât să-şi continue căutările, din spirit de dreptate şi patriotism.
"Trăim într-o lume care funcţionează clientelar, pe baza a două idei: ginta şi geanta”
- Demis, în 2010, de la conducerea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, aţi fost repus, recent, în activitate. Pe cine supără investigaţiile dvs.?
- Ca cetăţean aflat într-o demnitate publică, mi-am propus să mă pun în slujba oamenilor, a cetăţenilor. Se pare că am înţeles greşit mersul lucrurilor. Puterea politică nu are nevoie de slujbaşi dedicaţi tuturor cetăţenilor, ci numai oamenilor care o susţin. Din nefericire, trăim într-o lume care funcţionează clientelar, pe baza a două idei: ginta şi geanta. Adică, al cui eşti şi pe cine serveşti. Dar eu nu sunt al cuiva...Tata a fost ofiţer în armată, iar mama a pus toată viaţa ciucuri la căciuliţe, într-o fabrică textilă. Sociologic vorbind, sunt prima generaţie în pantofi. Dacă am fost destituit, înseamnă că am ajuns la adevăruri incomode pentru cineva. Ştiu însă că nu am greşit. Dacă aş fi greşit, probabil că aş fi fost anchetat şi eu, ca unii sau alţii dintre foştii demnitari. Ce am înţeles, ca istoric, este că puterea este vremelnică, dar oamenii rămân. Ce am înţeles foarte bine, în funcţiile pe care le-am avut, este că, la noi, încă nu s-a schimbat această filosofie, care ţine de mentalitatea comunistă, anume, că există ceva deasupra noastră, şi acest ceva se numeşte stat. În realitate, ceea ce există este cetăţeanul, cu calităţile şi slăbiciunile lui care, adunate la un loc, fac statul. Din nefericire, încă nu avem o disciplină instituţională profundă. Nu am construit instituţii care să-i reprezinte pe oamenii de rând. Din cauza istoriei accelerate prin care am trecut în ultimii 23 de ani, nu ne-am făcut timp să băgăm în seamă toate tulburările şi provocările. Eu am vrut să mă desprind de "plutonul tăcerii” şi am ales această cale: să le bag în seamă pe toate. Pornind de la victime, gândindu-mă la cei care au murit sau au avut de suferit în puşcării sau azile psihiatrice, mi-am propus să le consemnez istoria. Nu să le fac dreptate, că nu sunt judecător, ci să le povestesc faptele, să rămână pentru viitorime. Ca urmare, reînvestirea mea la institut într-un fel nici nu m-a surprins, pentru că, în toţi aceşti ani, chiar dacă am fost destituit, mi-am văzut de treabă, am umblat pe munţi, am descoperit alte şi alte victime ale Securităţii. Costurile le-am asigurat din sponsorizări, dar şi din propriul buzunar, care nu este prea mare. Dimpotrivă.
- Povestiţi-ne despre "arheologia terorii”, despre săpăturile în urma cărora găsiţi oseminte de oameni ucişi de Securitate. Ce vă determină să duceţi cu atâta pasiune această acţiune obsedantă?
- Strigătul mut al celor din gropile fără nume. Dorinţa de dreptate. Vreau să scot morţii din dulapul uitării. Să scap oamenii de apăsarea incertitudinii în care au trăit până acum. Când descoperim oseminte la o margine de sat sau de cimitir, vin sătenii cu sutele şi participă la parastasul reînhumării.Dintr-o dată, anonimii de sub brazda pusă cu atâta laşitate pe umerii lor de teroriştii ce purtau uniforma statului român confiscat de comunişti capătă însemnele creştineşti, crucea, lumânarea, slujba de înmormântare şi numele de botez, iar acest lucru face parte din tradiţia naţională. În toate cercetările noastre, preotul, fie ortodox, fie greco-catolic, este pilonul principal. Câtă vreme instanţele civile, parlamentul nu se preocupă de descoperirile noastre şi nu umblă în vârful degetelor pe lângă mormintele suferinţei înaintaşilor, iertându-i pe foştii lideri UTC şi UASCR şi dându-le liber la ocuparea funcţiilor de demnitate publică în stat, prin legea lustraţiei, biserica reprezintă singura alinare. În Germania, dacă pui la îndoială holocaustul, poţi să fii condamnat. În România, dacă povesteşti cum i-ai schingiuit şi omorât pe partizanii din munţi, apari la televizor, la Memorialul Durerii, şi primeşti pensie de merit de la stat. Noi nu avem nici un securist condamnat, nici un criminal care a ucis în numele comunismului. Ceea ce încercăm noi să demonstrăm este că şi holocaustul, şi crimele comunismului sunt deopotrivă crime împotriva umanităţii. Statul român debordează de "originalitate”. Invariabil, la toate documentările noastre perfect argumentate, despre securişti care au ucis oameni nevinovaţi, primim din partea Parchetului apostila NUP (neînceperea urmăririi penale).
Toate aceste crime sunt considerate "omoruri” şi se prescriu. Pe mine mă tulbură să găsesc, pe Dealul Crucii (Nepos, Bistriţa-Năsăud), trei oameni aruncaţi unul peste altul, aproape îmbrăţişaţi, într-o groapă comună, iar securistul care i-a ucis să umble liber în România de azi, încasând o pensie de 6000 de lei pe lună, poate şi mai mult. Mă întristează să văd că statul s-a plictisit de victimele comunismului şi de urmaşii lor. Statul nu mai vrea să aibă de-a face cu foştii deţinuţi politici, le-a tăiat o parte din modestele facilităţi obţinute după 1989, le-a tăiat biletele de tratament, ce nu le-a mai tăiat!? Dar nu s-a atins de pensiile foştilor securişti! Nu e strigător la cer? Un motiv al demiterii mele a fost că am introdus în parlament un proiect de lege prin care propuneam ca securiştii să primească o pensie egală cu pensia medie pe economie, iar diferenţa faţă de cuantumul actual să fie vărsată Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici, pentru crearea unui fond de despăgubire.
"Morţii ăştia, pe care-i găsim noi prin munţi, sunt coloana vertebrală a poporului român”
- Pe cine mai interesează astăzi dezvăluirile dvs. despre trecut? Unii spun că, pe criza asta, ar trebui să privim mai mult în viitor...
- Eu am o percepţie diferită. M-am născut în 1989, nu în 1964! Trăiesc o a doua viaţă. Faţă de încercările din prima viaţă, ceea ce se întâmplă astăzi e o joacă de copii. Dezvăluirea trecutului face parte din... viitor. Cum să înaintăm într-un viitor, hai să zicem "luminos”, dacă nu ne-am făcut puţină lumină în trecut, dacă nu ne-am asumat corect trecutul? Să nu uităm că morţii ăştia, pe care-i găsim noi prin munţi, sunt coloana vertebrală a poporului român. Încetul cu încetul, noi asta găsim. E un proces de durată, nu se poate face nici într-o zi, nici într-un an.
- Cum ajungeţi să descoperiţi morminte despre care nu există nici documente, nici relatări orale, nici alte informaţii?
- Contactul cu osemintele eroilor anticomunişti m-a marcat pentru totdeauna, cu forţă şi durere. Se miră mulţi colegi de "norocul” meu de a descoperi atâtea morminte.Nu spun că am un dar de "a vedea” sub pământ, dar sunt pe aproape... Acţiunea mea îmbracă adesea formele unui ritual. Iată: pun într-o cană două degete, nu mai mult, de vin roşu din partea locului, dar numai din partea locului, nu de la mat sau de la supermarket. Dacă nu găsesc, iau apă de la o fântână. Când ajung, dimineaţa devreme, în pădure, beau vinul sau apa pe stomacul gol, ca într-o libaţie magică, şi mă plimb însoţit de săpători. Deodată, fără să-mi pot explica de ce, simt că într-un anume loc ar putea fi ceva şi mă opresc ca electrocutat: săpaţi aici, le spun băieţilor. Aşa am găsit amfore romane, dar şi multe oseminte de eroi anticomunişti. Astfel am făcut dreptate multor oameni şi nu e deplasat să afirm că, deseori, am simţit că sufletele morţilor îmi mulţumesc.
- Aţi primit două înalte distincţii ale statului român: Ordinul Naţional "Serviciul Credincios” în gradul de Comandor, în noiembrie 2000, şi, recent, Medalia "Regele Mihai I pentru Loialitate”. Ce semnificaţie le acordaţi?
- I-am spus preşedintelui Constantinescu şi-i spun Majestăţii sale că mă simt onorat că mi se recunoaşte dragostea de ţară.