De curând, însă, Dumnezeu a rânduit să-l întâlnesc pe părintele protopop Josef Moes, de la biserica "Sfântul Nectarie" din Eindhoven, un bărbat cu chip de Pateric, cu zâmbet copilăresc şi o căldură sufletească, aşa cum nu credeam că există în ţara ceţurilor, a ploilor şi a saboţilor din lemn. În parohia părintelui Josef sunt mulţi români, pentru că Eindhoven este plin de români deştepţi şi pricepuţi, care studiază la Universitate sau lucrează în puternica industrie locală. Dar parohia nu este românească, ci una multinaţională, iar slujba se ţine în limba olandeză, pe care enoriaşii, indiferent din ce colţ al lumii vin, o înţeleg. Părintele Josef Moes este un fost ateu convertit, sub înrâurirea scrierilor celebrului părinte călugăr Serafim Rose, cel care este cinstit de mulţi ca un sfânt. Părintele Josef a acceptat să ne istorisească "aventura" convertirii sale şi să ne spună cum se simte un ortodox într-o ţară în care puţină lume mai crede în Dumnezeu.
"M-am convertit la 39 de ani, după îndelungi căutări"
- Părinte, ne aflăm într-o ţară care cândva a fost majoritar creştină, dar care acum este mai degrabă dezinteresată de viaţa religioasă. Ştiu că nici sfinţia voastră nu aţi fost creştin de la început. Sunteţi bun să ne spuneţi cum l-aţi descoperit pe Dumnezeu?
- E o poveste lungă, pe care încerc să o rezum. M-am născut într-o familie nereligioasă. Părinţii mei nu mi-au vorbit niciodată despre Dumnezeu. Deşi mi-au dat o educaţie frumoasă, mi-au transmis o conştiinţă corectă, căci erau oameni cinstiţi şi buni, pe la 15 ani am simţit că-mi lipseşte ceva. Nu aveam răspuns la o întrebare esenţială: "De ce trăiesc?". Aşa că, la 21 de ani, am început să călătoresc, pentru că nu ştiam ce altceva să fac, pentru că nimic altceva nu avea sens. Am mers în SUA, mi-am făcut prieteni, dar m-am întors iar acasă, ca să-mi desăvârşesc studiile. După trei ani de facultate, eram tot nelămurit şi nemulţumit. Am plecat din nou în America. Şi-acolo am cunoscut un grup de creştini care m-au atras prin felul lor de a fi. Nu erau ortodocşi, însă ei au putut să-mi răspundă la toate întrebările. Şi nu doar că mi-au răspuns, dar ştiau dinainte care sunt frământările mele. Aşa că m-am alăturat grupului acesta, care număra cam trei mii de persoane, răspândite pe tot teritoriul SUA. Mai târziu, când liderul nostru a trecut la cele veşnice, am ales un alt conducător. Iar acesta a ajuns la concluzia că, deşi ne numeam creştini, nu ştiam cine este Hristos. Prin urmare, noul nostru director a început să caute. Şi a găsit cărţile Părintelui Serafim Rose. S-a dus la Mânăstirea Platina, în Munţii Stâncoşi, unde se canonea Părintele Serafim. Însă Părintele trecuse la Domnul, cu două luni înainte. În locul lui era Părintele Herman Podmoşenski, alături de care Părintele Serafim ridicase Platina şi care a vrut să ne cunoască. Apoi, cei doi s-au înţeles ca întregul grup să treacă la Ortodoxie. Părintele Herman l-a învăţat pe conducătorul nostru, cel care avea să devină Părintele Andrew, ce este de făcut pentru a ne putea boteza ortodocşi. Bineînţeles, a fost nevoie să ne convertim fiecare personal. Unii au înţeles imediat că asta era calea şi s-au botezat, altora le-a luat mai mult timp. Pentru mine a fost un proces care a durat doi ani, din 1986 până în 1988, dar la capătul lui, îmi găsisem drumul. Mă liniştisem sufleteşte şi tot ce speram era să mă pot ţine pe cale. Doi ani mai târziu, în 1990, m-am căsătorit, şi eram foarte fericit că viaţa mea avea un rost. Totuşi, peste încă doi ani, parohia pe care o frecventam a considerat că sunt pregătit să iau preoţia. Am refuzat categoric, deşi pe atunci eram destul de timid şi nu prea ştiam să zic nu. Când mi s-a cerut să accept măcar diaconia, n-am mai avut îndrăzneala să spun nu. Întâi am fost diacon, iar părintele Siluan, împreună cu care slujeam, a decis pentru mine să primesc şi preoţia, puţin mai târziu. Părintele Siluan era foarte bolnav, ştia că urmează să treacă la Domnul. A insistat să primesc preoţia, pentru a mă ocupa de această parohie. La început am spus din nou "nu". Atunci s-a supărat, s-a ridicat în picioare şi, ţintindu-mă cu degetul arătător, mi-a zis: "Părinte Josef, eu doresc, episcopul doreşte, parohia doreşte, înseamnă că Însuşi Dumnezeu doreşte să fii preot". Şi n-am mai avut încotro (Râde)
- Ce meserie aţi avut până să fiţi hirotonit?
- Toată viaţa mea am fost tâmplar. Mi-a plăcut să lucrez lemnul. Iar când am prins puţin cheag, mi-am făcut o firmă de tâmplărie, care se ocupa şi de ample restaurări în lemn. Am lucrat şi după ce m-am hirotonit, pentru că la noi nimeni nu poate trăi din slujirea la altar. Am muncit până de curând, când am ieşit la pensie.
- Aveţi o parohie multinaţională aici, în care sunt amestecaţi olandezi, români, greci, bulgari, ruşi, ucraineni, sârbi, georgieni... Se contopesc tradiţii şi obiceiuri diferite. Există totuşi un specific al acestei parohii în privinţa trăirii credinţei?
- Sunt diferenţe culturale care nu dispar, nu se nivelează în viaţa de parohie. De exemplu, sunt mulţi greci care sunt obişnuiţi să vorbească în timpul slujbei. Pentru ei e foarte normal, mergi la biserică şi vorbeşti. Specific grecesc. Am văzut şi în Grecia la fel. Tipic românesc este să amesteci credinţa cu superstiţia sau, dacă vreţi, cu anumite credinţe păgâne. Ruşii sunt întotdeauna interesaţi de ce au voie să mănânce în post. Le-am explicat şi o fac mereu: postul nu este neapărat de hrană, posteşti cu inima. Mâncarea puţină te ajută să poţi privi mai atent înăuntrul tău, să-ţi vezi păcatele şi sufletul suferind, dar nu te mântuiesc anumite alimente. Scopul postului este să câştigi smerenia, nu să slăbeşti. Ei, şi după câte un astfel de discurs, sunt întrebat abrupt: "Avem voie să consumăm ulei?". (Râde) Deci, deosebirile ţin de obiceiuri, nu sunt profunde. În general, creştinii intră într-o rânduială atunci când frecventează o anumită parohie. Şi n-aş vorbi despre un anume specific, ci despre trăirea obişnuită a credinţei noastre ortodoxe.
"Părintele Calciu era de o mare bunătate şi plin de umor"
- Aveţi mulţi români în parohie, prin mijlocirea unora dintre ei am ajuns şi eu să vă cunosc. Ştiu că aţi avut prilejul să întâlniţi şi preoţi români îmbunătăţiţi şi că aveţi o părere bună despre spiritualitatea românească. Nu mai departe de acum o săptămână, aţi difuzat în parohie un film despre viaţa Părintelui Gheorghe Calciu, un martir al închisorilor comuniste din România, pe care l-aţi şi avut oaspete cândva. Cum aţi ajuns să-l cunoaşteţi?
- L-am cunoscut în California. Eram în America încă şi l-am întâlnit într-un loc de retragere pentru ortodocşi, undeva în munţi, loc care avea şi o biserică mică. Părintele Gheorghe mergea în fiecare vară acolo, pentru câte o lună de zile. Ne-am împrietenit pe dată, fiindcă, după cum ştiţi, Părintele era de o mare bunătate şi plin de umor. L-am invitat să vină în Olanda să ţină două prelegeri, una în Amsterdam şi una în Haga, pentru că avea o cultură bogată şi un discurs convingător. Şi a venit, în 1992 sau 1993.
- Ce v-a impresionat cel mai mult la Părintele Calciu?
- Interesul dvs. pentru românii care au murit pentru credinţa creştină în închisorile comuniste i se datorează tot părintelui Calciu?
- Ce vă spun acum poate va şoca. Interesul meu pentru neomartirii români s-a iscat atunci când am înţeles câte asemănări sunt între blocul comunist de odinioară, care avea "centrala" la Moscova, în URSS, şi Uniunea Europeană de azi, cu centrul la Bruxelles. Pentru moment, UE este prietenoasă, dar natura ei nu este asta. Ar putea cu uşurinţă să întoarcă persecuţiile asupra creştinilor. Istoria nu este doar pentru a şti ce s-a întâmplat, ci mai ales pentru a învăţa din ce s-a petrecut. Dacă au existat prigoane contra creştinilor, a existat şi o rezistenţă creştină. Iar eu vreau să ştiu cum a fost posibilă aceasta din urmă, pentru ca, la o adică, să fim pregătiţi să o reactivăm. Nu cred că vom fi trimişi în închisoare neapărat, sau, în orice caz, nu atât de repede, dar vom fi împiedicaţi să ne creştem copiii potrivit credinţei noastre creştine. Şi dacă nu le vom putea oferi o cale de salvare sufletească, va fi vina noastră. Preţul pentru a face parte din UE este religia.
"Aici, în Olanda, societatea se secularizează rapid"
- Părinte, cum e să fii ortodox într-o ţară care este, în cea mai mare parte, indiferentă religios şi, în tot cazul, de o altă tradiţie?
- Societatea olandeză este puţin cam amestecată. În sensul că există încă o parte a ei care ţine de vechea tradiţie, dar şi una care nu are sentimente religioase. Prin tradiţie, Sudul este catolic, iar Nordul e protestant. Dar creştinismul lor dispare tot mai mult. Societatea se secularizează rapid. Din ce în ce mai mult simt opoziţie la ideile şi la felul nostru, creştinesc de a fi. Nu întotdeauna şi nu cu aceeaşi intensitate. Atitudinea oamenilor se schimbă încet, de la indiferenţă la opoziţie faţă de creştinism. Generaţiile mai tinere au crescut în indiferenţă faţă de credinţă şi faţă de Dumnezeu, dar acum părăsesc tot mai mulţi această poziţie, pentru a se manifesta deschis împotriva credinţei creştine şi a lui Dumnezeu. Unii trăiesc credinţa la modul personal, nu la nivel comunitar, într-o Biserică, dar şi aceştia sunt tot mai mult presaţi să dea piept cu ce se întâmplă "în afară" şi, până la urmă, să cedeze. Eu unul mi-am asumat condiţia de ortodox şi nici nu se poate altfel. Îi îndemn pe toţi ortodocşii să facă la fel, nu există altă cale.
- Sfinţia voastră îndrăzniţi să mergeţi îmbrăcat în reverendă pe stradă?
- Merg în reverendă de câte ori am de rezolvat o problemă a Bisericii, dar nu şi la cumpărături sau în alte împrejurări care nu o impun. Olandezii văd multe ciudăţenii în fiecare zi şi nu se mai miră de nimic, însă atunci când trec pe lângă un preot ortodox se opresc câţiva paşi mai departe şi se întorc brusc, ca şi cum ar zice: "Ce e asta?". Reacţia oamenilor de aici depinde de comportamentul creştinului pe care îl au în faţă. Dacă încerci să-i converteşti, iau distanţă, dar dacă le prezinţi credinţa ta ca pe o experienţă personală, atunci pot fi interesaţi. Dacă te-a împlinit ceva anume, pentru ei echivalează cu un succes. Sunt, până la urmă, în căutarea unui sens al existenţei, cum eram şi eu, numai că încă nu au devenit conştienţi de asta şi nici nu ştiu unde l-ar putea găsi. Rostul vieţii este ortodoxia şi sunt fericit de fiecare dată când cineva înţelege asta.
"Spune-ţi povestea! Nu năvăli cu sfaturi"
- În opinia sfinţiei voastre, ce e de făcut pentru a ne opune acestei disoluţii spirituale, pentru a nu ni-l scoate pe Hristos din inimă?
- Să-ţi trăieşti viaţa creştineşte. Oamenii din jurul tău vor observa o diferenţă care-i va pune pe gânduri şi care ar putea însemna începutul vieţii lor în Hristos. În Olanda asta e calea cea mai bună. Iar pentru a-i trezi pe alţii, lasă-te îmbiat să-ţi spui povestea, nu năvăli cu sfaturi peste ei. De exemplu, cândva am fost la cineva acasă să discutăm cât va costa o mare renovare în lemn, pe care trebuia să o fac cu firma mea. Deci aveam mult de vorbit. M-au chemat mai întâi duminica şi le-am spus că nu pot veni, pentru că merg la biserică. Lucru care în Olanda nu e normal. Am mers în altă zi, pe la 19.30. Când am ajuns la ei, m-au întrebat imediat la ce biserică merg. Le-am spus că la una ortodoxă şi că, de fapt, sunt preotul ei. Şi-atunci s-au mirat: sunteţi preot? Mai departe, am vorbit numai despre ortodoxie, la îndemnul lor şi provocat de întrebările lor. Trecuse de ora 21.00, când le-am spus că ar trebui să discutăm despre lucrare, asupra căreia ne-am înţeles rapid, ca nişte buni prieteni. Trebuie să-i laşi pe oameni liberi. E foarte important ca ei să poată alege liberi un drum sau altul. Mai departe, e voia lui Dumnezeu.
"Pe Muntele Athos am trăit amintirea raiului"
- Părinte, am aflat de la prietenii mei români de aici, că obişnuiţi să organizaţi pelerinaje în locurile mai cunoscute din ortodoxie, pentru a vă încărca duhovniceşte cu toţii. Ce astfel de loc este cel mai aproape de inima sfinţiei voastre?
- Muntele Athos, unde am fost de cinci ori. Acolo am trăit parcă amintirea raiului. Dar, de asemenea, îmi sunt dragi câteva mânăstiri din America, unde am cunoscut mai mulţi călugări îmbunătăţiţi. Iar la Mânăstirea Platina, din California, am trăit acelaşi sentiment ca la Athos. E un loc foarte diferit, nu aşa de spectaculos, mânăstirea e foarte sobră, dar pot sta acolo în biserică toată ziua, într-o stare de beatitudine. Am fost plăcut impresionat şi de România. Am fost însă pentru prea puţin timp, doar în Bucureşti, undeva la munte şi la Mânăstirea Petru Vodă din Neamţ. Am avut acolo o întâlnire memorabilă cu părintele Iustin Pârvu, un alt martir al închisorilor comuniste. Mi-ar plăcea să ajung cândva şi la mânăstirile din nordul Moldovei, despre care mi s-a povestit... Am câţiva enoriaşi care s-au întors în ţară şi locuiesc în Moldova, la Putna şi la Oituz. Îi voi vizita, cu prima ocazie.
- Când veţi reveni în România, mi-ar plăcea să vă fiu ghid. Sunt convins că veţi pune la mare cinste în inima sfinţiei voastre, alături de Platina şi Athos, cel puţin încă o mânăstire ortodoxă, de această dată românească.
- Primesc cu bucurie!