Cu acest avertisment a început cea de-a opta ediţie a singurului festival de film din România dedicat problemelor de mediu, ce se desfăşoară la sfârşit de iunie, la Tulcea. Pelicam este totuşi un festival luminos, prietenos, plin de tinereţe, de speranţă. An de an, la Tulcea sosesc realizatori de film din întreaga lume, activişti de mediu, specialişti şi iubitori ai filmului documentar, tineri ce-şi instalează corturile şi mănâncă film pe pâine. Festivalul a fost fondat de doi tineri, Benjamin Ribout şi Corina Moldovan-Florea, care şi-au propus ca, prin puterea cinemaului, să emoţioneze, să informeze publicul despre schimbările majore prin care trece planeta. "Putem învăţa unii de la alţii, putem lucra împreună pentru o lume mai bună şi mai verde, iar pentru asta, în primul rând, trebuie să fim informaţi".
"Ori schimbăm sistemul, ori vom fi distruşi"
"Am decis că nu mai vreau să fac parte din problemă, ci să ajut la rezolvarea ei", spune, aşezată în iarba unui deal însorit, o tânără blondă şi roşie în obraji, care s-a angajat la o fermă ecologică. Un alt personaj al filmului, o doamnă trecută de prima tinereţe, îmbrăcată într-un taior sobru, cu o eşarfă fistichie la gât, păşeşte sigură pe ea în decorul steril al Bursei din Munchen. "Capitalismul va cădea, nu mai poate continua aşa, secătuind toate resursele pentru profit. Asta e sigur. Întrebarea care se pune este: ce va lăsa în urma sa?". "Utopia revizitată", filmul austriacului Kurt Langbein, prezentat la "Pelicam", m-a impresionat pentru că reuşeşte să găsească raze de speranţă, alternative ale consumerismului distrugător ce se profilează ca un malaxor de neoprit. Şansa pare a fi comuniunea, gruparea oamenilor ce nu mai vor să facă parte din acest sistem, în jurul unor iniţiative curate. "Am filmat mult timp efectele devastatoare pe care le produce omenirea şi mi-am pus întrebarea: oare nu putem face ceva diferit? Pentru că e clar, ori schimbăm sistemul, ori vom fi distruşi.Mi-am propus să caut aspectele pozitive, acele comunităţi ce găsesc soluţii, ce rezistă marilor corporaţii. Documentându-mă înaintea filmărilor, mi-am dat seama că sunt foarte multe astfel de iniţiative peste tot în lume", a spus austriacul la discuţia cu publicul festivalului de după vizionarea filmului. Aceeaşi peliculă prezentată în festival înfăţişează o cooperativă fabuloasă din Coreea de Sud, care în câţiva ani a strâns peste patru milioane de clienţi, ce au la dispoziţie 2000 de produse ecologice, distribuite în 200 de magazine. "Tata folosea pesticide la plantaţia de portocali, aşa cum făceau toţi, până ce şi-a dat seama că se va îmbolnăvi şi el şi clienţii săi. Eu am ales varianta naturală, iar clienţii mei îmi apreciază munca. Cred că, cu o relaţie de încredere, nu de lăcomie, poţi ajunge departe", spune, în film, unul din ecologişti. O altă afacere coreeană este pescuitul hamsiilor după o metode de acum 500 de ani. Toate aceste mici afaceri se întâlnesc într-o cooperativă ce împânzeşte ţara. O dată pe an, reprezentanţii clienţilor abonaţi la reţea se întâlnesc cu producătorii şi stabilesc un preţ fix pentru fiecare produs. Toată lumea este mulţumită: producătorul câştigă 73% din profit, iar consumatorul ştie ce mănâncă.
"În ziua de azi, nu ajunge să fii indignat. Trebuie să acţionezi"
"Dilema carnivorului", filmul francezului Benoit Bringer, ne poate produce mai multe insomnii decât un film de groază, pentru că ne demonstrează că habar nu avem de unde provine hrana noastră zilnică. Unde a crescut, câte chimicale s-au folosit, de pe ce continent a pornit. Drept urmare, aceste mici ferme, cooperative, iniţiative particulare de grup, par tot mai mult o soluţie pentru o viaţă sănătoasă. Un mare plus al festivalului Pelicam îl reprezintă discuţiile de după unele proiecţii de film, la care participă, în faţa publicului ce poate interveni cu întrebări, regizori, membri ai unor organizaţii nonguvernamentale, specialişti în domeniu. "Când am fondat reţeaua din Franţa, am mers la autorităţi şi ni s-a spus că nu avem nici un drept. Am zis: Rahat! Cum adică? Ni se spune că nu există alternativă, dar este fals", a povestit Jean-Guy Henckel, cel mai de succes militant al agriculturii ecologice în Franţa, fondatorul unei cooperative impresionante. "În ziua de azi, nu ajunge să fi indignat, trebuie să acţionezi". La discuţia despre agricultura ecologică, alternativă a celei industriale, a participat şi preşedintele Asociaţiei Eco Ruralis, reţea românească, aflată deja în al zecele an de funcţionare. L-am rugat să răspundă la câteva întrebări.
ATTILA SZOCS
"România are 4 milioane de ţărani. O avuţie pe care putem construi o agricultură ecologică durabilă"
- Ce impresie v-au făcut filmele prezentate la Pelicam?
- Am văzut şi în filmele de aici cum agricultura, în special cea industrială, are un puternic impact negativ în această criză climatică în care ne aflăm. Noi, ţăranii, putem avea un rol în rezolvarea crizei, prin implementarea unei agriculturi durabile, pe termen lung, care să respecte mediul, fără a veni în contradicţie cu dezvoltarea economică. O astfel de agricultură promovăm cei de la Eco Ruralis de zece ani, o agricultură ţărănească, dar nu doar una arhaică, ci mereu inovatoare. Există mai multe feluri în care se poate obţine hrana. Programul nostru cu seminţele vechi, ţărăneşti, a fost un succes, pentru că mii de oameni au ales să producă cu aceste seminţe, care nu se potrivesc cu agricultura chimizată. Şi atunci, pornind de la o simplă sămânţă, trebuie să regândeşti sistemul, iar asta protejează mediul şi oferă consumatorului o oază de biodiversitate. Totul porneşte de la iniţiative mici, locale.
- Ţările din Europa de Vest încep deja să se gândească la strategii alternative, cu un mai mic impact asupra mediului. Noi ne aflăm printre acele ţări ce nu se gândesc decât la dezvoltarea economică cu orice preţ, la reducerea decalajului faţă de ţările dezvoltate. Dacă te uiţi la ce discurs am avut ca ţară ce a prezidat Consiliul Europei, este dezamăgitor, suntem mult în urmă ca gândire, strategie. În continuare, promovăm marile comasări de terenuri agricole. Ce vezi, când vii de la Bucureşti la Tulcea? Parcele cât cuprinzi cu ochii, ferme de mii de hectare, zeci de mii. Noi, cei de la Eco Ruralis, am făcut multe cercetări legate de felul în care se acaparează pământurile, am mers cu echipe occidentale de televiziuni, am stat de vorbă cu bancheri ce n-au nimic de-a face cu agricultura, cu mari fermieri. Şi au recunoscut că folosesc România ca interfaţă, toată producţia merge afară. Asta-i politică guvernamentală. Eşti deznădăjduit, te gândeşti ce poţi face, când zarurile sunt aruncate? Putem încerca prin iniţiative precum cea cu seminţele. Dar ce te faci când ai sămânţa bună, ai pământ, produci lucruri de calitate şi te întrebi "unde naiba duc aceste produse, unde le vând?" Asta-i marea întrebare, acum, când pieţele din Cluj, de exemplu, au fost cumpărate de magnaţi care au mărit de 3-4 ori preţul tarabei şi acolo vând numai samsari şi nu mai ai de unde cumpăra produse ţărăneşti.
- Care ar fi soluţiile?
- Iniţiative paralele curate, cum este "Cutia ţăranului". Te înscrii, plăteşti lunar un preţ fix şi primeşti acasă, la uşă, o cutie plină cu bunătăţi de la ţară. Pasul următor ar fi să se deschidă magazine de desfacere în marile oraşe. Românii au încă o traumă legată de cooperative, de încredere, dar este nevoie să trecem peste asta şi să realizăm o legătură trainică între producători şi consumatori. Altfel, singura soluţie e să mergem mai departe în supermarket, să cumpărăm o roşie care e făcută să arate ca tărtăcuţa bunicii de la ţară, dar e sterilă, fără gust şi, dacă o dai de perete, trebuie să fi atent, că ricoşează, îţi vine înapoi în faţă, ca o minge. Pe de o parte, consumatorul trebuie să devină un "consum - actor" în acest lanţ alimentar, să investească un pic în calitate. Un alt aspect este faptul că, spre deosebire de Franţa, de exemplu, care are, să spunem, o sută de mii de oameni implicaţi în agricultură, România are patru milioane. Ţăranii români sunt o avuţie pe care putem construi o agricultură ecologică durabilă.
Secrete de ciment
Reţeta de succes continuă să fie implementată în diferite forme prin lume. Gigantice companii multinaţionale, cu sprijinul autorităţilor locale corupte, pornesc proiecte de exploatare prin care distrug mediul şi, odată cu el, comunităţile din jur, apoi pleacă cu un uriaş profit, lăsând în jur dezastru. În Africa şi în America de Sud, protestele localnicilor sunt înnăbuşite de poliţie, iar vieţile activiştilor de mediu şi ale jurnaliştilor de investigaţie, mereu ameninţate. La noi, partea proastă e că ţara geme de grave probleme cauzate de corupţie, iar cea bună, că încă se poate spune ce se întâmplă şi că avem jurnalişti de investigaţie demni de laudă. Unul dintre aceştia este Romana Puiuleţ, de la RISE Project, care, după ce a dezvăluit pas cu pas cum ajunge pădurea furată la compania austriacă Holzindustrie Schweighofer, în reportajul "Clear Cut Crimes", a venit la Pelicam cu un nou material de investigaţie, "Secrete de ciment" în care caută să afle ce se întâmplă în culisele profitabilei industrii a cimentului din România. Mai nou, fabricile de ciment nu mai ard combustibili fosili, ci deşeuri, ceea ce, la prima vedere, ar avea un impact pozitiv asupra mediului. Doar că, în România ajung cantităţi uriaşe de deşeuri toxice, interzise, care arse în aceste fabrici, otrăvesc aerul şi pun în mare pericol comunităţile umane din jur. "La fel ca în reportajul despre despăduriri, am urmat calea banilor şi am ajuns la cei ce profită de această situaţie", a povestit la Tulcea Romana Puiuleţ. "Am descoperit aceeaşi Sfântă Treime, cum îi spun eu, formată din corporaţii - crimă organizată - autorităţi corupte". Descoperirea Romanei din "Secrete de ciment" este tulburătoare: în România, deşi panourile de monitorizare a calităţii aerului au fost achiziţionate pe fonduri europene, ele zac în depozite. În lipsa lor, o singură companie are dreptul de a monitoriza eventuala poluare produsă de industria cimentului. Nu este o agenţie de stat, ci particulară, şi aparţine unui om cu interese vădite în acele afaceri. Am rugat-o pe Romana să ne spună mai multe despre reportajul său.
ROMANA PUIULEŢ
"Aproape întotdeauna vine momentul când înţelegi că munca ta a contat"
- Cum te-ai îndreptat spre acest subiect de investigaţie?
- Mă motivează, atunci când aleg un subiect, câteva criterii: opacitatea industriei vizate, mecanismul de corupere a statului, dacă natura şi sănătatea sunt afectate, interferenţa cu crima organizată. Cam asta ar fi reţeta afacerilor murdare, pe care încercăm să le dezgropăm. Subiectul tratat în documentarul "Cement's Dirty Business (Secrete de ciment)" a venit natural, după ce câţiva ani mai deveme, urmărisem traseul deşeurilor, iar sursele mele de atunci m-au contactat să îmi spună că rutele obişnuite s-au schimbat, iar gunoiul ilegal ajunge acum în fabricile de ciment. Mai multe camioane care transportau gunoi menajer neconform, venite din Vest, cu aceeaşi destinaţie, fusesera întoarse de la graniţă. Am verificat informaţia, apoi a urmat munca de teren după documente financiare şi vamale. Aşa am înţeles că e un fenomen slab monitorizat de stat. Iar logica afacerii e următoarea: Mafia aruncă ieftin la noi deşeuri industriale sau menajere, pentru ca marile corporaţii sau salubrizatori să nu plătească neutralizarea lor legală. Ceea ce mi-a ridicat alte întrebări. Dacă deşeul neconform ajunge în fabricile de ciment, cum sunt monitorizate emisiile care rezultă în urma coincinerării/arderii lor? Or, în România, nimeni nu face monitorizări paralele ale acestor emisii, iar companiile din industria cimentului au contractat, în acest sens, o singură firmă privată, controlată de familia unui oficial important de la Mediu. Compania privată care monitorizează emisiile tuturor fabricilor de ciment din România aparţine familiei lui Mihail Fâcă, fostul şef al Agenţiei Naţionale de Mediu. Pe vremea când încheia contracte private cu fabricile de ciment, spre exemplu, aproba şi transferuri de deşeuri din Italia înspre aceleaşi fabrici din România. E greu să nu te întrebi dacă măsurătorile lui sunt corecte, mai ales când statul nu poate să facă unele proprii.
- Ce te motivează la meseria de jurnalist de investigaţie? Cum te împaci cu faptul că de multe ori, chiar dacă reportajele dezvăluie grave nereguli, ele nu sunt continuate de anchete ale justiţiei?
- Sunt multe cazuri când investigaţiile noastre au fost continuate de cele oficiale. Nu şi în acest caz. După publicare, s-a aşternut o profundă linişte instituţională. Vorbim despre o industrie puternică, bogată, greu de atins. Altfel, un senator a interpelat Ministerul Mediului, jurnaliştii străini au preluat subiectul şi l-au adus în atenţia publicului lor, iar afacerile intermediarilor cu deşeuri au fost deocamdată stopate. Chiar şi când autorităţile rămân pasive, schemele pe care le dezvăluim se resimt în zonele afacerilor vizate. Treaba noastră e doar să publicăm. Societatea poate face presiune asupra autorităţilor şi astfel planurile s-ar completa. Aşadar, cu toate frustrările acumulate, ne facem treaba şi aşteptăm. Avem acest exerciţiu. Aproape mereu vine şi momentul când înţelegi că munca ta chiar a contat şi că un subiect relevant are mereu calea lui misterioasă de a se face auzit şi văzut.
"Ni se poate întâmpla şi nouă, oricând"
Pelicam echivalează cu trei zile de călătorii filmate în jurul lumii, în care putem înţelege schimbările ce se petrec pe planetă şi felul în care reacţionează oamenii la acestea. Dacă în România, foarte mulţi silvicultori sunt parte turnantă a mafiei lemnului ce devastează pădurile, în Franţa, aceştia ies în stradă, protestează pentru a le salva. "Este o ruşine adusă acestei meserii, ceea ce ni se cere", spune un pădurar în filmul "Vremea pădurilor". "Când am dat examen pentru a deveni silvicultor, ni s-a spus că misiunea noastră este să păstrăm continuitatea pădurilor seculare, să le asigurăm regenerarea, nu să facem calcule economice meschine, să ne gândim doar la profit. Pentru lucrătorii forestieri care rezistă, presiunea e constantă". 35 de pădurari francezi s-au sinucis în ultimii ani, sub aceste presiuni. În Franţa, suprafeţele împădurite cresc an de an, dar iată cum. Se plantează păduri cu un singur soi de copac, care arată ca aleile unui parc artificial, păduri tratate chimic, astfel încât nici o insectă să nu deranjeze creşterea, nici o pasăre să nu-şi facă cuibul, nici un animal sălbatic să nu mişune. Când pădurea creşte la jumătate din potenţialul său şi presiunea cererii de lemn din China, India, etc, nu mai poate fi strunită, pădurea este rasă cu totul şi vândută.
Un film care a impresionat atât publicul, cât şi juriul a fost "Arca lui Anote", ce a câştigat Marele Premiu Pelicam 2019. "Au fost trei zile de emoţie intensă, pe care vreau s-o păstrez în suflet mai departe. Am simţit că de acum trebuie să fac şi eu ceva pentru viitorul mediului şi al planetei", a spus, la ceremenia de decernare a premiilor, reputatul actor Vlad Ivanov. Filmul câştigător, pe lângă faptul că este foarte bine realizat, conţine şi empatie, prin aducerea privitorului acolo, în lupta ce se dă pentru o fâşie de pământ din Oceanul Pacific. De ce ne-ar păsa atât de tare de un loc atât de îndepărtat, de faptul că un popor îşi pierde stilul de viaţă, vechi de 4000 de ani, şi pământul pe care a trăit aceşti ani? Pentru că ni se poate întâmpla şi nouă oricând. Pentru că ne punem în locul locuitorilor acelei insule.Ei sunt doar primul rând care va cădea, dar vor urma altele. Sunt oameni de ştiinţă care cred că temperatura globală poate creşte în următorii ani şi cu şase grade. Fiecare jumătate de grad înseamnă milioane de oameni în exil, foamete, haos. Cei bogaţi vor vorbi frumos, vor lua măsuri de ochii lumi, vor oferi o bătaie amicală pe umeri, după ce vor fi puşi la adăpost. Ceilalţi? "Nu ştiu cu ce aşteptări vin oamenii la Pelicam", a spus directorul festivalului, Corina Moldovan - Florea, la finalul ediţiei 2019, "Însă ştiu că ei nu pleacă indiferenţi. Odată ce au văzut aceste filme, simt că este momentul unei schimbări, că fiecare trebuie să încerce ceva, începând prin a povesti ceea ce au aflat aici".