PELICAM 2019 - Festival de film despre mediu și oameni

Iulian Ignat
"Trăim, iubim, muncim pe această planetă, casa noastră, pe care o golim, o tratăm cu o totală lipsă de respect. Știrile sunt tot mai sumbre, zi de zi. Peste 1 milion de specii sunt pe care de dis­pariție, și, dacă nu luăm măsuri urgente, omenirea ar putea dis­părea în următorii 30 de ani!"

Cu acest avertisment a început cea de-a opta ediție a singurului festival de film din România dedicat problemelor de mediu, ce se desfășoară la sfâr­șit de iunie, la Tulcea. Pelicam este totuși un fes­tival luminos, prietenos, plin de tinerețe, de spe­ranță. An de an, la Tulcea sosesc realizatori de film din întreaga lume, activiști de mediu, specialiști și iu­bitori ai filmului documentar, tineri ce-și insta­lează corturile și mănâncă film pe pâine. Festivalul a fost fondat de doi tineri, Benjamin Ribout și Co­ri­na Moldovan-Florea, care și-au propus ca, prin pu­terea cinemaului, să emoționeze, să informeze pu­blicul despre schimbările majore prin care trece pla­neta. "Putem învăța unii de la alții, putem lucra îm­pre­ună pentru o lume mai bună și mai verde, iar pen­tru asta, în primul rând, trebuie să fim infor­mați".

"Ori schimbăm sistemul, ori vom fi distruși"

"Am decis că nu mai vreau să fac parte din problemă, ci să ajut la rezolvarea ei", spune, așe­zată în iarba unui deal însorit, o tânără blon­dă și roșie în obraji, care s-a angajat la o fermă ecologică. Un alt personaj al filmului, o doamnă trecută de prima tinerețe, îmbrăcată într-un taior sobru, cu o eșarfă fistichie la gât, pășește sigură pe ea în decorul steril al Bursei din Munchen. "Capitalismul va cădea, nu mai poate continua așa, secătuind toate resursele pentru profit. Asta e sigur. Întrebarea care se pune este: ce va lăsa în urma sa?". "Utopia revizitată", filmul aus­triacului Kurt Langbein, pre­zentat la "Peli­cam", m-a impresionat pentru că reușește să gă­sească raze de speranță, alter­native ale consu­merismului distrugător ce se profilează ca un malaxor de neoprit. Șansa pare a fi comuniunea, gruparea oamenilor ce nu mai vor să facă parte din acest sistem, în jurul unor inițiative curate. "Am filmat mult timp efectele devastatoare pe care le produce omenirea și mi-am pus între­barea: oare nu putem face ceva diferit? Pentru că e clar, ori schimbăm sistemul, ori vom fi dis­truși. Mi-am propus să caut aspec­tele pozitive, acele comunități ce găsesc soluții, ce rezistă marilor cor­porații. Documentându-mă înaintea filmă­rilor, mi-am dat seama că sunt foarte multe astfel de inițiative peste tot în lume", a spus aus­­triacul la discuția cu publicul fes­tiva­lului de după vizionarea filmului. Aceeași pe­liculă pre­zen­tată în festival înfățișează o coo­perativă fa­buloasă din Coreea de Sud, care în câți­va ani a strâns peste patru milioane de cli­enți, ce au la dispoziție 2000 de produse ecolo­gice, distri­bu­ite în 200 de magazine. "Tata fo­losea pesti­cide la plantația de portocali, așa cum făceau toți, până ce și-a dat seama că se va îmbolnăvi și el și clienții săi. Eu am ales varianta natu­rală, iar clienții mei îmi apreciază munca. Cred că, cu o relație de încredere, nu de lă­co­mie, poți ajunge departe", spune, în film, unul din ecologiști. O altă afacere core­eană este pescuitul hamsiilor după o metode de acum 500 de ani. Toate aceste mici afaceri se întâl­nesc într-o cooperativă ce împânzește țara. O dată pe an, reprezentanții clienților abonați la rețea se întâlnesc cu producătorii și stabilesc un preț fix pentru fiecare produs. Toată lumea este mulțumită: producătorul câștigă 73% din profit, iar consu­ma­torul știe ce mănâncă.

"În ziua de azi, nu ajunge să fii indignat. Trebuie să acționezi"

"Dilema carnivorului", filmul francezului Benoit Bringer, ne poate produce mai multe in­som­nii decât un film de groază, pentru că ne de­mons­trează că habar nu avem de unde provine hrana noastră zilnică. Unde a crescut, câte chimicale s-au folosit, de pe ce continent a pornit. Drept ur­mare, aceste mici ferme, cooperative, inițiative par­ticulare de grup, par tot mai mult o soluție pentru o viață să­nătoasă. Un mare plus al festivalului Pe­licam îl reprezintă discuțiile de după unele pro­iecții de film, la care participă, în fața publicului ce poate interveni cu întrebări, regizori, membri ai unor organizații non­guvernamentale, specialiști în domeniu. "Când am fondat rețeaua din Franța, am mers la autorități și ni s-a spus că nu avem nici un drept. Am zis: Ra­hat! Cum adi­că? Ni se spune că nu există alter­na­tivă, dar este fals", a po­vestit Jean-Guy Henckel, cel mai de suc­ces mi­li­tant al agri­cul­turii ecolo­gi­ce în Franța, fon­da­to­rul unei cooperative im­pre­sio­nante. "În ziua de azi, nu ajunge să fi in­dignat, trebuie să ac­țio­nezi". La discuția des­pre agricultura ecolo­gi­că, alternativă a celei in­dustriale, a participat și președintele Asociației Eco Ruralis, rețea româ­nească, aflată deja în al zecele an de funcționare. L-am rugat să răspundă la câteva întrebări.


ATTILA SZOCS
"România are 4 milioane de țărani. O avuție pe care putem construi o agricultură ecologică durabilă"


- Ce impresie v-au făcut filmele prezentate la Pelicam?

- Am văzut și în filmele de aici cum agricultura, în special cea industrială, are un puternic impact negativ în această criză climatică în care ne aflăm. Noi, țăranii, putem avea un rol în rezolvarea crizei, prin implementarea unei agriculturi durabile, pe termen lung, care să respecte mediul, fără a veni în contradicție cu dezvoltarea economică. O astfel de agricultură promovăm cei de la Eco Ruralis de zece ani, o agricultură țărănească, dar nu doar una ar­haică, ci mereu inovatoare. Există mai multe feluri în care se poate obține hrana. Programul nostru cu semințele vechi, țărănești, a fost un succes, pentru că mii de oameni au ales să producă cu aceste semințe, care nu se potrivesc cu agricul­tura chimizată. Și atunci, pornind de la o simplă sămânță, trebuie să regândești sistemul, iar asta protejează mediul și oferă consumatorului o oază de biodiversitate. Totul pornește de la ini­țiative mici, locale.

- Care sunt particularitățile agriculturii ecologice din România?

- Țările din Europa de Vest încep deja să se gândească la strategii alternative, cu un mai mic impact asupra mediului. Noi ne aflăm prin­tre acele țări ce nu se gândesc decât la dezvol­tarea economică cu orice preț, la reducerea decalajului față de țările dezvoltate. Dacă te uiți la ce discurs am avut ca țară ce a prezidat Con­siliul Europei, este dezamăgitor, suntem mult în urmă ca gândire, strategie. În continuare, pro­movăm marile comasări de terenuri agri­co­le. Ce vezi, când vii de la București la Tulcea? Parcele cât cuprinzi cu ochii, ferme de mii de hectare, zeci de mii. Noi, cei de la Eco Ruralis, am făcut multe cercetări legate de felul în care se acaparează pământurile, am mers cu echipe occidentale de televiziuni, am stat de vorbă cu bancheri ce n-au nimic de-a face cu agricultura, cu mari fermieri. Și au recunoscut că folosesc România ca interfață, toată producția merge afară. Asta-i politică guvernamentală. Ești dez­nădăjduit, te gândești ce poți face, când zarurile sunt aruncate? Putem încerca prin inițiative precum cea cu semințele. Dar ce te faci când ai să­mân­ța bună, ai pământ, pro­duci lucruri de calitate și te întrebi "unde naiba duc aceste produse, unde le vând?" Asta-i marea între­bare, acum, când piețele din Cluj, de exemplu, au fost cum­pă­rate de magnați care au mă­rit de 3-4 ori prețul ta­rabei și acolo vând numai samsari și nu mai ai de unde cumpăra produse țărănești.

- Care ar fi soluțiile?

- Inițiative paralele curate, cum este "Cutia ță­ranului". Te înscrii, plă­tești lunar un preț fix și pri­mești acasă, la ușă, o cutie plină cu bunătăți de la țară. Pasul următor ar fi să se deschidă magazine de desfacere în marile orașe. Românii au încă o traumă legată de coo­pe­rative, de încredere, dar este nevoie să trecem peste asta și să realizăm o legătură trai­nică între produ­cători și consumatori. Altfel, sin­gura soluție e să mer­gem mai departe în super­mar­ket, să cumpărăm o roșie care e făcută să arate ca tărtăcuța bunicii de la țară, dar e sterilă, fără gust și, dacă o dai de pe­rete, trebuie să fi atent, că ri­coșează, îți vine înapoi în față, ca o minge. Pe de o parte, consumatorul tre­buie să devină un "consum - actor" în acest lanț ali­mentar, să investească un pic în ca­litate. Un alt as­pect este faptul că, spre deo­sebire de Franța, de exem­plu, care are, să spunem, o sută de mii de oa­meni implicați în agricultură, România are patru mi­lioane. Țăranii români sunt o avu­ție pe care pu­tem construi o agricultură ecolo­gică durabilă.

Secrete de ciment

Rețeta de succes con­ti­nuă să fie implementată în diferite forme prin lume. Gigantice companii multi­naționale, cu sprijinul autorităților locale co­rupte, pornesc proiecte de exploatare prin care distrug mediul și, odată cu el, comunitățile din jur, apoi pleacă cu un uriaș profit, lăsând în jur dezastru. În Africa și în America de Sud, protestele local­ni­cilor sunt înnăbușite de po­li­ție, iar viețile ac­tiviștilor de mediu și ale jurna­liș­ti­lor de in­vestigație, mereu ame­nințate. La noi, partea proas­tă e că țara geme de grave probleme cauzate de corupție, iar cea bună, că încă se poate spune ce se întâmplă și că avem jur­naliști de investigație demni de laudă. Unul din­tre aceștia este Romana Puiuleț, de la RISE Pro­ject, care, după ce a dez­vă­luit pas cu pas cum ajun­ge pădurea furată la com­pania austriacă Holzin­dus­trie Schweighofer, în re­portajul "Clear Cut Crimes", a venit la Pelicam cu un nou material de in­ves­ti­ga­ție, "Secrete de ci­ment" în care caută să afle ce se în­tâmplă în culisele profitabilei in­dustrii a cimen­tului din România. Mai nou, fabricile de ciment nu mai ard com­bustibili fosili, ci deșeuri, ceea ce, la pri­ma ve­de­re, ar avea un impact po­zi­tiv asu­pra mediului. Doar că, în România a­jung can­­tități u­riașe de de­șe­uri toxice, in­ter­zise, care arse în a­ceste fabrici, o­tră­vesc aerul și pun în mare pe­ricol comu­ni­tă­ți­le uma­ne din jur. "La fel ca în reportajul despre despă­du­riri, am urmat calea ba­nilor și am ajuns la cei ce profită de această si­tuație", a povestit la Tul­cea Romana Puiuleț. "Am descoperit aceeași Sfântă Treime, cum îi spun eu, formată din corporații - cri­mă orga­nizată - auto­rități corupte". Descope­ri­rea Romanei din "Se­crete de ciment" este tulbu­rătoare: în Ro­mâ­nia, deși panourile de monitorizare a calității aerului au fost achiziționate pe fonduri europene, ele zac în depo­zite. În lipsa lor, o singură companie are drep­tul de a monitoriza eventuala poluare pro­dusă de industria cimentului. Nu este o agenție de stat, ci particulară, și aparține unui om cu interese vă­dite în acele afaceri. Am rugat-o pe Romana să ne spună mai multe des­pre re­portajul său.


ROMANA PUIULEȚ
"Aproape întotdeauna vine momentul când înțelegi că munca ta a contat"

- Cum te-ai îndreptat spre acest subiect de investigație?

- Mă motivează, atunci când aleg un subiect, câteva criterii: opacitatea in­dus­tri­ei vizate, mecanismul de corupere a sta­tului, dacă natura și sănătatea sunt afec­tate, interferența cu crima orga­ni­zată. Cam asta ar fi rețeta afacerilor mur­dare, pe care încercăm să le dezgropăm. Subiectul tratat în documentarul "Ce­ment's Dirty Business (Secrete de ci­ment)" a venit natural, după ce câțiva ani mai deveme, urmărisem tra­seul de­șeu­rilor, iar sursele mele de atunci m-au contactat să îmi spună că rutele obiș­nuite s-au schimbat, iar gunoiul ilegal ajunge acum în fabricile de ciment. Mai multe camioane care transportau gunoi menajer neconform, venite din Vest, cu aceeași destinație, fusesera întoarse de la graniță. Am verificat informația, apoi a urmat munca de teren după docu­men­te financiare și vamale. Așa am înțeles că e un fenomen slab monitorizat de stat. Iar lo­gica afacerii e următoarea: Ma­fia aruncă ieftin la noi deșeuri indus­triale sau me­najere, pentru ca marile corporații sau sa­lubrizatori să nu plătească neutralizarea lor legală. Ceea ce mi-a ridicat alte între­bări. Dacă deșeul neconform ajunge în fabricile de ciment, cum sunt monitorizate emisiile care rezultă în urma coincine­rării/arderii lor? Or, în România, nimeni nu face mo­nitorizări paralele ale acestor emisii, iar com­pa­niile din industria cimentului au contractat, în acest sens, o singură firmă privată, controlată de familia unui oficial important de la Mediu. Com­pa­nia pri­va­tă care monitorizează emisiile tuturor fabricilor de ciment din Româ­nia aparține familiei lui Mihail Fâ­că, fostul șef al Agenției Naționale de Me­­diu. Pe vremea când încheia con­trac­­te pri­vate cu fabricile de ciment, spre exem­plu, aproba și transferuri de deșe­uri din Italia înspre aceleași fabrici din România. E greu să nu te întrebi dacă mă­su­rătorile lui sunt corecte, mai ales când statul nu poate să facă unele pro­prii.

- Ce te motivează la meseria de jur­­­­nalist de investigație? Cum te îm­paci cu faptul că de multe ori, chiar da­­că reportajele dezvăluie grave ne­reguli, ele nu sunt continuate de anchete ale jus­tiției?

- Sunt multe cazuri când investigațiile noastre au fost continuate de cele ofi­ciale. Nu și în acest caz. După publicare, s-a așter­nut o profundă liniște ins­tituțională. Vorbim des­pre o in­dus­trie pu­ternică, bo­ga­tă, greu de atins. Alt­fel, un senator a interpelat Minis­terul Mediului, jur­na­liștii străini au preluat su­bi­ectul și l-au adus în atenția pu­blicului lor, iar afa­ce­rile intermediarilor cu de­șeuri au fost deo­cam­dată sto­pate. Chiar și când au­to­ritățile rămân pasive, schemele pe care le dezvăluim se re­simt în zonele afa­cerilor vizate. Treaba noas­tră e doar să pu­blicăm. Societatea poa­te face pre­siune asupra autorităților și astfel pla­nurile s-ar com­pleta. Așa­dar, cu toa­te frustrările acu­mulate, ne facem trea­ba și aștep­tăm. Avem acest exer­ci­țiu. Aproape mereu vine și momentul când înțelegi că munca ta chiar a contat și că un su­biect relevant are mereu calea lui miste­rioasă de a se face auzit și văzut.

"Ni se poate întâmpla și nouă, oricând"

Pelicam echivalează cu trei zile de călătorii fil­mate în jurul lumii, în care putem înțelege schim­bările ce se petrec pe planetă și felul în care reac­ționează oamenii la acestea. Dacă în România, foarte mulți silvicultori sunt parte turnantă a mafiei lemnului ce devastează pădurile, în Franța, aceștia ies în stradă, protestează pentru a le salva. "Este o rușine adusă acestei meserii, ceea ce ni se cere", spune un pădurar în filmul "Vremea pădurilor". "Când am dat examen pentru a deveni silvicultor, ni s-a spus că misiunea noastră este să păstrăm continuitatea pădurilor seculare, să le asigurăm re­generarea, nu să facem calcule economice meschi­ne, să ne gândim doar la profit. Pentru lucrătorii forestieri care rezistă, pre­siunea e constantă". 35 de pădurari francezi s-au sinucis în ultimii ani, sub aceste presiuni. În Franța, suprafețele împădu­rite cresc an de an, dar iată cum. Se plantează pă­duri cu un singur soi de co­pac, care arată ca aleile unui parc artificial, păduri tratate chimic, astfel încât nici o insectă să nu de­ranjeze creș­terea, nici o pasăre să nu-și facă cui­bul, nici un ani­mal sălbatic să nu mișune. Când pă­durea crește la jumătate din po­tențialul său și presiu­nea cererii de lemn din China, India, etc, nu mai poate fi strunită, pădurea este rasă cu totul și vândută.
Un film care a impresionat atât publicul, cât și juriul a fost "Arca lui Anote", ce a câștigat Ma­rele Premiu Pelicam 2019. "Au fost trei zile de emoție intensă, pe care vreau s-o păstrez în suflet mai de­parte. Am simțit că de acum trebuie să fac și eu ce­va pentru viitorul mediului și al planetei", a spus, la ceremenia de decernare a premiilor, reputatul actor Vlad Ivanov. Filmul câștigător, pe lângă faptul că este foarte bine realizat, conține și empatie, prin aducerea privitorului acolo, în lupta ce se dă pentru o fâșie de pământ din Oceanul Pacific. De ce ne-ar păsa atât de tare de un loc atât de îndepărtat, de fap­tul că un popor își pierde stilul de viață, vechi de 4000 de ani, și pământul pe care a trăit acești ani? Pentru că ni se poate întâmpla și nouă oricând. Pen­­tru că ne punem în locul locuitorilor acelei insule. Ei sunt doar primul rând care va cădea, dar vor ur­ma altele. Sunt oameni de știință care cred că tem­peratura globală poate crește în următorii ani și cu șase grade. Fiecare jumătate de grad înseamnă mi­li­oane de oameni în exil, foamete, haos. Cei bogați vor vorbi frumos, vor lua măsuri de ochii lumi, vor oferi o bătaie amicală pe umeri, după ce vor fi puși la adăpost. Ceilalți? "Nu știu cu ce așteptări vin oamenii la Pelicam", a spus directorul festivalului, Corina Moldovan - Florea, la finalul ediției 2019, "Însă știu că ei nu pleacă indiferenți. Odată ce au văzut aceste filme, simt că este momentul unei schim­bări, că fiecare trebuie să încerce ceva, înce­pând prin a povesti ceea ce au aflat aici".