Botoşani. Vineri după-amiază. O lumină moale s-a cuibărit pe străzile oraşului, a alungat maşinile, a îmblânzit lucrurile şi oamenii. E o după-amiază pentru rândunele şi porumbei. Oraşul e cuminte ca un gângurit, cuminte ca o plimbare. Cauţi pe cineva pe care să-l poţi întreba cum se ajunge pe strada Marchian, la numărul 1. Dar nu e nimeni, trebuie să te descurci de unul singur. Traversezi, treci de câteva magazine închise, aici ar trebui să fie, îţi spui, dar aici sunt numai blocuri. Te gândeşti că adresa e greşită, te învârţi nedumerit în loc, cât să vezi o străduţă lăturalnică: aici. Aici e o parcare, la fel ca toate parcările de bloc. Dar dincolo de maşini, stingheră, ca o minune uitată şi ascunsă, se află ceea ce cauţi. Ai ajuns. Un murmur şoptit se aude dinăuntru. Te apropii, iar murmurul creşte ca o incantaţie. Poarta e deschisă, simţi un fior care îţi creşte în tot corpul, o vrajă veche care e gata să te învăluie. Păşeşti mai departe. Intri.
Cerul de pânză
Se întâmplă ceva ciudat odată ce te afli înăuntrul Sinagogii Oiche Sil, sinagoga mare a Botoşaniului, singura dintre cele 80 de odinioară, în care se mai slujeşte şi astăzi. Ochii ţi se obişnuiesc greu cu lumina ce coboară prin ferestrele înalte. O lumină difuză, care doar mângâie interiorul, fără să ţi-l arate pe de-a întregul. În penumbra care te învăluie, murmurul şoptit pe care îl auzeai de afară a devenit rugăciune. O rugăciune într-o limbă străveche, grea, aspră, care umple fiecare cotlon şi firidă a lăcaşului. Sinagoga e pustie. Nu-i vezi pe cei care se roagă. Bănuieşti doar că se află într-o altă încăpere, ferită de privirile tale. Te aşezi pe unul dintre scaunele înguste de lemn şi nu-ţi rămâne decât să asculţi. Cuvintele sunt mai întâi şoptite, apoi cresc şi devin cântec, se înalţă, se modulează şi strigă, doar ca să devină o şoaptă din nou. Te-ai deprins cu lumina puţină; din lumea pe care ai lăsat-o afară nu mai pătrunde înăuntru decât un ciripit de păsări care însoţeşte rugăciunea. E ca în basmele acelea pe care le citeai când erai copil: ai găsit poarta secretă prin care ai evadat din oraş, din realitate, din timp. Priveşti în jur. O pânză albastră, pictată miraculos, acoperă întreg tavanul precum un cer. Un candelabru uriaş porneşte de la picioarele unei păsări cu două capete şi aripi larg deschise. De jur împrejur, sunt pictate scene biblice şi un zodiac al animalelor ce reprezintă seminţiile evreieşti. O poveste fabuloasă, veche de mii de ani, odihnindu-se deasupra ta. Altarul înalt aproape că atinge acest cer de pânză. În faţa lui se află Menora, candelabrul cu şapte braţe, simbolul iudaismului din întreaga lume. Sub ferestre, zidurile sunt pictate şi ele cu scene biblice. Nu degeaba Oiche Sil este considerată una dintre cele mai frumoase, dacă nu cea mai frumoasă sinagogă din ţara noastră. Într-una dintre firide, sub balcon, se vede o mică ferestruică luminată. Aici sunt oamenii pe care îi aştept, de aici se aude rugăciunea lor. Rugăciunea asta vrăjită, care a făcut ca timpul să se oprească din curgerea lui. Iar când timpul se suspendă, toate poveştile de altădată se întîmplă ACUM, AICI, din nou. În sinagoga aceasta botoşeneană, veche deja de 185 de ani, unde rugăciunea unor oameni face ca ieri să fie totuna cu mâine, iar totul să se întâmple azi. Prin cântecul lor străvechi, memoria rămâne vie, neschimbată. Oamenii şi poveştile lor trăiesc mai departe.
Şabatul lui Mihai Eminescu
Istoria evreilor care au trăit pe teritoriul României de astăzi se pierde în negura timpului. Sunt poveşti, niciodată dovedite, care spun că evreii au sosit în Dacia, chemaţi de Decebal, încă de dinaintea cuceririi romane. Cert este că primele documente temeinice care atestă prezenţa lor în Principate apar abia în Evul Mediu. Cronicile Moldovei, de pildă, îl pomenesc pe "jidovul Şmil care era medicul lui Ştefan cel Mare". Cele mai vechi pietre funerare din vechiul cimitir evreiesc din Botoşani datează din 1540. Un document important, semnat de Ştefan Tomşa Vodă în 1612, îi poftea pe evrei "să vie în ţara lui spre a-şi face neapărat negoţul". Motivele erau simple şi le aflăm tot din scrierile de demult: "Evreii fiind chemaţi aici, ca şi în restul Moldovei, în vederea unei animări a vieţii economice. Ei se ocupau cu exportul grânelor şi al vitelor şi cu importul mărfurilor care aveau căutare. Nu se căuta la limba şi la credinţa omului, ci la hărnicia lui". Moldova avea nevoie să se dezvolte, iar pentru asta, orice meşteşugar şi negustor bun era binevenit. Iar în Botoşani n-au sosit doar evrei, ci şi armeni, greci şi lipoveni. Micul târg prindea viaţă, se umplea de forfotă, de case, de oameni, de limbi. La începutul secolului al 18-lea, 40% din meşteşugarii botoşăneni erau evrei. Secretul comunităţii, dincolo de hărnicie, a fost organizarea fără cusur. Existau oameni avuţi, existau bresle, existau oameni nevoiaşi. La fel ca oriunde în lumea asta. Doar că cei aflaţi în nevoi n-au fost niciodată abandonaţi de ceilalţi: "Dacă vreunul dintre voi nu va voi să-şi plătească contribuţia pentru săraci înscrisă în socoteală, să fie amendat şi pedepsit. Mai întâi să nu i se taie nici o pasăre, să nu fie chemat la citirea Torei, iar dacă va avea un fiu de circumcis, să nu fie circumcis până nu va plăti...". Documentul din care am citat datează din 10 aprilie 1761! Comunitatea însemna, de fapt, o mare familie. Iar oamenii au venit, s-au aşezat şi au rămas. Iar odată cu ei, Botoşaniul a început să crească. La începutul secolului al 19-lea, domnitorul, mânăstirile şi boierii locului fac un alt efort de a mări populaţia. Toţi cei chemaţi de dincolo de hotarele ţării au fost scutiţi de taxe. La sfârşitul aceluiaşi secol, în 1899, aflăm dintr-un recensământ oficial, că în Botoşani trăiau 16.817 de evrei, ceea ce însemna 51% din întreaga populaţie a oraşului. 75% din negustorii oraşului şi 68% din meşteşugarii din târgul Botoşaniului erau evrei! În cifrele acestea, seci ca toate cifrele, se ascunde uneori şi adevărul din care se naşte povestea. Într-o enumerare a meseriilor evreilor din trecut, pe lângă mânuitori de bani, zidari, croitori, cizmari, birjari, tinichigii, dogari, tâmplari, tăbăcari, pălărieri, bărbieri, sacagii şi tot soiul de negustori mici şi mari, aflăm că în Botoşani trăiau şi 10 librari, 30(!) de pictori şi peste o sută (!!!) de proprietari de cabarete. Oraşul acesta liniştit din nord, în care s-a născut şi a copilărit până la vârsta de 4 ani Mihai Eminescu, trepida de viaţă. Iar românii, armenii, lipovenii şi evreii convieţuiau în bună pace. Din poveştile vremii, aflăm, de pildă, că Eminescu, altminteri cunoscut pentru anti-semitismul său din articolele publicate în ziarul Timpul, obişnuia să rămână până seara, târziu, în bodega lui I.M. Wechsler. Nu pentru şnaps sau pentru cârnaţii faimoşi preparaţi de cârciumarul evreu, ci pentru lungi, nesfârşite discuţii legate de versurile Vechiului Testament. Nu o dată, îşi amintesc cu mândrie urmaşii cârciumarului, Eminescu rămânea vineri seara la masa tradiţională de Şabat. Este o imagine profund umană a marelui nostru poet, şi, ca orice este profund uman, o imagine mai simplă şi mai grăitoare decât documentele acelor timpuri. Politica şi vremurile îşi aveau adevărul şi convulsiile lor, însă, aici, în nord, oamenii rămâneau oameni.
Cel care păstrează taina
E linişte în sinagoga Oiche Sil. Liniştea plină, adâncă, a poveştilor care au prins din nou viaţă. Te trezeşti din vrajă. Oamenii se pregătesc de plecare. Unsprezece bărbaţi, trecuţi de prima tinereţe, care s-au rugat împreună într-o cămăruţă ferită. Îl salut pe David Iosif, preşedintele Comunităţii Evreilor din Botoşani. Ne-am întâlnit înainte şi am stat ore bune de vorbă, el m-a invitat aici. Îmi explică de ce rugăciunea nu a fost ţinută în faţa altarului: sinagoga nu are încălzire, e încă prea frig şi "uitaţi-vă şi dumneavoastră, nu mai suntem tineri". Îşi cere scuze că nu poate rămâne mai mult: "Sănătatea, înţelegeţi... La 83 de ani nu mai e chiar uşor". Uşa se deschide larg, iar realitatea stridentă de afară pătrunde înăuntru: blocuri, maşini, sunetul unei sirene care destramă tăcerea. Bărbaţii se grăbesc să iasă, lumea se întorce în matca ei, fiecare cu viaţa şi grijile lui. În urma celor care au ieşit a rămas doar Gustav Finkel, cu o cheie uriaşă în mână. Cheia acestei porţi vrăjite din inima oraşului, ultimul loc de unde mai răsuna rugăciunea în limba ebraică. Iar Gustav Finkel este singurul din cei nici 70 de evrei rămaşi în Botoşani care mai cunoaşte tainele acestei limbi. Domnul Finkel are 60 de ani şi este inginer, absolvent al Facultăţii de Politehnică din Iaşi. A avut şansa să studieze textele talmudice de la o vârstă fragedă: "E o limbă tare grea ebraica. De multe ori, nici n-o pot înţelege până la capăt. Dar am rămas singurul care poate citi Tora. Şi atunci, oficiez ca un fel de preot. Rugăciunea trebuie dusă mai departe". Deja sunt decenii de când, în Botoşani, evreii vorbesc între ei doar limba română. Timpul şi istoria le-au alungat învăţătorii, intelectualii, rabinii, iar ebraica, limba aceasta străveche, aspră, grea, a devenit cu vremea o incantaţie fabuloasă, descifrată numai de iniţiaţi. Atunci când sensul cuvintelor este doar bănuit, o rugăciune simplă, de seară, se preschimbă într-un miracol. Îl întreb pe Gustav Finkel dacă simte asta, doar că omul din faţa mea zâmbeşte timid şi preferă să răspundă simplu: "Aici este casa noastră. La fel cum biserica este casa creştinilor, şi moscheea, a musulmanilor. Doar că la noi, sinagoga asta a rămas singura în care ne mai putem aduna împreună. Vedeţi dumneavoastră, fiecare om se poate ruga acasă. Dar pentru ca rugăciunea să devină a tuturor, trebuie să ne adunăm aici şi să fim cel puţin 10 bărbaţi. În seara asta am fost 11. Ne-am rugat împreună pentru sănătate, pentru familie, pentru binele celor din jur. Despre asta este vorba în toate rugăciunile, nu?!". Gustav Finkel refuză cuvintele mari şi nu se lamentează. Şi poate că e mai bine aşa. Adevărul se ascunde mereu în simplitate. Într-o rugăciune de seară rostită într-o limbă vrăjită şi uitată de câţiva bărbaţi în vârstă, într-o sinagogă veche, înconjurată de blocuri. Gustav Finkel închide poarta cu cheia lui uriaşă şi se îndreaptă agale spre casă. Îl însoţesc, iar realitatea de acum, de vineri după-amiază, în Botoşani, este, iarăşi, singura care există.
Arc de Triumf peste timp
Au rămas mai puţin de 70 de evrei în Botoşani, din cei 22 de mii câţi erau la sfârşitul celui de-al doilea război mondial. Stau de vorbă iarăşi cu David Iosif, preşedintele comunităţii, într-o casă veche, din centrul istoric al oraşului. Un centru istoric pustiu, care cu un secol în urmă fremăta de viaţă. Cofetării, restaurante, cafenele, hoteluri, librării, tutungerii, magazine de stofe şi cizmării, o mare de lume şi de birje revărsate pe strada Principală sau Calea Naţională, pe sub minunatul ei Arc de Triumf, azi dispărut până şi din amintirea oamenilor. Magazinul de stofe al lui Samuel Marcovici era lipit de cel de manufacturi al fraţilor Costeschi, berăria lui Weinstein, de Cofetăria şi Bomboneria Cantemir, Restaurantul Calul Bălan, de librăria lui Svartz şi micul magazin de suveniruri al lui Etschberger. Farmacia lui Gheorghe Nicoleanu se afla în imediata apropiere a magazinului lui Segall. Încercările vechilor domnitori şi boieri moldavi de a atrage şi de a dezvolta această parte a ţării dăduseră roade. Împreună, încet, în timp, români, evrei, greci, armeni şi lipoveni ridicaseră această bijuterie de oraş - Botoşani. La începutul secolului 20, evreii se aflau deja la a treia generaţie născută în România. Asta însemna nu doar că deprinseseră la perfecţie limba şi obiceiurile ţării, dar ajunseseră să se simtă cu adevărat români. Dovada, dincolo de implicarea în viaţa socială şi culturală, sunt jertfele soldaţilor evrei pe câmpul de luptă, în marile războaie ale României. Un mic detaliu din acele vremuri: în 1917, Regele Ferdinand, ce fusese nevoit să-şi mute reşedinţa la Iaşi, face o vizită în Botoşani. Pe toată durata şederii lui a fost găzduit în casa bancherului evreu Boris Moscovici. La rândul său, cu 11 ani mai devreme, Carol I, cu ocazia manevrelor regale de trupe care au avut loc în Botoşani, ar fi fost cazat tot în casa bancherului Moscovici. Arcul de Triumf, ce se afla în apropierea casei bancherului, a fost ridicat atunci, în cinstea regelui.
Treizeci de kilograme de amintiri
David Iosif oftează. Nu e doar istoria de altădată, ci şi propria sa viaţă în suspinul ăsta. Soţia sa româncă, Niculina, s-a prăpădit de nici un an. Casa a rămas plină de icoane ortodoxe, iar David Iosif nu vrea şi nici nu poate să le dea la o parte. Ar fi ca şi cum ar şterge memoria soţiei definitiv. "Cât a avut de pătimit după mine, draga de ea, Dumnezeu s-o odihnească!". David Iosif îmi vorbeşte de vremurile acelea întunecate ale statului comunist, când zilele treceau sub umbra unei ameninţări tăcute. Teama aceea a rămas cumva ascunsă într-un cotlon al fiinţei sale. Bărbatul acesta puternic, tăbăcit de viaţă, vorbeşte dintr-odată în şoaptă, ca şi când cineva ar trage cu urechea la discuţia noastră: "Soţia era farmacistă. Şi nu era lună din an să nu se trezească cu poliţia economică pe cap. Mereu şi mereu ea era singura controlată: jidoavca asta sigur a furat ceva... Iar ea era de o cinste ireproşabilă! Şi mai era şi româncă! Venea plângând acasă, nici nu trebuia să-mi spună de ce plânge, ştiam. Doar pentru că era soţia mea, soţia unui evreu... Mizerii, domnule, mizerii...". Oficial, viaţa familiei Iosif era bună. David era sportiv de performanţă, a jucat baschet şi handbal la cel mai înalt nivel, a devenit antrenor, apoi observator federal. În anii de glorie, porecla lui era moldoveanul. Cariera lui sportivă l-a oprit să plece, într-un moment în care acelaşi stat comunist ajunsese să îşi vândă cetăţenii, la propriu, noului stat Israel. Din 22 de mii de evrei, câţi erau în Botoşani la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, în 1990 mai rămăseseră doar 200. Istoria îşi trăsese cortina ei grea de fier peste o poveste fabuloasă. Dincolo de ea, mai răzbea doar memoria.
Viaţa într-o cutie de lemn
În anii '50, evreii începeau să părăsească Botoşaniul. Azi Benjamin, mâine Hersch, poimâine Meerovici... Sub ochii lui David Iosif, casele şi magazinele îşi trăgeau obloanele, oamenii îşi îndesau avutul într-o cutie de lemn şi plecau fără să se mai întoarcă. "30 de kilograme. Atât aveai dreptul să iei cu tine atunci când părăseai ţara. Toată viaţa ta îndesată într-o nenorocită de cutie de lemn!". David Iosif privea fără să vrea atelierul de tâmplărie din faţa casei sale. "Se lucra fără întrerupere. Acolo se ciopleau cutiile astea blestemate!". Toată viaţa, toată istoria, toate amintirile încăpeau într-o cutie şi n-aveau voie să cântărească mai mult de 30 de kilograme. "E o imagine a pustiului. Atâta tristeţe, atâta durere mută... Vă rog să mă credeţi, n-am văzut un om, unul singur!, să se bucure că-şi părăseşte ţara, oraşul şi casa! Priveam şi eu tăcut cum tot ceea ce ştiam dispare". Fraţii lui David Iosif au plecat şi ei. Părinţii, însă, au rămas. "Pentru mine au făcut-o. Ştiu sigur, deşi nu mi-au spus-o niciodată. Nu ştiu cum le pot mulţumi îndeajuns". Dar David Iosif i-a răsplătit. Glasul lui coboară din nou şi ajunge doar o şoaptă: "Da, domnule, mai întâi în '72, când s-a prăpădit tata, apoi în '74, mama. Mă furişam din casă, când nici nu se lumina de ziuă. Dacă mă vedeau ăştia de la securitate unde mă duc, gata cu cariera mea sportivă! La 5 dimineaţa, domnule, să nu mă vadă nimeni! Intram în sinagogă şi îmi aşteptam prietenii. Când ne strângeam 10, aşa cum cere legea noastră, începeam rugăciunea de pomenire pentru părinţi. Un an întreg am aprins lumânări şi m-am rugat pe furiş. Zi de zi, cum cere datina, uneori şi pe un ger de crăpau pietrele! Dacă n-aş fi făcut asta, n-aş fi fost om pe pământ, nu m-aş fi iertat niciodată!". David Iosif se opreşte, îşi mângâie ochii albaştri cu palma, ca din întâmplare, ca şi când n-aş fi văzut deja lacrimile dinăuntru.
Memoria nu moare. Niciodată. Copil în anii cumpliţi ai nazismului, David Iosif pleca cu sacoşa de mâncare spre tatăl său, ţinut ostatic, alături de mulţi alţi bărbaţi evrei, în Sinagoga Mare Oiche Sil. "Dar, domnule, trebuie să înţelegeţi: în Botoşani nu a fost ucis nimeni, cum s-a întâmplat la Iaşi sau în Dorohoi. Primarul de atunci, Moscu, era un om de ispravă. A făcut tot posibilul să protejeze comunitatea noastră şi să nu se ajungă la crime. Da, erai obligat să munceşti, să sapi tranşee, să spargi piatră! Da, erai ţinut ostatic, vezi Doamne, să nu fugi! Da, eram toţi însemnaţi cu steaua galbenă a lui David, să se ştie cine suntem. Da, nu aveam voie să ieşim din casă după ora 6 seara şi nici înainte de 10 dimineaţa. Da, când ieşeam, piaţa era goală şi nu mai găseam nimic de cumpărat. Da, de multe ori, am auzit injurii şi batjocură. Dar vă spun cinstit, aici, în Botoşani, sufletul oamenilor a contat enorm! Nu uit, dar altceva aleg să ţin minte: că oamenii au fost buni!".
Se întâmplă de multe ori ca David Iosif să-i însoţească pe cei care se întorc să-şi revadă locurile natale. Evrei în vârstă, cotropiţi de amintiri, ajunşi iarăşi, după zeci şi zeci de ani, în oraşul în care s-au născut. Multe cartiere evreieşti din Botoşani astăzi nu mai există. În locul lor au fost ridicate blocuri. Şi nu de puţine ori, trecătorii răzleţi pot surprinde această scenă: doi bătrâni îmbrăţişaţi, plângând, în faţa unui bloc înalt unde odinioară se află o casă...
Îi strâng mâna lui David Iosif şi pornesc spre vechiul cimitir evreiesc al Botoşaniului, astăzi părăsit. Am noroc: poarta este deschisă, înăuntru se aude foşnet de iarbă cosită. Un om ce pare încremenit în linişte îşi mişcă încet coasa peste iarba înaltă, crescută în devălmăşie. În urma lui, pietre străvechi răsar din pământ, ca un strigăt. Rămâne singur cimitirul, scria Maier Rudich, poet evreu, născut în România, în urmă cu jumătate de veac: "A fost în târg cândva o obşte/ - un neam de regi, profeţi şi cărturari - / care-a trudit din greu, de veacuri,/ drept negustori şi mici meşteşugari./ A fost cândva în târg o obşte/ şi singur cimitirul a rămas./ Morminte şiruri dorm în inimi/ Şi-n amintirile duse acas'". Cimitirul a rămas singur, însă, în Botoşani, oamenii şi poveştile lor trăiesc mai departe.