Un călugăr, pe un pisc de munte, în micuţa lui mânăstire din cer. Singurul preot. În jur, doar prăpăstii. De peste opt veacuri, schitul ăsta a fost "farul" pentru toţi sihaştrii ce-au trăit în peşterile din văi. Părintele Modest Ghinea îi ştie. Le duce uneori mâncare, în locuri tainice din păduri. Câteodată, urcă la mânăstire chiar ei. Doar în secret, când nu-i decât puţină lume la slujbă. Nopţile. Se vâră într-un cotlon din biserică şi-acolo stau. Tac, se roagă şi la răsărit pleacă. Sau se împărtăşesc, de câteva ori pe an, la părintele Ghinea, stareţul mânăstirii Cetăţuia Negru Vodă. Înghesuită pe-o stâncă, ea înseamnă câteva chilii, drumuri în pantă, un funicular şi două bisericuţe: una nouă de lemn, maramureşeană, alta străveche săpată într-o peşteră în care se slujeşte necontenit, din vremea preoţilor daci. Atât. Alte clădiri n-au loc. Nicio grădină de zarzavat nu se poate însămânţa în piatra seacă. Nici apă n-au, niciun izvor în tot muntele. Puţina apă e trasă de nişte pompe, din vale, până într-un bazin săpat în stâncă de daci, acum 2500 de ani. E viaţă aspră sus. Puţini monahi rezistă. Cetăţuia e-o "probă" de călugărie: "dac-o făcut faţă acolo, la greutăţi, înseamnă că-i vrednic", zice mereu Episcopul şi-i trimite la alte mânăstiri începătoare pe cei ce nu rezistă. Iar stareţul Modest rămâne iarăşi singur, mereu. Neclintit în credinţă; de 26 de ani, de când a venit aici n-a părăsit mânăstirea. Şi să vrea, n-ar putea pleca nicio zi, că n-are cine ţine Liturghia. E singurul preot. N-are cum să-i lase pe credincioşii ce urcă zi de zi muntele, ca să-l caute. Şi locurile astea binecuvântate. Şi peşterile. Şi sihaştrii...
Nebuni întru Hristos
Să stai într-o bisericuţă intimă, întunecată, din ferestruicile căreia zbucneşte peste lume o privelişte dumnezeiască... Nu vezi pământurile de jos. Doar valuri unduitoare de stâncă şi păduri, plutind peste ceţurile înseninate. "Vă daţi seama ce minune divină, pentru un preot, să facă Liturghia privind mereu la frumuseţile astea prin ferestre?... Chiar şi când slujesc singur, tot sunt fericit", îmi mărturiseşte stareţul Modest. Undeva jos, departe, spre rămăşiţele ferfeniţite ale negurii, un colţ de cătun de bordeie mărunte înconjoară poalele mânăstirii. Tocmai de-acolo urcasem, pe-o potecă abruptă şi şerpuită. Acolo se află valea largă a Dâmboviţei, maşinile trecând în goană pe drum, vuietul, satul Cetăţeni, de ţigani, grătarele cu manele, în weekend... Ăsta-i versantul din faţă al mânăstirii. Cel mai cunoscut. Puţină lume ştie, însă, că pe partea cealaltă a muntelui se află un defileu mult mai sălbatic, care din străvechime s-a numit "Valea Chiliilor". Aşa a rămas în vorba localnicilor, până azi. Orice rudar din Cetăţeni ştie că acolo, "în spate", e valea cu chilii ale preoţilor daci şi ale celor "de-ai lui Negru Vodă". Toţi ştiu, dar puţini se-ncumetă prin văgăunile alea. Gabriel Tinca, din Cetăţeni, apropiat al bisericii, spune că, de fapt, oamenii nu prea mai au curaj. Foarte puţini ţigani de-ai lui se aventurează în acea zonă. Nu-s locuri de plimbare, marcate, bătute de poteci. E periculos, doar stânci şi copaci, ce-abia se mai ţin de versanţi. Plus că-i plin de sălbăticiuni, ce parcă păzesc locul. Stareţul merge cu mine să-mi arate Valea Chiliilor, din locul cel mai înalt al piscului, unde a fost înfiptă cândva o cruce numită "Crucea Dorinţelor". Valea Chiliilor... Se vede toată, sub picioarele noastre. O căldare abisală de codri, pe albia pârâului Cetăţuia, paralelă cu cea a Dâmboviţei. Ţi se pare incredibil ca-n arealul ăsta atât de restrâns, de doar 4 kilometri, la doar 23 de kilometri de Câmpulung şi aşa aproape de drumul naţional spre Rucăr-Bran (bătut de mii de maşini şi turişti), acolo, în prăpastia aia neştiută, să mai trăiască pustnici, în veacul XXI!... O vatră de sihaştri, ruptă de lume. Părintele Modest îi cunoaşte. Ultimii trei au venit în anul 1998 şi de-atunci n-au mai părăsit grotele. N-au văzut alt chip de om decât pe-al lui, rar, când vine să le aducă merindă şi împărtăşanie. Ori pe-al vreunui credincios rătăcit noaptea pe cărare... "Toată Valea asta a Chiliilor e plină de peşteri, naturale sau scobite de mână de schimnici. Numele nu-i trecut pe vreo hartă, dar localnicii aşa îi zic de sute de ani. Nici eu nu ştiu toate grotele. Sunt acolo, jos, ascunse", îmi spune părintele Modest, ţinându-se vârtos de balustrada de fier ce înconjoară Crucea Dorinţelor, pentru ca pelerinii să nu cadă în prăpastie.
"E sigur că-n grotele astea s-au nevoit mai întâi pustnici daci. Celebrii preoţi «ktistai» («întemeietorii de neam»), care erau şi mari maeştri în vindecări cu plante medicinale. Sunt inscripţii, dovezi arheologice clare, ale existenţei acestei vetre de pustnicie a călugărilor daci, încă din veacul V î.Hr. A fost aici o continuitate firească de credinţă, între daci şi creştini. Patericul mărturiseşte despre aşezarea isihastă din Valea Chiliilor că a luat fiinţă încă înainte de veacul XIII. Cea mai veche şi mai severă sihăstrie de pe pământ românesc. Veneau aici cuvioşi greci din Athos, încă din primul mileniu creştin, doritori de îndumnezeire şi viaţă aspră. Aceşti «nebuni întru Hristos» se zideau efectiv de vii în găurile lor, lăsând doar o deschizătură pe unde să pătrundă aerul şi să le fie coborâtă puţină hrană pe frânghie. Pe-aceşti «zăvorâţi», oamenii locului i-au numit «chilioţi» - oamenii chiliilor din peşteri. Mulţi au ajuns eremiţi faimoşi, atingând măsura sfinţeniei. Toată Valea asta a Chiliilor e azi sit arheologic de interes naţional. Cetate şi aşezare dacice, din cultura Latène. Cetate, chilii şi mânăstire creştine, încă din 1215, din vremea lui Negru Vodă... În plus, alt lucru bizar: doar în aceşti 4 kilometri, sunt foarte multe plante medicinale, care nu şi-ar avea locul aici. Botanic, ştiinţific, nu se explică. O doamnă profesoară botanistă din Câmpulung mi-a notat un tabel cu zeci de specii vechi, care efectiv nu sunt din acest areal. Unii rudari băştinaşi merg acolo doar pentru plantele astea miraculoase. Ştiu şi-un pustnic, părintele Pamvo, care le caută. Culegând plante de leac, localnicii găsesc mereu oseminte vechi şi mi le aduc. Pe toate le păstrez, într-un loc anume. Urmează a fi date la analiză, mi-am notat locurile unde au fost găsite, începem să facem nişte hărţi... Am răbdare, nu plec de aici. Toate la timpul lor...".
Cuvioasa Mavra şi lupii
Năframe colorate flutură lung pe Crucea Dorinţelor. Legate de credincoşi, ca să le poarte rugăciunile în cele patru vânturi... La piciorul Crucii, pe-o masă, sunt obiecte aduse de suferinzii ce-şi caută speranţa pe-acest pinten de stâncă, numit şi "Tronul lui Negru Vodă", cel mai înalt din tot muntele, înconjurat doar de cer. De-aici, în urmă cu 75 de ani, un monah pe nume Pimen Bărbieru a coborât pe funie, găsind peştera şi moaştele întregi ale unui mare sfânt român: Ioanichie cel Nou de la Muscel. Modest, călugărul de lângă mine, le-a redescoperit în 1996, îngropate, printr-o întâmplare miraculoasă, despre care am scris în revistă pe larg (F. AS nr. 1368). Asta-i cea mai importantă peşteră a muntelui. Un loc socotit sfânt, dar inaccesibil: nici părintele Modest n-a reuşit s-ajungă decât de două ori, în 26 de ani. Doar pe frânghie poţi intra. Toată lumea şi-o aminteşte pe cuvioasa Mavra, călugăriţa care a venit aici în 1969, peste creste, tocmai din munţii Neamţului. "Mi-a povestit părintele Dorotei Bărbieru, tot pustnic din Valea Chiliilor, fratele de sânge al protosinghelului Pimen, descoperitorul moaştelor. Mavra a venit din părţile mânăstirii Sihla, iarna, prin zăpezi până la şold. Avea cu ea doi lupi care o păzeau, cu care vorbea precum cu oamenii. Lupi da, lupi mari. Le zicea pe nume. I-a întrebat pe oamenii de jos, din sat, unde e un loc sfânt numit Cetăţuia. A intrat în biserica din peşteră şi a rămas trei zile, doar în genunchi. S-a spovedit la părintele Dorotei. A zis că simţise de-o viaţă chemarea de a ajunge aici, într-un loc cu rugăciune milenară. Apoi şi-a luat lupii şi a plecat, sute de kilometri prin nămeţi, înapoi până la Sihla, unde e consemnată în documente că a fost pustnică muceniţă până la sfârşitul zilelor..."
Pesmeţii sfinţilor
La fiecare început de iarnă, stareţul adună pâine şi o taie cuburi, pentru a o face pesmeţi, precum anafura. O pune la uscat, la soare, apoi o rânduieşte în saci. În fiecare sac pune şi câte-un bolovan de sare. Părintele Modest merge greu. Are diabet, mai multe operaţii la picioare, din cauza frigurilor şi a lungilor urcuşuri prin munţi, când, uneori, s-a accidentat grav. Ia sacii şi îi duce pustnicilor.
"Deseori am vrut să le duc şi ceva mâncare de post, dar nu vor. Se mânie. De fapt, ei nu cer nici pesmeţii ăia, dar insist să las sacii în locurile stabilite. Pentru ei, hrana nu contează. Doar să atingă din când în când, cu limba, sloiul de sare, să bea din apa pe care le-o aduc. Şi le-ajunge. În rest, sunt cufundaţi în rugăciune. Nu sunt multe care trebuiesc trupului acestuia, ci numai atât cât să aibă putere de a se ruga. Dacă-i găsesc oamenii, se ascund, fug. Sau îi alungă. Îi izgonesc destul de brutal. Dar faptul că nu vorbesc cu ei, asta nu înseamnă că nu-i iubesc. Îi iubesc prea mult, au capacitatea să se roage pentru toţi oamenii deodată. Cu lacrimi se roagă. Aşa mi-a spus mie pustnicul Pahomie, destul de dur: «Să ştii, măi, părinte, că rugăciunea care nu-i cu lacrimi, aia nu-i rugăciune!». Tot cu un lup a apărut aici şi Pahomie şi tot din munţii Neamţului, de la Mânăstirea Sihăstria. Anul trecut, în septembrie, s-au făcut doi ani de când a murit. La fel, sute de kilometri pe jos, prin munţi. Şi n-a umblat decât noaptea. Lupu ăla l-a păzit până la moarte. Era un om înalt, ciolănos, zdravăn. Şi destul de fioros, aşa. Îl vedeam încruntat, neiertător. Parcă tuna când vorbea, cu glasul lui gros. Avea ochii arzători, sub sprâncenele foarte groase, înroşiţi de oboseala privegherilor. Vă spun, îmi era cam... teamă aşa, de dânsul. Mai ales când vedeam şi lupul ăla, cum îl aşteaptă sus pe stâncă. Abia apoi am început să-i simt firea cea ascunsă. Un om în armonie cu tot ce-i în jur. Cu natura, cu mersul anotimpurilor... Se enerva dacă-i ofeream ceva, nu se plângea de nimic, zicea că-i e foarte cald iarna în peştera lui, fără foc. Doar de trei ori am petrecut puţin timp cu Sfinţia Sa. Am trecut pe lângă căprioare, care nu au fugit de noi. Am văzut râsul, pe o creangă deasupra noastră, care a mârâit la noi, gata să sară. Cuviosul Pahomie doar s-a întors puţin spre el şi a tunat cu glasul ăla: "Măăă!...". Râsul s-a ghemuit cu botul pe labe, ca un motan cuminte. N-a mai zis nimic, dar nici n-a fugit. Cât am stat cu el, niciodată n-am căutat să vorbim despre ce se întâmplă în lume. Oamenii ăştia... ai impresia că simt deja mersul lumii, fără a avea nevoie de televizor sau informaţii concrete despre ea. Ţin minte că, odată, stăteam cu el aici, la Cruce, ne uitam la munţi. Mai mult tăceam, ca de obicei. Eu eram cam deznădăjduit, aveam lipsuri mari în mânăstire, obşte puţină... Pentru prima dată am avut ispita de-a părăsi mânăstirea. Să plec în Sfântul Munte. Ţin minte că atunci părintele m-a atins cu palma pe umăr. Nu mai făcuse niciodată asemenea gesturi de apropiere. Nu m-am putut abţine şi-am izbucnit: «Nu ştiu, părinte... Suntem păcătoşi... Mai ales eu, sunt cel mai mare păcătos din lumea asta!...» Îmi dădeau lacrimile. El a ascultat şi apoi a proclamat, aproape ţipând: «Auzi, mă, cuvioase?!...». Să ştii că şi ciulinele are floarea lui şi parfumul lui! Oameni-s ca ciulinii. Ai văzut tu floarea de ciuline?!... Nu ţi se pare cea mai frumoasă de pe pământ?»".
Pustnicul din cer
De când e la Cetăţuia, părintele Modest n-a intrat decât în 7 peşteri de schimnici, din multele care sunt adunate în strâmta Vale a Chiliilor. Motivul: mai mereu găseşte acolo ursoaice cu pui, plus că e foarte greu de urcat. De pildă, schimonahul Pamvo stă într-o grotă, undeva între Valea Chiliilor şi Valea lui Coman şi face 3-4 ore până aici, pe-o scurtătură doar de el ştiută. Nimeni nu înţelege cum, dar apare în mânăstire tocmai pe sus, pe sub chilii. "Nu ocoleşte piscul, ca să urce apoi pe poteca obişnuită. Vine prin spate, din Valea lui Coman, nu-i nicio cărare acolo. De parc-ar fi urcat prin cer", se uimeşte egumenul. Îl găseşte deseori la Crucea Dorinţelor, sau în partea cealaltă, la "Peştera lui Zamolxe", care are tot un hău sub ea. Pamvo e pustnicul care vine cel mai des la mânăstire. Chiar şi la o lună-două. Are nevoie de biserică, de Liturghie, s-a spovedit o dată şi la părintele Modest. Dar şi el îşi duce iernile-n peştera neîncălzită, fără a cere ceva. "Nu pot să spun că vorbim mare lucru, când mă-ntâlnesc cu el. Pe cuvânt. Mi-a spus odată că atunci când te rogi, simţi o înflăcărare-n inimă, ce, efectiv, îţi ţine de frig, nu mai simţi nimic. Pare tânăr, în forţă, dar am auzit că ar avea mult peste 80 de ani. Şi mai are el o vorbă, mereu: «Darul cel mai de preţ al omului, viaţa!..» Atâta zice: «Să nu uităm să preţuim viaţa!...»".
Părintele Modest mai ştie alţi doi sihaştri, care stau chiar în capătul Văii Chiliilor, spre Bucegi: schimonahii Nicolae şi Tihon. Veniţi şi ei tocmai din 1998, străbătând toţi Carpaţii Orientali, de la nord la sud, pentru a găsi această vale renumită. "Ei doi au ceva de... ruşi, vorbesc greu româneşte. M-a frapat că sunt neschimbaţi la chip de când au venit. Nicolae e sigur foarte bătrân, poate că a trecut de suta de ani, cine ştie... N-au vârstă. Tihon i-e ucenic, tânăr, abia puţin peste 70. Cred că momentan stau în aceeaşi peşteră, pentru ca Tihon să aibă grijă de cuvios. Ştiu grota de 23 de ani, dar nu mă duc la ei. Ne întâlnim doar în anumite locuri stabilite. Odată mi-au spus că veniseră aici fiindcă ştiau că-n Valea Chiliilor au trăit mulţi sfinţi vechi, de care auziseră deja. Şi că vor rămâne amândoi până la moarte...".
Trebuie să precizez că n-a fost prea uşor să obţin aceste puţine informaţii despre sihaştri de la părintele Modest. La început, n-a vrut să-mi zică nimic. Mereu se oprea la jumătatea frazei, sfiindu-se să continue. Nici numele lor nu mi le-a dezvăluit decât târziu. Îmi jură că, dacă Episcopul însuşi l-ar obliga să arate cuiva locurile unde trăiesc, nu le-ar divulga. Îi cunoaşte demult, ştie că sunt oameni îndumnezeiţi. E convins că, dintre peşterile pe care le-a descoperit, unele cu siguranţă au în ele oseminte sau moaşte. "E aici o grotă, pe versantul celălalt, cu două ciuperci de piatră de-o parte şi de alta a intrării, ca Babele de pe Bucegi. Deasupra intrării, vezi un mic locaş pentru icoană. Tavanul e pe jumătate prăbuşit, dar înăuntru se poate vedea un fel de pat scobit în rocă şi nişte inscripţii vechi, exact ca-n peştera Sfântului Ioanichie, la 1638. Undeva, chiar sub chiliile noastre, e o altă peşteră foarte veche, în care intrau cinci persoane, c-un zid de bolovani în faţă, ce încă se mai păstrează parţial. A fost astupată cu pământ. Sunt sigur că acolo e trupul unui cuvios, dar n-am vrut să-l scot. Şi nici nu vreau să arăt locul. Nu mă simt vrednic să sap, e o răspundere prea mare. Am zis că va fi atunci când va vrea Dumnezeu...".
Părintele Modest ştie bine ce e pustnicia. A trăit deja experienţa de-a sta în preajma unui sfânt. De la 18 ani a renunţat la lume. În '82, era deja în mânăstire, la Sitaru. Nu l-a interesat nici că făcuse două facultăţi şi masterate, la Teologie şi Istorie, nici c-a ajuns călugărul cel mai apropiat al Înaltului Teofan, Episcop Vicar al Patriarhiei din Bucureşti. I se promisese un viitor confortabil, dar în 1992, a renunţat la tot. După o întâmplare miraculoasă, despre care a vorbit cu puţină lume. O redau aici, cuvânt cu cuvânt:
Sfântul din dumbravă
"Eram la Mânăstirea Antim, dar căutam mereu singurătatea. Nu ştiu, un dor nepotolit să plec. Atunci, în vara lui '92, am cerut binecuvântare să mă duc singur undeva, pe munte, să mă reculeg. Aveam demult amintirea asta: că odată, în copilărie, fusesem într-o drumeţie în Bucegi şi ne-a prins o ploaie mare şi toţi copiii ne-am adăpostit într-un fel de grotă, la intrarea căreia era o iconiţă. Am stat acolo toţi, zgribuliţi, şi m-am simţit cel mai fericit din viaţa mea. Voiam să regăsesc grota aia, icoana copilăriei. Nu am găsit-o. M-am rătăcit sus pe munte şi ore întregi am umblat prin jnepenişuri, de-a buşilea. Nu vedeam lumina, nu ştiam încotro s-o iau. Mă târâiam efectiv pe sub tufişuri. M-am luat după un susur de apă, dar nu puteam vedea apa, doar bănuiam că e undeva, pe dedesubt. Şi o voce-mi spunea: «Mergi înainte». M-am pomenit într-o dumbravă micuţă, scăldată de-o lumină portocalie, o ţin minte şi acum: în dreapta, un fel de paraclis sălbatic, băgat sub o stâncă, acoperit cu nişte ierburi lungi, ude, groase, ca nişte liane. Foarte mic, cât o căsuţă. În dreapta, un bordei de pământ, la fel de camuflat de ierburi într-o gaură de piatră. Dac-aş fi venit din orice altă direcţie, nu le vedeam. Apa pe care-o urmasem era de fapt un izvor ce ţâşnea din munte. Şi atunci am văzut un pustnic în iarbă care mi-a zis: «Te-ai rătăcit, taică. Te-ai rătăcit...». De 60 de ani de zile nu mai văzuse chip de om. Venise în luminişul ăla de la 24 de ani şi atunci avea 84. Absolut nimeni nu găsise locul ăsta, în acest timp. «Aici e imposibil să ajungi, dacă nu vrea Dumnezeu...», mi-a zis. Am trăit trei zile cu acest sihastru, în bordeiul lui. Trei zile! Şi-am simţit că aflu mai multe despre Dumnezeu decât din toate facultăţile de Teologie posibile. Eram primul om cu care a vorbit, după 60 de ani! Mi se părea că e înconjurat efectiv de-o aură de sfinţenie. Nu ştiu de ce, dar nu voiam să mai plec de lângă el niciodată. Şi azi, deseori, îmi pare rău că n-am rămas. L-am rugat, dar el a zis simplu: «Nu-i pentru tine locu' ăsta. Sunt mulţi care au nevoie de tine acolo...». Am plecat din dumbrava aia, tot uitându-mă înapoi. Şi el doar zâmbea, uitându-se după mine. Nu l-am mai văzut niciodată, dar experienţa asta mi-a schimbat viaţa. Am cerut insistent, la Patriarhie, să mă duc undeva într-un munte, la o mânăstire izolată. «Oriunde! Unde-o fi mai greu şi mai singurătate», ziceam. Până la urmă, în '93 am fost trimis aici. Nu ştiam nimic despre Cetăţuia, despre pustnici, schitul era părăsit. Apoi l-am dezgropat pe Sfântul Ioanichie şi asta a fost o mare fericire. Apoi i-am cunoscut pe ceilalţi sihaştri şi tot ce a urmat...
Moartea lui Pahomie
În 2017, la moartea schimonahului Pahomie, lupul său a urlat de tristeţe. L-a auzit pustnicul Pamvo şi a mers în peştera călugărului. Pe urmă a dat fuga la mine: «Veniţi, părinte stareţ, că fratele Pahomie s-a dus la Domnul...». Tocmai ieşisem de la masă, eram pe o stâncă, în spate, când a apărut. «Prin cer», aşa cum venea el mereu. Am luat câteva lumânări în grabă şi m-am dus. La peştera lui Pahomie, venise între timp şi pustnicul Tihon, care-l priveghea tăcut, c-o candelă de seu aprinsă. M-am uitat înăuntru: monahul îşi săpase dinainte mormântul. Acolo, în grotă. Îşi cărase şi plăci de piatră, din munte, ca să fie puse deasupra lui. Părintele Tihon mi-a spus doar că Pahomie ştia dinainte când va muri, şi că i-a zis asta. Şi i-a mai lăsat cuvânt că vrea să nu se pună la groapa lui nicio cruce, niciun semn, absolut nimic. Şi să nu zicem la nimeni unde a murit, fiindcă vrea să plece din lumea asta «un nimeni». Acolo l-am înmormântat după trei zile, doar eu împreună cu bunii mei Pamvo, Tihon şi Nicolae. Am spus câte o rugăciune fiecare... şi gata. Dar n-o să uit niciodată chipul pustnicului, când l-am văzut întins pe pătura aia, înainte de a-l coborî în groapă. Emana o lumină! Jur.Avea un zâmbet, o bunătate cum nici n-aş fi bănuit c-ar putea avea omul ăla aspru, mânios. Recunosc, am plâns. Era efectiv un mort viu, complet împăcat cu Dumnezeu. Şi am mai constatat ceva: până atunci, prin peştera lui curgea un izvoraş. În partea dreaptă, printr-un şanţ îngust, se prelingea pe lângă intrare, până într-un găvan săpat în piatră. Era dintre puţinele izvoare, din toţi munţii ăştia săraci. De aceea Pahomie nu avusese niciodată nevoie de apă de băut. Ei bine, chiar în ziua morţii lui, izvorul acela a secat brusc. Mai trec uneori pe acolo, să-i mai pun o lumină şi mă uit. De atunci nu mai curge niciun strop, pentru totdeauna."