Un crâmpei din Micul Paris
Dacă te plimbi prin Bucureşti într-una din zonele istorice ale oraşului, pe bulevardul Carol, de pildă, la nr. 59, dai de un bloc vechi, uşor marcat de trecerea vremii, dar care ascunde în interior apartamente splendide. La etajul unu, există un apartament uriaş, de 400 de metri pătraţi. Camerele au o eleganţă imperială, la fel ca stucaturile şi sobele gigantice, comandate în secolul trecut la Viena. Zeci de astfel de case, aflate în tezaurul arhitectonic al Capitalei, explică de ce, în perioada interbelică, Bucureştiului i se spunea "Micul Paris". Şi iată că, printr-o iniţiativă inspirată, în acest spaţiu aristocratic, s-a deschis o galerie de mare succes, care adăposteşte artă de elită a României. Aşa cum se întâmplă şi în recenta expoziţie care adună cinci artişti români excepţionali: sculptorii Aurel Vlad, Mircea Roman şi Doru Covrig (ultimul, trăitor la Paris), şi pictorii Florentina Voichi şi Ioan Iacob (venit din Germania, unde şi-a dobândit notorietatea internaţională).
Raluca Băloiu, managerul Galeriilor Carol
"O reuniune nobilă, de talente"
- În această expoziţie excepţională, aţi adunat artişti de renume din diaspora şi din ţară, toţi aflaţi în plină forţă a creaţiei. Din ce imbold s-a născut acest eveniment artistic aşa de rafinat?
- Expoziţia reuneşte cinci artişti porniţi în căutarea unui figurativ, încă din anii '80. Este o expoziţie de cursă lungă, ca de muzeu. Am pornit de la gândul că în România sunt foarte puţine expoziţii dedicate figurativului. Deşi tablouri şi sculpturi figurative cu fiinţe şi obiecte inspirate din realitate există în multe ateliere ale artiştilor, ei expun mai mult instalaţii şi pictură abstractă. Parcă le e ruşine de figurativ! Din fericire, am descoperit un grup de artişti figurativi, creat în 2013, de Florentina Voichi, soţia sculptorului Mircea Roman. Ea îi strânsese în jurul ei pe Aurel Vlad, Mircea Roman şi pe Ioan Iacob. S-au numit Grupul Fig. Prima lor expoziţie a fost în 2013. Puţin mai târziu, li s-a alăturat şi pictorul Ioan Iacob, întors din Germania. Şi în 2016 au făcut o expoziţie la Muzeul Ţăranului Român. Era imediat după tragedia de la Colectiv, şi expoziţia au dedicat-o celor care au pierit atunci. A fost cea mai bună expoziţie a anului 2016. În 2018, grupul Fig s-a extins, după ce l-am invitat şi pe sculptorul parizian Doru Covrig.
- Dincolo de diversitatea operelor expuse, ele par să existe şi într-un spirit familial, se acomodează perfect în spaţiul expoziţiei.
- Aurel Vlad şi Mircea Roman sunt legaţi şi în viaţa reală printr-o prietenie îndelungată. S-au întâlnit pe băncile facultăţii, la Bucureşti, şi de atunci şi-au păstrat neatinsă amiciţia. Iar asta e valabil pentru toţi cei din grup. Prietenia lor îndelungată şi afinitatea care se transmite şi în artă mă trimit cu gândul la romanul lui Goethe, "Afinităţi elective". Aşa se întâmplă, de pildă, cu mâinile pictate de Florentina Voichi. Ele au un corespondent, în mâinile lui Doru Covrig. Prin uriaşa galerie, mâinile Florentinei intră în dialog cu mâinile lui Doru Covrig, care au fost realizate de artist în primii ani în care a ajuns la Paris. Făcute din materiale precare, din bucăţi de lemn lipite una peste alta, ca nişte cărămizi, ele sunt, de fapt, veritabile manifeste sociale, sculptate cu migală. Mâinile închipuite de el sunt mâini uriaşe. Mâini de dictator, menite să ţină lumea într-un cerc de fier. Pe de altă parte, prin alcătuirea lor precară, mâinile dictatorului sunt foarte fragile. La fel sunt şi dictatorii sculptaţi de el, în anii '80. Unul a fost expus la prestigiosul Grand Palais din Paris, în '87, după ce fusese refuzat în România!... Priviţi şi aceste statui din grupul Eclipsa, al lui Aurel Vlad. Le-am pus la intrarea în galerie, pentru că grupul pare desprins dintr-o biserică. Oamenii stau întorşi cu spatele spre noi şi se roagă. În timp ce de pe pereţii galeriei veghează personajele fabuloase ale lui Ioan Iacob (un pictor uriaş, prea puţin cunoscut la noi). Închipuirile lui mustesc de metafizică şi culoare. Elev la "Kunstacademie" din Düsseldorf, Germania, Ioan Iacob şi-a găsit un stil în care culoarea se transformă în fascinaţie. Tablourile lui luminează prin culori.
- Sculpturile mari ale lui Aurel Vlad, Mircea Roman şi ale lui Doru Covrig dau foarte bine în spaţiul acesta cochet, chiar dacă unul lucrează în lemn, iar celălalt lucrează în tablă zincată. Aurel Vlad asamblează şi el tabla zincată, după modelul confecţionării navelor, cu pop-nituri. Iar Mircea Roman asamblează din bucăţi, fragmentele de lemn, şi le prinde cu cuie din lemn. După tipicul bisericilor vechi din lemn din Oltenia. M-am gândit şi la un dialog scenografic când le-am panotat. Am avut 5000 de vizitatori până acum. În Noaptea Galeriilor, l-am invitat pe dansatorul Răzvan Mazilu să facă un mic recital prin galerie. E bine, a creat un dialog excepţional cu lucrările împreună cu colegul lui, Ştefan Lupu. Momente de artă cu adevărat inspirate, care au încântat publicul. Cred că şi expoziţiile de artă "bine" instrumentate atrag tot mai mult publicul, creând o concurenţă reală pentru celelalte domenii artistice.
Am plecat de la "Galeriile Carol", cu regretul că nu putusem opri timpul, ca să mă ascund, cumva, în liniştea preţioasă a vreunei picturi ori sculpturi. Dar vremea nu era trecută...