Băieţelul în pantaloni scurţi, tuns şi îmbrăcat regulamentar, s-a cocoţat pe un scaun şi pe o carte groasă pentru a ajunge cât de cât la înălţimea tatălui. Acesta, un domn cu o stufoasă mustaţă, priveşte spre aparatul de fotografiat mândru şi uşor amuzat. Mâna sa îl ţine pe copilul de patru ani de braţ, iar mâna acestuia e aşezată finuţ pe gulerul cămăşii tatălui. Un deget îi atinge gâtul. Fotografia făcută în 1909, în studioul unui fotograf din Geneva, pare o imagine clasică a unui cuplu obişnuit tată - fiu, dar ea ascunde o istorie zbuciumată, începută încă dinainte de naşterea copilului şi continuată timp de aproape şase decenii. Pentru că cei din fotografie sunt Ion Nae şi Eliazar Theodorescu, mult mai cunoscuţi prin pseudonimele lor, Tudor Arghezi şi Eli Lotar.
*
În 1904, Tudor Arghezi trăia deja de patru ani la Mănăstirea Cernica, scria poezii, redacta o revistă şi încerca să înţeleagă dacă viaţa monahală i se potriveşte cu adevărat. Răspunsul a venit atunci când a întâlnit-o, cel mai probabil într-un cerc de poezie, pe profesoara de ştiinţe naturale Constanţa Zissu, cu şase ani mai în vârstă ca el. Când din idila înfiripată, aceasta a rămas însărcinată, şi-a luat concediu şi s-a refugiat la Paris, acolo unde, pe 31 ianuarie 1905, s-a născut Eliazar Lotar. Arghezi a venit la Paris să-şi vadă pentru scurt timp copilul, apoi cei doi s-au despărţit. Mama a revenit în România, Arghezi a plecat în Elveţia şi în Italia, unde a studiat, a scris şi s-a întreţinut din diferite slujbe, iar băieţelul a rămas într-o suburbie a Parisului, în grija unei doici. Existenţa monahală a lui Tudor Arghezi s-a sfârşit în noiembrie 1905, la 25 de ani, când a demisionat din funcţia de diacon, a renunţat la viaţa călugărească şi şi-a recunoscut oficial fiul, la Paris. Cel de-al doilea nume al acestuia, Lotar, este numele personajului principal al unei nuvele publicate de Arghezi, cu un an înainte. Copilul a fost trimis în România şi crescut de bunica sa paternă, până în 1910, când Tudor Arghezi s-a întors acasă din peregrinările sale europene. În încercarea de a echilibra situaţia şi de a-i oferi copilului o familie legală, poetul s-a căsătorit cu Constanţa Zissu, dar relaţia lor a rămas foarte tensionată şi mariajul s-a încheiat după doi ani. Eliazar a rămas în custodia tatălui, crescut de acesta, de bunica şi de unchii săi.
Toate visele merg spre Paris
Cu o asemenea copilărie, era de aşteptat ca adolescenţa lui Eliazar să fie ... "argheziană". La fel ca tatăl său, a absolvit cursurile Liceului Sfântu Sava din Bucureşti, şi, la fel ca acesta, marcat de copilăria într-o familie complicată, a fugit de acasă de mai multe ori. Cum au rămas puţine documente în urma sa, de o mare însemnătate în înţelegerea personalităţii şi carierei ulterioare a lui Eli Lotar sunt scrisorile trimise de acesta colegului său de liceu, plecat la Paris, Dinu Mereuţă. Acesta a păstrat scrisorile şi i le-a înapoiat în 1967. Într-una din ele, Lotar îi povestea înflăcărat detaliile fugilor sale de acasă. "Prima dată când am fugit de acasă eram în clasa a patra de liceu. Am fugit în ziua de 1 mai 1919. Motivul plecării: o bătaie cu cureaua, mâncată de la un unchi de-al meu. Motivele bătăii: primo - dobitocia unchiului, secondo - un chiul pe care l-am tras timp de o lună, şcolii. Unchiu aflat, unchiu bătut, eu plecat englezeşte. După 15 zile de peripeţii interesante (cred eu), prin Constanţa, Braşov şi alte orăşele, timp în care poliţia, alarmată de Tata, nu a putut să mă găsească, m-am întors, dar nu acasă la unchiu, ci la Mama". Altă dată, a furat bani de acasă cu gândul de a fugi în America, s-a îmbarcat pe vapor spre Constantinopol, iar singurul lucru ce l-a făcut să se răzgândească a fost dorul de mama sa. "A treia oară am fugit în februarie, la mijlocul anului V, pe care l-am terminat la Constanţa, unde m-am permutat. Rămăsese să rămân definitiv cu mama. Prin mai, însă, mama s-a prăpădit şi toate visurile luminoase despre viitor s-au întunecat mult pentru mine. Am pierdut în mama mea singurul sprijin sufletesc pe care l-aş fi putut avea. Mama e singurul om care m-a priceput pe mine aşa cum sunt, nu aşa cum mă cred cestilalţi că sunt, şi e singura în care aş fi avut încredere şi care m-ar fi ajutat cu folos". Întors la tatăl său, a fugit din nou, la Chişinău, unde a îndurat frigul şi foamea, fiind salvat de un prieten de familie şi trimis la Bucureşti sub escorta unui poliţist. Fugile acestea aveau ca urmări anunţuri date de Arghezi la mica publicitate a ziarelor vremii, care, fie îl somau pe Eliazar să telefoneze şi să vină urgent acasă, fie îi descriau în amănunt îmbrăcămintea în care fugise şi apelau la bunăvoinţa cititorilor să trimită acasă acel tânăr, cel mai probabil aflat într-o stare mizerabilă. Moartea mamei sale, situaţia tensionată de acasă, unde cea de-a doua soţie a tatălui urma să nască, dorul de ducă au făcut ca scrisorile sale să se îndrepte obsesiv spre "marea evadare", fuga la colegul său Dinu, la Paris, oraşul în care Eli se născuse şi care atrăgea tineri de pretutindeni. Îşi descria în amănunt planurile de fugă, amânările, temerile. I-a scris lui Dinu de pe drum, după călătoria de 22 de ore cu trenul, la clasa a treia, ce l-a adus la Timişoara, la începutul lui decembrie 1924. De acolo, avea să treacă graniţa ilegal, fără paşaport, cu mărunţiş în buzunare şi cu un minuscul bagaj. La Ljubliana şi-a vândut unui birjar mănuşile îmblănite pentru a-şi continua călătoria. La Trieste a rămas câteva zile, până ce Dinu i-a trimis bani de tren. Dar Parisul nu l-a primit cu braţele deschise şi nici cu Dinu lucrurile n-au mers cum a visat. Atras de mirajul cinematografiei, Eli pornise spre Franţa cu gândul făţiş de a deveni un star al filmului mut. Aflăm din scrisori că trăieşte pe Coasta de Azur, între Nisa şi Cannes, acolo unde se turnau la vremea aceea multe filme, şi că nu o duce strălucit ("Sunt în Franţa de 15 luni şi din acestea foarte puţine zile au fost cu adevărat agreabile"). Joacă în filme roluri minore, face figuraţie şi diferite alte munci, şi plănuieşte cu Dinu, rămas la Paris, şi cu un prieten comun, o nouă fugă, de data aceasta pe alte continente. Curând însă, devine pragmatic şi scrie că nu mai pleacă până ce nu-şi satisface serviciul militar şi nu devine cetăţean francez. "Sunt liber ca vântul şi vreau să mă folosesc de libertate ca să ajung unde vreau, la CINEMATOGRAFIE".
Eli şi Germaine
Dar visul de a deveni un mare actor se pierde odată ce Eli Lotar are parte de o întâlnire ce-i va schimba traseul. La o serată pariziană o cunoaşte pe Germaine Krull, care era cu opt ani mai în vârstă ca el şi avea deja o biografie furtunoasă. Născută într-o familie germană, pe teritoriul actualei Polonii, Germaine şi-a petrecut copilăria colindând Europa alături de părinţi, care i-au fost şi profesori. Foarte tânără şi-a deschis un atelier de fotografie la München, apoi a fost arestată şi expulzată din Bavaria, pentru convingeri comuniste, iar peste doi ani, arestată şi expulzată din Rusia pentru... convingeri antibolşevice. În timpul celui de-al doilea război mondial, avea să se refugieze în Brazilia şi în Africa, apoi să fie corespondent de presă în Indochina, pentru ca peste doi ani să devină patron de hotel în Thailanda. Însă la data aceea, în 1926, Germaine era una dintre cele mai apreciate fotografe din Paris. "În adunarea aceea veselă şi zgomotoasă, am zărit un tânăr de o frumuseţe extraordinară", avea să scrie ea într-un volum de memorii, despre întâlnirea cu Eli Lotar. "Stătea în picioare, tăcut, într-un colţ al încăperii, şi părea să supravegheze toată lumea aceea cu un surâs ironic, în colţul buzelor. Ochii de un gri închis treceau de la o persoană la alta, de parcă ar fi căutat pe cineva. Era de înălţime mijlocie, foarte slab, purta un pulover de culoare închisă, cu guler, sub un costum nu tocmai nou. Deşi adunarea nu excela prin eleganţă, tânărul acela părea un pic cam dezorientat". Povestea amoroasă dintre cei doi a explodat ca şampania şi l-a adus pe Eli Lotar ucenic în studioul parizian al lui Germaine, acolo unde tânărul a învăţat să folosească aparatul de fotografiat, să lucreze cu lumina, să-şi însuşească bagajul tehnic necesar meseriei. Cei doi au făcut împreună o serie de fotografii de modă, însă intuiţia lui Germaine i-a spus că locul fotografului Lotar este mai degrabă afară, în forfota străzilor. Cei doi au început să cutreiere la nesfârşit cartierele pariziene, să descopere, să scormonească, precum un fotograf cu patru ochi şi cu un singur aparat. Se completau foarte bine, unele dintre fotografiile făcute atunci nici nu pot fi atribuite cu exactitate unuia dintre ei. Eli avea ochi pentru amănuntele arhitecturii şi ale peisajului industrial, iar Germaine era încântată şi inspirată de exuberanţa străzii. "Metal", cartea scoasă în 1928 de Germaine Krull, avea să fie catalogată, şapte decenii mai târziu, drept una dintre cele mai importante cărţi ale istoriei fotografiei. Cultural şi intelectual, Parisul era cel mai efervescent oraş al planetei, iar cei doi frecventau asiduu cercuri de pictori, regizori, scriitori, trăiau viaţa la maximum. Au rămas printre pionierii reportajului fotografic, colaborând cu câteva dintre cele mai importante reviste. Treptat, Eli îşi câştigă independenţa, devine un fotograf apreciat şi căutat, şi în afara tandemului său cu Germaine.După ce şi-a căutat propriul stil, fotografiind oraşul de sus, de la balcoane, sau de la nivelul solului, el este atras de un alt Paris, nu cel turistic, splendid, ci cel al mahalalelor mizere, al vagabonzilor şi al prostituatelor, al hamalilor şi al oamenilor sărmani. Totodată, fotografiază forfota vieţii de noapte, cu cele mai în vogă spectacole de cabaret şi realizează portrete ale artiştilor şi intelectualilor vremii. Fotografii semnate de el ajung în importante expoziţii internaţionale de grup. Brutalul său fotoreportaj despre abatoare îi aduce numeroase laude şi este publicat în multe reviste. În tot acest timp, scrie un reportaj care-i însoţeşte fotografiile, având ca subiect munca sisifică a muncitorilor olandezi, de a ridica un dig în lupta cu marea. Ajunsese în Olanda, împreună cu fostul iubit al lui Germaine, regizor, care realiza un film documentar. De altfel, chiar atunci, Germaine s-a căsătorit cu acesta, însă a fost doar un mariaj de convenienţă, pentru a obţine un paşaport olandez. "Această înverşunare a oamenilor împotriva naturii este un spectacol magnific şi atât de emoţionant, încât l-ai admira până la pierderea de sine, cu tălpile lipite de pământ", scrie Eli Lotar în articolul său. Impresionat de condiţiile de muncă de pe şantier, de lupta omului de rând, începe să se implice politic şi social, iar fotografiile sale se îndepărtează de zona abstractă, pur estetică. Se ocupă de secţiunea de fotografie a Asociaţiei Scriitorilor şi Revoluţionarilor şi pleacă în Spania, pentru a fotografia celebrările stradale ale victoriei comuniştilor în alegeri. Însă, încet încet, se îndepărtează de fotografie, atras ca un magnet de lumea filmului, aflat în plină explozie şi care hipnotiza milioane. Iar Eli Lotar era unul dintre ei.
"Transfug către cinema"
Douăzeci de ani mai târziu, Lotar avea să-i scrie lui Germaine Krull, cu care a păstrat toată viaţa legătura, chiar dacă relaţia lor amoroasă se încheiase, că se consideră "un transfug către cinema". Atunci, în anii 30, Lotar a participat la înflorirea unui nou domeniu al cinematografiei: filmul documentar. A fost un om cheie în singurul documentar realizat de unul din regizorii emblematici ai istoriei cinematografiei, Luis Bunuel. Turnarea filmului "Pământ fără pâine" i-a dus pe Lotar, Bunuel şi o foarte mică echipă, prin zone montane izolate şi extrem de sărace ale Spaniei. În acei ani, Eli Lotar şi-a împlinit visele adolescenţei: a călătorit îndelung, în special pe mare, şi a lucrat în lumea filmului, ca director de imagine sau fotograf de platou. În 1938, a călătorit în Indochina, iar la întoarcere s-a căsătorit. Doi ani mai târziu a fost mobilizat în armata franceză, iar după capitulare, a pornit pe jos până în sudul Franţei, unde îl aşteptau soţia şi prietenii. În 1941, a deschis un atelier fotografic la Cannes, iar în 44, s-a refugiat în Elveţia. Un an mai târziu, i-a apărut primul film, documentarul "Aubervilliers". Dacă toată viaţa s-a ţinut departe de domeniul tatălui său, literatura, poezia a răzbătut la Eli Lotar în fotografiile şi în imaginile filmate. "Aubervilliers" este cea mai bună dovadă a talentului poetic al lui Lotar. Un film ce îmbină lirismul imaginilor cu muzica şi povestirea, film apreciat atât la vremea apariţiei sale, cât şi acum, ca parte a istoriei filmului documentar. Un parc din Aubervilliers poartă numele Eli Lotar. Din păcate, a fost vârful carierei lui Eli Lotar, care a continuat să lucreze în cinematografie, să aibă colaborări în mai multe ţări, însă fără a mai realiza un film propriu. În 1956 a vizitat România, pentru prima oară, după 32 de ani.
Ultimul portret
În tot acest timp, Eli a păstrat legătura cu tatăl său, Tudor Arghezi, prin scrisori, o legătură mai blândă, mai puţin tensionată ca la Bucureşti. Îi povestea cât de importantă este pentru el cinematografia, cum încearcă să îşi găsească propria voce studiind intens fotografia. Într-o scrisoare impresionantă din 1940, Tudor Arghezi şi-a deschis sufletul în faţa fiului său: "Ai numărat vreodată câte ore sunt în toţi aceşti ani? Ei bine, în acest răstimp, m-am gândit la tine. Fratele şi sora ta au crescut jucându-se în jurul mesei cu fantoma, cu absenţa ta: «Când vine?». Şi nu te-ai mai întors. În fiecare an voiam să încarc totul în maşină şi să venim la Paris. Copiii au crescut cu această iluzie pe care n-am putut-o înfăptui. Visul meu dintotdeauna a fost să mă aciuiesc în Franţa şi, dacă ai fi fost mai puţin nerăbdător, am fi putut face asta împreună". Chiar dacă în 1926 îi scria prietenului Dinu Mereuţă că vrea să-şi găsească o meserie bănoasă, cum ar fi cea de aviator, Eli Lotar nu a făcut asta niciodată. A rămas, aşa cum se caracteriza în tinereţe, "un vagabond de rasă". În ultimii ani de viaţă, după ce s-a despărţit de soţia sa şi a pierdut legătura cu lumea filmului, a beneficiat de sprijinul material al prietenilor din tinereţe care deveniseră celebri şi reuşiseră în carieră. Unul dintre aceştia a fost marele artist elveţian Alberto Giacometti, cu care împărţise o cameră de hotel în anul refugiului elveţian, 1944. Atunci, Lotar realizase o fotografie ce devenise afişul unei mari expoziţii americane a lui Giacometti. După 20 de ani, spre sfârşitul vieţii lor, cei doi încep un dialog tăcut, în oglindă, în atelierul parizian al sculptorului.Fiecare devine modelul celuilalt, subiectul ultimului proiect al vieţii. Eli fotografiază şi apoi se aşează pe scaun pozând, în timp ce Giacometti lucrează la un bust, al său, în bronz. Ultima sculptură a lui Giacometti este un Eli Lotar foarte slăbit, cu chipul dominat de doi ochi uriaşi. Părtaş la una din aceste întâlniri, scriitorul şi jurnalistul italian Giorgio Soavi scria: "Ochii lui Giacometti erau plini de licăriri ciudate, fiecare por al corpului său vibra, era cu totul în extaz. Când m-am uitat cu atenţie la figurile celor doi, am înţeles secretul ce-l făcea pe Lotar să nu respire. Ceea ce-l făcea modelul ideal era faptul că era mort. Nu respira, nu gândea, rămânea concentrat pe un punct fix. Un curent electric îi străbătea pe cei doi, de la unul la altul, învăluindu-i într-o reală complicitate. Ca un meci de tenis fără rachete, mingi sau fileu". Eli Lotar a murit în mai, 1969, la trei ani după moartea lui Alberto Giacometti şi la doi după dispariţia lui Arghezi, tatăl său. Numele lui rămâne în istoria fotografiei şi a documentarului.