Mai întâi, intri pe şoseaua care urcă pe Valea Buzăului spre Nehoiu, una dintre cele mai vechi rute comerciale peste Carpaţi. Apoi faci în stânga pe Valea Bâscăi, şi mergi şi tot mergi, până ajungi la o altă răscruce, de unde îţi vezi de drum în amonte. Valea se lărgeşte, pantele sunt mai domoale, e o mică depresiune unde s-au refugiat cu sute de ani în urmă, atât din Ardeal, cât şi din şesul Valahiei, ţărani dornici de viaţă liberă şi ferită de primejdii. Li se spunea moşneni, ţărani slobozi, iar acest statut e vizibil şi astăzi în atitudinea locuitorilor şi în aspectul îngrijit, prosper al gospodăriilor. Nu-i de mirare că la Chiojdu a fost construit odinioară un conac impunător, refăcut acum câţiva ani cu fonduri europene.
Ziduri vechi, oameni noi
Din centrul comunei, urc pe o străduţă nu mai mult de o sută de metri. Ajung în faţa unei porţi din lemn. Un zid înalt, din piatră, văruit, încinge curtea largă. Peste zid, zăresc acoperişul ţuguiat, din şindrilă nouă, al conacului. Deschid poarta şi intru. Curtea e pavată cu lespezi de râu. Conacul e alb, luminat de soare. Toate sunt la locul lor, îngrijite, ademenitoare. Aştept parcă să văd ieşind pe prispă un boier bătrân sau un moşnean înstărit, îmbrăcat în straie albe, şi să mă întrebe paşnic ce poftesc. Am vreo afacere de pus la cale? Caut pe cineva ascuns prin munţi? Sau am venit numai aşa, să cer găzduire şi să aflu poveşti de prin partea locului? Suntem însă în secolul XIX, şi reporteri în vremea aia nu erau, cu greu m-ar fi crezut gazda că umblu după noutăţi. De altfel, administratorul Casei cu blazoane e om umblat prin lume, Florin Drăgulin. A făcut ASE-ul, iar după studenţie, ca mulţi tineri din generaţia lui, a plecat în străinătate. Mai exact, în Grecia. "Am făcut de toate acolo. La un moment dat, am participat la restaurarea unui templu antic. A fost interesant. Am învăţat câteva lucruri care mi-au fost de folos mai târziu. După 12 ani, m-am hotărât să revin acasă. Cu banii strânşi, am cumpărat Casa cu blazoane, care era într-un stadiu avansat de degradare, deşi a fost locuită permanent. Ultimul ei locatar, un domn în vârstă, era nevoit să-şi mute patul când ploua, fiindcă apa de ploaie cădea prin acoperişul găurit şi se scurgea prin crăpăturile tavanului direct pe podea", povesteşte Florin.
O nouă viaţă
Potrivit specialiştilor, Casa cu blazoane ar fi fost construită de Spătarul Mihail Cantacuzino, care avea mari proprietăţi în judeţul Prahova. Probabil a reuşit să cumpere pământ şi din moşiile ţăranilor buzoieni din Chiojdu şi să construiască aici un conac după specificul arhitecturii moşneneşti. Mai sigur este însă că pe la începutul secolului al XIX-lea, casa era în proprietatea familiei Izbăşoiu, care i-a adus unele transformări de structură. Familia Izbăşoiu a fost o familie puternică, răsărită din rândul moşnenilor, cu tendinţa de a domina viaţa locală, dovadă şi numeroasele procese avute pentru pământ cu unii săteni.
Dacă ar avea gură, zidurile ar avea multe de povestit. Locurile acestea, chiar dacă sunt izolate, au o istorie bogată. Drumuri tainice duceau de aici peste munte, spre Transilvania. Haiducii se ascundeau prin văgăunile munţilor, iar de acolo atacau carele cu marfă care treceau pe Valea Buzăului. Moşnenii luptau să-şi păstreze pământurile şi libertatea, râvnite de marii boieri. În Munţii Buzăului a supravieţuit, până la instaurarea comunismului, străvechea civilizaţie moşnenească, bazată pe stăpânirea în comun a păşunilor şi pădurilor şi pe respectarea vechilor legi valahe. Cu timpul, Casa cu blazoanne a trecut de la un stăpân la altul, dar s-a şi degradat, ajungând într-o stare deplorabilă. "Eu am avut în plan să o renovez şi să fac o pensiune agro-turistică. Birocraţia m-a descurajat. De unul singur mi-a fost imposibil să duc lucrurile la bun sfârşit", mărturiseşte Florin Drăgulin. Acum câţiva ani, tânărul a contactat Uniunea Arhitecţilor din România (UAR), cu propunerea ca imobilul să fie cumpărat de această instituţie, renovat şi pus în circuitul cultural şi turistic. Au bătut palma, şi lucrurile, deşi nu fără obstacole, au evoluat favorabil. UAR a reuşit să acceseze bani europeni, a consolidat şi renovat conacul. Blazoanele, două cu motive florale, iar cel din mijloc cu vulturul bicefal, au fost reconturate şi scoase în evidenţă. Arhitecţii au construit şi câteva clădiri şi o scenă în aer liber pentru spectacole. Casa cu blazoane a fost salvată şi deschisă publicului larg. Intrarea e gratuită, iar în timpul verii, curtea se umple de vizitatori, atraşi şi de evenimentele muzicale organizate aici. Au venit la Chiojdu şi turişti străini, care au aflat despre lumea moşnenilor de odinioară.
Lemn, piatră şi var
"Uite, lemnul acestei uşi e original, are peste două sute de ani", îmi spune Florin, în timp ce atinge cu mâna uşa de intrare în ceea ce a fost, cândva, pivniţa conacului, unde erau aşezate butoaiele mari cu ţuică. Îmi şi imaginez carele cu boi încărcate cu buţi, lăsându-se încet, la vale, spre Buzău sau, de ce nu, chiar spre Bucureşti. În pivniţă e amenajat acum un muzeu cu obiecte ţărăneşti, adunate de câţiva entuziaşti de prin gospodăriile sătenilor, unde zăceau în uitare. Sus, în camerele mobilate cu respect faţă de tradiţie, sunt lăzi de zestre pictate ca la Braşov. Totul e curat, îngrijit şi emană o atmosferă patriarhală. "Casa asta e construită numai din lemn, din piatră şi var. Sunt materiale naturale, nu a fost utilizat niciun material modern, din cele care se găsesc acum pe piaţă", mă asigură ghidul. Adevărul este că am această senzaţie puternică de întoarcere în timp, indusă, cu siguranţă, şi de natura materialelor folosite pentru renovare. Casa cu blazoane nu e doar o formă de altădată, o aparenţă a tradiţiei, aşa cum vezi prea deseori prin oraşe, unde casele vechi au fost renovate cu materiale din zilele noastre. E, în acelaşi timp, un martor adevărat al tradiţiei, e tradiţie refăcută fără niciun simulacru.
Florin Drăgulin e unul dintre puţinii tineri care s-au întors în Chiojdu. Ceilalţi au rămas să-şi ducă viaţa mai departe, în oraşele ţării sau prin străinătate. Nici nu visa că va ajunge să se implice în salvarea Casei cu blazoane. "O ţin minte de când eram copil. Bunicul mă lua uneori de mână şi mă aducea aici. Nu era pustie, mereu a trăit cineva sub acoperişul ei. Arăta, în schimb, tot mai dărăpănată, de la un an la altul", îmi spune, în timp ce ne plimbăm prin curtea largă, în care îşi dau întâlnire miresmele primăverii. E de-a dreptul entuziasmant să văd cum arată acum clădirea, mai ales după ce privesc pe un panou fotografii cu starea ei înainte de renovare. Parcă nici nu-mi vine să cred că e vorba de aceeaşi construcţie. Romanii credeau că fiecare casă are zeii ei buni, numiţi zeii Lari. Dacă o fi adevărat, atunci zeii Casei cu blazoane s-au dovedit până la urmă a fi foarte puternici. Lucrurile se puteau împotmoli într-o chichiţă birocratică şi să tărăgăneze multă vreme. Toate sunt puse acum la locul lor. "Unii m-au suspectat că urmăresc satisfacerea unor interese materiale, că vreau să mă îmbogăţesc. Acum apreciază şi ei rezultatul obţinut, se bucură să vadă cum arată casa. Nu orice comună din Buzău şi chiar din ţară are un astfel de monument", spune Florin Drăgulin, urmaşul moşnenilor de odinioară.
Înainte să plec din Chiojdu, urc pe un deal golaş, din vârful căruia zăresc toată depresiunea, mărginită spre nord de culmile Siriului. Din loc în loc, sunt mici livezi de pruni. Caut Casa cu blazoane şi o identific în mijlocul satului, o pată albă, ca o urmă lăsată de pensulă într-un tablou de Grigorescu. Casa a ajuns la rândul ei un blazon al Chiojdului.