Vasile cel Mare
Sfântul Vasile a văzut lumina zilei în jurul anului 330 în Cappadocia, un loc înalt şi stâncos, de o frumuseţe sălbatecă. Părinţii săi, Emilia şi Vasile cel Bătrân, un vestit profesor de retorică, au avut nouă copii, dintre care cinci au luat calea călugăriei. Sfântul Vasile a crescut într-o familie de sfinţi. Bunicul său dinspre mamă murise ca martir, ucis de autorităţile romane pentru credinţa sa în Hristos. La maturitate avea să scrie că sâmburele aprins al credinţei i-a fost sădit încă din primii ani ai copilăriei: "Am păstrat în inimă aceeaşi învăţătură pe care am primit-o de la răposata mea mamă şi de la bunica mea, Macrina".
Sfântul Vasile a fost un tânăr sclipitor, mistuit de focul cunoaşterii. Născut într-o familie bogată, nobiliară, a avut parte de cea mai aleasă învăţătură. Studiile şi le-a făcut la Cezareea Cappadociei, apoi la Constantinopol şi, în cele din urmă, la Atena, în cetatea filosofiei, unde erau cei mai străluciţi dascăli ai imperiului. Acolo a ajuns atât de vestit, încât un dascăl athenian avea să spună despre o împrejurare grea, că nu poate fi dezlegată decât "de Dumnezeu sau de Vasile". Dar filosofia acestei lumi nu i-a putut astâmpăra setea inimii. Avea nevoie, dincolo de concepte şi retorică, de o iubire nepământeană, pe care va pleca să o caute la marii sihaştri creştini. După terminarea studiilor, în jurul anului 357, va primi botezul şi va cutreiera Egiptul, Siria, Palestina şi Mesopotamia. Acolo, în chilii umile, locuite de bătrâni care îţi vorbeau puţin dar străluceau de credinţă, şi-a găsit Vasile menirea şi rânduiala vieţii. Întors acasă, a împărţit partea lui de avere săracilor şi s-a retras în singurătate. Era hotărât să întemeieze o mânăstire în care să îşi petreacă tot restul vieţii.
Călugări în Cappadocia
Sfântul Vasile cel Mare şi Sfântul Grigorie s-au întâlnit la Atena, în timpul studiilor. Erau amândoi din acelaşi ţinut al imperiului, născuţi în acelaşi an, aşa că s-au legat printr-o prietenie trainică, deşi erau foarte diferiţi - Vasile, năvalnic şi deschis, Grigorie, tăcut şi mereu pe gânduri. Îi unea însă cultura şi dragostea pentru Hristos. Când Vasile s-a lepădat de lume şi s-a sihăstrit, Grigorie l-a urmat şi, în scurtă vreme, alături de ei au venit şi alţi monahi. S-au retras lângă Annesi, în Cappadocia natală, într-un mic sat aflat la întâlnirea râurilor Iris şi Lycos. Acolo, în singurătatea naturii, chinuiţi, vara, de văpăile soarelui fierbinte al Asiei Mici şi asupriţi de gerul iernilor aspre capadociene, au învăţat cei doi fii de mari nobili simplitatea traiului creştin. Dezbăraţi de tot ce lumea îi încărcase, au deprins rugăciunea aprinsă a inimii, cufundându-se în adâncul luminii dumnezeieşti. Aici a scris Vasile primele reguli ale traiului monahal, după care se călăuzesc şi astăzi călugării şi călugăriţele din întreaga lume. Dacă ar fi fost pace în biserică, cei doi şi-ar fi sfârşit viaţa acolo. Mormintele lor ar fi fost mereu vegheate de curgerea leneşă a Irisului, iar creştinii i-ar fi cinstit ca pe unii dintre cei mai mari pustnici. Însă cugetele credincioşilor erau tulburate de o erezie cumplită, erezia ariană, pornită din Alexandria Egiptului, care învăţa că Iisus nu a fost Dumnezeu, ci doar un om cu totul aparte. Pentru adevărul dumnezeiesc, Vasile şi Grigorie şi-au jertfit însingurarea şi s-au întors înapoi, în cetate, să lupte pentru adevăr. Cultura, cuvântările şi scrierile lor aveau să readucă credinţa dintru început a apostolilor - că Iisus fusese Dumnezeu Însuşi, întrupat pentru a ne mântui.
Episcop. Vasiliada
Sfântul Vasile nu şi-a dorit niciodată episcopatul. A fost ales de credincioşii din Cezareea Capadociei, după ce le fusese preot timp de şase ani. În toţi aceşti ani nu a avut astâmpăr. A fost pretutindeni unde a avut cineva nevoie de el: în biserică, unde slujea şi predica de două ori pe zi, la căpătâiul bolnavilor pe care îi alina, sau la bucătărie, unde fierbea linte pentru sărmanii oraşului, cărora le dădea o masă în fiecare zi. Nopţile erau pentru rugăciune şi scris. Lui nu îşi mai dădea niciun strop de odihnă - ardea ca o flacără pentru Hristos. A ridicat din banii familiei spitale pentru săraci, azile de bătrâni şi aşezăminte pentru prostituatele care voiau să înveţe o meserie onorabilă. Era un administrator atât de priceput, încât locuitorii Cezareei îl numeau "un roman printre greci", iar opera sa de binefacere era cunoscută de toţi, drept "Vasiliada". Până astăzi, milostenia făcută de biserică îi poartă numele.
În timpul păstoririi sale, împăratul Valens, care era arian, a încercat să îl ameninţe, pentru a-l abate de la ortodoxie. I-a trimis pentru asta un demnitar, pe Modest, care a încercat să îl înspăimânte. "Vrei să îmi iei averile?", i-a răspuns Vasile. "Cred că aceste haine vechi ale mele şi cele câteva cărţi, în care este toată bogăţia mea, nu-ţi trebuiesc; de izgonirea din scaun nu mă tem, pentru că al meu este tot pământul, sau, mai bine să zic, al lui Dumnezeu. De chinuri nu mă îngrijesc, ele mă vor duce la doritul sfârşit, iar dacă mă omori, îmi vei face un bine, mă vei trimite la Dumnezeul meu mai degrabă". "Niciodată nu mi-a vorbit un om cu o asemenea îndrăzneală!". "Pesemne că niciodată nu ai vorbit cu un episcop!" i-a răspuns sfântul. "Noi arătăm smerenie şi blândeţe, însă când cineva vrea să Îl ia de la noi pe Dumnezeu şi dreptatea Lui, atunci nu ne îngrijim de nimic din această lume".
Minunile
Un preot din Cezareea, care slujea în episcopia Sfântului Vasile, ţinea ascuns acasă, de ani de zile, un lepros. Lumea îi ura pe atunci pe toţi cei atinşi de această boală cumplită şi îi izgonea în locuri pustii, purtându-se cu ei mai aspru decât cu animalele. Părintele l-a îngrijit ani de-a rândul, împreună cu preoteasa, oblojindu-i rănile şi răbdându-i nervii secătuiţi de boală. Sfântul Vasile a aflat de lepros prin descoperire dumnezeiască şi a venit într-o zi să îi cerceteze. "Vreau şi eu să îmi petrec o noapte cu el, să vă ajut în nevoinţa voastră." Cei doi au vrut să îl oprească. Lepra nu cruţă pe nimeni şi nu doreau ca episcopul lor, la care ţineau ca la lumina soarelui, să se molipsească. Dar Sfântul Vasile a fost de neclintit. A intrat în cămăruţa joasă, lipită cu pământ, şi a îngenuncheat la căpătâiul bolnavului. Ce s-a întâmplat în întunericul nopţii nu ştie nimeni, a rămas o taină a lui Dumnezeu, dar putem bănui iubirea aceea fierbinte, în stare să ia asupra ei toată neputinţa omenească, iubire de sfânt, care izbândeşte acolo unde nu mai e niciun fir de speranţă. Ceea ce ştim, iar istoria a consemnat, este că, de dimineaţă, Sfântul Vasile a ieşit pe uşă de mână cu leprosul vindecat.
Ultima minune a săvârşit-o înainte de a muri. Medicul care îl îngrijise tot timpul era evreu, iar sfântul nu reuşise să îl convertească la credinţa în Hristos. Pe când se afla în agonie, doctorul i-a venit la căpătâi şi i-a spus să se gătească de plecare - "Nu ai mai mult de opt ceasuri de trăit". "Şi dacă mai trăiesc o zi, vei crede în puterea lui Hristos şi te vei boteza?"", l-a întrebat Vasile. Era imposibil, aşa că medicul a încuviinţat. "Mâine te voi boteza cu mâna mea!", i-a răspuns sfântul. Când zorii s-au ridicat deasupra cetăţii, marele episcop s-a ridicat din patul durerii, s-a îmbrăcat şi a plecat la biserică. Uluit, doctorul a primit botezul împreună cu toată casa sa. Spre seară, împăcat de faptul că mai cucerise un suflet, Sfântul Vasile îşi dădea duhul în mâinile Domnului. A murit, "fiind încă rugăciunea în gura lui". Avea doar 45 de ani.
Grigorie Teologul
Nona avea deja o fată, pe Gorgonia, şi îşi dorea demult un băiat care să îl slujească pe Dumnezeu. Era o femeie sfântă, cu o credinţă aprinsă, pe care a sădit-o în toată familia, astfel încât a şi fost canonizată de biserică după moarte, împreună cu soţul şi cei trei copii ai ei. Înainte de a-l avea pe Grigorie, i-a văzut chipul în vis şi tot atunci i-a aflat şi numele. Primul băiat al familiei a venit pe lume la Arianz, în anul 330, în acelaşi timp când, la câteva zeci de leghe distanţă, venea pe lume Vasile. Grigorie a fost un copilaş aparte, cu aplecări neobişnuite pentru vârsta lui - se juca foarte rar şi atunci mai mult singur. De mic se adâncise în cărţi, depăşindu-i repede la învăţătură pe cei de o seamă cu el. Părinţii săi, care erau din familii nobile şi înstărite, l-au trimis la şcoală în Cezareea Cappadociei, apoi în Alexandria Egiptului şi, în final, la Atena, unde Grigorie s-a întâlnit cu Vasile. În drum spre cetatea filosofiei, viitorul mare teolog a avut o încercare prin care s-a vădit puterea credinţei din familia lor.
Năluca de pe mare
Plutea pe mare, de ceva vreme, când s-a stârnit o furtună cumplită. Trei săptămâni încheiate, furia valurilor nu s-a potolit, iar corabia a început să ia apă. Încredinţat că se vor scufunda, Grigorie a îngenuncheat şi s-a rugat fierbinte, făgăduindu-i lui Dumnezeu că dacă va scăpa viu, se va boteza (era doar catehumen). Avea să evoce mai târziu, într-un poem, acel moment de cumpănă: "M-am întins culcat, cu faţa-n jos, cu hainele sfâşiate,/ Mi-am ridicat ochii spre Tine, viaţa mea, răsuflarea mea, lumina mea,/ Tăria mea şi singura mea salvare,/ Am spus - "Sunt al tău Doamne!,/ Din vremuri trecute/ Primeşte-mă încă o dată!". Împreună cu el s-au rugat toţi marinarii şi călătorii de pe corabie, chiar şi cei care nu credeau şi, din disperarea lor, pe valuri s-a iţit o nălucă, în care toţi au recunoscut-o pe Nona, mama lui Grigorie. Ea a prins corabia şi a tras-o uşor spre ţărm, aşa cum aduci acasă o vită cuminte. Când vedenia s-a risipit, vânturile şi marea s-au liniştit ca prin miracol. Întors acasă, tânărul avea să afle că în clipele de urgie, părinţii săi au fost înştiinţaţi printr-un vis şi au sărit amândoi la rugăciune. La geamătul lor de durere, Hristos le-a salvat fiul.
Zboruri spre cer
S-a întâmplat pe când Grigorie era la studii la Atena. I-au apărut din senin, în vis, două fete tinere, de-o frumuseţe nepământeană, îmbrăcate în veşminte albe, care le acopereau din cap până la picioare. A fost fermecat, dar nu de chipul lor angelic. Era ceva anume care iradia din fiinţa lor, iar când l-au îmbrăţişat a ştiut că nu sunt de aici. În starea aceea, de fericire amestecată cu uimire, le-a întrebat cine sunt şi de unde au venit. I-au răspuns că se numesc Curăţia şi Înţelepciunea şi că au venit la el de la Hristos. "Fii de un gând cu noi, uneşte-ţi mintea ta cu mintea noastră, ca să te înălţăm la cer, în lumina cea fără de moarte a Treimii". După ce i-au sădit aceste cuvinte în inimă, cele două fecioare s-au înălţat în tăriile luminii, iar sufletul lui Grigorie le-a însoţit. S-a trezit plin de o fericire fără de margini. Fusese purtat în adâncurile Sfintei Treimi. Era tânăr, iar visul l-a mistuit. Până la moarte va fugi de oameni, pentru a se îndeletnici cu rugăciunea şi scrisul, încercând din răsputeri să revină în lumina dumnezeiască descoperită în tinereţe. Nu a putut pe deplin, pentru că darurile cu care îl încărcase Hristos l-au făcut foarte iubit şi căutat de credincioşi, care au văzut în el păstorul desăvârşit. Spre bătrâneţe avea să scrie: "Nimic nu mi se pare atât de frumos ca viaţa pustnicească! Să-ţi încui simţurile, să ajungi în afară de trup şi de lume, să te adânceşti în tine însuţi, să vorbeşti cu tine şi cu Dumnezeu, să trăieşti mai presus de cele văzute, să ajungi şi să fii, cu adevărat şi pururea, oglinda nepătată a lui Dumnezeu şi a celor dumnezeieşti, să petreci împreună cu îngerii, să fii încă pe pământ, dar să părăseşti pământul, să fii urcat de Duhul sus în ceruri!".
Prima retragere din lume a fost la Annesi, împreună cu prietenul său, Vasile. De acolo l-a scos moartea timpurie a fratelui său, Chesarie, şi rugăminţile părinţilor, care s-au plâns că nu e nimeni alături de ei la anii bătrâneţii. Grigorie s-a supus şi a primit cu mare greutate hirotonirea ca preot, din mâinile tatălui său, care era episcop al cetăţii natale, Nazianz. Sfântul ştia că slujirea la altar îl va îndepărta de sihăstrie şi aşa a şi fost. După preoţie, prietenul său, Vasile, ajuns episcop la Cezareea Cappadociei, l-a rugat să primească episcopia Sasimei, o cetate din provincia lor natală, pentru a întări ortodoxia. Sfântul Grigorie i-a scris, spunându-i că nu doreşte slujiri înalte, ci însingurarea în rugăciune, dar, la insistenţele prietenului său, a cedat. Nu se va regăsi niciodată în slujirea de vlădică. De la Sasima a plecat din nou în pustie, dar a fost readus în Nazianz, de tatăl său, Grigore cel Bătrân. După ce părinţii i-au trecut la Domnul, a plecat din nou la mânăstire, în Seleucia, în apropiere de Armenia. A fost găsit şi acolo şi adus de puţinii credincioşi rămaşi ortodocşi în capitala Imperiului Roman de Răsărit. Majoritatea creştinilor din Constantinopol ajunseseră arieni şi refuzau să creadă că Iisus a fost altceva decât un om aparte. Lor avea să le aducă Sfântul Grigorie cunoaşterea pe care nu o dobândise din cărţi, ci din rugăciune. Pentru că el îl întâlnise pe Hristos viu, faţă către faţă, în lungile sale zboruri spre cer.
Cuvintele de foc
Când a ajuns la Constantinopol, tot oraşul, cu preoţi, episcopi şi credincioşi, era arian. Nu mai rămăsese nicio biserică ortodoxă, aşa că Sfântul Grigorie a fost silit să slujească în casa unei rude. A amenajat acolo o micuţă capelă, pe care a numit-o "Învierea", şi a început să predice, iar cuvintele sale au zguduit toată cetatea. Nimeni până la el nu le mai vorbise bizantinilor aşa. Nu era doar retorica sa rafinată, deprinsă în lungii ani de şcoală, sau întinsele sale cunoştinţe filosofice. Ceva aparte iradia din bărbatul slăbuţ, cu barbă mare şi ochi adânciţi înlăuntru. Şi mai era ceva. Sfântul Grigorie nu era ca ceilalţi episcopi ai cetăţii, pe care i-a şi mustrat deschis în cuvântările sale: "N-am ştiut că e nevoie ca noi, episcopii, să călărim pe cai de rasă, fiind conduşi în splendide caleşti, cu alai în faţă şi în spate, trăgându-se toţi din drum, de parcă am fi nişte animale de circ". Spre deosebire de ei, sfântul se îmbrăca simplu, postea îndelung şi, mai presus de toate, nu dorea tronul de arhiepiscop, ci inimile oamenilor. Şi le va avea. De piatră să fi fost şi nu puteai să nu fii mişcat de dragostea sa pentru Iisus. În doar optsprezece luni, a întors toată cetatea la credinţa dreaptă în Hristos. Dacă la sosirea lui, toate bisericile erau ariene, în doar optsprezece luni, toate trecuseră înapoi la ortodoxie. Geloşi pe iubirea cu care îl înconjurau creştinii, unii episcopi au murmurat, spunând că urcarea sa în scaun, petrecută în vremuri de restrişte, nu a respectat întru totul procedurile canonice. Smerit, Sfântul Grigorie nu s-a apărat. Le-a cerut de îndată să îl lase să se întoarcă în singurătatea din ţinuturile natale. "Alegeţi pe altul care va face majorităţii pe plac. Mie daţi-mi pustia şi meleagurile de la ţară şi pe Dumnezeu, Singurul Căruia trebuie să-i fac pe plac şi pe care-L voi mulţumi printr-o viaţă smerită".
Iar Hristos i-a făcut pe plac. Ultimii şase ani din viaţă îi va petrece la Arianz, lângă Nazianz, unde îşi păstrase o mică bucată de pământ, după ce împărţise săracilor toată averea familiei. A murit aşa cum a dorit - singur, înconjurat doar de natură şi îngeri. Plecarea sa la cer s-a petrecut într-o zi aspră, de iarnă, pe 25 ianuarie, în anul 391. Avea 60 de ani.