Iubitorii de istorie au observat, cu siguranţă, că în ultimii ani, graţie noilor tehnologii disponibile, această frumoasă ştiinţă a cunoscut un avânt remarcabil. Uneori poate prea remarcabil, încât tot ce luam până acum de bun, ca fapt dovedit şi bine bătut în cuie, a ajuns să fie pus sub semnul întrebării şi înlocuit cu prezumţii cu totul şi cu totul noi. Un inventar complet al tuturor acestor "revoluţii" cunoscute de istorie în ultimele câteva decenii este desigur imposibil de făcut aici. Vom da, în schimb, trei exemple fascinante, care ne vor face negreşit să privim istoria omenirii cu alţi ochi.
1. ADN-ul uman conţine gene de om Neanderthalian
Până în urmă cu nouă ani, vocile care susţineau că între omul modern şi cel de Neanderthal au existat, ocazional, raporturi de natură sexuală ce au condus la hibridizare, erau doar izolate. Cel mai vocal susţinător al ipotezei a fost Erik Trinkaus, de la Universitatea din Washington. Printre argumentele invocate de el se număra şi craniul unei femei de acum circa 35.000 de ani, descoperit chiar în România, în Peştera Muierii din judeţul Gorj. Erik Trinkaus credea despre craniul "PM1" (al treilea ca vechime din Europa) că reprezintă un exemplu al acestei hibridizării, având atât trăsături ale omului modern (Homo Sapiens), cât şi caracteristici neanderthaliene (Homo Neanderthalensis). Dar Trinkhaus şi cei asemenea lui, care credeau în ipoteza hibridizării, se aflau în minoritate. Teoria general acceptată era că omul modern, provenit din Africa, i-a înlocuit, pur şi simplu, pe Neanderthalienii, care, uşor-uşor, au dispărut cu desăvârşire, una dintre cauze fiind limitarea resurselor naturale, ca urmare a schimbărilor climatice.
Dar graţie noilor studii genetice, în 2010 lucrurile s-au schimbat complet. Acestea au demonstrat nu numai că între omul modern şi neanderthalieni au avut loc încrucişări, ci că acestea s-au produs atât de frecvent, încât 1% - 4% din genomul populaţiilor actuale din Eurasia (nu şi din Africa) provin de la omul de Neanderthal. Mai pe româneşte, fiecare dintre noi este, în medie, cam 2% neanderthalian.
Nici urâţel, nici prostuţ
Din fericire, studiile au mai arătat ceva: Homo Neanderthalensis, considerat până de curând tare urâţel şi prostuţ, era mult mai inteligent şi mai creativ decât se credea. Mai mult, el beneficia şi de unele însuşiri pe care ni le-a transmis genetic şi nouă, oamenilor moderni. Moştenirea omului de Neanderthal este, bunăoară, marcată de cheratină, o proteină fibroasă care conferă rezistenţă pielii, părului şi unghiilor şi permite o mai bună protecţie în regiunile mai reci. Tot de la neanderthalieni avem şi o imunitate mai bună. Moştenirea ADN de la Homo Neanderthalensis se regăseşte, totodată, în gene cu rol în dezvoltarea creierului şi a limbajului. Din punct de vedere fizic, unii dintre noi am preluat, pe linie genetică, de la străbunii neanderthalieni părul lins, obrajii roşii şi pistruii.
Şi mai avem şi-alte rude!
Dar Homo Neanderthalensis nu este singurul nostru văr a cărui moştenire o purtăm în gene. Un alt exemplu de acest tip sunt aşa-numiţii denisovani, care s-ar fi desprins evolutiv de Homo sapiens acum aproximativ 600.000 de ani. După cum o demonstrează analizele genetice publicate cu începere din 2010, denisovanii şi-au croit drum spre insulele din sud-estul Asiei, până în Australia şi Noua Guinee, unde s-au încrucişat cu populaţiile locale de Homo sapiens. Curioşi să afle în ce măsură poartă oamenii din aceste zone geografice gene denisovane, cercetătorii au aflat că până la 5% din ADN-ul populaţiei melaneziane din Papua Noua Guinee, al aborigenilor din Australia şi al unor populaţii indigene din Filipine are această origine.
2. Iahve a avut o soţie?
Începând din anii '70, o serie de descoperiri arheologice care sugerau că Iahve, Dumnezeul cel aspru din Vechiul Testament, avea iniţial o soţie, au cutremurat lumea ştiinţifică. Problema a fost întoarsă pe toate feţele de specialişti şi, deşi aceştia sunt încă departe de a fi ajuns la un consens, tot mai mulţi cercetători înclină în prezent să considere că această variantă nu e deloc improbabilă. Care au fost descoperirile arheologice care au pus comunitatea ştiinţifică pe jar? Totul a început la Kuntillet Ajrud, în peninsula Sinai, de unde cercetătorii au scos la lumină inscripţii datate undeva în sec. IX-VIII î. Hr., făcute cu cerneală pe cioburile unor vase mari, în care apărea formula "Iahve şi Aşerah Lui". Altă inscripţie, descoperită la Khirbet el-Kom, lângă Hebron, cuprinde formula "Binecuvântat fie Uriyahu, de către Iahve şi de Aşerah a Sa; el l-a salvat de duşmanii săi!".
Unii specialişti, precum Mark S. Smith sau Andre Lemaire, au considerat că "aşerah" din inscripţii nu se referă nicidecum la o zeiţă israelită, ci doar la un obiect de cult, un arbore stilizat sau loc de închinare, prin care erau comunicate binecuvântările lui Iahve. Alţi cercetători, precum William G. Dever şi Judith Hadley, insistă că inscripţiile descoperite la Kuntillet Ajrud nu vorbesc despre nimeni alta decât nevasta divină a lui Iahve. "Majoritatea cercetătorilor biblici din întreaga lume acceptă drept convingătoare dovezile că Dumnezeu a avut o soţie", declara, într-un documentar al BBC din 2011, Francesca Stavrakopoulou, lector principal la Universitatea din Exeter, specializată în studii biblice ebraice.
Cum s-a ales Iahve cu o soţie?
După cum a explicat Herbert Niehr, de la Universitatea din Tübingen, evreii au fost politeişti până cel puţin în 586 î.H., după care lucrurile au început să se schimbe, ei devenind preponderent monoteişti, din secolul al II-lea î.H. Se pare că, iniţial, credinţele religioase ale israeliţilor antici se asemănau cu cele ale altor culturi locale din zona Canaanului. Zeul suprem al Creaţiei era El, care se afla în fruntea tuturor celorlalte divinităţi, precum Baal, Moloh şi Iahve. Aşerah era o zeiţă a fertilităţii şi, în unele tradiţii, era considerată soţia lui El şi mama majorităţii celorlalţi zei. Treptat, zeul Iahve i-a luat însă locul lui El, ca zeu central, şi aşa se face că Aşerah s-a trezit căsătorită cu cineva care-i era, odinioară, fiu.
"Divorţul" de Aşerah şi căderea zeiţei în uitare
Potrivit anumitor intrepretări, după ce a devenit principala divinitate a Regatului Israel şi a Iudeei, atât curtea regală, cât şi reprezentanţii templului au început să-l promoveze pe Iahve drept Dumnezeul întregului cosmos, posedând toate calităţile atribuite anterior altor zei şi zeiţe. În secolul al VI-lea î.H., la finalul exilului babilonean, s-a ajuns până la punctul în care însăşi existenţa altor zei a fost negată, iar Iahve a fost proclamat creator al universului şi adevăratul Dumnezeu al întregii lumi.
Conform unui documentar american recent, dedicat subiectului, de ascensiunea lui Iahve nu ar fi fost străine nici motivaţii de natură mai degrabă politică. Preoţii lui Iahve au făcut în mod constant tot ce le stătea în putinţă pentru a creşte puterea şi influenţa divinităţii pe care o slujeau, în scopul de a-şi spori, implicit, propria putere şi influenţă. După ce au reuşit să scape de divinităţile rivale (cu tot cu preoţii lor), au mai rămas cu o singură problemă: soţia lui Iahve. Perseverând, neobosiţi, în strădania lor, preoţii lui Iahve au reuşit să o înlăture, în cele din urmă, şi pe aceasta, religia a devenit monoteistă iar ei s-au putut bucura în tihnă de monopolul deplin asupra ei.
Potrivit Enciclopediei Britanice, după secolul al III-lea Î.H., evreii au renunţat şi la folosirea numelui Iahve, înlocuindu-l în sinagogă cu "Domnul" (Adonai).
Cum au reuşit preoţii să scape de Aşerah
Pe lângă controversatele teorii descrise mai sus cu privire la presupusa calitate de soţie a lui Iahve, există şi alte câteva, mai nuanţate. Una dintre ele afirmă, de pildă, că este posibil ca Aşerah să fi fost asociată cu regina principală din Regatul Iudeei şi din Israel. Iar atunci când monarhia a dispărut, dispariţia completă a zeiţei ar fi putut interveni, practic, de la sine.
O altă teorie face distincţia între religia oficială, care-i aparţinea elitei, şi "religia populară", a maselor, în Israelul antic. Ideea poate fi mai bine înţeleasă dacă facem o comparaţie cu modul în care s-a răspândit creştinismul: deşi această religie monoteistă a devenit religia oficială a unor regate, unele părţi ale populaţiei, în special cele din pătura de jos, au continuat secole de-a rândul să se închine, în paralel, şi unor zeităţi păgâne, folosind artefacte şi scriind inscripţii dedicate acestora.
3. Primul templu din lume
Incredibila descoperire de la Göbekli Tepe
În sud-estul Turciei, aproape de graniţa cu Siria, se află "dealul burtos" - mai pe turceşte, Göbekli Tepe. Cercetătorii i-au dat târcoale încă de prin anii '60, dar abia în 1996 au început aici săpăturile care i-au obligat, în final, pe specialişti, să regândească o serie întreagă de aspecte cruciale, vizând începuturile civilizaţiei umane.
Arheologul german Klaus Schmidt a descoperit, de pildă, la Göbekli Tepe, cea mai veche structură religioasă realizată vreodată de om. Este vorba de un templu alcătuit din stâlpi de piatră, în formă de "T", dispuşi în cel puţin 20 de structuri circulare, cu 6.000 de ani mai vechi decât Stonehenge şi cu 7.000 mai vechi decât piramidele din Egipt. Monoliţii, datând de acum circa 11.000 de ani, au înălţimi cuprinse între trei şi şase metri şi cântăresc câte 60 de tone. Spre deosebire de Stonehenge, unde nu vedem decât linii simple, monoliţii de la Göbekli Tepe ar putea reprezenta fiinţe umane stilizate, mai ales că la extremităţi sunt înfăţişate mâini şi picioare omeneşti. Pe stâlpi sunt sculptate însă şi alte imagini redate cu măiestrie, înfăţişând vulpi, şerpi, mistreţi, cocori, raţe sălbatice, precum şi animale mitologice, stele şi planete. "Să descoperi că nişte vânători-culegători de fructe au ridicat Göbekli Tepe e ca şi când ai afla că cineva a construit un Boeing 747 în pivniţă, cu un cuţitaş", explica Klaus Schmidt în 2011, pentru "National Geographic".
Construit din zece în zece ani
Cel mai şocant aspect al descoperirii de la Göbekli Tepe nu este însă legat de faptul că monumentul a fost ridicat de oameni care nu cunoşteau nici măcar roata ori scrierea, ci acela că erau bieţi vânători şi culegători de fructe, nepracticând încă agricultura. Göbekli Tepe reprezintă, astfel, o infirmare a teoriei potrivit căreia oamenii au devenit întâi sedentari, apoi s-au specializat în agricultură, s-au organizat în aşezări complexe şi, în cele din urmă, s-au pus pe construit sanctuare. Dimpotrivă, descoperirea celui mai vechi templu din lume pare să demonstreze că religia a fost cea care a determinat, indirect, naşterea agriculturii. Pentru ca toţi acei oameni, mobilizaţi graţie unor credinţe religioase, să ridice un monument de o asemenea anvergură, trebuiau hrăniţi. Deci, domesticirea animalelor, dar şi cultivarea unor cereale trebuie să fi fost, potrivit unor intrepretări, o consecinţă a ceea ce se întâmpla în sanctuar. Ipoteza pare cu atât mai credibilă, cu cât construcţia a fost ridicată de-a lungul unei mari perioade de timp, fiind realizată în diferite salturi: la câteva zeci de ani, oamenii îngropau stâlpii templului şi ridicau noi cercuri.
Unul dintre cele mai vechi sate din lume, descoperit tot în Turcia
Undeva, în centrul Turciei, se află un alt loc esenţial pentru istoria umanităţii: situl Aşikli Höyük, unul dintre primele din lume care surprinde momentul în care vânătorii-culegători au renunţat la viaţa nomadă, stabilindu-se în aşezări permanente şi începând să domesticeasca animale şi să cultive plante. Ruinele satului au fost descoperite în 1989 şi, de atunci, descoperirile arheologice făcute la faţa locului nu încetează să-i surprindă pe cercetători. Ei au aflat, de pildă, că locuitorii din Aşikli Höyük nu aveau o ierarhie, fiind vorba de o comunitate egalitară. Cu alte cuvinte, nu exista o clasă conducătoare, iar femeile nu aveau un statut inferior bărbaţilor. Altă descoperire neaşteptată a fost aceea că oamenii îşi duceau traiul mai ales pe... acoperişuri, care erau foarte apropiate unele de altele. Morţii şi-i îngropau, în schimb, chiar sub propriile case, pentru a-i avea, în continuare, cât mai aproape pe cei dragi, trecuţi în nefiinţă.
Sedentari, dar bolnavi. Ca azi
Cel mai uluitor fapt constatat de cercetători este însă altul: trecerea la noul tip de viaţă sedentar nu i-a făcut pe oamenii din Aşikli Höyük mai sănătoşi şi mai viguroşi, aşa cum s-ar fi putut crede. Dimpotrivă. După cum a explicat, într-un documentar recent, Mihriban Özbaşaran, de la Universitatea din Istanbul, care conduce echipa de arheologi de la Aşikli Höyük, noua dietă şi noul stil de viaţă au condus, cel puţin în primă instanţă, la o mulţime de efecte negative asupra sănătăţii oamenilor. Comparativ cu vânători-culegătorii, sătenii care se apucaseră de agricultură erau sensibil mai scunzi şi aveau probleme dentare accentuate - acest ultim fapt fiind pus pe seama cantităţii sporite de carbohidraţi şi glucide consumate. În plus, ei sufereau de diferite afecţiuni, puse în legătură cu anevoiasa muncă a pământului. Unul dintre ei, dat ca exemplu de arheologi, avea, de pildă, două vertebre atât de tasate, încât se lipiseră cu totul una de alta.
Cum se face însă că, în aceste condiţii vădit neprielnice, oamenii care aleseseră calea sedentarismului şi a agriculturii au avut, în cele din urmă, câştig de cauză în faţa vânători-culegătorilor? Explicaţia a dat-o tot Mihriban Özbaşaran, care a arătat că diferenţa a fost făcută de frecvenţa naşterilor. Dacă vânători-culegătorii îşi permiteau, în medie, să facă un copil la distanţă de câte patru ani, întrucât nu-şi puteau duce traiul cu câte un prunc la sân şi cu un altul, care abia învăţa să umble, târât după ei, de mână, locuitorii unui sat precum Aşikli Höyük puteau face în medie câte un copil o dată la doi ani. Pe termen lung, acest fapt le-a dat oamenilor sedentari un uriaş avantaj evolutiv, care a compensat din plin neajunsurile provocate de revoluţionarul lor stil de viaţă.