Dacă veţi intra zilele acestea la Galeria de artă Senso, de pe bulevardul Unirii nr. 15, din Bucureşti, veţi păşi, brusc, într-o lume de basm. Un basm de iarnă, în care întrupări făcute din zăpadă de porţelan te aşteaptă stranii şi cuminţi, să-ţi spună poveştile lor.
Expoziţia de la Galeria Senso este un eveniment artistic major, ca fiecare apariţie a ceramistei Daniela Făiniş în faţa publicului. Căci de ani buni, ea s-a aşezat cu tărie, ca o regină a porţelanului, între marii ceramişti ai lumii de azi. Are lucrări expuse în muzee şi în galerii importante din România, Germania, SUA sau Belgia şi lucrări premiate în Japonia, acolo unde arta porţelanului e la fel de veche şi de onorată ca tradiţia samurailor.
Merg uimit prin sala mare de expoziţie, cu aceeaşi veche încântare, ce mă prinde în faţa operelor Danielei Făiniş. Lumina curată, răsărită din porţelanurile ce lucesc misterioase, ca nişte lampioane în ceaţă, mă urmăreşte peste tot. Duhuri de lumină lăptoasă îmi ies în faţă la tot pasul, făurite cu o stranie naturaleţe, de parcă s-ar fi întrupat în porţelan de când lumea şi au aşteptat doar să fie descoperite de privitori. Visul de iarnă de la Galeria Senso e accentuat şi de borangicul pe care Daniela Făiniş l-a întins aproape peste tot, cu largheţe, ca o nea neatinsă, în jurul făpturilor de porţelan. Expoziţia te încântă şi prin uluitoarea forţă de invenţie a Danielei Făiniş care, cu o mare ştiinţă a porţelanului, îi forţează la maxim limitele, făcându-te să păşeşti printre plăsmuirile ei ca printr-o insulă a comorilor. Ici zăreşti o plantă contorsionată în porţelan, lucind sidefie alături de alte misterioase întrupări vegetale. Lângă ele, o uriaşă Floare a vieţii pulsează, şi ea, lumini, deasupra acestei ierni imperiale şi albe.
Cocoşul pe grămada de galbeni
- Mă plimb de o oră prin visul tău de iarnă din porţelan. Materialul din care împăraţii Chinei îşi făceau ceştile pentru ceai a devenit, în mâinile tale, materie primă pentru artă. Cum a început fascinaţia porţelanului?
- Am ales porţelanul printr-o conjunctură. În facultate am avut privilegiul să fac practică la o fabrică de porţelan la Alba Iulia şi m-am molipsit pe viaţă! Când am terminat institutul, puteam să-mi aleg să fiu profesor undeva, la o şcoală, sau să lucrez într-o fabrică. Şi am ales fabrica. În fabrică ai tot ce îţi trebuie. Ca în povestea cu cocoşul pe grămada de galbeni. O fabrică de porţelan e raiul pe pământ pentru un ceramist. Ai acces la tehnologie, la materiale, la arderi... Un mare noroc! Cu acel "morman de galbeni" al fabricii poţi să treci dincolo de realitate, să visezi, să creezi. Există o poartă a miracolelor, dar nu toţi răzbat prin ea.
- Tu ai reuşit s-o deschizi...
- Da, dar am muncit nebuneşte. Îmi place să muncesc. Asta îmi este structura. Dragul de muncă l-am moştenit din familie. Bunica era aşa. Şi mama. Li se spunea în sat că sunt "rele de muncă". Tot timpul trebuiau să facă ceva. Aşa sunt şi eu. La mine, pauza de odihnă e foarte scurtă. O zi îmi ajunge, chiar dacă până la ea am muncit ani şi ani. Şi în fabrică, când m-am trezit cu atâta abundenţă de porţelan, am trăit ca o halucinată în căutările mele. Neavând stare, treceam cu uşurinţă dincolo de poarta miracolelor. Se întâmplă adesea să treci dincolo de real, atunci când munceşti nebuneşte şi nu renunţi până când nu-ţi atingi liniştea. Toată nebunia asta cu lucrul e greu de explicat şi de înţeles. Este o patimă, o obsesie care se încătuşează în ea. Cele mai rele perioade sunt cele în care dormi puţin, când nu mai eşti atent la corpul tău şi mergi înainte, în căutările tale artistice, indiferent ce-i în jur. Nu mai poţi controla nimic. Te mână o energie ciudată. Altfel, cum să-ţi explici atâtea nopţi nedormite şi zile de post total?
- Până la urmă ai fost răsplătită?
- Da, am fost. Când am început să-mi ridic lumea de porţelan. Căutările mele rodeau.
- Foarte multe tehnici îţi permite acest material alb, e greu să-l înlocuieşti. Mai ales că eu fac şi gravură şi incizie şi desen pe porţelan. Şi-apoi, porţelanul alb îmi e aproape de suflet, i-am descifrat multe taine. Am reuşit să-i stăpânesc transparenţa şi sunetul.
Porţelanul din grădina japoneză
- Cum se naşte porţelanul tău, de unde vine albul lui regal?
- Culoarea asta a porţelanului, faptul că ajunge aşa, înseamnă tehnologie şi inginerie. Facerea lui e o ştiinţă foarte exactă. Într-o fabrică de porţelan, fără staţia pilot, care are şi un chimist, un inginer calificat, nu poate să existe tehnologia asta. Porţelanul e în topul materialelor ceramice, pentru că în amestecul lui, ca să ajungi la puritatea albului său, intră mineralele cele mai elaborate şi studiate. Între ele, caolinul, feldspatul şi cuarţul. Nu-l găseşti ca atare, în carieră. Şi există multe tonuri de alb de porţelan. Şi multe poveşti. Când am fost în Japonia, am vizitat fabrica de porţelan a d-lui Ogiso, şi el mi-a spus: "Uite, la fratele meu, în grădină, noi păstrăm o pastă de porţelan foarte veche, îngropată în pământ de bunicul nostru". Mi-a dat şi mie o lingură din pasta aceea şi am făcut nişte floricele. Era un porţelan foarte frumos, era untos şi sticlos. Dar mie mi-a plăcut mai mult porţelanul cel nou, de 400 de dolari, din care mi-au şi dat voie să lucrez. Era făcut de chimiştii fabricii, cu tot felul de minerale în el. Părea ca o piatră preţioasă. Am făcut şi din el câteva flori şi mi s-au părut bijuterii. Acolo unde materialul era mai gros, rămânea opac, iar în locurile lui subţiri, era transparent. Şi avea şi un sunet extraordinar, de clopoţel! După ce m-am întors acasă, în România, am avut chef să-mi fac o ceaşcă de ceremonie a ceaiului. M-am dus în fabrica de ceramică din Cluj şi am rugat un inginer să-mi facă un material asemănător celui din Japonia.
- De unde îţi procuri porţelanul?
- Dacă aş fi în Franţa, aş alege porţelanul de Limoges. Ar fi frumos, dar eu am lucrat cu ce am nimerit. "Limogesul" eu mi-l iau de la o firmă din Sighişoara, care îl ia de la o fabrică din Ungaria, care îl ia, probabil, din Franţa. Pastă sau pulbere. Eu le spun doar ce vreau: porţelan moale sau porţelan tare, că dacă dai în el cu un metal, sar scântei, aşa e de dur. Reţetele sunt secrete. Fiecare fabrică are reţeta ei proprie. La Cluj, staţia pilot arăta ca un laborator NASA. Oricum, azi, în România, avem un deficit mare de tot. Nu găseşti porţelan pe toate drumurile, pentru că nimeni nu mai e interesat de el. Dacă la sculptură mai găseşti o piatră, un lemn, în ceramică depinzi de cuptor. Să nu mai zic că fabricile de porţelan s-au desfiinţat sau sunt privatizate şi nu mai primesc artiştii să lucreze în ele. Şi au mai apărut şi imprimantele 3D în porţelan, care încearcă să înlocuiască artistul. Vremurile se schimbă cu o viteză uluitoare. E tot mai greu să visezi.
Un ţurţure uriaş
- Lucrările tale din porţelan seamănă cu gheaţa şi cu zăpada. Iarna e anotimpul tău preferat?
- Albul porţelanului meu înseamnă puritate. Asemeni primului fulg de nea. Asemeni întinderilor de omăt din anii copilăriei. Iarnă cu soare. Dar să-ţi spun ce s-a întâmplat ieri, la şedinţa de lucru, cu graficianul care alcătuieşte catalogul expoziţiei. Am vrut să fac şi eu câteva fotografii pentru mine, în curtea atelierului. Era o zi cu soare şi cu zăpadă. S-a întâmplat ceva fabulos. Soarele a făcut porţelanul să scânteieze, l-a transformat într-o bucată de gheaţă, un ţurţure uriaş. Cerul şi strălucirea zăpezii trec pe porţelan, odată cu razele soarelui. Şi tot albul porţelanului capătă irizări de azur. E ireal! Dar fiindcă m-ai întrebat care e anotimpul meu preferat, o să-ţi povestesc o întâmplare stranie.Făceam, nu de mult, nişte lucrări mari, în fabrica de la Cluj, şi eram singură. Îmi turnasem o placă groasă de porţelan şi m-am apucat să lucrez pe ea. Stând pe jos, pictam cu parafină. Efortul e foarte mare, ca să poţi acoperi toată suprafaţa desenului. Şi-mi aduc aminte cum pe suprafaţa asta foarte mare, am dat, la un moment dat, de un bob. Nu mi-am dat seama dacă e bob de strugure, de afine ori de la alt fruct. Câteva secunde bune, m-am oprit din lucru şi nu-mi venea să cred că nu-mi aduc aminte ce anotimp e afară şi ce fruct e acela. Mă uitam pe geam, era seară şi întuneric. Nu-mi dădeam seama dacă copacii au sau nu frunze. Înlocuisem anotimpul de-afară cu anotimpul meu. Dar să-ţi răspund la întrebare: să ştii că îmi place şi iarna. Aşa cum sunt, cu articulaţiile făcute praf şi trupul ăsta măcinat şi zdruncinat de atâta efort fizic, îmi face plăcere să ies în frig şi să dau zăpada. Şi-mi face mare plăcere să ies în grădină, mai ales când a nins, ca acuma, proaspăt. Îmi place liniştea zăpezii, albul imaculat, în care să stau, pur şi simplu, şi să nu vorbesc, să nu clipesc, cu ochii ţintiţi pe zăpadă.
- Eşti îndrăgostită fără leac de porţelan şi de alb, Daniela...
- Să ştii că atunci când munca mi-a fost recompensată cu premii, eu n-am avut bucurii mari. Doar linişte şi pace, de parcă aş fi dormit foarte bine. La mine, bucuria lucrului pe care îl fac e legată de cei pe care îi iubesc. Lor le dedic în minte izbânda. Mă gândesc la părinţii mei, că zbor singură şi le aduc bucurii. Am rădăcinile astea puternice din familie. De acolo îmi vine energia, din neamul ăsta de ţărani din Delta Motrului. Toţi cu credinţă în Dumnezeu şi cu ritualuri. Pentru ei, sărbătorile de Crăciun, de Paşti, posturile, erau respectate cu sfinţenie. Bunica avea o lingură de lemn pentru miercurea şi vinerea, când se gătea numai cu ulei. Toate rânduielile erau clare. Le-am moştenit şi eu şi nu am bucurie mai mare decât să le întorc darurile înapoi.
Fereastra cu îngeri
Dacă îngădui, ţi-aş mai spune o poveste ciudată, care n-are legătură cu porţelanul, ci cu lumea cu mult mai veche, de dinaintea lui. Îmi aduc aminte de plecarea fratelui mamei mele la ceruri. Este o poveste magică, poate, pe care nu pot s-o uit. Era de Sfinţii Constantin şi Elena. Pe tatăl meu îl chema Constantin, şi pe fratele mamei la fel. Le promisesem că merg acasă, la ţară. La zilele festive încerc să fiu alături de familie. Mama îmi spusese demult: "Vezi că unchiul tău e bolnav. Vrea să te vadă înainte de a muri. Nu cumva să nu vii". Dar în vria problemelor de la oraş, am tot amânat, aşa că am plecat doar atunci, de Sfinţii Constantin şi Elena. Am ajuns târziu, şi mama, cum m-a văzut, mi-a spus că trebuie să trec pe la unchiul meu, care vrea neapărat să mă vadă. I-am spus mamei că mi-e rău de la drum şi că nu pot în clipa aceea. Să-i spună că trec dimineaţă. "Tot ne spune că pleacă şi vrea să te vadă înainte de a muri". "Plecarea" asta o ştim toţi, dar niciodată când cineva îţi spune că se pregăteşte să plece la ceruri, nu îl iei în seamă. Nimeni nu-şi fixează singur data plecării. Şi a doua zi dimineaţa ne-am pus la masă, când telefonul a început să sune insistent. N-am răspuns, dar m-am ridicat de la masă, aşa, de la sine, cu graba că trebuie să plec să-l văd. Şi m-am pus în maşină, ca să urc în deal, la unchiul. Îi luasem nişte prăjituri, de Constantin şi Elena, chiar dacă mama pregătea tot. Când am ajuns sus, în deal, unchiul mă aştepta în tinda casei. Îl scoseseră oamenii care aveau grijă de el pe un scaun. Şi zicea: "În sfârşit, ai venit! În sfârşit, că nu mai puteam să stau după tine". L-am pupat şi i-am zis că i-am adus nişte prăjituri. El spunea: "Lasă asta!" Dar eu insistam: "Hai, mănâncă cu noi!" Şi i-am dat eu, cu linguriţa, forţat. A mâncat puţin, după care mi-a zis să stau în faţa lui şi mi-a spus: "Dă-te puţin mai încolo, că trebuie să te potriveşti cu fereastra asta prin care văd. Mişcă-te un pic să te pot vedea". Şi tot mă poziţiona în faţa lui, ca să găsească "fereastra" aia şi să mă zărească. "Acuma te văd" - mi-a zis. "Ce bine îmi pare! Nu vroiam să trec dincolo, fără să te mai văd". Ne-am îmbrăţişat, el a spus că pleacă şi că-i pare foarte bine că s-a deschis fereastra aia din faţa lui. M-am emoţionat foarte tare. Despre ce fereastră vorbea? L-am îmbrăţişat şi-am plecat. Am ajuns acasă la mama, am mai stat foarte puţin de vorbă cu ea, şi-am plecat către Bucureşti. În drum spre casă, am fost foarte neliniştită şi tot timpul îmi venea să plâng. Mă tot gândeam ce-a vrut unchiul să spună cu fereastra aia a lui. "Dă-te puţin mai încolo, mai la dreapta, să te văd".Oare aşa plecăm din viaţă, închizând după noi o fereastră? Ne desparte doar o bucată de sticlă de lumea de dincolo? Un perete de porţelan? Mama ne tot suna pe drum: "Unde sunteţi? Când ajungeţi, să mă sunaţi". Am sunat-o. Mi-a zis că unchiul plecase la ceruri, dar nu oricum. Se ceruse în casă, s-a întins pe pat şi i-a zis: "Gata. Bine că a rămas fereastra deschisă să-mi văd nepoata. Mor liniştit." A murit, dar fereastra aia e tot acolo. Acum e plină de îngeri din porţelan. După întâmplarea pe care ţi-am povestit-o, am început să fac ferestre cu îngeri, strălucind de lumina porţelanului alb. O netezire de drum? Cine ştie!