Iarnă de porțelan - DANIELA FĂINIȘ: "Vremurile se schimbă cu o viteză uluitoare. E tot mai greu să visezi"

Valentin Iacob
Vis de iarnă

Dacă veți intra zilele acestea la Galeria de artă Senso, de pe bulevardul Unirii nr. 15, din Bucu­rești, veți păși, brusc, într-o lume de basm. Un basm de iarnă, în care întrupări fă­cute din zăpadă de porțelan te aș­teap­tă stra­nii și cuminți, să-ți spună po­veș­tile lor.
Expoziția de la Galeria Senso este un eve­ni­ment artistic major, ca fiecare apariție a ceramistei Daniela Făiniș în fața publicului. Căci de ani buni, ea s-a așezat cu tărie, ca o re­gină a porțelanului, între marii cera­miști ai lumii de azi. Are lucrări ex­puse în muzee și în galerii im­por­tante din România, Ger­mania, SUA sau Belgia și lucrări premiate în Ja­ponia, acolo unde arta porțelanului e la fel de veche și de onorată ca tra­diția samurailor.
Merg uimit prin sala mare de expoziție, cu aceeași veche în­cântare, ce mă prinde în fața ope­relor Danielei Făiniș. Lumi­na curată, răsărită din porțe­lanurile ce lucesc misterioase, ca niște lampioane în ceață, mă urmărește peste tot. Duhuri de lumină lăptoasă îmi ies în față la tot pasul, făurite cu o stranie naturalețe, de parcă s-ar fi întrupat în porțelan de când lu­mea și au așteptat doar să fie des­coperite de privitori. Visul de iar­nă de la Galeria Senso e ac­cen­tuat și de borangicul pe care Da­niela Făiniș l-a întins aproape pes­te tot, cu larghețe, ca o nea neatinsă, în jurul făpturilor de por­țelan. Expoziția te încântă și prin ulu­itoarea forță de invenție a Da­nie­lei Făiniș care, cu o mare știință a porțelanului, îi forțează la ma­xim limitele, fă­cându-te să pă­șești printre plăsmuirile ei ca printr-o insulă a comorilor. Ici zărești o plantă contor­sionată în por­țelan, lucind sidefie alături de alte misterioase întrupări vege­ta­le. Lângă ele, o uriașă Floare a vie­ții pulsează, și ea, lumini, deasupra acestei ierni imperiale și albe.

Cocoșul pe grămada de galbeni

- Mă plimb de o oră prin visul tău de iarnă din porțelan. Materialul din care împărații Chinei își făceau ceștile pentru ceai a devenit, în mâinile tale, materie pri­mă pentru artă. Cum a început fascinația porțelanului?

- Am ales porțelanul printr-o conjunctură. În facultate am avut privilegiul să fac practică la o fabrică de porțelan la Alba Iulia și m-am molipsit pe viață! Când am terminat institutul, puteam să-mi aleg să fiu profesor undeva, la o școală, sau să lucrez într-o fabrică. Și am ales fa­bri­ca. În fabrică ai tot ce îți trebuie. Ca în povestea cu co­coșul pe grămada de gal­beni. O fabrică de porțelan e raiul pe pământ pentru un ceramist. Ai acces la teh­nologie, la materiale, la ar­deri... Un mare noroc! Cu acel "morman de galbeni" al fabricii poți să treci din­colo de realitate, să visezi, să creezi. Există o poartă a mi­racolelor, dar nu toți răz­bat prin ea.

- Tu ai reușit s-o des­chizi...

- Da, dar am muncit ne­bunește. Îmi place să mun­cesc. Asta îmi este structura. Dragul de muncă l-am moștenit din familie. Bunica era așa. Și ma­ma. Li se spunea în sat că sunt "rele de muncă". Tot timpul trebuiau să facă ceva. Așa sunt și eu. La mine, pauza de odihnă e foarte scurtă. O zi îmi ajunge, chiar dacă până la ea am muncit ani și ani. Și în fa­brică, când m-am trezit cu atâta abundență de por­țelan, am trăit ca o ha­lucinată în cău­tă­rile mele. Neavând sta­re, treceam cu ușu­rință dincolo de poarta miracolelor. Se întâmplă adesea să treci dincolo de re­al, atunci când mun­cești nebunește și nu renunți până când nu-ți atingi liniștea. Toată ne­bunia asta cu lucrul e greu de explicat și de înțeles. Este o patimă, o obsesie care se încătușează în ea. Cele mai rele perioade sunt cele în care dormi puțin, când nu mai ești atent la corpul tău și mergi înainte, în căutările tale artistice, indiferent ce-i în jur. Nu mai poți controla nimic. Te mână o energie ciudată. Altfel, cum să-ți explici atâtea nopți ne­dor­mite și zile de post total?

- Până la urmă ai fost răsplătită?

- Da, am fost. Când am început să-mi ridic lu­mea de porțelan. Căutările mele rodeau.

- În ultima vre­me ai ales porțe­lanul alb, cu dis­tincția lui regală. De ce?

- Foarte multe tehnici îți permite acest material alb, e greu să-l înlocu­iești. Mai ales că eu fac și gra­vură și incizie și desen pe porțelan. Și-apoi, por­țelanul alb îmi e aproape de su­flet, i-am desci­frat multe taine. Am reușit să-i stă­pâ­nesc trans­pa­rența și sunetul.

Porțelanul din grădina japoneză

- Cum se naște porțelanul tău, de unde vine albul lui regal?

- Culoarea asta a porțelanului, faptul că ajunge așa, înseamnă tehnologie și inginerie. Facerea lui e o știință foarte exactă. Într-o fabrică de porțelan, fără stația pilot, care are și un chimist, un inginer ca­lificat, nu poate să existe tehnologia asta. Porțe­lanul e în topul materialelor ceramice, pentru că în amestecul lui, ca să ajungi la puritatea albului său, intră mineralele cele mai elaborate și studiate. Între ele, caolinul, feld­spatul și cuarțul. Nu-l gă­sești ca atare, în ca­rieră. Și există multe tonuri de alb de porțelan. Și multe povești. Când am fost în Japonia, am vizitat fa­bri­ca de porțelan a d-lui Ogi­so, și el mi-a spus: "Ui­te, la fratele meu, în grădină, noi păs­trăm o pastă de porțelan foarte veche, îngropată în pă­mânt de bunicul nostru". Mi-a dat și mie o lingură din pasta aceea și am fă­cut niște floricele. Era un porțelan foarte frumos, era untos și sticlos. Dar mie mi-a plă­cut mai mult porțe­lanul cel nou, de 400 de dolari, din care mi-au și dat voie să lucrez. Era făcut de chimiștii fabricii, cu tot felul de minerale în el. Părea ca o piatră prețioasă. Am făcut și din el câteva flori și mi s-au părut bijuterii. Acolo unde materialul era mai gros, rămânea opac, iar în locurile lui subțiri, era trans­parent. Și avea și un sunet extraordinar, de clo­poțel! După ce m-am întors acasă, în România, am avut chef să-mi fac o ceașcă de ceremonie a cea­iului. M-am dus în fabrica de ceramică din Cluj și am rugat un inginer să-mi facă un material ase­mănător celui din Japonia.

- De unde îți procuri porțelanul?

- Dacă aș fi în Franța, aș alege porțelanul de Limoges. Ar fi fru­mos, dar eu am lucrat cu ce am nimerit. "Li­mogesul" eu mi-l iau de la o firmă din Sighișoara, care îl ia de la o fabrică din Ungaria, care îl ia, probabil, din Franța. Pastă sau pulbere. Eu le spun doar ce vreau: porțelan moale sau porțelan tare, că dacă dai în el cu un metal, sar scântei, așa e de dur. Rețetele sunt secrete. Fiecare fabrică are rețeta ei proprie. La Cluj, stația pilot arăta ca un laborator NASA. Oricum, azi, în Româ­nia, avem un deficit mare de tot. Nu găsești porțelan pe toate drumu­rile, pentru că nimeni nu mai e interesat de el. Dacă la sculptură mai găsești o piatră, un lemn, în ce­ramică depinzi de cuptor. Să nu mai zic că fa­bricile de porțelan s-au desființat sau sunt privatizate și nu mai primesc artiștii să lu­creze în ele. Și au mai apărut și impri­man­tele 3D în porțelan, care încearcă să în­locuiască artistul. Vremurile se schim­bă cu o viteză uluitoare. E tot mai greu să visezi.

Un țurțure uriaș

- Lucrările tale din porțelan sea­mănă cu gheața și cu zăpada. Iarna e anotimpul tău preferat?

- Albul porțelanului meu înseamnă puritate. Asemeni primului fulg de nea. Ase­­meni întinderilor de omăt din anii co­pi­lăriei. Iarnă cu soare. Dar să-ți spun ce s-a în­tâmplat ieri, la ședința de lucru, cu gra­fi­cianul care alcătuiește catalogul expoziției. Am vrut să fac și eu câteva foto­grafii pen­tru mine, în curtea atelie­rului. Era o zi cu soa­re și cu zăpadă. S-a întâmplat ceva fabu­los. Soarele a făcut por­țelanul să scân­teieze, l-a trans­format într-o bu­cată de gheață, un țurțure uriaș. Cerul și strălucirea zăpezii trec pe porțelan, odată cu razele soarelui. Și tot albul porțelanului capătă irizări de azur. E ireal! Dar fiindcă m-ai întrebat care e anotimpul meu pre­ferat, o să-ți po­vestesc o întâmplare stranie. Fă­ceam, nu de mult, niște lucrări mari, în fabrica de la Cluj, și eram singură. Îmi turnasem o placă groa­să de porțelan și m-am apucat să lucrez pe ea. Stând pe jos, pictam cu parafină. Efortul e foarte mare, ca să poți acoperi toată suprafața desenului. Și-mi aduc aminte cum pe suprafața asta foarte mare, am dat, la un mo­ment dat, de un bob. Nu mi-am dat seama dacă e bob de stru­gure, de afine ori de la alt fruct. Câteva se­cunde bune, m-am oprit din lucru și nu-mi venea să cred că nu-mi aduc aminte ce anotimp e afară și ce fruct e acela. Mă uitam pe geam, era seară și întuneric. Nu-mi dă­­deam sea­ma da­că copacii au sau nu frun­­ze. În­lo­cui­sem anotimpul de-afa­ră cu ano­tim­pul meu. Dar să-ți răs­pund la în­trebare: să știi că îmi place și iarna. Așa cum sunt, cu articulațiile făcute praf și tru­pul ăsta măcinat și zdrun­ci­nat de atâta efort fizic, îmi face plă­cere să ies în frig și să dau zăpada. Și-mi face mare plăcere să ies în gră­dină, mai ales când a nins, ca acuma, proaspăt. Îmi place li­niștea ză­pezii, albul imaculat, în care să stau, pur și simplu, și să nu vor­besc, să nu cli­pesc, cu ochii țintiți pe zăpadă.

- Ești îndrăgostită fără leac de por­țelan și de alb, Daniela...

- Să știi că atunci când munca mi-a fost re­compensată cu premii, eu n-am avut bucurii mari. Doar liniște și pa­ce, de parcă aș fi dormit foarte bine. La mine, bucuria lucrului pe care îl fac e legată de cei pe ca­re îi iubesc. Lor le de­dic în minte izbânda. Mă gândesc la pă­rinții mei, că zbor singură și le a­duc bucu­rii. Am rădă­cinile astea puternice din familie. De acolo îmi vine energia, din nea­mul ăsta de țărani din Delta Motrului. Toți cu cre­din­ță în Dumnezeu și cu ri­tua­luri. Pentru ei, sărbă­torile de Crăciun, de Paști, posturile, erau res­pectate cu sfințenie. Bunica avea o lingură de lemn pentru miercurea și vinerea, când se gă­tea numai cu ulei. Toate rânduielile erau clare. Le-am moș­tenit și eu și nu am bucurie mai mare decât să le întorc darurile înapoi.

Fereastra cu îngeri

Dacă îngădui, ți-aș mai spune o poveste ciu­dată, care n-are legătură cu porțelanul, ci cu lumea cu mult mai veche, de dinaintea lui. Îmi aduc aminte de plecarea fra­telui ma­mei mele la ce­ruri. Este o poveste ma­gi­că, poate, pe care nu pot s-o uit. Era de Sfin­ții Cons­tantin și Elena. Pe tatăl meu îl chema Cons­tantin, și pe fratele ma­mei la fel. Le promisesem că merg acasă, la țară. La zilele festive încerc să fiu alături de familie. Mama îmi spusese demult: "Vezi că unchiul tău e bolnav. Vrea să te vadă înainte de a muri. Nu cumva să nu vii". Dar în vria problemelor de la oraș, am tot amânat, așa că am plecat doar atunci, de Sfinții Constantin și Elena. Am ajuns târziu, și mama, cum m-a văzut, mi-a spus că trebuie să trec pe la unchiul meu, care vrea nea­părat să mă vadă. I-am spus mamei că mi-e rău de la drum și că nu pot în clipa aceea. Să-i spună că trec dimineață. "Tot ne spune că pleacă și vrea să te vadă înainte de a muri". "Plecarea" asta o ști­m toți, dar ni­ciodată când cineva îți spune că se pre­gătește să plece la ceruri, nu îl iei în seamă. Ni­meni nu-și fixează singur data plecării. Și a doua zi dimineața ne-am pus la masă, când telefonul a în­ceput să sune insistent. N-am răspuns, dar m-am ridicat de la masă, așa, de la sine, cu graba că trebuie să plec să-l văd. Și m-am pus în mașină, ca să urc în deal, la unchiul. Îi luasem niște prăjituri, de Cons­tantin și Ele­na, chiar dacă mama pregătea tot. Când am ajuns sus, în deal, unchiul mă aștepta în tinda casei. Îl scoseseră oamenii care aveau grijă de el pe un scaun. Și zicea: "În sfârșit, ai venit! În sfârșit, că nu mai puteam să stau după ti­ne". L-am pupat și i-am zis că i-am adus niș­te prăjituri. El spunea: "Lasă asta!" Dar eu insistam: "Hai, mănâncă cu noi!" Și i-am dat eu, cu lingurița, forțat. A mâncat pu­țin, după care mi-a zis să stau în fața lui și mi-a spus: "Dă-te puțin mai încolo, că tre­buie să te potrivești cu fereastra asta prin care văd. Mișcă-te un pic să te pot vedea". Și tot mă po­ziționa în fața lui, ca să găsească "fereastra" aia și să mă zărească. "Acuma te văd" - mi-a zis. "Ce bine îmi pare! Nu vro­iam să trec din­colo, fără să te mai văd". Ne-am îmbrățișat, el a spus că pleacă și că-i pare foarte bine că s-a deschis fereastra aia din fața lui. M-am emoționat foarte tare. Des­pre ce fereastră vorbea? L-am îm­brățișat și-am ple­cat. Am ajuns acasă la mama, am mai stat foar­­te puțin de vorbă cu ea, și-am plecat către Bucu­­rești. În drum spre casă, am fost foarte neliniștită și tot timpul îmi venea să plâng. Mă tot gândeam ce-a vrut unchiul să spună cu fereastra aia a lui. "Dă-te puțin mai încolo, mai la dreap­ta, să te văd". Oare așa plecăm din viață, închi­zând după noi o fe­reas­tră? Ne des­parte doar o bucată de sticlă de lu­mea de dincolo? Un perete de por­țe­lan? Mama ne tot suna pe drum: "Un­de sunteți? Când ajungeți, să mă su­nați". Am sunat-o. Mi-a zis că un­chiul plecase la ceruri, dar nu ori­cum. Se ce­ru­se în casă, s-a întins pe pat și i-a zis: "Gata. Bine că a rămas fe­reastra deschisă să-mi văd ne­poata. Mor liniștit." A murit, dar fe­reastra aia e tot acolo. Acum e plină de în­geri din porțelan. Du­pă întâm­plarea pe care ți-am po­ves­tit-o, am în­ceput să fac ferestre cu în­geri, stră­lu­cind de lu­mina porțelanului alb. O ne­tezire de drum? Cine știe!