Şi asta nu pentru că, sociolog fiind, îşi alege ca teme fenomene sociale de azi, de la noi, ci fiindcă ştie să dea, cu mijloace literare, efectul de real, de autentic, să orchestreze limbaje specifice, să-şi dozeze umorul şi ironia cu observaţii percutante şi scene ce rezumă semnificativ lumea românească. Noul lui roman e diferit de ceea ce a scris până acum: mai profund ca tematică şi mai original ca structură. Încrucişarea destinelor unor personaje cu evenimentele şi mentalitatea epocii în care trăiesc e depăşită dintr-o perspectivă când "ştiinţifică", teoretic abstractă, când de la firul ierbii, cea de a doua anulând-o pe prima prin imprevizibilul omenescului ce nu poate fi schematizat. Personajul narator, Sebastian A. Aanei, corporatist specializat în analiza riscurilor, îşi părăseşte temporar lumea computerizată în care se gândeşte statistic şi pleacă într-un concediu de "recuperare sau explorare identitară". Cum această vacanţă prevăzută în contract e considerată ea însăşi "un proiect", sistemul, prin calcul al compatibilităţii, îi indică un anumit sat de munte. Ajuns acolo, experimentează noţiunea obscură de identitate, în sensul autopercepţiei dar şi al felului cum îl percep sătenii cu care încearcă să relaţioneze pe un parcurs plin de contrarietăţi. În lumea din care vine Sebastian, realitatea e rescrisă mereu pe bază de sondaje şi statistici în care omul e doar o unitate teoretică, "un cap de locuitor" anonim, fără personalitate şi biografie. Găzduit în acea comunitate rurală, străinul începe să o exploreze ştiinţific, observând din afară, cu metodele sociologului, antropologului, demografului lumea offline. Pe parcursul cercetării însă, oamenii din sat încetează de a mai fi pentru el unităţi statistice, devin treptat persoane concrete, cu sentimente, credinţe, poveşti unice, cu o naturaleţe a manifestărilor venită din vechime. Corporatistul începe să înţeleagă că el însuşi nu e un număr ci o individualitate complexă şi năzuieşte la crearea unei noi epistemologii care să ia în calcul omul viu, cu pulsiunile, fricile, imaginaţia şi speranţele lui. Sistemul care l-a format nu doar profesional i se pare acum mutilant şi primejdios: "Am avut sentimentul înspăimântător al concluziilor predefinite, codate în ADN-ul acestui mod de gândire, mereu în favoarea sistemului care creşte monstruos şi devorează. Atunci am meditat pentru prima oară la pâlpâiri. Am văzut aici licărirea unei salvări". Metoda lui personalizată - reveria analitică - are drept cheie aceste pâlpâiri care "nu înlocuiesc o cauză, ci scurtcircuitează un complex de cauze", te fac să întrevezi lumi alternative. Pentru Sebastian, o astfel de lume e satul cu existenţa ritmată de munci şi griji sezoniere, cu superstiţii şi ritualuri primitive, cu oameni care îşi ştiu de generaţii poveştile. Împingând poarta spre ei, corporatistul supertehnologizat se loveşte de obstacole greu de trecut, de la cel al limbajului şi obiceiurilor, la suspiciunea faţă de străini, care ar veni totdeauna cu interese necurate. După ce află detalii despre gazdă, despre gospodarii din vecini, despre primarul Polovăţ, ciobanul Romeo, vrăjitoarea Vanghelita, despre luptele pentru putere din sat, Sebastian îşi doreşte să facă şi el parte din povestea lor comună. Pariază pentru asta pe empatie, un sentiment - relaţie. Din păcate finalul romanului e previzibil. Dan Lungu ştie însă cum să folosească amânări, echivocuri, răsturnări de situaţii, să alterneze comicul cu meditaţia gravă, să provoace reacţii cititorului (fie şi insistând pe amănunte scârboase), să-l facă să întrevadă în spatele portretelor, teoriilor şi scenelor peisajul social în derivă al României de azi.
* Dan Lungu, "Pâlpâiri", roman, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 264 p.
Dan Lungu e un scriitor de succes, fără concesiile pe care le implică de obicei romanul comercial.
Şi asta nu pentru că, sociolog fiind, îşi alege ca teme fenomene sociale de azi, de la noi, ci fiindcă ştie să dea, cu mijloace literare, efectul de real, de autentic, să orchestreze limbaje specifice, să-şi dozeze umorul şi ironia cu observaţii percutante şi scene ce rezumă semnificativ lumea românească. Noul lui roman e diferit de ceea ce a scris până acum: mai profund ca tematică şi mai original ca structură. Încrucişarea destinelor unor personaje cu evenimentele şi mentalitatea epocii în care trăiesc e depăşită dintr-o perspectivă când "ştiinţifică", teoretic abstractă, când de la firul ierbii, cea de a doua anulând-o pe prima prin imprevizibilul omenescului ce nu poate fi schematizat. Personajul narator, Sebastian A. Aanei, corporatist specializat în analiza riscurilor, îşi părăseşte temporar lumea computerizată în care se gândeşte statistic şi pleacă într-un concediu de "recuperare sau explorare identitară". Cum această vacanţă prevăzută în contract e considerată ea însăşi "un proiect", sistemul, prin calcul al compatibilităţii, îi indică un anumit sat de munte. Ajuns acolo, experimentează noţiunea obscură de identitate, în sensul autopercepţiei dar şi al felului cum îl percep sătenii cu care încearcă să relaţioneze pe un parcurs plin de contrarietăţi. În lumea din care vine Sebastian, realitatea e rescrisă mereu pe bază de sondaje şi statistici în care omul e doar o unitate teoretică, "un cap de locuitor" anonim, fără personalitate şi biografie. Găzduit în acea comunitate rurală, străinul începe să o exploreze ştiinţific, observând din afară, cu metodele sociologului, antropologului, demografului lumea offline. Pe parcursul cercetării însă, oamenii din sat încetează de a mai fi pentru el unităţi statistice, devin treptat persoane concrete, cu sentimente, credinţe, poveşti unice, cu o naturaleţe a manifestărilor venită din vechime. Corporatistul începe să înţeleagă că el însuşi nu e un număr ci o individualitate complexă şi năzuieşte la crearea unei noi epistemologii care să ia în calcul omul viu, cu pulsiunile, fricile, imaginaţia şi speranţele lui. Sistemul care l-a format nu doar profesional i se pare acum mutilant şi primejdios: "Am avut sentimentul înspăimântător al concluziilor predefinite, codate în ADN-ul acestui mod de gândire, mereu în favoarea sistemului care creşte monstruos şi devorează. Atunci am meditat pentru prima oară la pâlpâiri. Am văzut aici licărirea unei salvări". Metoda lui personalizată - reveria analitică - are drept cheie aceste pâlpâiri care "nu înlocuiesc o cauză, ci scurtcircuitează un complex de cauze", te fac să întrevezi lumi alternative. Pentru Sebastian, o astfel de lume e satul cu existenţa ritmată de munci şi griji sezoniere, cu superstiţii şi ritualuri primitive, cu oameni care îşi ştiu de generaţii poveştile. Împingând poarta spre ei, corporatistul supertehnologizat se loveşte de obstacole greu de trecut, de la cel al limbajului şi obiceiurilor, la suspiciunea faţă de străini, care ar veni totdeauna cu interese necurate. După ce află detalii despre gazdă, despre gospodarii din vecini, despre primarul Polovăţ, ciobanul Romeo, vrăjitoarea Vanghelita, despre luptele pentru putere din sat, Sebastian îşi doreşte să facă şi el parte din povestea lor comună. Pariază pentru asta pe empatie, un sentiment - relaţie. Din păcate finalul romanului e previzibil. Dan Lungu ştie însă cum să folosească amânări, echivocuri, răsturnări de situaţii, să alterneze comicul cu meditaţia gravă, să provoace reacţii cititorului (fie şi insistând pe amănunte scârboase), să-l facă să întrevadă în spatele portretelor, teoriilor şi scenelor peisajul social în derivă al României de azi.
Şi asta nu pentru că, sociolog fiind, îşi alege ca teme fenomene sociale de azi, de la noi, ci fiindcă ştie să dea, cu mijloace literare, efectul de real, de autentic, să orchestreze limbaje specifice, să-şi dozeze umorul şi ironia cu observaţii percutante şi scene ce rezumă semnificativ lumea românească. Noul lui roman e diferit de ceea ce a scris până acum: mai profund ca tematică şi mai original ca structură. Încrucişarea destinelor unor personaje cu evenimentele şi mentalitatea epocii în care trăiesc e depăşită dintr-o perspectivă când "ştiinţifică", teoretic abstractă, când de la firul ierbii, cea de a doua anulând-o pe prima prin imprevizibilul omenescului ce nu poate fi schematizat. Personajul narator, Sebastian A. Aanei, corporatist specializat în analiza riscurilor, îşi părăseşte temporar lumea computerizată în care se gândeşte statistic şi pleacă într-un concediu de "recuperare sau explorare identitară". Cum această vacanţă prevăzută în contract e considerată ea însăşi "un proiect", sistemul, prin calcul al compatibilităţii, îi indică un anumit sat de munte. Ajuns acolo, experimentează noţiunea obscură de identitate, în sensul autopercepţiei dar şi al felului cum îl percep sătenii cu care încearcă să relaţioneze pe un parcurs plin de contrarietăţi. În lumea din care vine Sebastian, realitatea e rescrisă mereu pe bază de sondaje şi statistici în care omul e doar o unitate teoretică, "un cap de locuitor" anonim, fără personalitate şi biografie. Găzduit în acea comunitate rurală, străinul începe să o exploreze ştiinţific, observând din afară, cu metodele sociologului, antropologului, demografului lumea offline. Pe parcursul cercetării însă, oamenii din sat încetează de a mai fi pentru el unităţi statistice, devin treptat persoane concrete, cu sentimente, credinţe, poveşti unice, cu o naturaleţe a manifestărilor venită din vechime. Corporatistul începe să înţeleagă că el însuşi nu e un număr ci o individualitate complexă şi năzuieşte la crearea unei noi epistemologii care să ia în calcul omul viu, cu pulsiunile, fricile, imaginaţia şi speranţele lui. Sistemul care l-a format nu doar profesional i se pare acum mutilant şi primejdios: "Am avut sentimentul înspăimântător al concluziilor predefinite, codate în ADN-ul acestui mod de gândire, mereu în favoarea sistemului care creşte monstruos şi devorează. Atunci am meditat pentru prima oară la pâlpâiri. Am văzut aici licărirea unei salvări". Metoda lui personalizată - reveria analitică - are drept cheie aceste pâlpâiri care "nu înlocuiesc o cauză, ci scurtcircuitează un complex de cauze", te fac să întrevezi lumi alternative. Pentru Sebastian, o astfel de lume e satul cu existenţa ritmată de munci şi griji sezoniere, cu superstiţii şi ritualuri primitive, cu oameni care îşi ştiu de generaţii poveştile. Împingând poarta spre ei, corporatistul supertehnologizat se loveşte de obstacole greu de trecut, de la cel al limbajului şi obiceiurilor, la suspiciunea faţă de străini, care ar veni totdeauna cu interese necurate. După ce află detalii despre gazdă, despre gospodarii din vecini, despre primarul Polovăţ, ciobanul Romeo, vrăjitoarea Vanghelita, despre luptele pentru putere din sat, Sebastian îşi doreşte să facă şi el parte din povestea lor comună. Pariază pentru asta pe empatie, un sentiment - relaţie. Din păcate finalul romanului e previzibil. Dan Lungu ştie însă cum să folosească amânări, echivocuri, răsturnări de situaţii, să alterneze comicul cu meditaţia gravă, să provoace reacţii cititorului (fie şi insistând pe amănunte scârboase), să-l facă să întrevadă în spatele portretelor, teoriilor şi scenelor peisajul social în derivă al României de azi.
Alte articole din acest numar
- Iarnă de porţelan - DANIELA FĂINIŞ: "Vremurile se schimbă cu o viteză uluitoare. E tot mai greu să visezi"
- Doi prieteni sfinţi: Vasile cel Mare şi Grigorie Teologul
- Veşti bune despre România - Încredere la început de an