O viaţă între valize
- Rona cea călătoare! Eşti mereu pe drumuri, când în România, când în Franţa, spectacole peste tot, apariţii TV, tot timpul întreprinzi ceva, cu veselie şi poftă de viaţă. Ce mai pui la cale, dragă Rona?
- Călătoare, bine zici - anul 2018 a fost anul în care am trăit între valize. Acum sunt din nou în ţară, să înregistrez la Studioul Ines, melodii pentru un album nou. Este un album destul de surprinzător, cu muzică electro-gospel, însă un disc care parcă s-ar face de la sine, atât de bine simt că merge. Compoziţiile, înregistrările curg unse, una după alta, cred că în ianuarie va fi gata. Vezi cum e viaţa asta de artist? În septembrie am lansat un album la care am lucrat doi ani şi jumătate, iar acum, ideea aceasta nouă de muzică face ca munca să se desfăşoare într-o viteză pe care nu mi-am imaginat-o vreodată...
- De unde această asociere destul de ciudată, între muzica electronică şi gospel, muzica religioasă a negrilor americani?
- Eu de foarte multă vreme aveam în minte un proiect gospel cu influenţe jazz, am şi introdus astfel de piese în concertele mele. Dar ceva parcă lipsea. La un moment dat, am fost într-un pelerinaj, pe care eu şi trupa mea îl facem regulat: avem concerte de evanghelizare pe toată coasta de sud a Franţei. Ei bine, la finalul unui spectacol, a venit o trupă care se numeşte Jesus Loves Electric şi mi-a plăcut la nebunie. Aveau un spectacol simplu de tot, o scenă aproape goală, doar o cruce luminată în spate, în rest, muzică modernă, dar cu mesaj pozitiv. Mi-a plăcut mult. Aş fi vrut să ne cunoaştem mai bine, să colaborăm, pentru că ideile mele şi ale lor ar fi mers mână-n în mână. Dar eu eram extrem de ocupată cu alte proiecte şi nu am găsit timpul necesar. După alte drumuri, alte misiuni, alte concerte, alte pelerinaje (printre care şi la Roma, la Papă), întorcându-mă în sudul Franţei, am cunoscut un DJ care, surprinzător, avea exact acelaşi idei muzicale. Ceea ce visam şi compuneam eu cu ceea ce mixa şi compunea acest DJ erau într-o armonie perfectă. După ce am început să ne cunoaştem, ne-am dat seama că aveam o mulţime de lucruri în comun, ba chiar am constatat că rugăciunile noastre din ziua în care ne întâlnisem erau identice, că pe toate planurile ne doream să ne ajute Dumnezeu, exact la fel. Acest om este DJ HMJ, respectiv, Herve Camilleri, viitorul meu soţ. În acea primă zi am stat de la opt seara până la două dimineaţa, cu instrumentele în faţă, şi la final, aveam douăsprezece piese noi, compuse împreună.
- O poveste ca-n filme! Dar hai să o luăm pas cu pas: în primul rând, care erau rugăciunile acelea comune, pe care le-aţi înălţat în acea zi?
- Eu simţeam de ceva vreme o apăsare, simţeam că aceşti zece ani de singurătate îmi ajunseseră, că vocaţia de a trăi în celibat nu era de mine. Herve este divorţat tot de zece ani şi, de asemenea, extrem de măcinat de singurătate. Amândoi ne-am rugat să ne scoată pronia în cale un tovarăş de drum, fără să ştim că, de fapt, Dumnezeu ne ascultase de mult rugile şi ne adusese deja unul lângă celălalt. Nu a fost dragoste la prima vedere din partea mea. După câte am îndurat, acest lucru nu mi s-ar mai putea întâmpla vreodată. Aşadar, în ceea ce mă priveşte, am rămas cu totul uimită când el mi-a arătat ce muzică creează şi mi-am dat seama ce bine ne potrivim artistic. La Herve a stat cu totul altfel treaba. După acea noapte muzicală, el mi-a spus direct că mă iubeşte şi că ar vrea să ne căsătorim. Eu m-am speriat niţel şi, evident, am încercat să-l liniştesc. Am fost convinsă că era doar o flamă artistică. Îmi era şi frică să simt altceva pentru el, mai ales pentru că eu, de la atâtea decepţii sentimentale, am avut ani şi ani inima frântă şi închisă. Închisă cu o poartă pe care o simt încă prezentă uneori, o poartă care îmi apără sufletul şi care se întredeschide doar foarte puţin. Dar zilele treceau şi, recunosc, deveneam din ce în mai dată peste cap de prezenţa lui. Simţeam că mă îndrăgostesc, dar nu voiam să rămân la nivel de dragoste, voiam să-l iubesc. Şi el era ascuns la început, închis, îmbrăcat numai în maro, de zici că era un călugăr. Atât de singur şi de trist, că eu în primele zile am crezut că are ochii negri. Abia când am început să cântăm împreună, când i-a apărut primul zâmbet, i-am văzut şi eu ochii: erau albaştri. Mi-a spus că dacă eu nu-l iubesc, el nu va mai iubi niciodată pe altcineva. Dar a acceptat să mă aştepte.
Logodna castă
- Şi când a venit momentul tău?
- Când va avea loc nunta?
- Anul care vine. Vrem să avem o căsătorie creştină, care, după cum se ştie, la catolici este foarte exigentă. Aşadar, încă suntem într-o logodnă castă. Ştiu, ştiu, lumea se miră că mai există aşa ceva. S-ar zice că este foarte greu, dar să ştii că e minunat, pentru că descoperim şi depănăm nişte forme ale iubirii pe care altfel le-am fi sărit şi nu am fi ştiut că există. Uneori simţim că suntem prieteni foarte buni, sau complici, sau companioni de drum sau colegi de creaţie... Sunt mult mai multe faţete ale unei relaţii, pe care mulţi oameni în zilele noastre nu le experimentează, tocmai pentru că sar aceste etape. Ideea este că oamenii nu realizează cât de importantă este logodna, cât de mult se adaptează partenerii unui cuplu unul cu celălalt în această perioadă castă.
- Să fie logodna aceasta şi un fel de întoarcere la dragostea adolescentină, cu inocenţa şi romantismul ei?
- Bravo! Exact! Chiar acesta este sentimentul pe care-l avem: să suntem foarte tineri. Doi copii care se ţin de mână. Dar lucrul acesta pe care-l facem noi funcţionează doar când cuplul este atras de o căsătorie, nu doar de o relaţie. Funcţionează când "da"-ul este total, rostit din toţi rărunchii, când este cu azi şi cu mâine. Până la urmă, logodna asta face: îţi ia cu mâna fricile legate de căsătorie. În acest timp petrecut împreună, fără să consumi dragostea în mod fizic, îţi dai seama de firea celuilalt, cu bune şi cu rele, îţi dai seama că, deşi este acolo, nu ţi-a invadat încă toată viaţa, nu ţi-a schimbat destinul. Acestea sunt sentimentele pe care le trăim noi doi acum: de cunoaştere, de romantism, de aşteptare plăcută, de o nouă adolescenţă. Eu, în primul rând, mi-am dorit întotdeauna să găsesc un bărbat credincios, alături de care să mă închin. Voiam, în acelaşi timp, să fie şi muzician, să putem împărţi scena, ca să nu plec singură în turnee. Cineva care să ştie exact viaţa pe care o trăieşte un artist, cineva care să înţeleagă că a fi artist este o misiune, nu o carieră. Cineva "aerian". Cineva căruia să-i placă să danseze. Cineva care să aibă o formă de filosofie a vieţii, nu să fie pur şi simplu un trăirist. Cineva altruist, cu inima deschisă către ceilalţi. Iată că la vârsta mea, după un mariaj eşuat, cu un ateu comunist, cu care parcă îmi construiam viaţa pe nisip mişcător, Dumnezeu m-a adus în faţa lui Herve, un bărbat care răspunde tuturor rugăciunilor mele. Am înţeles acum că am valoare în ochii lui Dumnezeu şi că aveam dreptul să cer ceva care îmi corespunde. Pe noi doi ne mai uneşte un lucru: suntem cumva doi pribegi. Eu, româncă plecată în Franţa, în căutarea unui acasă definitiv, el, italian sicilian, ai cărui părinţi au fugit în Algeria de frica lui Mussolini şi apoi s-au stabilit în Franţa. Avem cumva scris în ADN-ul nostru sentimentul exilului.
- Crezi că sentimentul de înstrăinare al exilatului naşte dorinţa de a trăi printre oameni, de a ieşi din singurătate?
- Cu siguranţă. Chiar avem multe proiecte comune în care, prin muzică, dans, artă, încercăm să aducem oameni buni laolaltă. Uite, acelaşi episcop care are grijă de noi, ne binecuvântează în toate, ne-a dat şi o sală în care ţinem ceea ce deocamdată numim "Christoteque" - o discotecă precum toate discotecile, dar în care muzica nouă şi modernă are trimiteri creştine, în care nu se bea alcool şi în care, la un moment dat, ne şi rugăm. Vin oameni între şaisprezece şi şaptezeci de ani, este o veselie şi o fericire extraordinare în acele seri. Practic, este o alternativă la cluburile de noapte din zilele noastre, unde mesajele pieselor sunt de-a dreptul periculoase, melodii în care ţi se spune că eşti un nimeni, unele chiar îndeamnă la suicid. La noi, mesajul este întotdeauna pozitiv, nici nu trebuie să fie muzică de conotaţie religioasă sau gospel, trebuie doar să fie una care îndeamnă la pace, bucurie, dărnicie... Asta facem noi, iar oamenii vin, cântă, dansează, iar noi simţim că facem un lucru bun.
În ţară, refuz total!
- Rona, anul acesta, plin de bucurii şi surprize extraordinare pentru tine, a avut şi vreun moment de dezamăgire?
- Poate doar unele legate de proiectele pe care eu le-am propus autorităţilor din România, de Centenar. Aveam două proiecte foarte mari, la care muncisem enorm. Nu ştiu unde au ajuns, nu am primit niciun răspuns. Lipsa unui răspuns m-a dezamăgit mai tare decât ar fi făcut-o un refuz argumentat. Am hotărât atunci să fac totul singură. Pentru asta, aveam nevoie doar de o simplă recomandare a Ministrului Culturii care, nici ea, nu a venit niciodată. Am aşteptat două luni, şi până la urmă, mi-a ajutat o recomandare dată de Mădălin Voicu. Am vrut să fac ceva enorm, dar pentru că nu am găsit sprijin, am făcut ceva mic, dar cu efect puternic. Până la urmă am găsit sprijin în Franţa, la un artist din Toulon, care are un club numit Télégraphe. Aici ţine tot felul de proiecte culturale, proiecte cu mesaj pentru întreaga lume. Ei bine, dacă Centrul româno-francez pentru care m-am zbătut - şi pentru care propusesem patru luni de activităţi româneşti non stop în Franţa - nu a primit suportul autorităţilor române din Bucureşti, acum fac la Télégraphe tot felul de activităţi pentru răspândirea culturii româneşti. De exemplu, avem chiar zilele acestea o mare expoziţie cu vânzare de rochii româneşti. Atât artizanale, cât şi rochii moderne, toate cu amprentă românească şi exclusiv ale designerilor români. Am făcut şi lansat deja un Almanah cu mâncăruri româneşti. Vin oameni la seri culturale şi le ofer cursuri de dans, de hore, de sârbe, de tot ce vor. Sper chiar să vină nişte trupe de dans din România pentru aceste evenimente. Mai am un proiect care se numeşte Balkanik Boomerang, unul artistic şi de reciclare în acelaşi timp: adun cămăşile pe care oamenii vor să le arunce, mai ales cele albe, le pictez, le imprim cu ajutorul unei prietene care are o presă specială şi astfel le dau o nouă viaţă. Oamenii vin la serile noastre culturale, dansează, mănâncă tradiţional româneşte, iar cămaşa veche de pe ei devine un act artistic unic şi cu amprentă balcanică. Urmează să punem în scenă şi o piesă de teatru, după Tristan Tzara. Ce mai, pentru un abonament de douăzeci de euro, se poate participa la absolut toate evenimentele, iar francezii sunt entuziasmaţi, îmi spun că le-am redeschis dragostea de tradiţii, raportul cu pământul, cu istoria, în momentele acestea tulburi la ei, când aveau cea mai mare nevoie de sprijin. Aşadar, eu sunt mulţumită de ceea ce fac, chiar dacă nu am găsit deloc susţinere în România.
Vreau plictiseală!
- Rona, cum rezişti la un aşa ritm de viaţă?
- Sunt foarte obosită, acesta e adevărul. Ador tot ceea ce fac, dar sunt frântă. De pe 22 decembrie până pe 6 ianuarie, vreau să dorm. Îmi doresc mai mult decât oricând să mă plictisesc. Anul acesta am cam exagerat cu toate proiectele, dar aşa a fost să fie şi m-am bucurat din toată inima că mi-au ieşit. Dar acum vreau plictiseală!!!
- O plictiseală activă, în care vor încolţi gânduri noi şi proiecte pentru anul viitor.
- Evident. Ha! Ha! În primul rând, anul viitor mă voi muta la Toulon. Am găsit o casă, tot la malul mării, dar mult mai aproape de oraş. Viaţa la ţară, care îmi imaginam că mi se potriveşte, este, de fapt, obositoare, din cauza timpului pe care-l pierd pe drumuri. Dacă mă mut acolo, voi putea merge cu bicicleta oriunde am treabă. La mare şi aerul ei binefăcător nu renunţ, îmi place foarte mult şi, mai important, de când ne-am mutat din Paris, Sumalya, fetiţa mea, nu mai are nicio problemă de sănătate. A crescut, a luat în greutate, e dinamică şi extrem de fericită. Suferea de un astm puternic, noi eram la medic de treizeci de ori pe an. Groaznic! Sfătuiesc pe toată lumea cu copii să-i crească departe de oraşele mari, pentru că nimic nu se compară cu aerul curat. Cât despre proiectele artistice, lucrez de şapte ani la o carte-confesiune care, iată, e aproape gata şi va fi lansată în primăvara lui 2019. A durat mult timp scrierea acestei cărţi şi pentru că eram nesigură de forma pe care să i-o dau, nu de conţinut. Asta, până când am citit "Omul frumos", a lui Dan Puric. Cartea aceasta a fost revelaţia mea. Citind-o, mi-am dat seama că felul în care îmi structurasem şi eu cartea nu era greşit, că se poate scrie direct, fără artificii, într-o dezordine bine organizată. Cartea va apărea de Paşti, alături de o colecţie de 100 de melodii de-ale mele, dar şi de picturile mele. Acesta ar fi gestul meu pentru Centenar, pachetul dedicat românilor. În rest, fericire, rugăciune, linişte, nuntă...