O viață între valize
- Rona cea călătoare! Ești mereu pe drumuri, când în România, când în Franța, spectacole peste tot, apariții TV, tot timpul întreprinzi ceva, cu veselie și poftă de viață. Ce mai pui la cale, dragă Rona?
- Călătoare, bine zici - anul 2018 a fost anul în care am trăit între valize. Acum sunt din nou în țară, să înregistrez la Studioul Ines, melodii pentru un album nou. Este un album destul de surprinzător, cu muzică electro-gospel, însă un disc care parcă s-ar face de la sine, atât de bine simt că merge. Compozițiile, înregistrările curg unse, una după alta, cred că în ianuarie va fi gata. Vezi cum e viața asta de artist? În septembrie am lansat un album la care am lucrat doi ani și jumătate, iar acum, ideea aceasta nouă de muzică face ca munca să se desfășoare într-o viteză pe care nu mi-am imaginat-o vreodată...
- De unde această asociere destul de ciudată, între muzica electronică și gospel, muzica religioasă a negrilor americani?
- Eu de foarte multă vreme aveam în minte un proiect gospel cu influențe jazz, am și introdus astfel de piese în concertele mele. Dar ceva parcă lipsea. La un moment dat, am fost într-un pelerinaj, pe care eu și trupa mea îl facem regulat: avem concerte de evanghelizare pe toată coasta de sud a Franței. Ei bine, la finalul unui spectacol, a venit o trupă care se numește Jesus Loves Electric și mi-a plăcut la nebunie. Aveau un spectacol simplu de tot, o scenă aproape goală, doar o cruce luminată în spate, în rest, muzică modernă, dar cu mesaj pozitiv. Mi-a plăcut mult. Aș fi vrut să ne cunoaștem mai bine, să colaborăm, pentru că ideile mele și ale lor ar fi mers mână-n în mână. Dar eu eram extrem de ocupată cu alte proiecte și nu am găsit timpul necesar. După alte drumuri, alte misiuni, alte concerte, alte pelerinaje (printre care și la Roma, la Papă), întorcându-mă în sudul Franței, am cunoscut un DJ care, surprinzător, avea exact același idei muzicale. Ceea ce visam și compuneam eu cu ceea ce mixa și compunea acest DJ erau într-o armonie perfectă. După ce am început să ne cunoaștem, ne-am dat seama că aveam o mulțime de lucruri în comun, ba chiar am constatat că rugăciunile noastre din ziua în care ne întâlnisem erau identice, că pe toate planurile ne doream să ne ajute Dumnezeu, exact la fel. Acest om este DJ HMJ, respectiv, Herve Camilleri, viitorul meu soț. În acea primă zi am stat de la opt seara până la două dimineața, cu instrumentele în față, și la final, aveam douăsprezece piese noi, compuse împreună.
- O poveste ca-n filme! Dar hai să o luăm pas cu pas: în primul rând, care erau rugăciunile acelea comune, pe care le-ați înălțat în acea zi?
- Eu simțeam de ceva vreme o apăsare, simțeam că acești zece ani de singurătate îmi ajunseseră, că vocația de a trăi în celibat nu era de mine. Herve este divorțat tot de zece ani și, de asemenea, extrem de măcinat de singurătate. Amândoi ne-am rugat să ne scoată pronia în cale un tovarăș de drum, fără să știm că, de fapt, Dumnezeu ne ascultase de mult rugile și ne adusese deja unul lângă celălalt. Nu a fost dragoste la prima vedere din partea mea. După câte am îndurat, acest lucru nu mi s-ar mai putea întâmpla vreodată. Așadar, în ceea ce mă privește, am rămas cu totul uimită când el mi-a arătat ce muzică creează și mi-am dat seama ce bine ne potrivim artistic. La Herve a stat cu totul altfel treaba. După acea noapte muzicală, el mi-a spus direct că mă iubește și că ar vrea să ne căsătorim. Eu m-am speriat nițel și, evident, am încercat să-l liniștesc. Am fost convinsă că era doar o flamă artistică. Îmi era și frică să simt altceva pentru el, mai ales pentru că eu, de la atâtea decepții sentimentale, am avut ani și ani inima frântă și închisă. Închisă cu o poartă pe care o simt încă prezentă uneori, o poartă care îmi apără sufletul și care se întredeschide doar foarte puțin. Dar zilele treceau și, recunosc, deveneam din ce în mai dată peste cap de prezența lui. Simțeam că mă îndrăgostesc, dar nu voiam să rămân la nivel de dragoste, voiam să-l iubesc. Și el era ascuns la început, închis, îmbrăcat numai în maro, de zici că era un călugăr. Atât de singur și de trist, că eu în primele zile am crezut că are ochii negri. Abia când am început să cântăm împreună, când i-a apărut primul zâmbet, i-am văzut și eu ochii: erau albaștri. Mi-a spus că dacă eu nu-l iubesc, el nu va mai iubi niciodată pe altcineva. Dar a acceptat să mă aștepte.
Logodna castă
- Și când a venit momentul tău?
- Într-o zi, vara, pe o căldură incredibilă, când ne duceam la repetiții. În acea zi toridă ne iese în cale o femeie africană, care ne roagă să o ajutăm, că rămăsese fără casă, fusese bătută, avea o mână ruptă. Ne-a rugat să-i găsim un loc unde să stea câteva săptămâni, ca să se pună pe picioare. Plângea de mama focului. Nu am mai mers la studio în ziua aceea, am încercat să o ajutăm pe femeie prin intermediul unor fundații, nu s-a putut, până la urmă am luat-o acasă, cu toate catrafusele ei. A stat la mine câteva săptămâni, iar în această perioadă, inima mea a fost cucerită iremediabil de Herve. Când l-am văzut pe Herve cum se detașează de toate, de muzica lui, chiar și de mine, pentru a se dedica îngrijirii acestei biete femei, m-a topit de tot. Latura aceasta caritabilă a firii lui m-a făcut să-l iubesc și să-i dau, în sfârșit, răspunsul așteptat. De fapt, am făcut asta într-o seară când, disperat de așteptare, m-a furat și m-a dus pe Peninsula Giens. A zis că vom sta acolo toată noaptea sau cât o fi nevoie ca să primească un răspuns la cererea lui în căsătorie. Acolo, în locul acela pustiu și romantic, i-am spus că-l iubesc și că sunt de acord să ne căsătorim.
- Când va avea loc nunta?
- Anul care vine. Vrem să avem o căsătorie creștină, care, după cum se știe, la catolici este foarte exigentă. Așadar, încă suntem într-o logodnă castă. Știu, știu, lumea se miră că mai există așa ceva. S-ar zice că este foarte greu, dar să știi că e minunat, pentru că descoperim și depănăm niște forme ale iubirii pe care altfel le-am fi sărit și nu am fi știut că există. Uneori simțim că suntem prieteni foarte buni, sau complici, sau companioni de drum sau colegi de creație... Sunt mult mai multe fațete ale unei relații, pe care mulți oameni în zilele noastre nu le experimentează, tocmai pentru că sar aceste etape. Ideea este că oamenii nu realizează cât de importantă este logodna, cât de mult se adaptează partenerii unui cuplu unul cu celălalt în această perioadă castă.
- Să fie logodna aceasta și un fel de întoarcere la dragostea adolescentină, cu inocența și romantismul ei?
- Bravo! Exact! Chiar acesta este sentimentul pe care-l avem: să suntem foarte tineri. Doi copii care se țin de mână. Dar lucrul acesta pe care-l facem noi funcționează doar când cuplul este atras de o căsătorie, nu doar de o relație. Funcționează când "da"-ul este total, rostit din toți rărunchii, când este cu azi și cu mâine. Până la urmă, logodna asta face: îți ia cu mâna fricile legate de căsătorie. În acest timp petrecut împreună, fără să consumi dragostea în mod fizic, îți dai seama de firea celuilalt, cu bune și cu rele, îți dai seama că, deși este acolo, nu ți-a invadat încă toată viața, nu ți-a schimbat destinul. Acestea sunt sentimentele pe care le trăim noi doi acum: de cunoaștere, de romantism, de așteptare plăcută, de o nouă adolescență. Eu, în primul rând, mi-am dorit întotdeauna să găsesc un bărbat credincios, alături de care să mă închin. Voiam, în același timp, să fie și muzician, să putem împărți scena, ca să nu plec singură în turnee. Cineva care să știe exact viața pe care o trăiește un artist, cineva care să înțeleagă că a fi artist este o misiune, nu o carieră. Cineva "aerian". Cineva căruia să-i placă să danseze. Cineva care să aibă o formă de filosofie a vieții, nu să fie pur și simplu un trăirist. Cineva altruist, cu inima deschisă către ceilalți. Iată că la vârsta mea, după un mariaj eșuat, cu un ateu comunist, cu care parcă îmi construiam viața pe nisip mișcător, Dumnezeu m-a adus în fața lui Herve, un bărbat care răspunde tuturor rugăciunilor mele. Am înțeles acum că am valoare în ochii lui Dumnezeu și că aveam dreptul să cer ceva care îmi corespunde. Pe noi doi ne mai unește un lucru: suntem cumva doi pribegi. Eu, româncă plecată în Franța, în căutarea unui acasă definitiv, el, italian sicilian, ai cărui părinți au fugit în Algeria de frica lui Mussolini și apoi s-au stabilit în Franța. Avem cumva scris în ADN-ul nostru sentimentul exilului.
- Crezi că sentimentul de înstrăinare al exilatului naște dorința de a trăi printre oameni, de a ieși din singurătate?
- Cu siguranță. Chiar avem multe proiecte comune în care, prin muzică, dans, artă, încercăm să aducem oameni buni laolaltă. Uite, același episcop care are grijă de noi, ne binecuvântează în toate, ne-a dat și o sală în care ținem ceea ce deocamdată numim "Christoteque" - o discotecă precum toate discotecile, dar în care muzica nouă și modernă are trimiteri creștine, în care nu se bea alcool și în care, la un moment dat, ne și rugăm. Vin oameni între șaisprezece și șaptezeci de ani, este o veselie și o fericire extraordinare în acele seri. Practic, este o alternativă la cluburile de noapte din zilele noastre, unde mesajele pieselor sunt de-a dreptul periculoase, melodii în care ți se spune că ești un nimeni, unele chiar îndeamnă la suicid. La noi, mesajul este întotdeauna pozitiv, nici nu trebuie să fie muzică de conotație religioasă sau gospel, trebuie doar să fie una care îndeamnă la pace, bucurie, dărnicie... Asta facem noi, iar oamenii vin, cântă, dansează, iar noi simțim că facem un lucru bun.
În țară, refuz total!
- Rona, anul acesta, plin de bucurii și surprize extraordinare pentru tine, a avut și vreun moment de dezamăgire?
- Poate doar unele legate de proiectele pe care eu le-am propus autorităților din România, de Centenar. Aveam două proiecte foarte mari, la care muncisem enorm. Nu știu unde au ajuns, nu am primit niciun răspuns. Lipsa unui răspuns m-a dezamăgit mai tare decât ar fi făcut-o un refuz argumentat. Am hotărât atunci să fac totul singură. Pentru asta, aveam nevoie doar de o simplă recomandare a Ministrului Culturii care, nici ea, nu a venit niciodată. Am așteptat două luni, și până la urmă, mi-a ajutat o recomandare dată de Mădălin Voicu. Am vrut să fac ceva enorm, dar pentru că nu am găsit sprijin, am făcut ceva mic, dar cu efect puternic. Până la urmă am găsit sprijin în Franța, la un artist din Toulon, care are un club numit Télégraphe. Aici ține tot felul de proiecte culturale, proiecte cu mesaj pentru întreaga lume. Ei bine, dacă Centrul româno-francez pentru care m-am zbătut - și pentru care propusesem patru luni de activități românești non stop în Franța - nu a primit suportul autorităților române din București, acum fac la Télégraphe tot felul de activități pentru răspândirea culturii românești. De exemplu, avem chiar zilele acestea o mare expoziție cu vânzare de rochii românești. Atât artizanale, cât și rochii moderne, toate cu amprentă românească și exclusiv ale designerilor români. Am făcut și lansat deja un Almanah cu mâncăruri românești. Vin oameni la seri culturale și le ofer cursuri de dans, de hore, de sârbe, de tot ce vor. Sper chiar să vină niște trupe de dans din România pentru aceste evenimente. Mai am un proiect care se numește Balkanik Boomerang, unul artistic și de reciclare în același timp: adun cămășile pe care oamenii vor să le arunce, mai ales cele albe, le pictez, le imprim cu ajutorul unei prietene care are o presă specială și astfel le dau o nouă viață. Oamenii vin la serile noastre culturale, dansează, mănâncă tradițional românește, iar cămașa veche de pe ei devine un act artistic unic și cu amprentă balcanică. Urmează să punem în scenă și o piesă de teatru, după Tristan Tzara. Ce mai, pentru un abonament de douăzeci de euro, se poate participa la absolut toate evenimentele, iar francezii sunt entuziasmați, îmi spun că le-am redeschis dragostea de tradiții, raportul cu pământul, cu istoria, în momentele acestea tulburi la ei, când aveau cea mai mare nevoie de sprijin. Așadar, eu sunt mulțumită de ceea ce fac, chiar dacă nu am găsit deloc susținere în România.
Vreau plictiseală!
- Rona, cum reziști la un așa ritm de viață?
- Sunt foarte obosită, acesta e adevărul. Ador tot ceea ce fac, dar sunt frântă. De pe 22 decembrie până pe 6 ianuarie, vreau să dorm. Îmi doresc mai mult decât oricând să mă plictisesc. Anul acesta am cam exagerat cu toate proiectele, dar așa a fost să fie și m-am bucurat din toată inima că mi-au ieșit. Dar acum vreau plictiseală!!!
- O plictiseală activă, în care vor încolți gânduri noi și proiecte pentru anul viitor.
- Evident. Ha! Ha! În primul rând, anul viitor mă voi muta la Toulon. Am găsit o casă, tot la malul mării, dar mult mai aproape de oraș. Viața la țară, care îmi imaginam că mi se potrivește, este, de fapt, obositoare, din cauza timpului pe care-l pierd pe drumuri. Dacă mă mut acolo, voi putea merge cu bicicleta oriunde am treabă. La mare și aerul ei binefăcător nu renunț, îmi place foarte mult și, mai important, de când ne-am mutat din Paris, Sumalya, fetița mea, nu mai are nicio problemă de sănătate. A crescut, a luat în greutate, e dinamică și extrem de fericită. Suferea de un astm puternic, noi eram la medic de treizeci de ori pe an. Groaznic! Sfătuiesc pe toată lumea cu copii să-i crească departe de orașele mari, pentru că nimic nu se compară cu aerul curat. Cât despre proiectele artistice, lucrez de șapte ani la o carte-confesiune care, iată, e aproape gata și va fi lansată în primăvara lui 2019. A durat mult timp scrierea acestei cărți și pentru că eram nesigură de forma pe care să i-o dau, nu de conținut. Asta, până când am citit "Omul frumos", a lui Dan Puric. Cartea aceasta a fost revelația mea. Citind-o, mi-am dat seama că felul în care îmi structurasem și eu cartea nu era greșit, că se poate scrie direct, fără artificii, într-o dezordine bine organizată. Cartea va apărea de Paști, alături de o colecție de 100 de melodii de-ale mele, dar și de picturile mele. Acesta ar fi gestul meu pentru Centenar, pachetul dedicat românilor. În rest, fericire, rugăciune, liniște, nuntă...