"Cine iubeşte nu mai moare!"
Originile familiei Ştefănescu-Delavrancea au fost ţărăneşti, coborând într-un neam de păstori vrânceni. Cel care a pornit din ţinutul acela de poveste, în şesul Bărăganului, a fost, pare-se, bunicul scriitorului, Gheorghe Tudorică Albu, stabilit pe moşia Sohatu. Fiul acestuia, Ştefan Tudorică Albu, s-a făcut căruţaş şi a locuit în marginea Bucureştiului, pe uliţa Vergului. I se mai spunea şi "Căruţă-goală", poreclă care nu l-a împiedicat, totuşi, să ajungă un fel de staroste al cărăuşilor. Pe fiul său, Barbu, l-a dat pe mâna unui diacon de la Biserica Sfântul Gheorghe cel Nou, să-l înveţe scrisul şi cititul. Copilul s-a dovedit mintos şi cu dragoste de carte. A studiat la Liceul Sfântul Sava, la Facultatea de Drept şi, în final, a urmat studii juridice la Paris! A ajuns un scriitor celebru, un orator politic desăvârşit şi un avocat redutabil, fiind, printre altele, apărătorul bunului său prieten, I.L.Caragiale, când acesta a fost acuzat de plagiat. Barbu Ştefănescu-Delavrancea a fost căsătorit cu Maria, născută Lupaşcu (licenţiată în matematică şi filozofie). Cella a fost nu numai prima lor fiică, dar şi aceea care a păstrat faima numelui Delavrancea, atât prin activitatea muzicală, făcându-se cunoscută ca pianistă, în Europa, încă din adolescenţă, cât şi prin activitatea literară (cronică literară şi muzicală, scrieri memorialistice). Totodată, în anii interbelici, a fost o figură fascinantă a vieţii mondene, fiind o apropiată a reginei Maria, dar jucând şi rolul femeii fatale, pentru câţiva dintre bărbaţii celebri ai epocii, printre care s-a numărat şi profesorul de filozofie Nae Ionescu, el însuşi un crai faimos. Un personaj feminin cu numele Cella apare într-o nuvelă a tatălui ei, publicată în 1885. Fata din poveste e păstoriţă de capre, undeva, pe ţărmul stâncos al Adriaticii, şi se aruncă în valuri, strigându-i tânărului ei iubit, înainte de a dispărea pentru totdeauna: "...cine iubeşte nu mai moare!" Cella Delavrancea se va naşte după doi ani de la publicarea poveştii. Va iubi muzica, scrisul, lumea şi câţiva bărbaţi. A trăit 104 ani. Una dintre cărţile sale se numeşte elocvent "Dintr-un secol de viaţă".
Un copil minune
Domnişoara Delavrancea a studiat pianul, mai întâi în familie, cu mama ei, apoi la Conservatorul din Bucureşti, şi a urmat un stagiu de pregătire la Paris. A efectuat un turneu european în duet cu George Enescu, fiind bună prietenă cu soţia muzicianului, Maruca, din familia princiară Cantacuzino. De altfel, a fost martoră la căsătoria compozitorului cu Maruca. Dramaturgul I. L. Caragiale a ascultat-o cântând la Viena şi a scris entuziasmat: "Un copil minune, Cella Delavrancea, care domesticeşte un monstru sălbatic: Arta!". În 1922, Cella l-a vizitat pe Constantin Brâncuşi în atelierul din Paris, iar marele sculptor a omenit-o cu mâncare de ciuperci cu mămăligă, ca la Hobiţa. Va povesti mai târziu: "Brâncuşi mă examina fără indulgenţă. Totul era vioi în el, barbă sură, păr lung, lăsat în voie, haină de lucrător, mâinile agere. De pe diferite poliţe de cărămidă, văruite şi ele, se înălţau ca trestiile alămuri în diferite forme, şi pe un scrin, nişte pepeni ovoidali, din acelaşi metal, luceau atât de tare, încât mi s-a părut că le aud vibraţia de violoncel". În 1929, Tudor Arghezi îi va publica texte literare în "Bilete de papagal". Mai târziu, într-un articol, poetul o va numi "veche prietenă gingaşă", iar Cella îi va cânta la pian, în 1946, cu ocazia sărbătoririi a 50 de ani de activitate. În comunism, artista a ajuns profesoară de pian, mai întâi la liceu, apoi la Conservator. A scris şi publicat cronici muzicale şi literare, precum şi lucrări memorialistice. Generaţiile tinere de pianişti au beneficiat de experienţa ei muzicală, dar şi de personalitatea ei generoasă, oferindu-le studenţilor inclusiv bani sub formă de împrumut, chiar dacă se întâmpla ca unii dintre ei să uite să-i mai înapoieze, după cum povesteşte pianistul Dan Grigore, un apropiat al doamnei Delavrancea: "Era o flacără vie, caldă, jucăuşă".
Viaţa conjugală, în allegro
În timpul Primului Război Mondial, Cella a fost măritată, potrivit unor date biografice, cu ardeleanul Viorel Virgil Tilea, care va ajunge mai târziu un strălucit diplomat. A divorţat însă în scurt timp de tânărul sibian, pentru a se recăsători cu bancherul Aristide Blank. Oligarhul acelor vremuri a cumpărat casa şi terenul din Precupeţii Vechi, cel mai probabil de la medicul veterinar care figurează pe harta cadastrală din 1911, şi însurăţeii s-au instalat aici. Şi această căsătorie s-a destrămat, cel de al treilea soţ al Cellei fiind Filip Lahovary. Casa cumpărată de Blank i-a rămas artistei. Ea a locuit aici tot restul vieţii. E o casă masivă, cu etaj, dar bine proporţionată, fapt care-i conferă eleganţă şi rafinament. E situată chiar peste drum de biserica Precupeţii Vechi, denumire care sugerează că zona a fost, odinioară, o mahala de negustori. Strada Mihai Eminescu s-a numit pe la începutul secolului XX strada Romană, şi era principala legătură rutieră între Piaţa Romană şi Calea Moşilor, fiindcă bulevardul Dacia încă nu fusese deschis. Vechi case, care au supravieţuit tuturor primejdiilor, evocă prin arhitectura lor lumea de altădată, vechiul Bucureşti. Arbori bătrâni îşi boltesc ramurile peste axul străzii, iar din curţi copleştite de vegetaţie, parcă răzbat şoaptele unei lumi apuse. Blocurile noi, construite după 1990, sparg însă atmosfera acestui colţ idilic al oraşului. Nici casa Cellei Delavrancea nu a scăpat de transformările aduse de noile vremuri. Încă funcţionează aici un restaurant cu specific chinezesc. Zeci de lampioane roşii atârnă pe terasă şi se mişcă uşor în bătaia vântului. Mai nou, imobilul a fost scos la vânzare.
Sora arhitectă
În aceeaşi curte, se află o casă mai mică, fără strălucire, dar încă bine păstrată. Aici a locuit Henrieta (căsătorită Gibory), cea mai mică dintre fiicele Delavrancea. Arhitectă de profesie, a proiectat numeroase reşedinţe private, atât în Bucureşti, cât şi la Balcic, staţiunea de la malul mării căreia regina Maria i-a dat viaţă şi strălucire, iar artiştii şi scriitorii români au urmat-o, petrecându-şi aici vacanţele de vară, din perioada interbelică. Henrieta a lucrat inclusiv pentru regină, proiectând "Pavilionul de ceai" şi "Pavilionul Grănicerilor". Regimul comunist i-a desfiinţat cabinetul particular de arhitectură, dar Henrieta a continuat să îşi exercite profesia în cadrul unor instituţii de stat. A umblat prin satele Munteniei şi Olteniei, ca să studieze arhitectura populară şi să salveze elemente utile unei arhitecturi româneşti moderne. Henrieta a murit în 1987, anul în care sora sa, Cella, şi-a aniversat centenarul, fiind primul artist român care a ajuns să-şi serbeze o sută de ani de viaţă. La rândul ei, Cella a murit în 1991. Casa a fost vândută mai târziu şi golită de obiectele de valoare. Pianistul Dan Grigore (pe care Cella îl alinta "Maître Grigor"), îşi aminteşte că "cele două tapiţerii antice care-i împodobeau salonul, pe care le adusese din Egipt, au servit de cârpe la curăţenie". Spiritul Cellei Delavrancea a rămas însă în înregistrările sale muzicale, în compoziţiile sale, în scrierile literare şi de specialitate. Cu toate acestea, ar fi minunat dacă imobilele unde au locuit cele două surori ar fi cumva recuperate de municipalitate şi transformate în case memoriale active, unde să aibă loc evenimente culturale.