Surorile Delavrancea, Cella și Henrieta

Dumitru Badita
- Două dintre cele patru fiice ale scriitorului Barbu Ștefănescu-Delavrancea au locuit în aceeași curte, dar în case diferite, la întretăierea străzilor Mihai Eminescu și Toamnei. Cea mai mare dintre ele, Cella (n. 1887), a ajuns și cea mai cunoscută, datorită talentului ei muzical și literar, iar cea mai mică, Henrieta, alintată Bebs (n. 1894), arhitect de profesie, s-a remarcat prin proiec­tarea a numeroase vile pe malul mării, la Balcic, și prin refacerea superbei bi­se­rici Sf. Gheorghe Nou, din București, în care se află moaștele lui Constantin Brâncoveanu -

"Cine iubește nu mai moare!"

Originile familiei Ștefănescu-Delavrancea au fost țărănești, coborând într-un neam de păstori vrânceni. Cel care a pornit din ținutul acela de po­veste, în șesul Bărăganului, a fost, pare-se, bunicul scriitorului, Gheorghe Tudorică Albu, stabilit pe moșia Sohatu. Fiul acestuia, Ștefan Tudorică Albu, s-a făcut căruțaș și a locuit în marginea Bucureș­tiului, pe ulița Vergului. I se mai spu­nea și "Căruță-goală", poreclă care nu l-a împiedicat, totuși, să ajun­gă un fel de staroste al că­ră­ușilor. Pe fiul său, Bar­bu, l-a dat pe mâna unui diacon de la Biserica Sfântul Gheorghe cel Nou, să-l în­vețe scrisul și cititul. Copilul s-a do­vedit mintos și cu dragoste de car­te. A studiat la Liceul Sfântul Sa­va, la Facultatea de Drept și, în final, a urmat studii juridice la Pa­ris! A ajuns un scriitor celebru, un orator politic desă­vârșit și un avo­cat redutabil, fiind, printre altele, apărătorul bunului său prieten, I.L.Caragiale, când acesta a fost acuzat de plagiat. Barbu Ștefă­nescu-Delavrancea a fost căsătorit cu Maria, născută Lu­pașcu (li­cen­țiată în matematică și filozofie). Cella a fost nu numai prima lor fiică, dar și aceea care a păs­trat fai­ma numelui Delavrancea, atât prin acti­vitatea muzicală, făcându-se cunoscută ca pianistă, în Europa, încă din adolescență, cât și prin activi­tatea literară (cronică literară și muzicală, scrieri memorialistice). Totodată, în anii interbelici, a fost o figură fascinantă a vieții mon­de­ne, fiind o apro­piată a reginei Ma­ria, dar jucând și rolul femeii fa­tale, pentru câțiva dintre bărbații celebri ai epocii, prin­tre care s-a numărat și profesorul de filozofie Nae Io­nescu, el însuși un crai faimos. Un personaj fe­minin cu numele Cella apare într-o nuvelă a ta­tălui ei, pu­blicată în 1885. Fata din poveste e păs­toriță de capre, undeva, pe țăr­mul stâncos al Adria­ticii, și se arun­că în valuri, strigându-i tânărului ei iubit, înainte de a dispărea pentru totdeauna: "...ci­ne iubește nu mai moare!" Cella Delavrancea se va naște după doi ani de la pu­blicarea poveștii. Va iubi muzica, scrisul, lumea și câți­va bărbați. A trăit 104 ani. Una dintre cărțile sale se numește elocvent "Dintr-un secol de viață".

Un copil minune

Domnișoara Delavrancea a studiat pianul, mai întâi în familie, cu mama ei, apoi la Conservatorul din București, și a urmat un stagiu de pregătire la Pa­ris. A efectuat un turneu european în duet cu Geor­ge Enescu, fiind bună prietenă cu soția mu­zi­cianului, Maruca, din familia princiară Canta­cu­zino. De altfel, a fost martoră la căsătoria com­pozitorului cu Maruca. Dramaturgul I. L. Caragiale a ascultat-o cântând la Viena și a scris entuziasmat: "Un copil minune, Cella Delavrancea, care do­mesticește un monstru sălbatic: Arta!". În 1922, Cella l-a vizitat pe Constantin Brâncuși în atelierul din Paris, iar marele sculptor a omenit-o cu mân­care de ciuperci cu mămăligă, ca la Hobița. Va po­vesti mai târziu: "Brâncuși mă examina fără in­dulgență. Totul era vioi în el, barbă sură, păr lung, lăsat în voie, haină de lucrător, mâinile agere. De pe diferite polițe de cărămidă, văruite și ele, se înălțau ca trestiile alămuri în diferite forme, și pe un scrin, niște pepeni ovoidali, din același metal, luceau atât de tare, încât mi s-a părut că le aud vibrația de violoncel". În 1929, Tu­dor Arghezi îi va publica texte literare în "Bi­lete de papa­gal". Mai târziu, într-un ar­ticol, poetul o va nu­mi "ve­che prietenă gin­gașă", iar Cella îi va cânta la pian, în 1946, cu ocazia săr­bă­toririi a 50 de ani de activitate. În comunism, ar­tista a ajuns profesoară de pian, mai întâi la liceu, apoi la Conservator. A scris și publicat cronici mu­zi­cale și literare, precum și lucrări me­morialistice. Gene­rațiile tinere de pianiști au beneficiat de experiența ei muzicală, dar și de personalitatea ei generoasă, oferindu-le studenților inclusiv bani sub formă de împrumut, chiar dacă se întâmpla ca unii dintre ei să uite să-i mai înapoieze, după cum po­ves­tește pianistul Dan Grigore, un apropiat al doam­­nei De­lavrancea: "Era o flacără vie, caldă, ju­cău­șă".

Viața conjugală, în allegro

În timpul Primului Răz­boi Mondial, Cella a fost măritată, potrivit unor date biografice, cu ar­de­leanul Viorel Virgil Tilea, care va a­junge mai târziu un strălucit diplo­mat. A di­vorțat în­să în scurt timp de tânărul sibian, pen­tru a se recă­să­tori cu ban­che­rul Aristide Blank. Oligarhul a­celor vremuri a cum­pă­rat casa și te­renul din Pre­cupeții Vechi, cel mai pro­babil de la me­dicul veterinar ca­re figurează pe har­ta cadastrală din 1911, și în­su­rățeii s-au instalat aici. Și această că­sătorie s-a des­trămat, cel de al trei­lea soț al Cellei fiind Filip Lahovary. Casa cum­părată de Blank i-a rămas artistei. Ea a locuit aici tot restul vieții. E o casă masivă, cu etaj, dar bine pro­por­ționată, fapt care-i conferă eleganță și rafi­nament. E situată chiar peste drum de biserica Pre­cupeții Vechi, denumire care sugerează că zona a fost, odi­nioară, o mahala de negustori. Strada Mi­hai Emi­nescu s-a numit pe la începutul secolului XX stra­da Roma­nă, și era principala legătură ru­tieră între Piața Romană și Calea Moșilor, fiindcă bu­levardul Dacia încă nu fusese deschis. Vechi case, care au su­pra­vie­țuit tuturor primejdiilor, evo­că prin arhi­tec­tura lor lumea de altădată, vechiul București. Ar­bori bătrâni își bol­tesc ramurile peste axul străzii, iar din curți copleștite de vegetație, parcă răzbat șoap­tele unei lumi apuse. Blocurile noi, construite după 1990, sparg însă atmosfera acestui colț idilic al orașului. Nici casa Cellei Delavrancea nu a scăpat de trans­formările aduse de noile vremuri. Încă func­­ționează aici un restaurant cu specific chine­zesc. Zeci de lampioane roșii atârnă pe terasă și se mișcă ușor în bătaia vân­tului. Mai nou, imobilul a fost scos la vân­zare.

Sora arhitectă

În aceeași curte, se află o casă mai mi­că, fără strălucire, dar încă bine păs­trată. Aici a locuit Henrieta (căsătorită Gibory), cea mai mică dintre fiicele De­la­vran­cea. Arhitectă de profesie, a proiectat nu­me­roase reședințe private, atât în București, cât și la Balcic, stațiunea de la malul mării căreia regina Maria i-a dat viață și strălu­cire, iar artiștii și scriitorii români au ur­mat-o, petre­cân­du-și aici va­canțele de va­ră, din perioada interbelică. Hen­rieta a lu­crat inclusiv pentru regină, pro­iectând "Pa­vilionul de ceai" și "Pa­vilionul Gră­ni­cerilor". Regimul comunist i-a des­fiin­țat cabinetul parti­cular de ar­hitectură, dar Hen­rieta a con­tinuat să își exercite pro­fe­sia în cadrul unor instituții de stat. A um­blat prin satele Munteniei și Olteniei, ca să stu­dieze arhitectura populară și să sal­veze ele­mente utile unei arhitecturi ro­mâ­nești mo­derne. Hen­rieta a murit în 1987, anul în care sora sa, Cella, și-a aniversat centenarul, fiind pri­mul artist român care a ajuns să-și serbeze o sută de ani de viață. La rândul ei, Cella a murit în 1991. Casa a fost vân­dută mai târziu și golită de obiectele de valoare. Pianistul Dan Grigore (pe care Cella îl alinta "Maître Grigor"), își amintește că "cele două ta­pițerii antice care-i împodobeau salonul, pe care le adusese din Egipt, au servit de cârpe la cură­țe­nie". Spiritul Cellei Delavrancea a rămas însă în în­re­gis­trările sale muzicale, în compozițiile sale, în scri­erile literare și de specialitate. Cu toate acestea, ar fi minunat dacă imobilele unde au locuit cele do­uă surori ar fi cumva recuperate de munici­palitate și trans­formate în case memoriale active, unde să aibă loc evenimente culturale.