- Domnule Vintilă, este mereu o bucurie să vezi că mari artişti ai muzicii româneşti nu se lasă copleşiţi de vârstă şi îşi urmează chemarea la cel mai înalt nivel. Sunteţi un exemplu în acest sens. Vă înnoiţi mereu cântecele din tolbă. Chiar acum sunteţi "pe piaţă" cu o melodie nouă, "Batiscaf", un duet alături de formaţia "Olly of the Queens". Vorbiţi-ne puţin despre această piesă nouă...
- Mai întâi mulţumesc pentru aprecieri şi pentru interes. "Batiscaf" nu are mai mult de două săptămâni de la lansare şi are mare succes de piaţă, ceea ce îmi dă o stare minunată. Melodia este compoziţia mea, pe versurile lui Dinu Olăraşu (o poveste de dragoste pusă pe seama unei delfinuţe şi unui oceanograf). Cât despre Olly, respectiv Olivia Păun, ce să vă zic... Este unul dintre acele nume de care ar trebui să se audă mai mult: flautistă cu şcoală, fost toboşar la trupa Quartz, dar şi o voce de excepţie. Acum are această trupă rock, cu componenţă exclusiv feminină, Olly of the Queens. Fete foarte talentate, instrumentiste de prima mână. Videoclipul piesei este din nou marca "Rocca". De mulţi ani, clipurile mele şi copertele de disc sunt făcute de Daniel Rocca, solistul trupei "Firma", un tânăr de mare talent, cu care mă mândresc că sunt prieten. Şi apropo de discuri, sper ca la începutul anului viitor să lansez şi noul album. Piesele sunt gata, dar mai sunt lucruri de pus la punct.
- Nu sunteţi la prima colaborare cu tineri cântăreţi. Aveţi o piesă superbă şi cu Alexandra Uşurelu, ba chiar şi un duet neaşteptat cu un rapper...
- Îmi place foarte mult să cânt cu tinerii, să amestec stilurile, să fiu în pas cu timpul prezent. Alexandra este extrem de talentată, iar piesa "Ceva se întâmplă cu noi", compusă de Bobby Stoica, este cu adevărat foarte frumoasă. Dar dacă aceasta ar fi oarecum în stilul meu, piesa "Dramă de cartier", care a însemnat o colaborare cu rapperul Barac, a fost o mare surpriză pentru public. Aş vrea să spun că una dintre marile calităţi ale muzicii este aceea de a uni oamenii. Eu, om bătrân, alături de un artist rap, nu a făcut altceva decât să unească două stiluri, două generaţii. Tinerii au apărut în număr mai mare la concertele mele, iar răzvrătiţii rapperi nu au mai dat stop la o muzică care până atunci li se părea depăşită. Vedeţi, în muzică, este loc pentru absolut fiecare, iar dacă printr-o astfel de colaborare, care îmi face şi mare plăcere, reuşesc să conving lumea de acest adevăr, partida e câştigată. Muzica e bucurie, nu orgolii şi competiţie.
"Nu există tânăr sau bătrân în muzică. Există muzică şi atât"
- Cu siguranţă, toţi aceşti tineri au de învăţat de la dumneavoastră. Există şi reciproca?
- Absolut. Toată viaţa este, de fapt, un şir de lucruri pe care nu contenim să le învăţăm. Dacă vrem, evident. Mie, compania tinerilor îmi dă putere, îmi place să vorbesc cu ei pentru că au mereu idei surprinzătoare şi o abordare proaspătă a fenomenului muzical, a spectacolelor, a compoziţiilor. Mă influenţează, iar dovada este şi această ultimă piesă, "Batiscaf", care are un sunet nou, e modernă, e foarte prezentă. Oameni buni, nu există tânăr sau bătrân în muzică, nu există folk, sau rock sau pop. Există muzică şi atât! Crezând cu putere în acest lucru, nu mi-a plăcut niciodată să fiu "încadrat", să mi se spună că sunt folkist. Nu cânt folk, cânt muzică. Aşadar, buna înţelegere cu tinerii este foarte importantă, la fel cum este esenţială chimia dintre membrii unei trupe. Trupa mea, Brambura, nu ar fi rezistat atâta timp dacă muzical şi uman nu ne-am fi înţeles. Câteodată, ne ia zile bune să punem nota potrivită peste cuvântul potrivit, dar o facem într-o foarte bună înţelegere.
"Fie ploaie, fie frig, mama mă lua de mână şi mă ducea la şcoala de muzică"
- După 50 de ani de carieră muzicală, vă mai aduceţi aminte începuturile, când eraţi dumneavoastră unul dintre aceşti tineri cu idei nebuneşti?
"Mai nou, văd marea doar din maşină"
- Aţi regretat, mai târziu, alegerea făcută atunci?
- Doamne, nu, nicio secundă! Nici chiar acum, bătrân fiind, când simt că nu am timp de nimic altceva, şi tot nu regret. Dimpotrivă. Sunt mereu pe drumuri şi nu îmi pare rău. Singura mică supărare este că nu reuşesc să merg la mai multe spectacole, la mai multe concerte. Uite, cu Rocca sunt prieten de atâta vreme, şi mă credeţi că nu am reuşit să ajung nici măcar la un singur concert al trupei sale, "Firma"? Pur şi simplu, nu am timp niciodată. Mai nou, nici marea nu o mai văd. Merg acolo, când am concerte, dar marea o văd doar din maşină. Pe vremuri, mai ales în perioada cenaclului, stăteam pe litoral din iunie până în septembrie. Pe atunci, turneele erau la modă, acum, nu şi le mai permite nimeni. Aveam spectacole pe toată perioada verii. Chiar glumeam, întrebându-l pe Adrian Păunescu, dacă să-mi iau şi schiurile la mare. De ce? Pentru să din septembrie, ne mutam direct la munte, pentru turneele de toamnă şi iarnă.
- Sunt tineri muzicieni care se plâng că nu prea mai sunt concerte, iar dumneavoastră sunteţi, din contră, numai pe drumuri...
- Da, acum nu mai sunt turnee, spectacolele se ţin aproape numai în week end, dar eu sunt mereu pe drumuri, ca să ajung dintr-un oraş într-altul. Aţi văzut că ne-a luat mai bine de o săptămână şi nouă, ca să ne putem vedea pentru acest interviu. Dar eu sunt foarte mulţumit că am atâta treabă. Îmi plac la nebunie concertele care se ţin în locuri mai puţin convenţionale, cum ar fi centrele vechi ale diferitelor oraşe, Baia Mare, Oradea, Sibiu... Îmi place, pentru că cetatea devine fundalul spectacolului şi atunci totul prinde un aer aparte, concertul este parte dintr-o poveste. În schimb, nu-mi plac deloc concertele organizate de primării în centrul oraşelor, concerte amestecate, în care se face o tocană de diferite feluri de muzică, umor, dansuri. Un fel de "Cântarea României", dar răsuflată. Singurul eveniment frumos de acest gen este festivalul "Floare de Colţ", de la Sighetul Marmaţiei, care se ţine în centrul oraşului, dar publicul stă pe scaune.
Este ca o sală în aer liber, iar atunci atmosfera este cu totul aparte. Altfel, aşa cum am spus, îmi plac enorm genul de festivaluri medievale, în care muzica are un sens unitar, iar în jurul ei se întâmplă tot felul de lucruri interesante: ateliere de meşteşuguri, arte, sunt copii care aleargă pe acolo sau stau cuminţi pe o pătură şi ascultă, publicul este foarte receptiv. Se întâmplă aşa, pentru că ei vin special pentru respectivul concert, pentru respectivul fel de muzică. Sunt foarte bucuros că participă lume multă şi că simt că le face bine oamenilor. Acum se cam lasă frigul, aşadar, concertele se vor muta în cluburi. Altfel de concerte, altfel de atmosferă, dar aceeaşi bucurie. Spaţiul e mai intim, publicul e, câteodată, cu tine pe scenă. Dacă am concert solo, eu chiar le spun mereu oamenilor să nu mă lase singur pe scenă, că mi-e urât. Să vină, să cânte cu mine, să danseze, să facem spectacolul împreună. Mereu mi-a plăcut asta.
- Domnule Vintilă, de-a lungul minunatei dumneavoastră cariere aţi străbătut ţara aceasta la milimetru, an de an, şi încă o faceţi. Cum arată românii azi? Cum îi simţiţi?
- Uite, asta e prima întrebare care mă întristează puţin. Eu chiar cunosc România foarte bine, ştiu fiecare clădire din fiecare oraş, locuri în care pe vremuri cântam, iar acum sunt ruine. Prima impresie este că ţara mea este părăsită şi că românii sunt trişti. Îmi pare nespus de rău să spun asta, dar este adevărat. Este ciudat pentru mine să văd mai toate casele de cultură din marile oraşe cum sunt abandonate. Este ciudat să cânt acum într-un club şi anul următor să aflu că s-a desfiinţat, pentru că patronii sunt sufocaţi de taxe. Este ciudat să merg în Reşiţa, de exemplu, unde am prieteni şi unde altădată cântam şi să nu mai fie aproape niciun loc în care să se poată ţine concerte. La fel şi la Hunedoara, unde numai castelul ce mai ţine fruntea sus. Pe de altă parte, ca să schimbăm tonul, acolo unde se pot ţine spectacole, lumea vine. Şi chiar dacă poate la început încă sunt îngânduraţi, prinşi de grijile zilnice, încet, încet, se lasă furaţi de muzică, se înveselesc, cântă, dansează, vin cu mine pe scenă. Şi vă spun, dragă Bogdana, nu există bucurie mai mare pentru un artist decât aceea de a schimba în bine starea unui om. Eu pentru asta trăiesc, simt că aceasta este menirea mea.
"Vă rog, d-le Conifer, îmi daţi şi mie un autograf?"
- Nimic nu vă poate ţine departe de scenă...
- Nu, nu mă las. Şi să ajung să mă târâi pe brânci până la microfon pe scenă, tot nu mă las. Atâta timp cât simt că sunt iubit.
- Un alt fel de spectacol la care participaţi anul acesta se numeşte "Tandreţuri pentru femei, cu cei patru corifei". Nici nu vă pun întrebarea, doar vă invit la explicaţii...
- Ha! Ha! Încep prin a spune că eu, Mircea Baniciu, Nicu Alifantis şi Alexandru Andrieş suntem corifeii. Tot conceptul acestui spectacol pus la cale de Aurel Mitran este de a avea câte un mare concert de ziua fiecăruia dintre noi, în oraşele în care ne-am născut. Am început la Circul Metropolitan din Bucureşti, de ziua mea, în martie, iar biletele erau vândute complet cu două luni înainte. A urmat Brăila, la Sala Sporturilor, de ziua lui Alifantis. Ziua lui Baniciu a fost serbată la Timişoara, prin spectacolul de la Filarmonică. Iar acum, în octombrie, este spectacolul de la Braşov, de ziua lui Andrieş. În plus, l-am sărbătorit şi pe Mitran printr-un concert la Bucureşti, pe 16 octombrie. Îmi place foarte mult ideea acestui spectacol. Fiecare dintre noi îşi cântă succesele într-un show de două ore, sălile sunt mereu arhipline. Îmi place, de asemenea, că aşa am ocazia să mă văd cu aceşti trei prieteni ai mei cu care, altfel, nu apuc să mă întâlnesc aproape deloc. Poate lumea îşi imaginează că noi, prieteni fiind de atâta vreme, ne vedem seara la o bere, poate cu familiile... De unde?! Nici să vorbim la telefon nu avem timp. Dar haideţi să vă spun un lucru haios, care s-a întâmplat după unul dintre spectacolele "Tandreţuri pentru femei cu cei patru corifei"... A venit o domnişoară la mine, la final, şi mi-a spus foarte mieros: "Vă rog, domnule conifer, îmi daţi şi mie un autograf?". M-am ţinut din răsputeri să nu râd imediat, i-am dat autograful cu tot dragul, dar de atunci ne amuzăm teribil de replica aceasta. Ne mai şi numim "coniferi" unul pe celălalt. Trebuie să şi râdem, oameni dragi, să ne relaxăm, să cântăm, să vedem viaţa şi oamenii în tonuri frumoase, chiar dacă "fundalul" este câteodată mai sumbru.