Un muzeu cu miză, de nivel internaţional
De îndată ce depăşeşti Piaţa Charles de Gaulle, pe bulevardul Primăverii, înşiruirea vilelor şi blocurilor scunde e întreruptă de o apariţie neobişnuită. Muzeul de Artă este o siluetă luxoasă, ce pare suspendată peste un paralelipiped fragil de sticlă, cu muchii metalice, delicate şi subţiri. Cu clădirea lui dibaci inserată în ţesutul oraşului şi cu silueta surprinzătoare făcută astfel încât clădirea să pară mereu deschisă către exterior, arhitectura Muzeului Artei Recente este la nivelul marilor muzee de artă contemporană din Europa. Parterul său de sticlă, de pildă, aminteşte de Centrul Pompidou din Paris. Şi nu doar arhitectura, ci şi artiştii români expuşi la Muzeul de Artă Recentă, sunt, spre cinstea lor, de primă mărime naţională şi europeană. De altfel, acest muzeu este primul din România cu miză şi program clar: o perspectivă elitistă asupra artei româneşti a ultimelor decenii. Iar artiştii de aici sunt dintre cei mai mari pe care România i-a dat vreodată. Îi descoperi imediat, încă de la primele două etaje ale Muzeului, acolo unde e expoziţia permanentă, cu multe picturi, dar şi sculpturi, colaje, instalaţii sau proiecte foto-video. Ceea ce te surprinde este diversitatea stilistică. Muzeul a strâns plasticieni care în România ultimelor decenii au fost într-o permanentă poftă de invenţie. Lucrările sunt dispuse după o ordine tematică. Primul etaj, mai eterogen şi tehnic, stă sub cupola existenţei cotidiene: politicul, marginalizarea socială, consumerismul, divertismentul, angoasele sau iubirea - aproape nimic n-a scăpat artiştilor noştri. Şi totul e deschis de o cavalcadă de imagini emblematice: colajele lui Ion Bârlădeanu ("prinţul colajului", cum l-am numit în interviul publicat în "Formula AS") e reprezentarea omului zdrobit de viaţă, care şi-a găsit în artă salvarea. Chiar în anii în care ajunsese mult dincolo de limita de jos a vieţii fiind, pur şi simplu, un om al străzii, Ion Bârlădeanu a reuşit, fără nicio instruire, să recreeze tehnica avangardistă a colajului. Iar la Muzeu veţi găsi cele mai bune colaje ale lui: un univers în care lumea de zi cu zi, cu derizoriul sau frumuseţile ei, este fragmentată şi recompusă cu foarfeca neiertătoare a ironiei. Alături de Ion Bârlădeanu, apare încă o imagine "soră", făurită de valorosul pictor optzecist Teodor Graur. Este o faţă de masă, care îşi poartă cu demnitate urmele paharelor de vin, ca pe nişte stigmate ale boemei. Aceleaşi teme cu rezonanţă socială sunt atacate şi în sălile următoare: de la pictura de şevalet (Porcii noştri, de Ioana Bătrânu) la relieful policrom al lui Dumitru Gorzo - Al treilea sex, şi până la sculptura Scula lui Brâncuşi, a lui Marian Zidaru.
La etajul 2, atmosfera se schimbă cu totul. Aici domină sacrul şi metafizica. Grupul "Prolog", Horia Bernea, Marin Gherasim, Sorin Dumitrescu sau Paul Neagu cu imagini esenţializate până la simbol. Florile de măr ale grupului Prolog, Hipersemnul lui Sorin Dumitrescu, Logos-ul lui Paul Gherasim, Clopotele lui Mihai Sîrbulescu, ori Prapurii lui Horia Bernea, Cupola lui Marin Gherasim sau Punţile medievale, ale lui Paul Neagu, sunt tot atâtea exemple bune. Muzeul are pe casa scării prevăzute şi nişte "ferestre", ce permit contemplarea unor opere. Aşa este Piramida marelui sculptor Mircea Roman. Aplecată spectaculos şi straniu, ea poate fi admirată şi din spate şi din faţă, de pe scări.
După ce ai terminat de văzut artiştii expuşi permanent la Muzeu, poţi merge la subsol şi la etajul al treilea. Aici sunt expoziţiile temporare. Până pe 28 noiembrie 2018, muzeul găzduieşte expoziţia Rai din Iad. Arta între credinţă şi Blasfemie. Sunt ultimii 30 de ani ilustrând sacrul, în operele aceloraşi nume mari de artişti români, aflate în portofoliul Muzeului. La etajul 3, vei găsi şi o bibliotecă de artă bogată, cu un micuţ şi cochet amfiteatru cu perne, în apropiere. Aici, lumina pătrunde printr-un perete glisant de sticlă, ce face lumea şi mai îndepărtată. De pe terasa Muzeului, panorama oraşului se înşiruie în zare. O pictură nesfârşită, şi ea - un ultim exponat din colecţia Muzeului de Artă Recentă.
Cei şapte samurai "de Ruşchiţa"
- Tabăra de Sculptură Monumentală de la Ploieşti, "România 100" -
"Nu există patriotism fără patrimoniu"
Auzisem de ceva vreme de tabăra de sculptură în marmură albă de Ruşchiţa, din luna octombrie 2018, organizată în Parcul de Vest al Ploieştiului. Când am ajuns acolo, tabăra era încă în plină desfăşurare, aşa că am putut să mă bucur de spectacolul sculptorilor trudind dezlănţuit cu flexuri şi dălţi, după nişte planuri şi idei doar de ei ştiute. Maxim Dumitraş, Eugen Petri, Dan Daniel, basarabeanul Ion Zderciuc, Petre V. Mogoşanu, Alfred Dumitriu şi profesorul de la Universitatea de Arte din Bucureşti, Bogdan Hojbotă - erau cei şapte samurai ai marmurei de Ruşchiţa. Plini de praf alb, mi-au vorbit toţi, inspriraţi şi bucuroşi de statuile lor, ca nişte părinţi despre copiii lor. Un parc tânăr şi golaş al oraşului, ce va dobândi astfel identitate şi frumuseţe, prin sculpturile reunite într-o simfonie în marmură albă.
Am vrut să aflu şi cum s-a pornit acest fenomen cultural, aşa că am stat de vorbă cu Alice Niculea, comisarul taberei şi director adjunct la Muzeul de Artă din Ploieşti, şi cu Florin Manole, unul dintre iniţiatorii cei mai inimoşi. Tabăra de sculptură România 100, numită aşa după anul Centenarului, a fost ideea lui
Eugen Petri, unul dintre marii organizatori de tabere din România. La ideea lui a aderat Florin Manole şi Asociaţia Culturală 24 PH Arte. "Mie mi-a plăcut ideea lui Eugen Petri, aşa că m-am gândit cum să o facem. Noi eram doar un cenaclu, nu aveam cum să ne ocupăm de aşa ceva, şi atunci am făcut o organizaţie. După care ne-am dus la primărie cu jalba-n băţ. Am depus un proiect, şi l-am tot scris şi rescris. Dar lucrurile trenau şi atunci, la un moment dat, ni s-a aprins în cap o idee şi am descoperit o deviză; cu ea cred că i-am provocat: «Nu există patriotism fără patrimoniu». Şi am tot vorbit cu d-l viceprimar Cristian Ganea, până s-au legat lucrurile. Fără el, nu se făcea nimic".
- Cum se leagă lucrările celor şapte sculptori, de Centenar?
- Fiecare lucrare, oricât de abstractă şi esenţializată ar fi, are ceva care duce la ideea de unire - spune Alice Neculea. Dacă ai să te uiţi la fiecare, într-un fel sau altul, există o intersecţie, un nod. Basarabeanul Ion Zderciuc, de exemplu, chiar a sculptat un nod. Şi asta duce la ideea de naţional şi de unire. Maxim Dumitraş a adus cu el, în marmură, o casă din Ardeal. Alte sculpturi au câte trei elemente. Adică ideea de trinitate a Ţărilor Române. Dacă vorbim de unire, să vă mai spun că la Ploieşti, toată lumea a pus umărul la tabăra aceasta. De la Primărie şi Casa de Cultură, până la Teatru şi Filarmonică. Iar Asociaţia 24 PH Arte va face şi un film despre această tabără eveniment. Un film de Cătălin Apostol, colegul dvs. de la Formula AS.
MAXIM DUMITRAŞ
"Parcul acesta va fi printre cele mai frumoase din lume"
- Lucrarea ta, Maxim Dumitraş, atrage de la început. Marmura ta e albastră...
- Plec de la ideea caselor din Ardeal care sunt vopsite cu un albastru special, de Transilvania, un albastru "mnieriu" cum se numeşte acolo, un albastru ultramarin. De câţiva ani încoace, eu intervin pe sculpturi cu această culoare. De altfel, toată sculptura egipteană şi grecească a fost pictată. Folosesc un fixativ special de culoare. Nu mă interesează să rămână 100 de ani, vreau să intervină timpul care patinează şi schimbă tonalităţile de albastru.
- Ideea de a colora marmura, pare, totuşi, cam îndrăzneaţă, azi...
- Cum ţi se pare Parcul acesta în care încep să răsară statui?
- Niciodată n-am văzut un parc atât de frumos, atât de generos pentru un muzeu de sculptură contemporană în aer liber. Trebuie doar populat, în fiecare an, cu 7-10 statui. Ar fi ideal dacă oficialităţile din Ploieşti ar impune acest proiect pe un termen de 15 ani. Numai să fie invitaţi sculptori de nume internaţional şi naţional. Astfel, Parcul de Vest al Ploieştiului va fi unul dintre cele mai frumoase muzee în aer liber din lume.
ION ZDERCIUC, Basarabia
"Eu m-am născut la Ungheni, acolo pe unde Eminescu şi Creangă umblau la vânat prin păduri"
- Cum ar începe povestea dvs. şi a sculpturii de aici, d-le Ion Zderciuc?
- Eu vin din Chişinău. Azi a fost o zi de muncă grea şi cu vijelie mare, în tabăra de la Ploieşti. Ce să vă povestesc? Eu de la început am lucrat singur la sculptura mea, fără un cioplitor. Nu puteam să cer ajutor, pentru că nici eu încă nu ştiam ce voi face. Şi am tăiat marmura aşa cum mi-a convenit.
- Este o lucrare tare frumoasă. Cum v-aţi gândit să o numiţi?
- Am numit-o "Nodul gordian". Am lucrat-o singur, în trei săptămâni.
- De ce v-aţi gândit să-i spuneţi aşa?
- Pentru că eu vreau, cu prilejul Centenarului să exprim în marmură faptul că între Basarabia şi România de azi există o problemă. Un nod gordian. Şi că la fel ca Alexandru Macedon, noi va trebui să tăiem acest nod gordian, ca să se întâmple unirea Basarabiei cu ţara mamă.
- Frumos spus şi frumos cioplit!... Dar nodul dvs. gordian este tăiat sau nu?
- Nu e tăiat! E nodul făcut. Şi sperăm că vom rezolva cât de repede problema asta. Căci Unirea ne va face mai puternici şi mai avuţi. Dar vreau să vă mai spun că eu sculptez la noduri de vreo 20 de ani. Şi nu-s doar noduri gordiene. Căci noduri întâlnim la orice pas. O strângere de mână, de pildă, este deja e un nod.
- V-aţi acomodat în România?
- Relaţiile s-au deschis din anii '90 şi pe parcurs s-au mai îmbunătăţit. Acum mă simt bine aici. Eu m-am născut la Ungheni, pe malul Prutului, aproape de Iaşi. Pe acolo pe unde Eminescu şi Creangă umblau la vânat prin păduri.
DAN DANIEL
"România e cosmică. Naşte stele"
- Sunteţi prâslea echipei de sculptori, Dan Daniel, venit din Ardeal. Şi totuşi, un artist matur...
- Să vedeţi ce mi s-a întâmplat. Eu am trăit mereu în Beiuş. La un moment dat, am plecat la muncă în Spania pe doi ani de zile. După care mi-am zis: n-aş putea eu mai bine să fac ceva studii în ţară, decât să culeg măsline şi portocale? Şi am venit acasă şi m-am dus la Timişoara să mă înscriu la Arte. Am avut aşa, o pornire, de mic. Construiam tot soiul de lucruri din capul meu. M-am înscris la Arte, la Timişoara, şi l-am cunoscut pe d-l profesor Dumitru Şerban, care mi-a fost coordonator nouă ani de zile, până la doctorat. Nu am făcut neapărat ucenicie pe lângă el, dar fiind mai sărăcuţ, mă lua pe la el să lucrez, îmi dădea şi un bănuţ. Mi-a plăcut cumva, ştiindu-l pe el că e artist mare, mi-am zis că de la el am ce să învăţ.
- Ai un nume pentru lucrarea ta de-aici, din parc?
- Mie îmi place mult să studiez cosmosul şi mi-am propus să încerc să-l sculptez. M-am legat de o nebuloasă. Nebuloasa este rezultatul exploziei unei supernove, care la rândul ei dă naştere unor stele. M-am gândit la nebuloasa aceea ca la o mamă hrănitoare. Ca la o Românie care naşte încontinuu stele noi. Brâncuşi este una dintre ele. Şi pe lângă el, sunt atâtea valori pe care le-a dat România. Căci valorile româneşti se nasc mereu, sunt infinite. România evolează. Aşa şi piatra mea. Ea creşte, se transformă, liniile ei intră şi ies, nu se termină niciunde. Sigur, sunt probleme în România, dar sunt probleme peste tot. Poate la noi mai multe, dar asta nu înseamnă că, gata, o să se termine aici. Şi România e cosmică, naşte încontinuu stele.