Cântecele Văii Teleajenului
O toamnă aurie şi blândă stăruie încă peste satele din susul Văii Teleajenului, înveşmântând măgurile dimprejur în nuanţe aprinse galben-roşcate. Anul acesta a fost bogat în roade, şi prin curţile gospodarilor stăpânesc grămezi de porumb, stive de dovleci, coşuri cu ciorchini de struguri, coşărci pline, revărsate cu mere, gutui şi nuci. Chiotele de nuntă străbat aerul subţire al dimineţilor fiecărui sfârşit de săptămână, şi pe uliţele satelor vin, călări, chemătorii la nuntă, purtând plosca tradiţională cu ţuică de prună. O tihnă şi o mulţumire cuprinde locul, decupându-l, parcă, din haosul lumii dimprejur, şi întărind o speranţă firavă, că rosturile cele vechi ale satului şi sărbătorile lui nu s-au pierdut întru-totul. În Starchiojd, o comună prahoveană străveche, alcătuită din sate şi cătune risipite pe măguri străjuite de stei de piatră, lupta aceasta pentru continuitatea tradiţiei e dusă de MARIANA MUŞA, o tânără şi talentată interpretă de muzică populară de pe Valea Teleajenului. Ne-am bucurat să-i aflăm povestea şi să v-o spunem şi dvs., mergând la faţa locului, în comuna Starchiojd, locul din care îşi trage puterile cântecul său.
"Brâu pe şase şi brâu pe opt"
- Mariana, eşti apreciată de specialişti drept cea mai cunoscută şi talentată interpretă de pe Valea Teleajenului, ba chiar din toată zona prahoveană, iar cântecele tale sunt, cu adevărat, minunate. Le-ai cules de la bătrânii satului? Le-ai moştenit pe linie de familie?
- Eu întâi am învăţat a cânta de la mama. Mai am patru fraţi şi, fiind singura fată, când îmi terminam lecţiile pentru şcoală, mă făceam de ajutor la treburile casei şi ale gospodăriei, pentru că mama trebuia să le descurce singură pe toate. Tata lucra în Bucureşti, la Casa Poporului, care se construia pe atunci, şi venea acasă doar de sâmbătă seara până duminică. La început, am ascultat-o pe mama cântând, apoi am început să cânt şi eu alături de ea, şi mai apoi singură, lucrând prin casă ori prin grădină, ori îngrijind păsările din bătătură şi animalele din grajd. Dar şi tata cânta la fluier, bunicul meu din partea mamei cânta la vioară, o mătuşă de pe tată era o cântăreaţă vestită pe la nunţi, aşa că eu şi fratele meu mai mic am moştenit din familie dragostea pentru cântecul vechi, având amândoi aplecare şi la cântat, şi la jucat. Îmi amintesc cum la nunţile din sat priveam din uliţă, peste gard, şi îi ascultam cu mare admiraţie pe lăutarii din satele noastre, pe bătrânul Moisică Ţeavă, ultimul reprezentant al fluieraşilor şi cimpoierilor din Starchiojd, pe mai tânărul Neluş Bocan, pe Titi Bughiu cântând din frunză şi pe mulţi alţii. Aşa am învăţat acest alfabet străvechi al frumoaselor noastre obiceiuri, încercând şi paşii de joc la horă, sârbă sau brâu (complicatele dar atât de frumoasele noastre jocuri munteneşti - "Brâu pe şase", "Brâu pe opt", "Fedeleşul", "Breaza", "Ofiţereasca" sau "Sârba dulgherului"), ori memorând oraţiile lungi de nuntă, de la ritualul "îmbrăcatului miresei" şi "bărbieritului ginerelui" . Când am mai crescut un pic şi am prins curaj, am cântat la serbările de la şcoală (cântece de-ale Irinei Loghin, auzite la radio), apoi m-am hotărât să merg mai departe, pe drumul cântului popular şi m-am înscris la cursurile Şcolii Populare de Artă din Ploieşti, sub îndrumarea cunoscutei interprete Maria Tănase Marin. Mergând mai apoi la concursuri, mi-am dat seama că trebuie să îmi fac un repertoriu al meu, şi de unde să fi adunat cântece, dacă nu de la bătrânii din sat? Aşa că am luat-o la pas prin Starchiojd, mergând din poartă în poartă şi rugându-i să-şi lase o clipă lucrul, ca să îşi reamintească vechile noastre cântece. Am cules foarte mult de la Lica Diaconu, "Mama Lica", aşa cum i se zicea în sat, o bătrână care ştia cânta, făcea şi poezii în stil popular, şi care s-a stins spre vârsta de aproape o sută de ani. O altă parte a repertoriului meu o datorez surorilor Mâzgoi, din satul Bătrâni, a căror mamă, Florica Mâzgoi, cu o foarte frumoasă voce ţărănească, fusese o bună informatoare a etnomuzicologilor Constantin Brăiloiu şi Emilia Comişel. De la bătrâna Florica Mâzgoi am piesa "Mult mi-e drag mie Mărin", "Dragii mei Ion şi Gheorghe", ca şi cântecul doinit "Greu i-a fost voinicului", unele dintre cele mai frumoase melodii de dragoste de pe Valea Teleajenului. Cântecele au fost remarcate şi de către marea specialistă a muzicii tradiţionale (regretata dna Emilia Comişel), iar eu spun acum cu mândrie, că în anul 2002, le-am înregistrat cu Orchestra Naţională Radio, de la Bucureşti. Au rămas ca material de referinţă pentru zona Teleajenului, în arhiva Radiodifuziunii Naţionale.
"Cântecele noastre sunt cum ne este viaţa şi cum curge Teleajenul"
- Ai putea descrie în cuvinte tezaurul pe care l-ai adunat?
- Cântecele noastre de pe Chiojduri sunt melodioase, nu sunt foarte ritmate, chiar şi sârba, de pildă, care în alte părţi e foarte săltăreaţă, la noi e mai puţin iute. Cântecele sunt aşa cum este şi viaţa pe la noi: aşezată! Şi cum curge Teleajenul, blând şi domol. Sunt cântece de dragoste, de dor, de înstrăinare, dar şi cântece bătrâneşti.
- Ai rămas cu povestea cântecelor tale în sat. Cum te-ai făcut cunoscută dincolo de Starchiojd?
- Rampa mea de lansare a fost ediţia din 1999 a concursului "Moştenitorii", iniţiat anume pentru a descoperi noi talente, de către regretata Marioara Murărescu. Îmi amintesc cu mare emoţie că în juriu era chiar dna Emilia Comişel, aflată atunci la o venerabilă vârstă, dar cu o vioiciune a minţii incredibilă şi un simţ mare al valorilor autentice. Despărţea muzica adevărată de "inovaţii", ca apele de uscat. Apoi, după ce am terminat Facultatea de Pedagogie Muzicală la Bucureşti, am devenit profesoară la Şcoala Populară de Artă din Ploieşti şi profesor de muzică la şcoala din Măneciu. Am avut mereu visul ăsta: să dau mai departe ce ştiu. Şi m-a ajutat Dumnezeu. Cu toată modestia, vreau să vă spun că, sub îndrumarea mea, copiii au obţinut rezultate foarte frumoase la competiţiile la care m-am prezentat cu ei. Avem o adevărată colecţie de diplome şi trofee. Cu soliştii, dar şi cu grupul vocal "Mugurelul" din Drajna, adunăm premiile cam de peste tot pe unde ne ducem. Sper ca asta să-i motiveze şi să ducă mai departe cântecul din zona montană a Prahovei.
"Mă bucur să le transmit copiilor o bucăţică din sufletul românesc"
- Nu ţi-ai dorit niciodată să încerci largul lumii, să te desparţi de matca ta din Starchiojd?
- Nu oboseşti niciodată? De unde îţi tragi puterile în toată munca asta a ta?
- În primul rând, mă susţine familia. Foarte mult! Am parte de un soţ minunat, care m-a înţeles şi m-a sprijinit constant. Sunt săptămâni în care plec aproape zi de zi cu spectacole împreună cu copiii şi de cele mai multe ori mă însoţeşte şi el. Şi mama mă încurajează să merg mai departe. Mama e un munte de răbdare, de bunătate, de generozitate şi de iubire pentru noi toţi şi a muncit foarte mult ca eu şi fratele meu mai mic să ne putem alege profesii artistice (fratele meu, Cristian Muşa, e specialist în coreologie, ştiinţa dansului tradiţional, şi e cercetător la Institutul de Etnografie şi Folclor "Constantin Brăiloiu" al Academiei Române, de la Bucureşti). Am o fetiţă de zece ani, căreia îi place, şi ei, să cânte, are glas frumos, sper să ducă mai departe cântecul nostru de pe Valea Teleajenului.
Povestea unui nume ciudat: STARCHIOJD
- În vara aceasta, comuna Starchiojd a sărbătorit 600 de ani de atestare documentară şi toată suflarea ei s-a adunat spre a-i sărbători vechimea şi pentru a se mândri cu cântecul şi portul popular. Ce semnificaţie are numele acesta atât de rezonant, Starchiojd?
- "Starîi" înseamnă "vechi, bătrân" în limba slavă, iar "chiojd" ar putea veni din cuvântul maghiar "kovesd" care înseamnă "pietros, de piatră". "Pietrele Vechi" ar fi sensul etimologic al numelui Starchiojd, iar denumirile locale de Piatra Bogzei, Piatra Rotării, Piatra Lerei date locurilor din împrejurimi sprijină această teorie. Aflat pe valea prahoveană a Teleajenului, la graniţa cu judeţul Buzău, Starchiojdul este alcătuit din cinci sate, Chiojdul Bătrân, Brădet, Valea Anei, Rotarea şi Benia, ca şi micul cătun Zmeurăt. Peste deal, în judeţul Buzău, se află Chiojdu Mic, întemeiat tot de moşnenii chiojdeni (de Starchiojd ţinea pe vremuri şi satul Bătrâni, al cărui han vechi este păstrat la Muzeul Civilizaţiei Tradiţionale "Astra" din Sibiu. Plăcuţa de pe el arată că este un "monument de arhitectură rurală din Starchiojd"). Dacă e să ne luăm după descoperirile arheologice făcute de-a lungul anilor, înţelegem că aici a fost o locuire mult mai veche, căci o cetate dacică de piatră şi lemn a fost descoperită la Rotarea, iar mai apoi, la începutul Evului Mediu, aici a fost centrul unui mic stat de genul cnezatelor, căci Iorga numea aşezarea "un alt Câmpulung al Munteniei", conferindu-i o importanţă similară celei muscelene. Cert e că prima atestare a o avem din 1418, de exact acum şase sute de ani, când domnul Mihai I, fiul lui Mircea cel Bătrân, întăreşte printr-un hrisov dreptul moşnenilor de aici asupra moşiei Chiojdului. Fiind aşezat în poarta montană de intrare spre Transilvania, prin Vama Buzăului, din Muntele Călugării, Starchiojdul a fost sat grăniceresc. La Tabla Buţii, în apropiere de Starchiojd, era vama ungurească de trecere din Muntenia în Ardeal.
Zile de lucru, zile de târg şi zile de sărbătoare
- Cum trăiesc astăzi chiojdenii tăi?
- Viaţa chiojdenilor mei e legată strâns de aşezarea geografică (între munţi, favorabilă păstoritului), de ritualurile anotimpurilor şi ale ocupaţiilor. Şi din satele noastre mulţi dintre cei tineri au luat calea străinătăţii pentru a găsi de lucru şi nu-i putem învinovăţi că au căutat o viaţă mai înlesnită. Cei rămaşi continuă să îşi împartă timpul între mersul la biserică, în zilele de sărbătoare, ocazie cu care îşi etalează superbele cusături de pe cămăşile tradiţionale, ori mersul la târgurile de pe satele din jur, în zilele menite a fi "de târg". Iar în zilele de lucru, viaţa lor se împarte între mersul "la brazde", creşterea animalelor, cultivarea prunelor şi făcutul ţuicii (o mare tradiţie a zonei), cositului şi făcutului de fân, umblatului în păşune cu turmele de oi, pe dealurile pe care vechile pietre de hotar încă împart lumile vechi şi noi. Mai demult, chiojdenii mergeau şi în cărăuşie, prin toată ţara, cu prune uscate ori cu scândură, şindrilă, obezi pentru roţile căruţelor şi alte obiecte făcute de meşteşugari ai lemnului (şindrilari, dogari, dulgheri), dar astăzi, drumurile lungi s-au scurtat, iar toate acestea, ca şi brânza şi laptele de la vitele lor, ajung la pieţele din oraşele dimprejur, Vălenii de Munte, Ploieşti. Starchiojdul are nu doar nume ciudat, ci şi o istorie fascinantă. Că este adevărat ce vă spun o dovedeşte faptul că un grup de tineri etnologi de la Universitatea din Bucureşti au făcut cercetări aplicate în sat, concretizate în două volume intitulate "Starchiojd - moştenirea culturală".
"La mulţi ani, Chiojd bătrân!"
- Ai urcat cu mare mândrie pe scena din mijlocul satului, pentru a le cânta chiojdenilor tăi, la aniversarea vârstei de 600 de ani a satului. Ce te-a emoţionat mai mult în acele momente?
- M-au trecut fiori de bucurie să ştiu că am răsărit în lume,într-un loc cu o vechime aşa de mare. Le-am cântat oamenilor din sat şi-am spus în gând "La mulţi ani, Chiojd bătrân!". Am privit în jur şi am văzut tineri şi vârstnici îmbrăcaţi în port, semeţi şi mândri, şi am simţit că am rămas chiojdeancă până în măduva oaselor că, de fiecare dată, inima îmi bate un pic mai tare când mă aflu între chiojdenii mei.
Scoarţa de viaţă şi moarte
- Nu ne putem despărţi fără să te întreb despre costumul tău popular, pe care îl porţi cu atâta fală, despre iile astea superbe ale zonei, făcute parcă pentru a îmbrăca cu ele regine din poveşti...
- Costumele mele sunt foarte vechi şi le-am cumpărat de la bătrânele din sate. Le port cu grijă, să nu se rupă, dar sunt minunate şi îmi sunt foarte dragi. Am avut, desigur, şi eu, zestre când m-am măritat, în carul care m-a dus de-acasă, din Starchiojd, la Drajna, unde m-am stabilit după căsătorie, în casa socrilor mei. Mama mi-a pus în lădoi foarte multe cuverturi şi scoarţe ţesute de ea, ştergare şi cămăşi. Când m-am cununat, mama a aşternut pe jos, în biserică, scoarţa ce mi-a dat-o de zestre (o adevărată operă de artă!), pentru ca noi, mirii, să îngenunchem pe ea când primeam sfânta taină a cununiei. Fiecare fată primeşte această scoarţă la măritiş, care nu se mai foloseşte decât atunci când va fi descusută în cele două foi ale ei, aşternută fiecăruia dintre cei doi soţi, când vor merge pe drumul cel de pe urmă. Ca şi alte mirese, şi eu am fost trasă peste prag, alături de mirele meu, de către soacra mare, când am venit după cununie în casa lor, punându-ne la amândoi pe după gât ştergarul de ginere, ţesut anume de mama, pentru ca amândoi să tragem în jugul căsătoriei la fel, şi nu unul hăis şi altul cea. Pe fota ţesută în război cu lână neagră şi roşie, se coseau flori colorate, ca, mergând la apă, femeia să îşi ridice colţul fotei pentru a se vedea cusătura poalelor. Pe vremuri, în fiecare casă era un război şi răsuna tot satul de bătutul spetelor, dar acum foarte puţine femei mai ţes piese de port ori cuverturi şi ştergare pentru a îmbrăca odăile casei. Modelul nostru este Maria Gioabă, o femeie trecută de 80 de ani, dar sprinţară la pas şi la minte, căreia îi zicem Orica, şi care nu iese duminica la biserică ori la zilele de sărbătoare, fără a fi îmbrăcată în frumosul port de Starchiojd, lucrat de ea însăşi.
- Când nu se vor mai găsi cântece din cele vechi la bătrânii satelor, ce fel de cântece vor răsări în loc?
- E prea trist să mă gândesc ce va fi mâine. Mă bucur de ce există acum. În ce mă priveşte, eu o să merg în continuare pe drumul cântecului vechi, autentic. Rămân, totuşi, cu nădejdea şi cu credinţa că spiritualitatea aceasta a satului românesc nu se va stinge niciodată, că lucrurile bune vor rămâne în picioare, semne bune, pentru viitor. Tradiţia noastră este tot ce avem mai de preţ, chiar şi azi.
Foto: ION ŞERBAN (1)