- Domnule Vintilă, este mereu o bucurie să vezi că mari artiști ai muzicii românești nu se lasă copleșiți de vârstă și își urmează chemarea la cel mai înalt nivel. Sunteți un exemplu în acest sens. Vă înnoiți mereu cântecele din tolbă. Chiar acum sunteți "pe piață" cu o melodie nouă, "Batiscaf", un duet alături de formația "Olly of the Queens". Vorbiți-ne puțin despre această piesă nouă...
- Mai întâi mulțumesc pentru aprecieri și pentru interes. "Batiscaf" nu are mai mult de două săptămâni de la lansare și are mare succes de piață, ceea ce îmi dă o stare minunată. Melodia este compoziția mea, pe versurile lui Dinu Olărașu (o poveste de dragoste pusă pe seama unei delfinuțe și unui oceanograf). Cât despre Olly, respectiv Olivia Păun, ce să vă zic... Este unul dintre acele nume de care ar trebui să se audă mai mult: flautistă cu școală, fost toboșar la trupa Quartz, dar și o voce de excepție. Acum are această trupă rock, cu componență exclusiv feminină, Olly of the Queens. Fete foarte talentate, instrumentiste de prima mână. Videoclipul piesei este din nou marca "Rocca". De mulți ani, clipurile mele și copertele de disc sunt făcute de Daniel Rocca, solistul trupei "Firma", un tânăr de mare talent, cu care mă mândresc că sunt prieten. Și apropo de discuri, sper ca la începutul anului viitor să lansez și noul album. Piesele sunt gata, dar mai sunt lucruri de pus la punct.
- Nu sunteți la prima colaborare cu tineri cântăreți. Aveți o piesă superbă și cu Alexandra Ușurelu, ba chiar și un duet neașteptat cu un rapper...
- Îmi place foarte mult să cânt cu tinerii, să amestec stilurile, să fiu în pas cu timpul prezent. Alexandra este extrem de talentată, iar piesa "Ceva se întâmplă cu noi", compusă de Bobby Stoica, este cu adevărat foarte frumoasă. Dar dacă aceasta ar fi oarecum în stilul meu, piesa "Dramă de cartier", care a însemnat o colaborare cu rapperul Barac, a fost o mare surpriză pentru public. Aș vrea să spun că una dintre marile calități ale muzicii este aceea de a uni oamenii. Eu, om bătrân, alături de un artist rap, nu a făcut altceva decât să unească două stiluri, două generații. Tinerii au apărut în număr mai mare la concertele mele, iar răzvrătiții rapperi nu au mai dat stop la o muzică care până atunci li se părea depășită. Vedeți, în muzică, este loc pentru absolut fiecare, iar dacă printr-o astfel de colaborare, care îmi face și mare plăcere, reușesc să conving lumea de acest adevăr, partida e câștigată. Muzica e bucurie, nu orgolii și competiție.
"Nu există tânăr sau bătrân în muzică. Există muzică și atât"
- Cu siguranță, toți acești tineri au de învățat de la dumneavoastră. Există și reciproca?
- Absolut. Toată viața este, de fapt, un șir de lucruri pe care nu contenim să le învățăm. Dacă vrem, evident. Mie, compania tinerilor îmi dă putere, îmi place să vorbesc cu ei pentru că au mereu idei surprinzătoare și o abordare proaspătă a fenomenului muzical, a spectacolelor, a compozițiilor. Mă influențează, iar dovada este și această ultimă piesă, "Batiscaf", care are un sunet nou, e modernă, e foarte prezentă. Oameni buni, nu există tânăr sau bătrân în muzică, nu există folk, sau rock sau pop. Există muzică și atât! Crezând cu putere în acest lucru, nu mi-a plăcut niciodată să fiu "încadrat", să mi se spună că sunt folkist. Nu cânt folk, cânt muzică. Așadar, buna înțelegere cu tinerii este foarte importantă, la fel cum este esențială chimia dintre membrii unei trupe. Trupa mea, Brambura, nu ar fi rezistat atâta timp dacă muzical și uman nu ne-am fi înțeles. Câteodată, ne ia zile bune să punem nota potrivită peste cuvântul potrivit, dar o facem într-o foarte bună înțelegere.
"Fie ploaie, fie frig, mama mă lua de mână și mă ducea la școala de muzică"
- După 50 de ani de carieră muzicală, vă mai aduceți aminte începuturile, când erați dumneavoastră unul dintre acești tineri cu idei nebunești?
- Da, longevitatea este dată de înțelegere, bun-simț și iubirea aceasta nesfârșită pentru muzică. Îmi aduc aminte cu mare drag de toate momentele de început, când toți cei care cântau puțin la chitară visau să-și facă o trupă. Vremurile erau foarte dificile, nu aveam instrumente, de multe ori chiar ni le confecționam singuri. Când tata mi-a dat cadou un microfon profesionist, atât de rar și de scump la vremea aceea, nu vă închipuiți ce bucurie a fost pe mine. În plus, să ai sprijinul părinților pentru activități artistice, în acele vremuri, era iarăși un lucru ieșit din comun. Tot tata mi-a luat și prima chitară, iar în casă mai aveam o pianină, în speranța că sora mea va învăța și ea un instrument. Avea voce foarte frumoasă, precum toți din familie, dar preocupările ei au fost cu totul altele. Nașul meu a avut și el o mare influență asupra mea în copilărie. Era dirijor la o formație de amatori. Primele note la vioară și chitară el m-a învățat și a simțit că am "microbul" acesta al scenei în mine. Repet, sprijinul familiei înseamnă enorm, iar când îmi aduc aminte că, fie ploaie, fie frig, mama mă lua de mână și mă ducea la școala de muzică, mi se umple inima de dragoste și recunoștință. Locuiam într-o casă din Cotroceni, care astăzi nu mai este. Îmi amintesc, de asemenea, cum treceam câteodată pe lângă Sala Palatului și visam să cânt acolo într-o zi. Când am ajuns să o fac, mi s-a părut copleșitor, mai ales dacă ești singur pe scenă. Enormă, distanța până la microfon pare nesfârșită, publicul departe. În fine, după facultate (Institutul de Construcții), am avut o perioadă în care m-am gândit că, totuși, ar trebui să-mi urmez meseria și m-am prezentat la post: se construia barajul de la Siriu. Am rezistat doar vreo șase luni. Nu mă lăsasem de muzică și eram plin de concerte. Inclusiv împreună cu Cenaclul Flacăra, care începuse primele turnee. Așadar, m-am întors în București, la un alt șantier nou nouț: metroul. Nu am stat mult timp nici aici, pentru că nu puteam rezista departe de scenă, mă tot învoiam să merg la spectacole și, la un moment dat, chiar a trebuit să aleg. M-am sfătuit și cu tata și am realizat că nicăieri nu eram mai fericit decât cântând. Gata cu șantierele! Trăiască muzica!
"Mai nou, văd marea doar din mașină"
- Ați regretat, mai târziu, alegerea făcută atunci?
- Doamne, nu, nicio secundă! Nici chiar acum, bătrân fiind, când simt că nu am timp de nimic altceva, și tot nu regret. Dimpotrivă. Sunt mereu pe drumuri și nu îmi pare rău. Singura mică supărare este că nu reușesc să merg la mai multe spectacole, la mai multe concerte. Uite, cu Rocca sunt prieten de atâta vreme, și mă credeți că nu am reușit să ajung nici măcar la un singur concert al trupei sale, "Firma"? Pur și simplu, nu am timp niciodată. Mai nou, nici marea nu o mai văd. Merg acolo, când am concerte, dar marea o văd doar din mașină. Pe vremuri, mai ales în perioada cenaclului, stăteam pe litoral din iunie până în septembrie. Pe atunci, turneele erau la modă, acum, nu și le mai permite nimeni. Aveam spectacole pe toată perioada verii. Chiar glumeam, întrebându-l pe Adrian Păunescu, dacă să-mi iau și schiurile la mare. De ce? Pentru să din septembrie, ne mutam direct la munte, pentru turneele de toamnă și iarnă.
- Sunt tineri muzicieni care se plâng că nu prea mai sunt concerte, iar dumneavoastră sunteți, din contră, numai pe drumuri...
- Da, acum nu mai sunt turnee, spectacolele se țin aproape numai în week end, dar eu sunt mereu pe drumuri, ca să ajung dintr-un oraș într-altul. Ați văzut că ne-a luat mai bine de o săptămână și nouă, ca să ne putem vedea pentru acest interviu. Dar eu sunt foarte mulțumit că am atâta treabă. Îmi plac la nebunie concertele care se țin în locuri mai puțin convenționale, cum ar fi centrele vechi ale diferitelor orașe, Baia Mare, Oradea, Sibiu... Îmi place, pentru că cetatea devine fundalul spectacolului și atunci totul prinde un aer aparte, concertul este parte dintr-o poveste. În schimb, nu-mi plac deloc concertele organizate de primării în centrul orașelor, concerte amestecate, în care se face o tocană de diferite feluri de muzică, umor, dansuri. Un fel de "Cântarea României", dar răsuflată. Singurul eveniment frumos de acest gen este festivalul "Floare de Colț", de la Sighetul Marmației, care se ține în centrul orașului, dar publicul stă pe scaune. Este ca o sală în aer liber, iar atunci atmosfera este cu totul aparte. Altfel, așa cum am spus, îmi plac enorm genul de festivaluri medievale, în care muzica are un sens unitar, iar în jurul ei se întâmplă tot felul de lucruri interesante: ateliere de meșteșuguri, arte, sunt copii care aleargă pe acolo sau stau cuminți pe o pătură și ascultă, publicul este foarte receptiv. Se întâmplă așa, pentru că ei vin special pentru respectivul concert, pentru respectivul fel de muzică. Sunt foarte bucuros că participă lume multă și că simt că le face bine oamenilor. Acum se cam lasă frigul, așadar, concertele se vor muta în cluburi. Altfel de concerte, altfel de atmosferă, dar aceeași bucurie. Spațiul e mai intim, publicul e, câteodată, cu tine pe scenă. Dacă am concert solo, eu chiar le spun mereu oamenilor să nu mă lase singur pe scenă, că mi-e urât. Să vină, să cânte cu mine, să danseze, să facem spectacolul împreună. Mereu mi-a plăcut asta.
- Domnule Vintilă, de-a lungul minunatei dumneavoastră cariere ați străbătut țara aceasta la milimetru, an de an, și încă o faceți. Cum arată românii azi? Cum îi simțiți?
- Uite, asta e prima întrebare care mă întristează puțin. Eu chiar cunosc România foarte bine, știu fiecare clădire din fiecare oraș, locuri în care pe vremuri cântam, iar acum sunt ruine. Prima impresie este că țara mea este părăsită și că românii sunt triști. Îmi pare nespus de rău să spun asta, dar este adevărat. Este ciudat pentru mine să văd mai toate casele de cultură din marile orașe cum sunt abandonate. Este ciudat să cânt acum într-un club și anul următor să aflu că s-a desființat, pentru că patronii sunt sufocați de taxe. Este ciudat să merg în Reșița, de exemplu, unde am prieteni și unde altădată cântam și să nu mai fie aproape niciun loc în care să se poată ține concerte. La fel și la Hunedoara, unde numai castelul ce mai ține fruntea sus. Pe de altă parte, ca să schimbăm tonul, acolo unde se pot ține spectacole, lumea vine. Și chiar dacă poate la început încă sunt îngândurați, prinși de grijile zilnice, încet, încet, se lasă furați de muzică, se înveselesc, cântă, dansează, vin cu mine pe scenă. Și vă spun, dragă Bogdana, nu există bucurie mai mare pentru un artist decât aceea de a schimba în bine starea unui om. Eu pentru asta trăiesc, simt că aceasta este menirea mea.
"Vă rog, d-le Conifer, îmi dați și mie un autograf?"
- Nimic nu vă poate ține departe de scenă...
- Nu, nu mă las. Și să ajung să mă târâi pe brânci până la microfon pe scenă, tot nu mă las. Atâta timp cât simt că sunt iubit.
- Un alt fel de spectacol la care participați anul acesta se numește "Tandrețuri pentru femei, cu cei patru corifei". Nici nu vă pun întrebarea, doar vă invit la explicații...
- Ha! Ha! Încep prin a spune că eu, Mircea Baniciu, Nicu Alifantis și Alexandru Andrieș suntem corifeii. Tot conceptul acestui spectacol pus la cale de Aurel Mitran este de a avea câte un mare concert de ziua fiecăruia dintre noi, în orașele în care ne-am născut. Am început la Circul Metropolitan din București, de ziua mea, în martie, iar biletele erau vândute complet cu două luni înainte. A urmat Brăila, la Sala Sporturilor, de ziua lui Alifantis. Ziua lui Baniciu a fost serbată la Timișoara, prin spectacolul de la Filarmonică. Iar acum, în octombrie, este spectacolul de la Brașov, de ziua lui Andrieș. În plus, l-am sărbătorit și pe Mitran printr-un concert la București, pe 16 octombrie. Îmi place foarte mult ideea acestui spectacol. Fiecare dintre noi își cântă succesele într-un show de două ore, sălile sunt mereu arhipline. Îmi place, de asemenea, că așa am ocazia să mă văd cu acești trei prieteni ai mei cu care, altfel, nu apuc să mă întâlnesc aproape deloc. Poate lumea își imaginează că noi, prieteni fiind de atâta vreme, ne vedem seara la o bere, poate cu familiile... De unde?! Nici să vorbim la telefon nu avem timp. Dar haideți să vă spun un lucru haios, care s-a întâmplat după unul dintre spectacolele "Tandrețuri pentru femei cu cei patru corifei"... A venit o domnișoară la mine, la final, și mi-a spus foarte mieros: "Vă rog, domnule conifer, îmi dați și mie un autograf?". M-am ținut din răsputeri să nu râd imediat, i-am dat autograful cu tot dragul, dar de atunci ne amuzăm teribil de replica aceasta. Ne mai și numim "coniferi" unul pe celălalt. Trebuie să și râdem, oameni dragi, să ne relaxăm, să cântăm, să vedem viața și oamenii în tonuri frumoase, chiar dacă "fundalul" este câteodată mai sumbru.