- În ultimii zece ani, ai devenit un nume distinct al muzicii de jazz româneşti, ba se spune chiar că reprezinţi "elita genului". Cum ai ajuns aşa de sus?
- Mă bucur că sunt percepută în felul ăsta, dar, sincer, eu nu mi-am făcut din acest calificativ un ţel. Ceea ce mi-am propus în viaţă, în general, nu doar în muzică, a fost ca tot ce fac să fac cât pot eu de bine. Să scot ce-i mai bun din fiinţa mea, descoperindu-mă pe mine însămi, să învăţ constant, să nu uit nicio clipă să caut binele şi frumosul şi să am curaj. Mai ales acest ultim "element" l-am învăţat de la Anca Parghel, pe care am cunoscut-o când aveam 19 ani. În perioada în care am stat alături de ea, Anca mi-a spus mereu: "Să ai curaj, să experimentezi şi să fii cea mai bună în ceea ce faci!" Un îndemn care s-a potrivit perfect şi cu educaţia primită de la părinţii şi bunicii mei. Aşa că niciodată nu m-am comparat cu alţii, dar am încercat întotdeauna să învăţ de la fiecare persoană cu care am intrat în contact, fie ea mai tânără sau mai în vârstă decât mine, cu studii înalte sau nu, cu experienţă mai mare sau mai mică... Şi în muzică, la fel: apreciez fiecare muzician sau interpret în parte, încerc să învăţ de la fiecare, nu judec pe nimeni, nu am gelozii, căci consider că orice om are drumul lui şi chiar e loc pentru toată lumea. Un alt lucru pe care l-am învăţat de la Anca Parghel, care mi-a fost ca o a doua mamă. La rândul meu, încerc să transmit toate astea atât studenţilor cu care lucrez, cât şi colegilor sau oricărei alte persoane care îmi dau seama că doreşte să înveţe de la mine.
Sub bagheta bunicii
- Irina, îţi mărturisesc deschis că unul dintre elementele seducţiei tale, pe lângă vocea extraordinară pe care o ai, e eleganţa, o eleganţă firească, de-a dreptul regală. Este o moştenire pe linie de familie?
- Cred că îmi vine din mai multă direcţii. Am crescut într-o familie care preţuieşte valorile tradiţionale, educaţia şi timpul acordat celor dragi. Bunicii mei erau medici, în Cluj, tatăl meu s-a născut în Sibiu, e cercetător fizician, dar cântă şi la pian, iar mama a terminat Conservatorul la Cluj, cu specializarea Muzicologie, însă a studiat şi vioara timp de 18 ani. Sora mea şi cu mine am fost crescute cu teatru, cu operă, cu concerte, cu cărţi, am fost învăţate să ne îmbrăcăm frumos şi decent, să ne comportăm în orice ocazie manierat, am fost învăţate să respectăm masa luată în familie, o masă care mereu era dichisită până la ultimul detaliu: aveam farfurii din porţelan, tacâmuri din argint, şervete... Bunica era o femeie extrem de elegantă, de rafinată şi de cultivată, care a ţinut foarte mult la educaţia fiicei şi apoi a nepoatelor: să învăţăm limbi străine, să învăţăm un instrument, să fim instruite în materie de artă... Or, toate lucrurile astea imprimă vieţii o anume eleganţă, care transpare şi în atitudine, şi în gesturi, şi în limbaj. Pe de altă parte, probabil că eleganţa e şi un atribut nativ, fiindcă în clipa în care am înţeles de ce îmi place jazz-ul, mi-am dat seama că tocmai eleganţa acestui stil e ceea ce mă atrage cel mai mult. Se potriveşte perfect cu firea mea, eu fiind o persoană destul de liniştită, un suflet sentimental, nostalgic... Şi azi, când urc pe scenă, vreau să fiu impecabilă, de la interpretare, de la gesturi şi atitudine, de la modul în care concep repertoriul, în funcţie de tema concertului şi de public, şi până la hainele cu care mă îmbrac sau la mireasma cu care mă parfumez. Asta pentru că astfel îmi arăt respectul pentru meserie, pentru public şi pentru colegii mei. Consider că fiecare concert reprezintă un eveniment şi trebuie să-l tratez ca atare: cu grijă şi cu smerenie. Şi, nu în ultimul rând, cred că eleganţa pe care ai remarcat-o are mare legătură şi cu Clujul copilăriei mele, dar nu neapărat în sensul de loc geografic, ci, mai curând, în sensul de epocă. În perioada copilăriei mele, şi dincolo de pragul casei noastre găseam o atmosferă elegantă, plină de nobleţe şi de bun simţ. Eu am mai prins încă un timp în care societatea şi oraşele păstrau respectul pentru civilizaţie, pentru manierele elegante, pentru aspectul, comportamentul şi limbajul îngrijit, se purtau încă discuţiile despre cărţi sau muzică sau spectacole, discuţii argumentate şi elocvente. Ţin minte cu câtă fascinaţie priveam la tot ce mă înconjura, când mergeam cu părinţii sau cu bunicii în vizite, în Cluj, la prietenii lor. Eram fermecată de casele acelor oameni, care erau pline cu obiecte de artă, eram fermecată de conversaţiile la care asistam... Repet: în oraş, pe străzi, în casele oamenilor, era o atmosferă elegantă şi nobilă şi plină de respect, iar ea, inevitabil, îi influenţează şi pe oameni şi, mai cu seamă pe copii. De-asta consider că acest oraş, Clujul, mi-a făcut un dar minunat, pe care continui să-l preţuiesc şi pe care încerc să i-l transmit şi fiicei mele, Ana, deşi ea locuieşte în Bucureşti şi a prins o cu totul altă epocă, din punct de vedere social.
- Muzica, la fel ca şi eleganţa, a fost deci o moştenire de familie!
- M-am împrietenit cu muzica la 5 ani, când mama a decis că şi fiicelor ei le-ar prinde bine să înveţe câte un instrument. Aşa că sora mea a început să studieze vioara, iar eu, pianul.
Bucuria muzicii
- Studiul unui instrument, începând de la 5 ani, înseamnă o viaţă destul de grea pentru un copil, indiferent cât de talentat ar fi. În timp ce străzile sunt pline de jocuri şi larmă, tu stai în casă şi faci exerciţii de digitaţie... Nu îţi pare rău de copilăria furată?
- Declicul biografiei tale s-a petrecut la Liceul de Muzică "George Enescu" din Bucureşti, unde l-ai cunoscut pe Andrei Tudor, fiul celebrului dirijor Ionel Tudor. El ţi-a făcut cunoştinţă cu jazz-ul, de care te-ai îndrăgostit, şi împreună aţi alcătuit un duo muzical, cu care aţi început să ieşiţi în public. Doar că tu, în loc să alegi Conservatorul, cum ar fi fost de aşteptat, ai dat la UNATC, la actorie. De ce ai trădat muzica?
- La momentul acela, îmi dădusem seama că nu aveam să devin o pianistă extraordinară, deci că nu puteam să merg pe drumul ăsta. În plus, pentru că ajunsesem să o ador pe Liza Minnelli, visam să fiu cântăreaţă de music-hall. Deci aveam neapărat nevoie şi de actorie, de unde opţiunea mea pentru UNATC. Sigur că atunci nu înţelegeam că Liza Minnelli trăieşte în America, unde music-hall-ul are o tradiţie, că acolo există o industrie doar pe acest gen artistic etc. Toate astea le-am realizat mai târziu. În orice caz, m-am pregătit să dau admitere la Teatru, dar, luând în considerare şi varianta în care n-aş fi intrat, m-am pregătit şi pentru Conservator. Admiterea la Teatru era prima, cronologic, deci acolo m-am dus mai întâi. Şi-am intrat!
- A fost o opţiune corectă?
- Absolut! Am avut nişte profesori extraordinari, de la care am învăţat enorm, iar lucrurile s-au împletit perfect, adică rigoarea pe care am deprins-o prin muzică mi-a fost de mare ajutor şi în partea de actorie, dar şi invers: libertatea, necesitatea de a-ţi descoperi originalitatea şi abilitatea de a juca un rol mi-au fost de mare ajutor şi în muzică. Şi, până la urmă, am ajuns să joc şi în musicaluri, deci mi-am împlinit visul de la care am pornit. Atât doar că, între timp, maturizându-mă, n-am mai vrut s-o imit pe Liza Minnelli. (râde) După facultate, n-am abandonat actoria, ci am continuat să joc nu doar în musicaluri, ci şi în spectacole clasice, la Teatrul de Comedie, la Teatrul Bulandra, la Teatrul Metropolis, la Teatrul Naţional din Craiova... Şi - slavă Domnului! - am avut norocul să lucrez cu regizori prestigioşi: Cătălina Buzoianu, Răzvan Mazilu, Gelu Colceag, Alexandru Tocilescu... În vara asta am început să filmez şi la "Hai-hui în timp", un lungmetraj în regia Irinei Grigore, primul fantasy pentru copii realizat după Revoluţie. În plus, sunt implicată în proiectul "Clasic e fantastic", care a ajuns la a opta stagiune şi în cadrul căruia, la Teatrul Odeon, joc în spectacolele pentru copii care ilustrează poveştile marilor compozitori: Mozart, Beethoven, Bach etc. De asemenea, tot pentru "Clasic e fantastic", de data asta însă în Sala Mare a Ateneului Român, susţin "Lecţia de Jazz", care are ca scop să le desluşească oamenilor ce înseamnă jazz-ul. Să ştii că din această experienţă am remarcat că, poate surprinzător, cei mai deschişi către jazz sunt copiii, care înţeleg mult mai repede şi mai natural ce înseamnă, de pildă, improvizaţia vocală sau un solo. După ce urcă şi pe scenă, să cânte puţin împreună cu trupa, nu li se mai pare că jazz-ul e ceva atât de greu. În copilărie, inclusiv cântatul e o chestie pe care o faci natural: cânţi cum îţi vine. Ei, această naturaleţe, această lipsă de bariere reprezintă, în esenţă, cheia jazz-ului. Sigur că armonia şi tehnica sunt cruciale, dar la fel de important e să-ţi descoperi propria voce interioară, acea originalitate dezbărată de cramponarea de clişee şi de tendinţa de a imita alţi artişti. Până la urmă, jazz-ul are mare legătură cu copilăria din noi.
"Publicul din România preferă jazz-ul mai uşor"
- Cum apreciezi calitatea publicului de jazz din România, Irina? Sălile în care cânţi sunt pline până la refuz.
- Publicul de jazz e mai redus ca număr decât acela al artiştilor comerciali şi e un public elitist şi educat, care ascultă jazz nu doar ocazional, ci are o adevărată cultură în acest sens. La fel ca în străinătate. Există însă şi diferenţe faţă de alte ţări: în primul rând, publicul de jazz din străinătate e mai versat în materie de etichetă, adică, de pildă, toată lumea ştie că, după un solo al unui instrument, se aplaudă, ca recunoaştere a virtuozităţii muzicianului. Iar în al doilea rând, publicul din străinătate gustă mai mult jazz-ul "mai greu", mai profund, mai underground, pe când publicul din România preferă jazz-ul "mai uşor". Ăsta e, cred, şi motivul pentru care cel mai recent album al meu, "Ethnotic Project-Şapte Scări" (care a fost desemnat "Albumul etnojazz al anului 2015", la Gala Premiilor Jazz, susţinută de ICR şi Fundaţia Muzza şi a fost realizat împreună cu Cezar Cazanoi, Capriel Dedeian, Anatol Cazanoi, Laurenţiu Horjea şi Dragoş Mihu), a avut succes în România, dar încă şi mai mare succes în străinătate. Am primit solicitări de acord pentru difuzarea lui pe posturi de radio începând din Europa (cele mai multe din Germania) şi ajungând până în Japonia! Pe de altă parte, publicul nostru nu e alcătuit doar din cei care iubesc exclusiv jazz-ul pur, pentru că, în multe dintre concertele noastre, programul e diversificat: cântăm şi reinterpretări de muzică românească interbelică, de samba, de bossa-nova, de muzică franceză, de muzică de petrecere, de folclor, cântăm şi etno-jazz...
- Jazz-ul e o muzică total necomercială. Care e reţeta succesului, în acest caz?
- În ceea ce mă priveşte, baza o reprezintă ideea de "a-mi vedea de treaba mea". Asta m-au sfătuit şi mama, şi Anca Parghel: să-mi văd de treaba mea şi să nu mă raportez nici la gura lumii, nici la aspectul comercial. Şi bine m-au învăţat! Apoi, sigur, e vorba de muncă multă, de studiu permanent şi intensiv, de o căutare aproape obsesivă, atât muzicală, cât şi în sine, în sufletul şi-n emoţionalitatea mea, e vorba de perseverenţă şi de menţinerea acelei ştachete care ţinteşte perfecţiunea - care niciodată nu poate fi atinsă, dar întotdeauna trebuie să ne fie reper. Uite, mie îmi place mult să prelucrez, cu vocea, vechi piese instrumentale româneşti. Şi devenisem obsedată de "Hora Mărţişorului", a lui Grigoraş Dinicu. Îmi doream enorm s-o transform şi s-o cânt cu vocea. Ei, ştii cât am studiat-o, până să ajung s-o interpretez pe scena Ateneului, împreună cu orchestra Liceului "Dinu Lipatti"? Un an! Un an în care am căutat formulele magice prin care s-o ademenesc ca să mi se dezvăluie şi să izbutesc s-o prelucrez aşa cum visam. Şi-au fost şi momente în care formulele astea stăteau ascunse, se încăpăţânau să-şi păstreze misterul. Da' nici eu nu m-am lăsat! Am perseverat şi n-am acceptat că "merge şi-aşa". Şi-apoi, e foarte adevărat că şi trupa pe care o ai în spate e crucială, fiindcă muzicienii cu care lucrezi îţi dau aripi sau, din contră, te trag în jos. Or, eu am avut noroc de cea mai faină trupă de jazz din Bucureşti. Cel puţin! Să nu se supere nimeni pe mine: e opinia mea! (râde) Cântăm de 15 ani împreună şi oamenii aceştia mi se par atât de minunaţi, încât îi consider parte din familia mea. Ei sunt Puiu Pascu, la pian, Tudor Parghel, la tobe, şi Ciprian Parghel, la contrabas. Şi peste toate astea, cred că succesul a venit spre mine şi pentru că aşa mi-a fost scris în destin. Sunt convinsă că există oameni mai talentaţi decât mine sau decât colegii mei, dar care, din păcate, n-au răzbit. Şi m-am întrebat adesea: de ce unii da şi unii nu? Singurul răspuns pe care l-am găsit a fost că fiecare are un destin, care îl duce într-o anume direcţie, îi ordonează şansele.
Leoaica şi puiul ei
- Irina, eu cred că victoria ta supremă este că muzica nu te-a împiedicat să devii mamă. N-ai împietrit în profesie. Oare nu e greu să jonglezi şi cu cariera, şi cu maternitatea?
- Uşor nu e, pentru că, într-adevăr, după ce am născut-o pe Ana, felul în care decurge existenţa mea de zi cu zi s-a schimbat radical. Dacă înainte îmi permiteam, de pildă, să dorm până pe la 11-12, ca să mă recuperez după concerte, acum, indiferent de ora la care m-am culcat, la răsărit sunt în picioare, fiindcă trebuie să fiu cu-adevărat prezentă în viaţa fiicei mele, nu vreau să-i fiu părinte "ocazional". Sigur, sunt ajutată de mama mea şi de o bonă minunată, Nana, care-mi ţin locul în orele în care sunt angajată profesional, dar, repet, uşor nu e. Schimbând însă unghiul, se schimbă şi răspunsul: mi-am dorit-o atât de mult pe Ana, încât nimic din ceea ce are legătură cu ea nu poate să mi se pară greu. Sunt Leoaică şi puiul meu e mereu pe primul loc!
Foto: IOAN STOICA, AUREL VÎRLAY, COSMIN BĂRARU, www.themoment.ro, ADRIAN MOCIULSCHI