Când era foarte mic, tatăl lui reuşeşte să-şi "cumpere" mama de la autorităţile comuniste, astfel că ea ajunge în Franţa, unde se ocupă de creşterea nepotului Michel, căruia îi vorbeşte în limba română şi îi spune şi poveşti despre ţara din care provine, pe jumătate. În copilărie, Michel are parte şi de câteva vacanţe petrecute în România, care îi sporesc interesul şi dragostea pentru acest pământ. Devenit tânăr adult, studiază dreptul imobiliar şi începe să-şi practice profesia în Franţa. Ulterior, la puţină vreme după decembrie 1989, vine să descopere România eliberată, aflând aici şi oportunităţi de afaceri. Petrece din ce în ce mai mult timp în Bucureşti, pentru ca azi să considere că "acasă" înseamnă pentru el trei locuri: capitala României, Parisul şi insula spaniolă Mallorca. În viaţa personală, cunoaşte la un moment dat o daneză, împreună cu care are doi copii - o fată de 15 ani şi un băiat de 7 ani -, fără ca legătura lor să fie vreodată oficializată printr-o căsătorie. După mai mulţi ani petrecuţi împreună, cei doi se despart, dar Michel rămâne activ în rolul de tată. Vremea trece şi bărbatul care nu credea în perfecţiune întâlneşte o franţuzoaică rafinată, de profesie psiholog, care i se pare că e femeia perfectă pentru el. Îmbătat de acest miraj, se lansează într-o relaţie pasională, care, din păcate, se sfârşeşte prost: franţuzoaica era, în realitate, o cu totul altă persoană decât crezuse Michel. După doi ani tumultuoşi, cuplul se desparte, dar traumele emoţionale şi psihologice ale bărbatului înşelat în aşteptări apasă greu. Soluţia? Romanul "Trei cuvinte, cinci minciuni", proaspăt apărut la editura Curtea Veche Publishing, în care Michel îşi povesteşte iubirea atipică şi, pe de altă parte, felul în care scrisul i-a alungat demonii.
Eliberare prin scris
- O poveste de iubire eşuată, transformată în literatură, nu reprezintă, neapărat, o premieră. Totuşi, în literatura de azi, exemplele de cărţi în care autorul, bărbat, să-şi mărturisească experienţele amare, sunt rare. Bărbaţilor li se pare că nu li se potrivesc jelaniile publice, că sunt penibili în rol de suspinători. Cartea ta "Trei cuvinte, cinci minciuni" e o dovadă de curaj?
- Eu am descoperit savoarea scrisului de multă vreme şi, în timp, am mai scris una-alta, dar numai aşa, pentru mine. Ceea ce e important e că eram deja familiarizat cu intimitatea scrisului şi cu valoarea lui pentru sufletul omului. Apoi am trăit povestea asta de iubire, iar după ce ea s-a încheiat, am simţit o nevoie acută de a mă curăţa interior, iar formula de epurare, cea mai la îndemână mie, a fost scrisul. Gândeşte-te că varianta iniţială a romanului am aşternut-o pe hârtie în doar două luni de zile! Când m-am pus pe scris, nu m-am mai oprit. (râde) Tot tumultul interior s-a revărsat prin vârful metaforic al pixului. Bine, eu nu mă gândeam că scriam un roman, ci, pur şi simplu, scriam, îmi eliberam sufletul. Au existat însă mai multe persoane din preajma mea, care, citindu-mi rândurile, mi-au spus că le-au găsit foarte interesante din punct de vedere psihologic, că personajul Anaïs îi intriga prin paradoxurile lui şi că întreaga desfăşurare a acţiunii era captivantă. Oamenii aceştia au fost cei care au venit cu ideea transformării textului într-o carte. Şi, pentru că în prezent stau foarte mult aici, în România, cea mai firească mi s-a părut abordarea unei edituri din Bucureşti. Cei de la Curtea Veche s-au arătat foarte interesaţi de materialul meu şi aşa a apărut romanul "Trei cuvinte, cinci minciuni". Aşadar, nu pot să pretind că el reprezintă o dovadă de curaj din partea mea, ci doar o dovadă de onestitate.
- Sincer, cât de onestă e povestea din romanul tău?
- Ce am scris în roman este aproape 100% adevărat. N-am făcut decât să schimb numele persoanelor implicate. Ba, tot în spiritul onestităţii, înainte să predau cartea către editură, i-am trimis manuscrisul şi lui Anaïs (îi păstrez numele din roman) şi i-am spus că dacă e ceva în neregulă, ceva care o deranjează, să-mi comunice. Nu mi-a răspuns nimic şi-atunci am considerat, conform proverbului: "Qui ne répond consent"(Cine nu răspunde, acceptă).
"Nu a fost, cu adevărat, un eşec"
- Nu ţi-a fost teamă de o receptare greşită a mesajului cărţii? De acuzaţia de aşa-zis papă-lapte, de om slab?
- Subiectul în sine a fost serios şi nu am vrut să mă îndepărtez de la realitate. Acum, sigur, realitatea are întotdeauna şi episoade ironice sau chiar pline de umor, deci astfel de pasaje există şi în carte, dar, repet, subiectul era serios - o viaţă dublă, aparenţe înşelătoare, paradoxuri existenţiale etc. - şi ar fi fost ca o trădare să-l scriu altfel decât a fost. În ceea ce priveşte potenţiala percepţie greşită a cititorilor... nu m-am gândit deloc la posibilitatea asta. Sincer! Azi sunt foarte fericit, consider că sunt un om foarte norocos şi privilegiat de soartă, dar viaţa e alcătuită din succese şi din eşecuri, din suişuri şi coborâşuri. Şi nici măcar povestea pe care o relatez în carte nu o consider ca reprezentând, cu-adevărat, un eşec. Privind retrospectiv, am trăit doi ani aproape nemaipomeniţi, care s-au terminat prost, într-o nebunie totală. (râde) În plus, s-o luăm şi altfel: dacă nu trăiam povestea asta, n-aş fi scris cartea. Iar acum sunt foarte bucuros că am scris-o, fiindcă primesc nişte reacţii extraordinare de la cititori, începând cu adolescenţi şi terminând cu doamne venerabile, una dintre ele chiar trecută prin iadul holocaustului. Or, când un om cu o astfel de experienţă de viaţă îţi spune că a fost mişcat de ceea ce ai scris şi de felul în care ai scris, e imposibil să nu te bucuri. Deci mă consider un câştigător, nicidecum un bărbat slab. Poate unii vor spune c-am fost un tâmpit, dar - Bon! - aşa s-au întâmplat lucrurile, iar eu nu cred că, trăgând linie, sunt un perdant.
"Iubirea poate fi învăţată la orice vârstă"
- În fond, care e mesajul cărţii tale?
- E o mărturie pe care am simţit nevoia s-o fac publică, gândindu-mă că poate îi va ajuta, într-o anume măsură, şi pe alţi oameni, care trec sau vor trece prin situaţii similare. Am vrut să le transmit că viaţa e plină de paradoxuri şi că inclusiv acelea care ne fac să suferim trebuie luate ca lecţii, pentru că la orice vârstă poţi să mai înveţi ceva. Inclusiv iubirea poate să ţi se dezvăluie în forme în a căror existenţă nu credeai sau pe care nici nu le-ai fi bănuit.
- Revin la o idee pe care ai atins-o mai devreme: aceea că romanul a reprezentat şi o formă de terapie, de exorcizare a demonilor...
- Exact! Pentru mine a fost o terapie nemaipomenită! Nu ştiu dacă ea e aplicabilă în cazul tuturor, dar, pentru mine, a fost nemaipomenită. A funcţionat în proporţie de 100%. Acum sunt foarte bine, sunt foarte fericit. În cele două luni în care am scris pe nerăsuflate, zi după zi mă simţeam din ce în ce mai eliberat, mai uşor lăuntric. Până când, la final, mi-am dat seama că scăpasem de tot balastul, de întreaga povară şi că eram gata pentru ascensiunea către noul vârf pozitiv din viaţa mea.
- Crezi că dacă povestea asta ai fi trăit-o când erai mai tânăr, ai fi privit-o, ai fi înţeles-o altfel?
- Probabil, pentru că noi, oamenii, ne schimbăm permanent, nu doar la exterior, dar şi la interior. Niciodată nu mai suntem la fel ca ieri. Eu n-am prea suferit, de-a lungul vieţii adulte, din cauza femeilor. Nici ele nu m-au rănit pe mine, nici eu nu le-am rănit pe ele. Apoi, în decurs de cinci ani, am trecut prin două despărţiri care m-au atins profund: prima, de mama copiilor mei, şi a doua, de Anaïs. Or, în cazul lui Anaïs a fost şi mai dur, pentru că fusesem sigur că ea era "la bonne", femeia perfectă pentru mine, cea alături de care aveam să îmbătrânesc. E posibil, aşadar, ca, mai tânăr fiind şi fără să fi trecut prin experienţa dureroasă a despărţirii de mama copiilor mei, povestea cu Anaïs s-o fi perceput altfel. În orice caz, povestea asta mi-a întărit opinia că fiecare persoană trebuie judecată în parte, nu trebuie să cădem în generalizări. Şi că neapărat, până la proba contrarie, trebuie să avem încredere în oameni.
- Totuşi, după povestea asta, nu eşti mai temător în ideea de a te angaja într-o relaţie cu o altă femeie? De obicei, aşa se întâmplă: eşecurile sentimentale nasc temeri, ceea ce duce la izolare, pe principiul că, fiind singur, nu vei mai suferi.
- Eu niciodată n-am fost genul de bărbat care să se ataşeze foarte uşor de o femeie. Ataşamentul acela atât de rapid şi de profund de Anaïs a fost ceva nou pentru mine. Ulterior mi-am dat seama că lucrurile îmi fuseseră prezentate într-o manieră menită tocmai să ducă la acest rezultat. Duplicitatea, voită sau nu, a funcţionat perfect: m-am prins în mreje cât ai clipi! Sigur că, după doi ani, am conştientizat că perfecţiunea lui Anaïs fusese falsă, iar asta evident că, la nivel psihologic, mă împinge la o anume prudenţă în raport cu alte potenţiale partenere de viaţă. Cu toate astea, nu mi-am pierdut încrederea în femei şi nici credinţa într-o relaţie profundă, serioasă, cu o femeie. Pe de altă parte, nici nu mă aflu în căutarea asiduă a unei noi relaţii. Asta nu reprezintă o prioritate pentru mine, pentru că viaţa frumoasă şi bună a unui om nu trebuie să se bazeze exclusiv pe relaţia de cuplu. Consider că şi azi am o viaţă frumoasă şi bună pentru că - iată! - cartea mea e foarte bine receptată, pentru că am doi copii minunaţi, pentru că... Multe pot să fie bucuriile şi împlinirile în viaţa unui om!
- Paranteză: deseori, când vorbim, spunem "o relaţie serioasă" sau "o relaţie adevărată". De fapt, ce înseamnă asta?
- Îmmm... Foarte greu de explicat, nu? (râde) Vezi, eu nu pot să pretind că Anaïs nu m-a iubit. Sunt convins că m-a iubit, doar că m-a iubit prost, în sensul că a pozat în cineva care nu era în realitate şi în sensul că, după ce doi ani de zile mi-a repetat obsesiv că mă iubeşte atât de mult, încât nu poate să trăiască fără mine, brusc, cunoscând un alt bărbat care a interesat-o, a sărit într-o altă barcă. Asta nu e iubire adevărată, e-un foc de paie nebunesc, e ceva ca un drog. Deci nici relaţie adevărată, serioasă nu se poate spune c-a fost, fiindcă dintr-o astfel de relaţie nu te desprinzi aşa, peste noapte. O poveste de dragoste adevărată, o relaţie serioasă presupune asumare, responsabilitate, onestitate şi grijă faţă de celălalt. Din păcate, atitudinea lui Anaïs nu e singulară. Remarc din ce în ce mai des, la nivel de societate, că oamenii nu mai sunt atenţi unii la alţii, nu mai au grijă unii de alţii, că mint cu lejeritate... Or, atunci când pretinzi că iubeşti pe cineva, nu poţi să-l minţi cu nonşalanţă, să-i dai lovitura de graţie şi apoi să-l părăseşti zâmbind. Pentru mine, sincer, genul acesta de atitudine şi de comportament sunt de neînţeles. Probabil pentru că am fost crescut altfel, în spiritul moralităţii...
"Libertatea a fost prost înţeleasă"
- De unde crezi că provine această lipsă de moralitate?
- Din egoism, din egocentrism, din superficialitate... Oamenii spun lucruri, dar nu cred în ele, oamenii pretind că te iubesc, dar, de fapt, se iubesc pe ei înşişi în relaţiile respective, iubesc felul în care "dau" în tabloul relaţiei...
- Şi unde vezi tu rădăcina egoismului şi a superficialităţii? În mişcarea de eliberare care a explodat după cel de-al Doilea Război Mondial?
- Exact! Înainte existau prea multe constrângeri, iar ulterior, libertatea a fost prost înţeleasă, s-a ajuns să se creadă că putem să facem orice, oricui. Inclusiv să-l rănim pe omul pe care pretindem că-l iubim.
- Apropo de diferenţe: crezi că eşecul sentimental e resimţit în mod diferit de femei şi de bărbaţi?
- Se spune, într-adevăr, că emoţionalitatea bărbaţilor e diferită de aceea a femeilor. Plecând de la premisa asta, e posibil. Însă nu ştiu cu certitudine, nu sunt psiholog. Prefer să las specialiştii să se pronunţe.
- Suntem la finalul interviului, aşa că te rog să-mi spui: intenţionezi să recidivezi literar?
- E amuzant că mă întrebi asta, fiindcă exact ieri am vorbit cu cei de la "Curtea Veche", care mi-au spus: "E obligatoriu să mai scrii o carte." (râde) Aşadar, răspunsul e da. Mai cu seamă că, discutând cu ei, mi-am dat seama că-mi lipseşte scrisul, starea aceea bună pe care mi-a dat-o mereu, încă dinainte să ajung la romanul ăsta. Dincolo de efectul lui terapeutic, scrisul e o mare bucurie pentru mine şi e ceva care simt că m-a îmbogăţit interior. Sincer, prefer să scriu decât să fac orice afacere, indiferent cât de lucrativă ar fi ea.
Afacerile, până la urmă, implică o formă de rutină, pe când scrisul îţi aduce mereu ceva nou, ceva interesant, ceva incitant.
- Ai deja un subiect în minte? Sper, pentru binele tău, să nu fie vorba tot despre un eşec în dragoste.
- Îţi mulţumesc! (Râde) Da, am deja un subiect în minte şi, într-adevăr, nu e tot o poveste de amor ratată. E cu totul altceva, dar sigur nu e o ficţiune totală. E ceva care, măcar parţial, vine tot din mine, din experienţele mele, nu va fi o carte complet inventată.