Când era foarte mic, tatăl lui reușește să-și "cumpere" mama de la autoritățile comuniste, astfel că ea ajunge în Franța, unde se ocupă de creșterea nepotului Michel, căruia îi vorbește în limba română și îi spune și povești despre țara din care provine, pe jumătate. În copilărie, Michel are parte și de câteva vacanțe petrecute în România, care îi sporesc interesul și dragostea pentru acest pământ. Devenit tânăr adult, studiază dreptul imobiliar și începe să-și practice profesia în Franța. Ulterior, la puțină vreme după decembrie 1989, vine să descopere România eliberată, aflând aici și oportunități de afaceri. Petrece din ce în ce mai mult timp în București, pentru ca azi să considere că "acasă" înseamnă pentru el trei locuri: capitala României, Parisul și insula spaniolă Mallorca. În viața personală, cunoaște la un moment dat o daneză, împreună cu care are doi copii - o fată de 15 ani și un băiat de 7 ani -, fără ca legătura lor să fie vreodată oficializată printr-o căsătorie. După mai mulți ani petrecuți împreună, cei doi se despart, dar Michel rămâne activ în rolul de tată. Vremea trece și bărbatul care nu credea în perfecțiune întâlnește o franțuzoaică rafinată, de profesie psiholog, care i se pare că e femeia perfectă pentru el. Îmbătat de acest miraj, se lansează într-o relație pasională, care, din păcate, se sfârșește prost: franțuzoaica era, în realitate, o cu totul altă persoană decât crezuse Michel. După doi ani tumultuoși, cuplul se desparte, dar traumele emoționale și psihologice ale bărbatului înșelat în așteptări apasă greu. Soluția? Romanul "Trei cuvinte, cinci minciuni", proaspăt apărut la editura Curtea Veche Publishing, în care Michel își povestește iubirea atipică și, pe de altă parte, felul în care scrisul i-a alungat demonii.
Eliberare prin scris
- O poveste de iubire eșuată, transformată în literatură, nu reprezintă, neapărat, o premieră. Totuși, în literatura de azi, exemplele de cărți în care autorul, bărbat, să-și mărturisească experiențele amare, sunt rare. Bărbaților li se pare că nu li se potrivesc jelaniile publice, că sunt penibili în rol de suspinători. Cartea ta "Trei cuvinte, cinci minciuni" e o dovadă de curaj?
- Eu am descoperit savoarea scrisului de multă vreme și, în timp, am mai scris una-alta, dar numai așa, pentru mine. Ceea ce e important e că eram deja familiarizat cu intimitatea scrisului și cu valoarea lui pentru sufletul omului. Apoi am trăit povestea asta de iubire, iar după ce ea s-a încheiat, am simțit o nevoie acută de a mă curăța interior, iar formula de epurare, cea mai la îndemână mie, a fost scrisul. Gândește-te că varianta inițială a romanului am așternut-o pe hârtie în doar două luni de zile! Când m-am pus pe scris, nu m-am mai oprit. (râde) Tot tumultul interior s-a revărsat prin vârful metaforic al pixului. Bine, eu nu mă gândeam că scriam un roman, ci, pur și simplu, scriam, îmi eliberam sufletul. Au existat însă mai multe persoane din preajma mea, care, citindu-mi rândurile, mi-au spus că le-au găsit foarte interesante din punct de vedere psihologic, că personajul Anaïs îi intriga prin paradoxurile lui și că întreaga desfășurare a acțiunii era captivantă. Oamenii aceștia au fost cei care au venit cu ideea transformării textului într-o carte. Și, pentru că în prezent stau foarte mult aici, în România, cea mai firească mi s-a părut abordarea unei edituri din București. Cei de la Curtea Veche s-au arătat foarte interesați de materialul meu și așa a apărut romanul "Trei cuvinte, cinci minciuni". Așadar, nu pot să pretind că el reprezintă o dovadă de curaj din partea mea, ci doar o dovadă de onestitate.
- Sincer, cât de onestă e povestea din romanul tău?
- Ce am scris în roman este aproape 100% adevărat. N-am făcut decât să schimb numele persoanelor implicate. Ba, tot în spiritul onestității, înainte să predau cartea către editură, i-am trimis manuscrisul și lui Anaïs (îi păstrez numele din roman) și i-am spus că dacă e ceva în neregulă, ceva care o deranjează, să-mi comunice. Nu mi-a răspuns nimic și-atunci am considerat, conform proverbului: "Qui ne répond consent"(Cine nu răspunde, acceptă).
"Nu a fost, cu adevărat, un eșec"
- Nu ți-a fost teamă de o receptare greșită a mesajului cărții? De acuzația de așa-zis papă-lapte, de om slab?
- Subiectul în sine a fost serios și nu am vrut să mă îndepărtez de la realitate. Acum, sigur, realitatea are întotdeauna și episoade ironice sau chiar pline de umor, deci astfel de pasaje există și în carte, dar, repet, subiectul era serios - o viață dublă, aparențe înșelătoare, paradoxuri existențiale etc. - și ar fi fost ca o trădare să-l scriu altfel decât a fost. În ceea ce privește potențiala percepție greșită a cititorilor... nu m-am gândit deloc la posibilitatea asta. Sincer! Azi sunt foarte fericit, consider că sunt un om foarte norocos și privilegiat de soartă, dar viața e alcătuită din succese și din eșecuri, din suișuri și coborâșuri. Și nici măcar povestea pe care o relatez în carte nu o consider ca reprezentând, cu-adevărat, un eșec. Privind retrospectiv, am trăit doi ani aproape nemaipomeniți, care s-au terminat prost, într-o nebunie totală. (râde) În plus, s-o luăm și altfel: dacă nu trăiam povestea asta, n-aș fi scris cartea. Iar acum sunt foarte bucuros că am scris-o, fiindcă primesc niște reacții extraordinare de la cititori, începând cu adolescenți și terminând cu doamne venerabile, una dintre ele chiar trecută prin iadul holocaustului. Or, când un om cu o astfel de experiență de viață îți spune că a fost mișcat de ceea ce ai scris și de felul în care ai scris, e imposibil să nu te bucuri. Deci mă consider un câștigător, nicidecum un bărbat slab. Poate unii vor spune c-am fost un tâmpit, dar - Bon! - așa s-au întâmplat lucrurile, iar eu nu cred că, trăgând linie, sunt un perdant.
"Iubirea poate fi învățată la orice vârstă"
- În fond, care e mesajul cărții tale?
- E o mărturie pe care am simțit nevoia s-o fac publică, gândindu-mă că poate îi va ajuta, într-o anume măsură, și pe alți oameni, care trec sau vor trece prin situații similare. Am vrut să le transmit că viața e plină de paradoxuri și că inclusiv acelea care ne fac să suferim trebuie luate ca lecții, pentru că la orice vârstă poți să mai înveți ceva. Inclusiv iubirea poate să ți se dezvăluie în forme în a căror existență nu credeai sau pe care nici nu le-ai fi bănuit.
- Revin la o idee pe care ai atins-o mai devreme: aceea că romanul a reprezentat și o formă de terapie, de exorcizare a demonilor...
- Exact! Pentru mine a fost o terapie nemaipomenită! Nu știu dacă ea e aplicabilă în cazul tuturor, dar, pentru mine, a fost nemaipomenită. A funcționat în proporție de 100%. Acum sunt foarte bine, sunt foarte fericit. În cele două luni în care am scris pe nerăsuflate, zi după zi mă simțeam din ce în ce mai eliberat, mai ușor lăuntric. Până când, la final, mi-am dat seama că scăpasem de tot balastul, de întreaga povară și că eram gata pentru ascensiunea către noul vârf pozitiv din viața mea.
- Crezi că dacă povestea asta ai fi trăit-o când erai mai tânăr, ai fi privit-o, ai fi înțeles-o altfel?
- Probabil, pentru că noi, oamenii, ne schimbăm permanent, nu doar la exterior, dar și la interior. Niciodată nu mai suntem la fel ca ieri. Eu n-am prea suferit, de-a lungul vieții adulte, din cauza femeilor. Nici ele nu m-au rănit pe mine, nici eu nu le-am rănit pe ele. Apoi, în decurs de cinci ani, am trecut prin două despărțiri care m-au atins profund: prima, de mama copiilor mei, și a doua, de Anaïs. Or, în cazul lui Anaïs a fost și mai dur, pentru că fusesem sigur că ea era "la bonne", femeia perfectă pentru mine, cea alături de care aveam să îmbătrânesc. E posibil, așadar, ca, mai tânăr fiind și fără să fi trecut prin experiența dureroasă a despărțirii de mama copiilor mei, povestea cu Anaïs s-o fi perceput altfel. În orice caz, povestea asta mi-a întărit opinia că fiecare persoană trebuie judecată în parte, nu trebuie să cădem în generalizări. Și că neapărat, până la proba contrarie, trebuie să avem încredere în oameni.
- Totuși, după povestea asta, nu ești mai temător în ideea de a te angaja într-o relație cu o altă femeie? De obicei, așa se întâmplă: eșecurile sentimentale nasc temeri, ceea ce duce la izolare, pe principiul că, fiind singur, nu vei mai suferi.
- Eu niciodată n-am fost genul de bărbat care să se atașeze foarte ușor de o femeie. Atașamentul acela atât de rapid și de profund de Anaïs a fost ceva nou pentru mine. Ulterior mi-am dat seama că lucrurile îmi fuseseră prezentate într-o manieră menită tocmai să ducă la acest rezultat. Duplicitatea, voită sau nu, a funcționat perfect: m-am prins în mreje cât ai clipi! Sigur că, după doi ani, am conștientizat că perfecțiunea lui Anaïs fusese falsă, iar asta evident că, la nivel psihologic, mă împinge la o anume prudență în raport cu alte potențiale partenere de viață. Cu toate astea, nu mi-am pierdut încrederea în femei și nici credința într-o relație profundă, serioasă, cu o femeie. Pe de altă parte, nici nu mă aflu în căutarea asiduă a unei noi relații. Asta nu reprezintă o prioritate pentru mine, pentru că viața frumoasă și bună a unui om nu trebuie să se bazeze exclusiv pe relația de cuplu. Consider că și azi am o viață frumoasă și bună pentru că - iată! - cartea mea e foarte bine receptată, pentru că am doi copii minunați, pentru că... Multe pot să fie bucuriile și împlinirile în viața unui om!
- Paranteză: deseori, când vorbim, spunem "o relație serioasă" sau "o relație adevărată". De fapt, ce înseamnă asta?
- Îmmm... Foarte greu de explicat, nu? (râde) Vezi, eu nu pot să pretind că Anaïs nu m-a iubit. Sunt convins că m-a iubit, doar că m-a iubit prost, în sensul că a pozat în cineva care nu era în realitate și în sensul că, după ce doi ani de zile mi-a repetat obsesiv că mă iubește atât de mult, încât nu poate să trăiască fără mine, brusc, cunoscând un alt bărbat care a interesat-o, a sărit într-o altă barcă. Asta nu e iubire adevărată, e-un foc de paie nebunesc, e ceva ca un drog. Deci nici relație adevărată, serioasă nu se poate spune c-a fost, fiindcă dintr-o astfel de relație nu te desprinzi așa, peste noapte. O poveste de dragoste adevărată, o relație serioasă presupune asumare, responsabilitate, onestitate și grijă față de celălalt. Din păcate, atitudinea lui Anaïs nu e singulară. Remarc din ce în ce mai des, la nivel de societate, că oamenii nu mai sunt atenți unii la alții, nu mai au grijă unii de alții, că mint cu lejeritate... Or, atunci când pretinzi că iubești pe cineva, nu poți să-l minți cu nonșalanță, să-i dai lovitura de grație și apoi să-l părăsești zâmbind. Pentru mine, sincer, genul acesta de atitudine și de comportament sunt de neînțeles. Probabil pentru că am fost crescut altfel, în spiritul moralității...
"Libertatea a fost prost înțeleasă"
- De unde crezi că provine această lipsă de moralitate?
- Din egoism, din egocentrism, din superficialitate... Oamenii spun lucruri, dar nu cred în ele, oamenii pretind că te iubesc, dar, de fapt, se iubesc pe ei înșiși în relațiile respective, iubesc felul în care "dau" în tabloul relației...
- Și unde vezi tu rădăcina egoismului și a superficialității? În mișcarea de eliberare care a explodat după cel de-al Doilea Război Mondial?
- Exact! Înainte existau prea multe constrângeri, iar ulterior, libertatea a fost prost înțeleasă, s-a ajuns să se creadă că putem să facem orice, oricui. Inclusiv să-l rănim pe omul pe care pretindem că-l iubim.
- Apropo de diferențe: crezi că eșecul sentimental e resimțit în mod diferit de femei și de bărbați?
- Se spune, într-adevăr, că emoționalitatea bărbaților e diferită de aceea a femeilor. Plecând de la premisa asta, e posibil. Însă nu știu cu certitudine, nu sunt psiholog. Prefer să las specialiștii să se pronunțe.
- Suntem la finalul interviului, așa că te rog să-mi spui: intenționezi să recidivezi literar?
- E amuzant că mă întrebi asta, fiindcă exact ieri am vorbit cu cei de la "Curtea Veche", care mi-au spus: "E obligatoriu să mai scrii o carte." (râde) Așadar, răspunsul e da. Mai cu seamă că, discutând cu ei, mi-am dat seama că-mi lipsește scrisul, starea aceea bună pe care mi-a dat-o mereu, încă dinainte să ajung la romanul ăsta. Dincolo de efectul lui terapeutic, scrisul e o mare bucurie pentru mine și e ceva care simt că m-a îmbogățit interior. Sincer, prefer să scriu decât să fac orice afacere, indiferent cât de lucrativă ar fi ea. Afacerile, până la urmă, implică o formă de rutină, pe când scrisul îți aduce mereu ceva nou, ceva interesant, ceva incitant.
- Ai deja un subiect în minte? Sper, pentru binele tău, să nu fie vorba tot despre un eșec în dragoste.
- Îți mulțumesc! (Râde) Da, am deja un subiect în minte și, într-adevăr, nu e tot o poveste de amor ratată. E cu totul altceva, dar sigur nu e o ficțiune totală. E ceva care, măcar parțial, vine tot din mine, din experiențele mele, nu va fi o carte complet inventată.