- S-au împlinit doi ani de când am anunţat în "Formula AS" apariţia cărţii tale de poeme, portrete şi povestiri, "FaceCarte", şi iată că recidivezi literar, publicând un nou volum: "45 poeme la întâmplare". Ce te-a mânat din nou în lupta cu scrisul? Mai ales că în ziua de azi poezia a pierdut, şi ea, competiţia cu internetul.
- Fiind de-atâta vreme consumator de poezie, bântuind prin lumea asta, a versului, folosindu-mă de poezie în muzica mea şi rămânând fidel poeziei de foarte bună calitate, probabil că în mine a fost să fie câteodată şi aplecarea spre vers. Deşi eu nu mă prea consider poet. De-asta nici nu prea cânt pe versurile mele - cred că am, cu totul, vreo cinci cântece pe care le-am făcut pe textele mele. În rest, prefer poezia altora, din foarte multe motive: întâi, că îmi place, apoi, pentru că atunci când e bună, trebuie să fie adusă la cunoştinţa publicului, spre bucuria tuturor, iar strict profesional, cred că poezia are o muzică interioară şi un ritm interior care, odată găsite, pot face un mariaj foarte bun cu muzica... Aşadar, din toate aceste motive, am preferat să rămân fidel poeziei româneşti şi universale, contemporane sau clasice, dar mereu de foarte bună calitate. Am devenit un slujitor umil şi conştiincios al poemului pus pe muzică şi mă bucur că nu mi-a luat Dumnezeu minţile să m-apuc să cânt pe versurile mele! (râde) Totuşi, au fost tot felul de oameni care m-au încurajat şi, uneori, mai scriu şi eu. Totul a început cu debutul meu literar - hai să-i spunem aşa, ca să mă alint puţin -, cu cartea "Scrisori nedesfăcute", pe care mi-a scos-o Valentin Nicolau, într-un moment de cumpănă al existenţei mele, fiind un gest extrem de frumos, de prietenesc şi de încurajare, pentru a merge mai departe în acea perioadă. Apoi au fost diverşi poeţi cu care m-am intersectat şi care mi-au zis "da, nu e rău, se poate"... Am prins curaj şi, uite-aşa, din când în când, am mai scris câte una-alta. A mai fost şi nebunia asta cu Facebook-ul, care m-a luat pe sus, în sensul că am făcut din el un instrument foarte bun de promovare şi de conectare la oamenii care consumă Alifantis, şi-atunci am zis că merită mai mult decât o simplă informaţie banală, scrisă aşa, pe repede-nainte. Ca atare, postările au început să capete o altă faţă. La un moment dat, nişte prieteni m-au sfătuit să adun scriiturile astea în ceva şi aşa s-a născut "FaceCarte" - în care m-am răsfăţat, şi din poezii am dat şi-n portrete şi-n povestiri -, iar anul ăsta, fiind anul în care aniversez45 de ani prin scenă, m-am gândit să mai aduc la un loc nişte versuri mai vechi şi mai noi, şi-am scos cartea asta, "45 poeme la întâmplare". Surpriza mare şi frumoasă şi plăcută a fost aceea că, vrând un alt tip de copertă decât cea cu poza lui Alifantis - eu, unul, m-am plictisit de imaginea lui! (râde) -, mi-am amintit de arhitectul Răzvan Luscov şi de tatăl lui, Virgil Luscov, minunatul scenograf cu care am fost coleg la Teatrul Mic, aşa că l-am contactat pe Răzvan şi, de unde eu l-am rugat să-mi facă doar o copertă mai altfel, el s-a apucat şi mi-a făcut nu numai coperta, dar mi-a ilustrat şi poeziile! Bref, cam asta-i istoria! În continuare sunt timid şi - repet - nu spun despre mine că aş fi poet. A fi poet înseamnă cu totul altceva şi nu pot să mă bag în bibliotecă alături de poeţii adevăraţi, de aceia pe care eu îi consider repere. Hai să spunem că volumul ăsta e un gest de alint, un "să mai fac şi-aşa ceva". Interesant este că mi-e foarte greu să mai cânt poemele astea. În clipa în care ele se întâmplă, probabil că descărcarea e deja completă şi nu mai încape nimic altceva. Nu mă mai regăsesc printre ele şi din punct de vedere muzical. Ceea ce nici măcar nu e foarte rău!
- O fi cartea ta un gest de alint, dar ca să ajungă la cititori, are nevoie de promovare.
- Cartea există deja în librării, dar, sigur, bântui şi eu cu ea prin lumea târgurilor de carte, în calitate de făcător de cuvinte. Lumea asta mie nu-mi era prea apropiată, prin urmare, am parte de o experienţă nouă. Mai ales la vârsta la care am ajuns şi luând în considerare lucrurile cu care mă ocup, cred că e un alt fel de exerciţiu al minţii, un exerciţiu binevenit.
- Cândva, imaginea poetului era legată de "turnul de fildeş". Artistul avea nevoie de izolare ca să se poată inspira. S-a schimbat ceva între timp? Ori ţi-ai făcut şi tu rost de-un turn în care să te ascunzi?
- În esenţă, şi ieri, şi azi, izolarea ţine de o întâlnire pe care artistul şi-o doreşte cu sine însuşi, alta decât aia zilnică, banală, rutinată. Dar nu e nevoie neapărat de un turn. Nevoia de a fi tu cu tine se poate întâmpla şi-ntr-o cameră, şi-ntr-o plimbare pe stradă, la o oră când poate e mai puţină aglomeraţie, şi-ntr-o evadare din cotidianul orăşenesc. Întâlnirea cu tine însuţi poate să dea multe rezultate bune, pentru că ajungi să te cunoşti mai bine, ajungi să înţelegi nişte lucruri pe care le-ai făcut sau pe care ai vrea să le faci, pentru că te împrieteneşti mai mult cu tine. La mine, poate că e mai simplu, dată fiind zodia în care m-am născut: Gemeni. Probabil că Gemenii din mine îşi dau mai des întâlnire, stau de vorbă mai lesne, cunoscându-se deja destul de bine, mai pun la cale una-alta... Cert e că nu există un moment anume din zi sau din noapte, când poţi să fii mai artist decât în alt moment. Cred că inspiraţia - să zicem - se întâmplă pentru că trebuie să se întâmple şi se întâmplă când e bine să se întâmple. Nu poţi să-ţi propui să fii genial mâine, între 7:00 şi 12:00. Harul nu poate fi programat, nici exersat, nici educat!
- Harul, nu, dar liniştea, da. De fapt, cum te ocroteşti de furia şi de zgomotul lumii ca să poţi visa mai departe, să scrii, să compui? Ai aruncat pe fereastră televizorul, ai renunţat la computer, ai program fix de familie şi de prieteni?
- Eu mă străduiesc să detaşez artistul de om. Îl las pe om să se ocupe de familie, de ceea ce-l înconjoară strict şi-l face să trăiască în cotidianul nebunesc de astăzi, iar pe artist nu-l "deranjez" cu chestiuni din astea. Am avut, de exemplu, o experienţă extraordinară, în 2002, când am făcut un album: "Neuitatele femei". Fetele mele erau mult mai mici şi fiecare asculta, în camera ei, câte-o muzică, eu aveam televizorul pornit, ca să nu ascult muzicile lor, în calculator mergea o altă muzică, şi în vacarmul ăsta, eu stăteam cu chitara în braţe. Aşa mi-am făcut cântecele pentru album. Era literalmente ca la balamuc!Cu toate astea, "Neuitatele femei" a ieşit nu rău, ci bine: majoritatea pieselor respective au plăcut foarte mult. Deci - vezi! - chestia asta cu inspiraţia şi cu creaţia e foarte nuanţată... nu e o treabă elaborată, cu beţigaşe parfumate, care-ţi induc o anume stare... Aiurea! Nici vorbă de-aşa ceva, în realitate! Dacă e să-ţi vină inspiraţia şi să scrii, să compui etc., atunci se-ntâmplă, dacă nu e, poţi să aprinzi o pădure de beţigaşe parfumate şi tot degeaba. Procesul meu creativ fluctuează rău de tot, nu e bătut în cuie şi legat de o anume stare sau context. În orice caz, nu mă-nchid în cameră şi nici nu mă duc la vreo cabană, unde să fac pe creatorul. Mai ales că am avut şansa asta extraordinară, dată de Dumnezeu, să-mi fac mereu cântecele foarte uşor. Pentru mine, lucrurile care vin din prima, ca o răsuflare firească, lucrurile care se nasc lejer înseamnă că sunt ceea ce trebuie şi le păstrez. Şi chiar şi aşa, dacă lucrul respectiv n-are o finalitate evidentă, renunţ la el: au fost melodii care mi-au venit lejer, până la un punct, îmi plăcea ce se arătau a fi, dar finalul lor se lăsa aşteptat, deci pierduseră lejeritatea, şi-atunci le-am aruncat cu totul la coş. Încărcătura pe care o ai atunci când îţi vine o melodie e irepetabilă şi nu trebuie insistat la porţi închise. Am zile când nu mă ating de chitară, zile când mă ating de chitară, dar îmi fac doar exerciţiul de mână, şi alte zile când încep să apară idei, să se nască melodii... Pe de altă parte, apropo de făcutul uşor al cântecelor, eu aproape întotdeauna plec de la text, nu de la muzică. Foarte rar mi s-a întâmplat să-mi vină o temă pe care s-o consider genială, să zic că ăla e un viitor cântec şi s-o pornesc la drum aşa. Şi o singură dată mi s-a întâmplat să scriu şi muzica, şi versurile, în acelaşi timp: în 2016, se apropia nunta fetei mele celei mici, a Nataşei, şi am vrut să-i fac un cântec. Aşa s-a născut "Cântec pentru Prinţese", o experienţă nouă pentru mine. Probabil că fiecare vârstă vine cu experienţele ei. N-am făcut chestia asta în tinereţe, uite c-a venit acum momentul. (râde)
Ambalajul e una, sufletul, alta
- Cu atâtea muzici şi poezii, mai ai timp să arunci o privire şi dincolo de fereastră, spre lumea nebună de azi? O bagi în seamă sau te-ai extras din ea?
- Mie nu mi se pare că-i o lume nebună. Pur şi simplu, asta-i lumea anului în care trăim, a perioadei ăsteia. Dacă nu te adaptezi, ai o problemă! Eu m-am adaptat. Mie îmi place foarte tare să trăiesc astăzi. E adevărat că mă alimentez foarte mult din trecut, dar trăiesc neapărat astăzi. Când mai aud şi oameni care spun "pe vremea mea", îmi vine să urlu. OK, a fost într-un fel pe vremea ta, da' hai să vedem cum e şi pe vremea asta, când stăm de vorbă. Eu nu cred că lumea prezentului e nebună. Ea este cum este. Sigur, există un alt ritm de viaţă, o altă mentalitate, o altă informaţie, internet-ul care s-a abătut peste oameni, dar trebuie să te adaptezi. Dacă nu eşti în pas cu internetu', cu ritmul pe care viaţa îl impune astăzi, cu ziua care s-a scurtat, cu ora care e din ce în ce mai mică, ba şi cu noaptea, care nici ea nu mai e la fel de lungă, rişti să clachezi, rişti să rămâi închistat "în vremea ta" şi să nu mai înţelegi mersul lucrurilor. Şi-apoi, expresia asta, "pe vremea mea", e valabilă şi ca referire la timpul prezent, că şi azi trăim şi e vremea noastră.
- N-aş încheia interviul înainte să-ţi cer reţeta formei maxime pe care o afişezi de când te cunosc. Înainte să pornim reportofonul mi-ai spus chiar că sufleteşte te simţi în continuare adolescent... Cum aşa?
- Eu m-am simţit în armonie cu mine însumi la toate vârstele. Aşa cum ţi-am spus, îmi place să trăiesc momentul, clipa de acum. În ceea ce-l priveşte pe adolescentul din interior, el face bine ce face, în sensul că vine cu acel plus de energie care compensează ceea ce vârsta biologică mai atenuează. Că - nah! - mai iei o pilulă dimineaţa, mai iei vreo zece seara... (râde) Ritmul biologic e unul, ritmul sufletesc e altul, important e să le aduci la un numitor comun, că aşa iese o medie benefică.
- Trecerea timpului, avansarea în vârstă cum le percepi?
- Strict la nivel de ambalaj! Care mai scârţâie şi-l mai ungi, căruia i se mai strică o piesă şi-l mai dregi... Ambalajul e una, sufletul e cu totul şi cu totul alta.
- Priveşti, deci, spre viitor cu seninătate?
- Absolut! Ăsta este cuvântul. Da! Cu seninătate! Cerul senin face foarte bine la suflet. Sigur, uneori poate să mai apară un norişor, să mai dea cu un tunet, dar elementele astea nu trebuie privite ca drame, ci, pur şi simplu, ca nişte completări necesare ale tabloului care abia atunci poate fi pus pe perete.