Sfântul de tata
Într-o lume a muzicii lăutăreşti, în care talentul şi meşteşugul se transmit din tată în fiu, de-a lungul a generaţii întregi, Marian Mexicanu a fost de la început o excepţie. În ziua în care a împlinit şapte ani, pe când visa să devină fotbalist, a primit cadou de la tatăl său o frumuseţe de acordeon. Marian nu ştie nici acum de unde i-a venit părintelui, ce a lucrat 30 de ani într-o fabrică de cauciuc, această idee, dar crede că totul este predestinat în viaţă. Cum auzea că are loc o nuntă în cartier, tatăl îl lua pe Marian să-i asculte pe marii lăutari ai vremii, cântând la corturile improvizate pe mijlocul străzii. Dimineaţa, se întorceau acasă pe jos sau cu primul tramvai şi, cât de somn i-ar fi fost, nu se culca, de frică să nu uite ce ascultase. "Aşa că luam acordeonul şi exersam ce auzisem la petrecere sau la nuntă. Chiar mă bucur că nu fac parte dintr-o familie de muzicanţi. Pentru că din această cauză, am fost marginalizat, respins de multe ori, iar asta a făcut ca ambiţia mea să crească şi mai mult, dorinţa de a răzbi prin propria muncă să fie mult mai puternică. Dumnezeu m-a ajutat să ajung acolo unde mi-am dorit". Tatăl său căuta pe la cunoştinţe şi aducea acasă benzi de magnetofon, ce erau aur curat pentru Marian, singura sursă de lecţii şi de inspiraţie, în acele vremuri. Când sosea o bandă nouă, se închidea în cameră şi studia câte zece ore pe zi, nici nu mai mergea la şcoală. Erau benzi nemţeşti BASF, roşii, de la atâta derulat înainte şi înapoi se rupeau, şi Marian le lipea de câte 10-15 ori. Avea două magnetofoane în cameră, le ţine şi acum bine minte, un "Kashtan" şi un "Tesla B4". Când se strica unul, tatăl îl ducea la reparat şi asculta la celălalt. Marian mai are doi fraţi şi două surori, dintre care doar Frâncuţa, mai mare cu 15 ani, a făcut muzică, canto, dar - tocmai când trebuia să plece la München, s-a îndrăgostit, s-a căsătorit şi are, de 37 de ani, un mariaj fericit.
- S-a bucurat tatăl dumneavoastră să vadă că ideea sa cu acordeonul a avut rost, şi că aţi devenit un mare muzicant?
- Tata m-a iubit enorm. Părinţii mei sunt, cu adevărat, sfinţii mei. Nişte oameni simpli - tata avea opt clase -, care m-au crescut în spiritul onestităţii, al cinstei. Pentru că noi aveam o problemă pe vremea aia. Am crescut un pic marginalizaţi, ştiţi cum se spunea peste tot copiilor, "dacă nu eşti cuminte, te ia ţiganul, te fură cu sacul". Eu nu i-am auzit odată pe părinţii mei să se certe. Cu siguranţă, existau neînţelegeri, dar le ţineau departe de copii. Îl auzeam pe tata spunând frumos: "Eleonora, vrei, te rog, să vii puţin, vreau să discutăm ceva". Fac parte dintr-o generaţie de copii pentru care rugăminţile părinţilor erau lege. Dacă el m-a rugat să nu beau alcool, eu nu pot să uit asta, aşa că nici acum nu beau, nu fumez. Vă rog să mă credeţi că şi acum, la 14 ani de când a murit, odată la două-trei zile, pun mâna pe telefon să-l sun, şi-n secunda următoare mă gândesc: "Ce fac, l-am pierdut". Nu-i zi în care să nu mă gândesc la el, cât de mult l-am iubit şi am învăţat de la el. Îl rog pe bunul Dumnezeu ca acolo unde este să aibă lumină şi pace sufletească.
- Câte dintre învăţăturile tatălui le puteţi transmite mai departe fiului dvs., Eduard, care vă calcă pe urme?
- Edi îmi calcă pe urme tot mai frumos, mai bine, profesional vorbind. Are orchestra lui, câteodată cântă şi cu mine, îşi câştigă pâinea aşa cum ne place nouă, onorabil. E un băiat bun, nici el nu bea, fumează, ce-i drept, dar nu în faţa mea, are respectul acesta, chiar dacă a împlinit 27 de ani. Dacă ar fi aşa cum eram eu la vârsta lui, ar fi o oaie între lupi, aşa că l-am învăţat să fie şi el un lup mic. Aşa cum şi eu am învăţat, între timp, să fiu lup, atunci când întâlnesc haita. Nu atac, dar ştiu ce au de gând să facă şi sunt pregătit. Pentru că lumea se înrăieşte pe zi ce trece, pâinea se câştigă tot mai greu, şi mulţi vor să ţi-o ia de la gură, banul e cel ce conduce, şi mulţi trec peste orice pentru a-l obţine.
Rahova-America, dus întors
Marian Mexicanu vorbeşte rar, cu voce scăzută şi îşi alege cu grijă cuvintele, în timp ce-şi pune sufletul pe tavă. Suntem în cochetul său apartament dintr-un bloc modern, în inima cartierului Rahova. Într-o cameră, lumina soarelui cade pe o partitură aşezată pe stativ, pe care scrie mare "Bach", iar afară se aud cântând cocoşii din curţile învecinate. Îl întreb dacă din nostalgie a ales să locuiască în Rahova. "Casa în care m-am născut a fost demolată, odată cu tot cartierul, pentru a se construi Centrul Civic şi Casa Poporului. Am copilărit la trei staţii de autobuz de locul acesta, acolo unde familia mea a primit apartament. Atunci se legau acele prietenii sincere, frăţeşti, în care nu ne judecam în nici un fel, nici după culoarea pielii, nici după cât câştigă părinţii. Avea unul un sandwich, îl împărţea cu colegul de bancă. Sigur că sunt legat de cartierul copilăriei! Am fost plecat de multe ori, în multe ţări ale acestei lumi, am avut de nenumărate ori ocazia să rămân, să trăiesc acolo, în condiţii financiare foarte bune, dar aşa sunt eu. Sunt român, m-am născut aici şi aici vreau să trăiesc şi să mor. Cum sunt eu aşa, brunet şi poate arătat cu degetul de unii că-s ţigan, eu aduc laudă acestei ţări, cântând pe mari scene ale lumii. Am cântat la Montreaux, la Saint Moritz, la Blue Note în New York, clubul numărul unu de jazz al Globului".
- Vă mai amintiţi prima ieşire în străinătate?
- V-a priit America?
- Când mama s-a dus, prea devreme, spun eu, la 52 de ani, s-a rugat cu foc pentru copiii ei. Pentru mine, s-a rugat să ajung pe cele mai înalte culmi ale meseriei. Şi mai avea o dorinţă: să meargă băiatul ei cu avionul. Şi am tot mers de atunci, am traversat oceane, doar până în America am făcut 18 drumuri. Am câştigat un concurs important, am fost apreciat, am cântat la New York, Las Vegas, Los Angeles, am locuit acolo la sfârşitul anilor 90, dar acum, gata, am terminat cu America şi cu avioanele. Nu mai zbor, am atacuri severe de panică, plus alte fobii cu care mă lupt zilnic, de 20 de ani încoace. De mic am fost mai sensibil, plus că aşa suntem noi, artiştii, mai expuşi, mai uşor de rănit. Pe mine, dacă vrei să mă pui la pământ, nu-mi da o palmă, că aia-mi trece repede, dar spune-mi un cuvânt urât, jigneşte-mă, şi m-ai dat gata.
"În jazz, sunt un jongler, un ţigan talentat"
- Aţi menţionat clubul new-yorkez Blue Note. Cum a fost acolo, ce aţi cântat?
- Am cântat cu muzicieni foarte buni de jazz, americani, care mă întrebau miraţi cum îmbin temele muzicale, ce muzică e asta. "Eşti ţigan?". "Sigur că da!". Le-am arătat unde-i România pe hartă, habar nu aveau. Am îmbrăcat teme simple, ţigăneşti, sau din folclorul românesc, în haina improvizaţiei americane. Le-a plăcut, era ceva nou, ciudat pentru ei. Noi, muzicanţii din partea asta a Europei, în special din Balcani, avem acest talent, putem cânta alte muzici, dar unul din altă parte, atunci când încearcă o horă, o geampara, se simte imediat că e din "alt film". Însă ţin să precizez că eu nu sunt un muzician de jazz, ci un acordeonist de café concert, de valsuri, polci de tot felul, de folclor, muzică lăutărească. În jazz, sunt doar un jongler, un ţigan talentat, care face faţă. Dacă am reuşit să fiu apreciat de mari oameni de jazz, înseamnă că aduc şi eu o culoare acestei muzici.
- Cum aţi descoperit jazz-ul, vă simţiţi în largul dumneavoastră când îl cântaţi?
- Mai întâi, vreau să spun că eu nu mă simt niciodată în largul meu atunci când sunt pe o scenă, indiferent ce muzică aş cânta. Eu nu concep ideea niciunei greşeli, nici în viaţa personală, nici în profesie, şi de aceea, atunci când urc pe scenă, sunt foarte atent. În acel moment, nimic nu mai contează, decât să cânt la cel mai înalt nivel, sunt atent la claritate, la virtuozitate, la improvizaţie, la reacţia publicului din sală, dacă să închei piesa, dacă să o mai duc un minut, două. În momentul în care am făcut o greşeală, cât de mică, chiar dacă publicul nici nu şi-a dat seama, pentru mine, acel concert a fost unul nereuşit şi am o problemă cu mine însumi, cu valoarea mea de muzicant. Şi atunci merg acasă şi studiez pentru a-mi repara greşeala. Pentru a reveni la întrebare, nu a existat un moment în care am descoperit jazz-ul. Am ascultat dintotdeauna muzică diferită, muzică bună şi câte ceva mi-a rămas în minte. M-am bucurat de acel concert de la Muzeul de Artă, de faptul că am putut cânta pe o scenă această fuziune, acest jazz romani, jazz ţigănesc, atât de plăcut urechii. Respect foarte mult pe cei ce fac jazz, şi îmi pare rău că la noi aceştia nu sunt remuneraţi la valoarea lor. Ştiu muzicanţi talentaţi care sunt constrânşi să cânte muzică populară sau ajung să cânte manele, ceea ce pentru mine înseamnă moartea muzicii bune. Subliniez asta. Ştiu că sună dur, însă adevărul este că nivelul muzical devine din ce în ce mai scăzut în România şi nu ştiu pe cine să dau vina. Pe public, pentru că acceptă această muzică de proastă calitate, sau pe mass media, care numai asta difuzează. În tot mai puţine case cu copii mai găseşti un pian, aşa cum se întâmplă în străinătate, iar acesta nu-i un semn bun. O spun cu supărare, pentru că sunt român din cap până-n picioare, simt româneşte, dar, dacă educi un copil cu muzică clasică, cu muzică bună, va sta departe de rele, de furtişaguri, va creşte frumos. Dacă-l creşti cu manele, cu totul altfel stau lucrurile.
- Vă mai atrage drumul, vă mai place să cântaţi în locuri diferite, să cunoaşteţi oameni noi?
- Vai de capul meu, este cea mai mare plăcere a mea să merg şi să încânt lumea cu muzica noastră românească. Pe plan profesional, nu există bucurie mai mare, şi aşa va rămâne până la sfârşitul vieţii mele. E şi un remediu pentru mine, atunci când nu mă simt bine, trebuie să merg să cânt undeva, să-mi revin, dacă stau în casă, mi-e mai rău. La concertul acesta la care am avut onoarea să cânt cu marele violonist Florin Niculescu, am urcat şchiop pe scenă, într-un picior. Doctorul îmi spusese să stau trei zile în casă, cu piciorul ridicat la 45 de grade. Eu am repetat trei zile şi, la concert, m-am ridicat şi am cântat o piesă aşa, într-un picior. Mi-am respectat întotdeauna meseria, în treizeci de ani de când cânt ca lider de formaţie, o dată nu am încurcat pe cineva, nu am dezamăgit. Am învăţat din greşelile altora şi am vrut să fiu exact inversul tipului de artist neserios. A murit tata la ora şapte dimineaţa, seara eram pe scena Sălii Palatului, pentru că aşa am promis.
O domnişoară minunată
- Cu acordeonul în ce relaţii sunteţi? Prieten pe veci sau mai sunt şi momente în care vă contraţi?
- E şi prieten, şi duşman pentru mine. Pentru că atunci când studiez şi sunt pregătit, e cel mai bun prieten al meu şi ne iubim reciproc. Altfel, mă lasă când mi-e lumea mai dragă şi chiar dacă vreau să cânt, să arăt ce ştiu, nu pot. Iar atunci îmi spune: "Nu pot să te ajut, pentru că nu m-ai băgat în seamă atâta timp şi trebuie să studiezi serios, dacă vrei să fii cineva". Şi atunci, studiez zilnic, minimum două ore. Doar game, rar, pentru siguranţă, pentru claritate. După astea două ore, simt că zbor, nu-mi mai e teamă de nimic.
- Sunteţi un perfecţionist, un om sensibil, care-şi asumă multe responsabilităţi, vrea să facă totul fără greşeală. Unde vă găsiţi liniştea, unde sunteţi în largul dumneavoastră?
- Acum şase ani, am pus capăt unui mariaj pe care l-am respectat. Atunci am cunoscut o domnişoară minunată, Ana Maria, de care nu cred că am stat o zi despărţit în acest timp. Suntem nedezlipiţi. Ea îmi oferă echilibrul fizic şi psihic de care am nevoie, liniştea. Ea şi copiii. Am doi copii din căsătoria cu Paula Lincan, iar Edi mi-a dăruit doi nepoţei şi-o nepoţică. La 45 de ani, sunt de trei ori bunic. De fapt, de la 39 de ani sunt obişnuit să fiu strigat "tataie". Nepoţeii sunt razele mele de soare, sunt înnebuniţi după clapele acordeonului, i-au şi stricat lui Eduard un acordeon scump. Dacă nu au acordeonul la dispoziţie, lângă ei, în pat, iese scandal în tot blocul. Dacă vrei să ai linişte-n bloc, să nu mai fie strigăte, certuri şi plânsete, lasă-le acordeonul şi s-a rezolvat. Mai am o fetiţă, Maria, de 11 ani, ea este marele echilibru al vieţii mele. Nu s-au inventat cuvinte în dicţionarul limbii române care să descrie ce simt pentru fetiţa mea.