Fascinaţi de slujitorii altarului, duşi la biserică de părinţi şi bunici, nu-şi doresc nimic altceva decât ca, într-o zi, să cânte şi ei, cu crucea în mână, în faţa altarului. Pentru alţii, drumul e mai sinuos. Preoţia este pentru ei o răscruce a destinului, la care niciodată nu s-ar fi gândit. Dar pe care o slujesc, apoi, cu tot sufletul.
O astfel de poveste este şi cea a părintelui Gheorghe Oprea, care, deşi mama îl învăţa şi îl îndemna să se roage, la biserică ajungea doar ocazional. "Nu simţeam nicio atracţie pentru biserică, faţă de preoţie, nici atât! Dar tata ne destinase fiecăruia dintre noi câte o profesie: unul trebuia să ajungă medic, celălalt, avocat, iar eu preot. Iar peste dorinţa tatei, nu prea era loc să trec", povesteşte părintele. Originar dintr-un sat din judeţul Braşov, Ticuşu Nou, când a terminat clasa a VIII-a, a dat admitere la Seminarul Teologic Ortodox din Alba Iulia, dar a picat. În toamna aceluiaşi an, numărul mare de candidaţi din vară a făcut necesară organizarea unei a doua sesiuni de admitere. "M-am ambiţionat atât de tare, încât i-am spus mamei că am să tot dau examen, până am să fiu admis. Asta s-a şi întâmplat în acea toamnă. Apoi, ceva s-a schimbat. După ce am luat tangenţă cu rânduielile bisericeşti, cu slujbele, mai ales cu cele din Postul Mare, participând zilnic la rugăciuni, dimineaţa şi seara, am fost extraordinar de impresionat. Drumul credinţei începuse să-şi arate lumina. Îi scriam mereu mamei cât sunt de marcat. Aşa m-am apropiat de biserică şi de Dumnezeu. Iar după ce am terminat cei cinci ani de seminar, mă rugam lui Dumnezeu să-mi ajute să ajung preot". Şi Dumnezeu i-a ascultat ruga. Părintele Oprea crede că, în viaţă, nimic din ceea ce ne e dat să trăim nu e întâmplător. Când era în anul întâi de facultate, i-a murit tatăl. Apoi, chiar în anul absolvirii, preotul din satul natal, Ticuşu Nou, a fost transferat într-o altă parohie. "Fratele meu cel mic era încă la liceu, iar mamei nu-i era foarte uşor să se descurce singură, cu toată gospodăria de întreţinut. Aşa că am luat decizia de a mă întoarce, ca preot, în satul natal. Am fost hirotonit în 1999. Acum, privind în urmă, mă gândesc că, poate, n-a fost tocmai bună ideea, dar aşa s-a întâmplat să fie", îşi aminteşte părintele.
Oamenii din sat l-au primit cu bucurie ca preot. S-a întâmplat în decembrie 1999 şi, încă din prima zi, pe scările bisericii l-au întâmpinat colindători, de la cei mai mici, până la cei mai vârstnici, care-l aşteptau înăuntru. "A fost o perioadă frumoasă, dar, din punct de vedere al pastoraţiei, a fost greu, mai ales că, fiind la începutul preoţiei mele, a durat ceva timp până mi-am intrat în ritm. Pentru că, aşa cum spune Mântuitorul, nimeni nu e prooroc în patria sa. În timp, am început să simt o răceală, o distanţare, o anume diferenţă faţă de cum mi-aş fi imaginat că ar trebui să fie. Şi nu pentru că aş fi devenit exigent. Dimpotrivă, am încercat de la început, în tot ce am făcut, să-i slujesc lui Dumnezeu şi oamenilor. Am derulat tot felul de proiecte, cu copii, cu vârstnici. Nu intru în amănunte, dar am încercat să fiu cât mai aproape de ce aşteaptă Dumnezeu de la mine, să fac bine oamenilor, atât cât am putut. Nu ştiu dacă a fost cât a trebuit, dar a fost atât cât am putut. Şi apoi, de la o vreme, am început să simt nevoia de o schimbare, de un alt început. Poate am greşit...".
Câte ceva de făcut
Şi Dumnezeu i-a simţit şi i-a împlinit aşteptarea. Preotul Costea, din Micăsasa, un sat din judeţul Sibiu, s-a stins din viaţă, grav bolnav, după ce un an şi jumătate nu mai putuse să slujească. Aşa a ajuns părintele Oprea în locul lui, într-un sat mult mai mare decât cel din care venea şi în care slujise aproape 17 ani. Dar schimbarea n-a fost presărată cu flori. În casa parohială nu se poate locui decât după ce vor fi făcute reparaţii capitale, iar asta necesită timp şi bani. Deocamdată, preotul locuieşte cu soţia sa, Nicoleta, şi cu cei doi copii, Ştefania şi Andrei, într-o casă pusă la dispoziţie de săteni. "Încă nu ne-am acomodat. Ne-am lovit de la început de probleme, nu avem o locuinţă a noastră, copiilor le e dor de prieteni, eu încă n-am reuşit să-i cunosc pe toţi enoriaşii, pentru că sunt încă mulţi care nu vin la biserică. Vor fi având motivele lor. Intenţionez să profit puţin de această perioadă a postului şi să le fac, pe rând, vizite tuturor, să ne cunoaştem şi, apoi, cu siguranţă, alta va fi relaţia între noi. Ştim că orice început e greu, dar, cu ajutorul lui Dumnezeu, sper să ne acomodăm şi să realizăm şi aici lucruri deosebite".
Purtăm discuţia în biserică. Afară e frig, dar înăuntru e o căldură plăcută. Emil Moldovan, clopotarul, îmi spune că e meritul părintelui Oprea că s-a reuşit realizarea unei instalaţii de încălzire centrală în lăcaşul de cult. Preotul zâmbeşte stingher. Nu consideră că a făcut ceva deosebit. Nici ca păstor al sufletelor din parohia Micăsasa, lucrurile nu stau mai simplu. "Mi-am dorit mereu să am în faţă o biserică plină, atunci când ies din altar. Credincioşii din sat, pe care i-am cunoscut până acum şi care vin duminică de duminică la biserică sunt receptivi la ceea ce le spun. Tot ce sper e că va fi bine, că voi reuşi să aduc oameni mai mulţi la biserică şi mai aproape de Dumnezeu. I-aş sfătui pe toţi credincioşii să încerce să postească, pentru că postul e un efort, o renunţare, o primenire sufletească, o transformare duhovnicească. Avem nevoie de aşa ceva, pentru că, până la urmă, aşa ne apropiem de Dumnezeu, iar postul Crăciunului este un post al bucuriei, în care ne primenim, ca să aducem Pruncului născut în ieslea Bethleemului aurul credinţei, smirna dragostei şi tămâia rugăciunii. În această perioadă, când românii obişnuiesc să colinde, fiecare putem deveni un mesager, un misionar al Bisericii şi al Mântuitorului. Până la urmă, fiecare post trebuie ţinut nu din obligaţie sau pentru că ne cere biserica, ci cu bucurie, conştienţi fiind că facem un lucru folositor, atât trupeşte, cât şi sufleteşte şi să urmărim latura spirituală a acestui efort autoimpus. Creşterea lăuntrică, iluminarea. Trebuie să încercăm, prin post, să devenim mai buni, mai iertători, să fim mai aproape de semenii noştri în suferinţă, şi de Dumnezeu", spune părintele Oprea.
Doi paşi şi o cădere
În unele oraşe din inima Ardealului, se mai aud, din oră-n oră, clopotele bisericilor ortodoxe. Sunete uniforme, egale şi scurte, străpung apăsătorul zumzet citadin, marcând, de dimineaţa până seara, trecerea orelor. Mecanisme moderne pun în mişcare clopotele, cu o precizie perfectă. Clopotele mari, de bronz, despre care învăţasem odinioară, vor fi rămas simple imagini în cărţile de istorie.
"Pe vremuri, biserica noastră nu avea clopotar. Feciorii din sat stăteau cu toţii în balconaşul bisericii şi era un fel de concurenţă între ei, care ajunge primul să tragă clopotele, în timpul liturghiei. Era o mare onoare, o cinste deosebită să ştii trage clopotele", îşi aminteşte Emil Moldovan. De peste zece ani, clopotele bisericii ortodoxe din Micăsasa răsună datorită îndemânării sale. "S-a întâmplat că acela care făcea treaba asta înaintea mea să plece brusc, iar preotul de-atunci, Ioan Costea, Dumnezeu să-l odihnească!, m-a rugat pe mine să-i ţin locul, să fiu şi crâsnic, şi clopotar. Eram membru în comitetul parohial, dar nu prea aveam habar ce trebuie să fac. Am învăţat, aşa, din mers, cumva, totul. Nu ştiu cum se face, dar în tinereţe n-am prea avut ocazia să trag clopotele. Cred că erau alţii mai iuţi de mână ca mine, care mi-o luau înainte de fiecare dată".
"Cred că şi părinţii mei ar fi uimiţi să ştie cât sunt de apropiat de biserică acum. În tinereţe, am fost mai rebel, aşa, ca tinerii... N-am făcut nu ştiu ce grozăvii, dar nici nu pot spune că am prea ţinut calea bisericii. Eram vecini cu preotul Costea, iar el a avut încredere şi m-a luat să-l ajut la biserică. Cu clopotul cel mic a fost mai greu până am învăţat, căci trebuie bătut o dată într-o parte şi de două ori în cealaltă. Trebuie prins un ritm anume, ca să aibă armonie".
Dar clopotele bisericii ortodoxe din Micăsasa nu sună numai în timpul liturghiei, îmi spune clopotarul Emil Moldovan. El duce mai departe şi vechea tradiţie a locului. "Când e vreme mare, deschid toate uşile de sus ale clopotniţei şi le trag, ca să împrăştie norii şi vremea. Doar de două ori n-am apucat să ajung. Acum câţiva ani, de Sânziene, furtuna a venit din senin şi, deşi stau aproape, n-am ajuns să trag clopotele. Iar altă dată, ne-a prins furtuna la Mediaş, eram cu preotul. Atunci s-a smuls acoperişul bisericii, a fost gheaţă, fără ploaie. De vreme rea, se trage clopotul cel mare, întrerupt câte un minut-două. Şi când cineva din sat moare la spital sau în altă parte, se trag clopotele, de când cortegiul intră în hotarul satului până ajunge acasă; dacă nu, se strică vremea, aşa ziceau bătrânii. La moarte, clopotul se trage dimineaţa, la amiaz şi seara, de câte trei ori de fiecare dată, tot aşa, cu întrerupere".
Cu banii "americanilor" au fost plătite şi cele două clopote, turnate la Budapesta sau la Viena, nimeni nu mai ştie exact. A durat mult construcţia bisericii, iar clopotniţa a fost ridicată, şi ea, pas cu pas, căci scara ce duce sus de tot, la clopote, are o formă şi o structură ciudate.
Emil Moldovan are 61 de ani. Şi-ar dori să poată trage clopotele încă mult timp de-acum înainte, că nimeni nu pare a dori să-i urmeze în această misiune. Tineri în sat au rămas puţini şi nu mai prea sunt preocupaţi de cele bisericeşti. Şi-apoi, e lungă calea până sus, deasupra satului, iar treptele de lemn ale clopotniţei sunt şi mai greu de urcat. Emil nu se gândeşte la asta. Nu poate schimba rostul lumii. El trage iscusit de bronzul cel greu al clopotelor, rugându-L pe Dumnezeu să alunge vremea cea rea. Şi vremurile, aşişderea!