Este ultima "zi cu prilej" din cursul anului, adică o zi pe care este musai s-o ţii, că altfel se va ivi o împrejurare în care vei păţi ceva rău, vei avea un accident care te va schilodi sau vei fi păgubit, îţi vor mânca lupii oile sau vitele. "Cu prilej" mai înseamnă însă şi că sărbătorirea unei zile vine dintr-un strat cultural străvechi, fiindcă multe dintre zilele cu prilej nu sunt recunoscute de biserică, nefiind însemnate în calendar în vreun fel, şi socotite "sărbători băbeşti".
Cu Sfântul Andrei, lucrurile stau însă puţin diferit, dat fiind că este apostolul care ne-a creştinat. În vremea ateismului, sărbătoarea era considerată de mai mică importanţă şi marcată în calendar cu o cruce neagră, nefăcându-se la biserică slujba religioasă. Dar la sate, Andreluşa s-a ţinut cu străşnicie din moşi-strămoşi. Am putea spune cu uşurinţă că Sfântul Andrei "a avut norocul" să se suprapună peste o foarte puternică sărbătoare păgână de la porţile iernii; cu trei săptămâni înaintea solstiţiului de iarnă: Ziua Lupilor.
În dimineaţa de Sfântul Andrei, bărbaţii rupeau cu grijă crenguţe de măr, păr, prun, cireş, care se puneau în apă aproape de geam, într-o încăpere încălzită, ca să înflorească de Crăciun sau cel mai târziu de Anul Nou. Mărul înflorit este prezent în colinde ca pom emblematic, de o importanţă covârşitoare în viaţa oamenilor, asociat cu pomul raiului sau pomul vieţii. Crenguţele înflorite vor să însemne o tandră urare de belşug în poame (fructe) pentru anul viitor. În visele premonitorii însă mărul este un substitut al omului, simbolizează omul. Iată un asemenea vis: "Înainte să moară fratele meu cel mai mic, am visat că în grădina de Pe Fătăciuni, în capătu' din sus am avut un măr mare, mândru, încărcat cu mere roşii. Mă uitam la el şi mă bucuram da' o zinit un vânt puternic di cătă baie, di cătă asfinţit şi l-o dejdinat (rupt pe verticală) drept în două şi o picat la pământ cu zgomot şi tăte crengile i s-o rupt şi merele s-o împrăştiet pe jos. Am şi ştiut atunci că a murit cineva din familia noastă, om frumos, tânăr. Şi nu păstă multă vreme, aşe o fost. Măru-i om în vis"..
Legarea gurii lupilor
Andreluşa este numită şi "Ziua lupilor", ziua în care li se pot anihila pornirile de prădători, prin neputinţa de a-şi descleşta fălcile, iar dacă reuşesc să deschidă gura, nu şi-o mai pot închide. Ţăranul Petre Roman a Chiuzbaianului din Deseşti spune că a văzut cu ochii lui într-o iarnă un lup ce se apropia de o târlă cu oi şi care, deschizând gura, a rămas aşa, cu ea înţepenită, încât a renunţat să mai atace şi a luat-o către pădure. Legarea gurii lupilor este un act magic, o vrajă. Se face tot dimineaţa bună, de către cea mai bătrână femeie din familie. Se adună toate obiectele care pot înţepa sau tăia: cuţite, foarfeci, seceri, securi, greble de fier, fierăstraie, sfredele, sape, coase, hrebdincă (perie mare pătrată, cu dinţi lungi, din fier, folosită la periatul lânei şi cânăpii pentru a obţine părul - lână de cea mai bună calitate - şi fuiorul) şi se leagă cu sfoară, zicând la fiecare obiect: "Eu nu leg cuţitul, eu leg gura lupilor, să nu poată mânca oile şi marhăle (vitele) noaste şi pă niciun om din neamu' nost" , "Eu nu leg foarfecele, eu leg gura lupilor..." şi tot aşa, până vor fi legate toate. Dacă sunt legate, nici nu vor fi folosite în ziua aceea; prin urmare, nu se taie nimic, nu se sapă, nu se sfredeleşte, nu se înjugă boii, nu se înhamă caii; cu un cuvânt, nu se lucrează nimic şi se posteşte. Toată mâncarea este gătită cu o zi înainte, inclusiv tăierea pâinii. Se vede clar că avem de a face cu o credinţă fermă în puterea cuvântului şi a gândului ce va funcţiona ca o hlamidă protectoare a turmelor, cirezilor şi oamenilor, pe parcursul unui an întreg, până la Andreluşa următoare.
Lupul nu este însă urât şi nimeni nu pomeneşte ceva despre uciderea lui; mai mult, întâlnim o formă de respect şi venerare, astfel că atunci când unui copil i se schimbă numele - printr-un act de vindecare magică - acela va primi numele de Lupu, în mai toate cazurile; să fie puternic, temut şi deştept ca regele pădurilor de la noi. Lupul nu atacă omul decât în cazuri extreme, când iernile grozave nu-i mai lasă nicio sursă de hrană. Am întâlnit chiar o întâmplare cu lupul bun. Într-o zi de vară, pe la apusul soarelui, o fetiţă cobora prin pădure cu un coş în spate şi un vas mare cu lapte în mâna dreaptă. Aducea acasă laptele de la vacile care stăteau vara în munte, cât se făcea fânul. Fetiţa a văzut lupul, lupul a văzut-o pe ea şi a stat, a rămas nemişcat în spatele unei tufe de alun. I se vedeau urechile mari şi ochii roşii, luminaţi de razele asfinţitului. Părea că lupul este foarte uimit de ceea ce vede, şi fetiţa la fel.
Dinţii de lup
În cultul morţilor, lupul este animal psihopomp (însoţeşte defunctul pe lumea cealaltă) şi are funcţie de apărare. Dinţii de lup sunt prezenţi şi ca bordură la acoperişurile crucilor din cimitire, dar îi regăsim şi pe covoare, pe ştergare, pe feţe de masă, pe vase din ceramică. Că sunt gândiţi cu funcţie de apărare sau ca anihilare, nu se prea ştie. Poate că mai degrabă ar fi vorba de înţelesul ultim, dacă nu carecumva de amândouă. Se prea poate ca în vremurile de demult, lupul să fi fost animalul totemic al locuitorilor de pe plaiurile noastre, din moment ce îl regăsim şi în stindardul dacic.
Aflarea orândei
Aflarea ursitei (orândei) se putea înfăptui de două ori pe an: fie în Noaptea de Sânziene, dormind într-o cameră cu multe flori de sânziene (la solstiţiul de vară), fie în noaptea de Andreluşă, prin post negru şi mâncarea unei turte (pogace) frământate în slatină (sare), fără a bea apă. Se practica, de fapt, un post dublu: o dată că nu se mânca nimic până la răsăritul stelelor, apoi, după ce se mânca turta sărată, nu se bea apă decât... în vis, adusă de cel (cea) menit (menită), apa fiind înţeleasă ca viaţa împreună cu cineva. Turta sărată - jumătate din ea - se mănâncă stând pe tăietor (bucul pe care se despică lemnele), ascultând zvonurile din toate părţile. Direcţia din care se aude un lătrat de câine, un strigăt, cântatul unui cocoş, indică de unde va veni ursitul (ursita). Cealaltă jumătate se va pune sub pernă. Visele obţinute în urma postului dublu, de mâncare şi de apă, sunt extrem de coerente, dând şi multe detalii asupra întregii existenţe. O bătrână de 89 de ani mi-a povestit visul ei: "Am ajunat de Andreluşa, că părinţii m-o obligat să credinţăsc (să mă logodesc) cu cine n-am vrut şi mie mi-o plăcut de altcineva, da' nu l-am visat pă acela. Am visat că am făcut plăcinte cu varză în cuptor şi le-am pus pe o fătoaie (faţă de masă) şi o zinit la noi Văsălie, îmbrăcat mândru, cu cioareci, cu bocanci şi zogne albe (şosete împletite cu modele), cu sfetăr de lână, cu cuşmă brumărie şi avea o uiagă de horincă. O zinit şi mi-o închinat şi mi-o dat huiaga să beu. Io n-am băut. Am zis că io nu beu, că nu mi dragă horinca. Da' io am luat o plăcintă şi i-am dat-o şi el o mâncat-o. Noh, vezi, horinca-i scârbă (ceartă). Apa-i bună în vis, îi viaţă bună, da' heaba (degeaba), că n-am visat apă, ci horincă! Şi apoi aşe o fost, că multe rele am mâncat cât am trăit laolaltă cu el. Nici nu vreu să îmi aduc aminte".
Andreluşa se ţine cu mare discreţie şi în zilele noastre, în majoritatea satelor din Maramureş.
Foto: AGERPRES (3), MEDIAFAX (1)