- Într-adevăr, cel mai nou spectacol la Teatrul Naţional este "UFO", în regia lui Bobi Pricop, după dramaturgul rus Ivan Vyrypaev. Este ultimul dintre cele opt spectacole care mă au în distribuţie în acest moment la TNB. Şi dacă adaug şi timpul petrecut în acest teatru (26 de ani), toate astea mă fac să mă simt ca un veteran. Trebuie să schimb un pic orizontul, să-mi ofer experienţe noi. În sensul acesta, în toamna asta am o colaborare la Teatrul Mic, unde joc în "Miezul verii", în regia lui Vlad Massaci. Simţeam acut nevoia unui spaţiu nou, a unor oameni noi. Mai am colaborări şi cu teatre independente unde, de asemenea, mă simt foarte bine. Probabil că am lucrat prea mult timp la Teatrul Naţional şi am obosit în aceşti douăzeci şi şase de ani. Totuşi, eu mă consider un norocos, pentru că nu joc în niciun spectacol pe prima scenă a ţării care să nu-mi placă. Lucrul acesta este foarte important. Spun asta deoarece am colegi cărora le displac profund unele dintre piesele în care sunt distribuiţi, iar eu nu cred să existe lucru mai rău care i se poate întâmpla unui actor.
- Munca ta a fost răsplătită şi de un premiu Uniter...
- Am luat acel premiu în 2015 pentru rolul secundar din "Furtuna", spectacol regizat de Alexander Morfov. Dar au trecut doi ani de atunci, nu cred că mai am ceva de spus despre premiu. În schimb, îmi face mereu plăcere să vorbesc despre acest regizor bulgar, Morfov, îmi place extraordinar de mult să lucrez cu el. Trei piese am făcut sub bagheta lui, toate au fost o bucurie pentru mine. Anul trecut, a fost premiera spectacolului "No Man's Land", tot în regia lui, piesă care, din păcate, nu se joacă atât de des pe cât ar merita. Este una dintre multele probleme de la Teatrul Naţional de azi...
- Probleme la Teatrul Naţional?
- Da. Sunt probleme, nu probleme în ceea ce priveşte spectacolele, actorii, remuneraţia, aşa cum poate s-ar crede. Sunt probleme în ceea ce priveşte relaţiile interumane. Au apărut prăpăstii între oameni, care nu se văd, dar se simt şi dor. Degeaba suntem talentaţi, degeaba avem pereţii văruiţi în teatre, degeaba se ridică seară de seară cortina dacă atunci când trecem unii pe lângă alţii ne privim pe sub gene. Există o profundă criză de comunicare în teatru, ceea ce mi se pare foarte grav. În primul rând, foarte puţini actori sunt promovaţi. Cei care nu fac televiziune nu sunt cunoscuţi mai deloc. Iar teatrul - vorbesc de Teatrul Naţional, al cărui angajat sunt - nu face absolut nimic pentru a-i promova. Eu nu mă pot plânge, pentru că am făcut ceva televiziune, am mai apărut, dar am colegi tineri şi extrem de talentaţi care nu au parte de niciun fel de atenţie. Or, iniţiativa asta ar trebui să pornească în primul rând din interiorul teatrului. Relaţiile de muncă reci, protocolare nu se potrivesc cu noi, pentru că actoria nu este o întreprindere ca oricare alta. Eu nu spun că angajaţii nu au şi ei obligaţii, dar eşti un angajat care creează, care are nevoie de relaţii umane la serviciu, de comunicare. Iar eu, pur şi simplu, refuz să fiu doar un simplu funcţionar! Munca propriu-zisă la o piesă, este altceva. De acest lucru este responsabil regizorul piesei, şi nu conducerea teatrului. Iar dacă acel regizor este şi un bun psiholog, repetiţiile, munca, atmosfera, toate vor merge foarte bine şi chiar merg. Uite, Morfov, în "Vizita bătrânei doamne", "Furtuna" şi "No Man's Land" a reuşit, deşi nu e român, să creeze un mediu de lucru extrem de plăcut. La fel am simţit şi în colaborarea cu Teatrul Mic. Am simţit că nu sunt exclus. Este dureros ca după atâţia ani, când te interesezi de soarta teatrului tău, când poate ai o idee, să ţi se dea replici de genul: "Nu e treaba ta", "Stai în banca ta", "Taci". Dialogul lipseşte cu desăvârşire. Totul este întâmplător şi totul se reduce la un plan de vândut bilete. Atât. Eu nu spun că la Teatrul Naţional sau în peisajul teatral românesc nu se pun în scenă şi piese bune. Ele există, apar peste tot ca nişte beculeţe aprinse, atât în teatrele de stat, cât şi în cele independente. Dar în rest, piesele sunt facile, spectacole care vând bilete. Dacă teatrele independente sunt obligate să scoată şi astfel de spectacole comerciale, pentru că altfel nu câştigă nici măcar banii de salarii pentru actori, în teatrele de stat nu ar fi nevoie de aşa ceva. Să ţină ele sus rangul artei adevărate. Subvenţiile sunt mari, salariile sunt bune în ultima vreme. Pur şi simplu, nu ar fi nevoie de niciun compromis. Sigur că trebuie şi spectacole uşoare, de divertisment, dar la ora actuală sunt prea multe. Prea multe care nu pun nicio problemă, nu pun spectatorul pe gânduri, nu îl fac să tresară intelectual.
Matei cel vesel
- Mihai, îţi propun să mutăm discuţia spre zone mai luminoase. Matei, fiul tău, are doisprezece ani. Crezi că generaţia lui va fi mai puternică decât a noastră? Va putea să facă ceea ce noi n-am reuşit?
- Încerc să cresc un copil capabil să facă asta. Eu am eşuat. Am strigat "Jos, Ceauşescu!", am strigat "Jos, Iliescu!", am fost în pieţe, am urlat cât m-au ţinut plămânii. N-am schimbat nimic. Sper ca generaţia celor mici să fie mai puternică. Până atunci, pot spune că Matei pare se crească destul de frumos. Noi, părinţii, eu şi soţia mea, Silvia, încercăm să petrecem foarte mult timp cu el, să vorbim mereu, să încercăm să-l îndrumăm, pentru ca el să se dezvolte cu o gândire critică, să pună întrebări şi să nu se mulţumească cu explicaţii convenţionale. Îl sfătuim să fie bun, să aibă sufletul deschis şi darnic. Îl încurajăm să facă lucruri care-i plac, chiar dacă, la doisprezece ani ai lui, aceste lucruri sunt extrem de schimbătoare şi nestatornice. Nu mă consider mai presus decât alţi părinţi, fac doar ceea ce cred că e bine. Ne bucurăm că este un copil extrem de vesel. Simţul umorului este esenţial la un om, iar la el este extrem de dezvoltat. La fel şi imaginaţia.
"Râdem. Plângem. Ne iubim"
- La ultima noastră întâlnire, îmi povesteai despre serile petrecute cu Silvia, soţia ta, la fereastră, cu un pahar de vin, povestind ore în şir. Vă mai îngăduiţi aceste întâlniri?
- Da. Absolut. Doar un singur lucru s-a schimbat: nu mai stăm la fereastră. M-am lăsat de fumat! Revenind la întrebare, e plăcerea noastră de a sta la vorbe, seară de seară. De ce să mai rămâi împreună cu un om dacă nu-ţi place să vorbeşti cu el, să-i spui ce doreşti, să asculţi? Vorbele pot fi filosofice sau legate de cumpărături, nu contează. Important e că ne ascultăm unul pe altul. Oricât de mult iubeşti, dacă nu dăruieşti, dacă nu asculţi, se creează o ruptură atât de mare, încât iubirea va suferi. Falia se va adânci. Cred că unul dintre secretele unei iubiri de durată, dincolo de pasiune, este plăcerea de a sta unul cu celălalt. Mie, pur şi simplu, îmi face plăcere să-mi petrec foarte mult timp cu soţia mea. Suntem un întreg, un cuplu, un "împreună". Eu şi ea. Nevoile unuia sunt şi ale celuilalt. O sferă. Vase comunicante. La fel este şi cu Matei, care a intrat în sfera noastră odată cu apariţia lui pe această lume. Dacă ai vorbi pe tema asta cu un fizician sau cu un naturalist, îţi va spune că de fapt aşa funcţionează tot universul. O permanentă relaţie între elemente, care au un singur scop: armonia. Oamenii, dacă şi-au pierdut acest instinct, trebuie să-l regăsească punându-şi întrebări şi fiind deschişi către o viaţă în armonie. Mie îmi este bine, dar oare soţia mea de ce are nevoie? O întreb, îmi răspunde. Râdem. Plângem. Ne iubim. Nu e greu deloc.