MIHAI CĂLIN - O tăcere de piatră

Bogdana Tihon Buliga
- A venit toamna, au început stagiunile tea­trale și, ca de obicei, ești prins și tu în forfota lor. Joci în cel mai nou spectacol de la Teatrul Na­țional - "UFO". Sunt 26 de ani de când ai făcut legământ cu actoria și scena. E ușor s-o iei mereu de la început?

- Într-adevăr, cel mai nou spectacol la Teatrul Național este "UFO", în regia lui Bobi Pricop, du­pă dramaturgul rus Ivan Vyry­paev. Este ultimul din­tre cele opt spec­tacole care mă au în distribuție în acest moment la TNB. Și dacă adaug și timpul petrecut în acest teatru (26 de ani), toate astea mă fac să mă simt ca un veteran. Trebuie să schimb un pic orizontul, să-mi ofer experiențe noi. În sensul acesta, în toamna asta am o cola­bo­rare la Teatrul Mic, unde joc în "Miezul verii", în re­gia lui Vlad Massaci. Simțeam acut nevoia unui spațiu nou, a unor oameni noi. Mai am colaborări și cu teatre independente unde, de asemenea, mă simt foarte bine. Probabil că am lucrat prea mult timp la Tea­trul Național și am obosit în acești do­uă­­zeci și șase de ani. Totuși, eu mă con­sider un norocos, pentru că nu joc în ni­ciun spectacol pe prima scenă a țării care să nu-mi placă. Lucrul acesta este foarte important. Spun asta deoarece am colegi cărora le displac profund unele dintre piesele în care sunt distribuiți, iar eu nu cred să existe lucru mai rău care i se poate întâmpla unui actor.

- Munca ta a fost răsplătită și de un premiu Uniter...

- Am luat acel premiu în 2015 pentru rolul secundar din "Furtuna", spectacol regizat de Ale­xan­der Morfov. Dar au trecut doi ani de atunci, nu cred că mai am ceva de spus despre premiu. În schimb, îmi face mereu plăcere să vor­besc despre acest regizor bulgar, Morfov, îmi place extraordinar de mult să lucrez cu el. Trei piese am făcut sub bagheta lui, toate au fost o bucurie pentru mine. Anul trecut, a fost premiera spectacolului "No Man's Land", tot în re­gia lui, piesă care, din păcate, nu se joacă atât de des pe cât ar merita. Este una din­tre multele pro­bleme de la Teatrul Națio­nal de azi...

- Probleme la Teatrul Național?

- Da. Sunt probleme, nu probleme în ceea ce privește spectacolele, actorii, re­munerația, așa cum poate s-ar crede. Sunt probleme în ceea ce privește relațiile in­terumane. Au apărut prăpăstii în­tre oa­meni, care nu se văd, dar se simt și dor. De­­geaba sun­tem talentați, degeaba avem pereții vă­ruiți în teatre, degeaba se ridică sea­ră de seară cortina dacă atunci când tre­cem unii pe lângă alții ne privim pe sub gene. Exis­tă o pro­fun­dă criză de comu­ni­care în teatru, ceea ce mi se pare foarte grav. În primul rând, foarte puțini actori sunt promovați. Cei care nu fac televiziune nu sunt cunoscuți mai deloc. Iar teatrul - vorbesc de Tea­trul Național, al cărui angajat sunt - nu face absolut nimic pentru a-i promova. Eu nu mă pot plânge, pentru că am făcut ceva televi­ziu­ne, am mai apărut, dar am colegi tineri și ex­trem de talentați care nu au parte de ni­ciun fel de atenție. Or, inițiativa asta ar tre­bui să pornească în primul rând din inte­riorul teatrului. Re­la­țiile de muncă reci, pro­tocolare nu se po­tri­vesc cu noi, pen­tru că actoria nu este o între­prin­dere ca oricare alta. Eu nu spun că angajații nu au și ei obli­gații, dar ești un angajat care creează, care are nevoie de relații umane la serviciu, de co­mu­nicare. Iar eu, pur și simplu, refuz să fiu doar un simplu funcționar! Munca propriu-zisă la o pie­să, este altceva. De acest lucru este res­­pon­sa­bil re­gi­zorul piesei, și nu con­du­cerea teatrului. Iar dacă acel regizor este și un bun psiholog, repe­tițiile, mun­ca, atmos­fera, toate vor merge foarte bine și chiar merg. Ui­te, Morfov, în "Vizita bă­trânei doamne", "Fur­­tuna" și "No Man's Land" a reușit, deși nu e ro­­mân, să cre­eze un mediu de lucru ex­trem de plăcut. La fel am simțit și în co­laborarea cu Teatrul Mic. Am sim­țit că nu sunt ex­clus. Este dureros ca după atâ­ția ani, când te inte­resezi de soarta teatrului tău, când poate ai o idee, să ți se dea replici de genul: "Nu e treaba ta", "Stai în banca ta", "Taci". Dialogul lipsește cu de­săvârșire. Totul este în­tâm­plător și totul se re­du­ce la un plan de vândut bi­lete. Atât. Eu nu spun că la Teatrul Național sau în peisajul teatral ro­mâ­nesc nu se pun în scenă și piese bune. Ele există, apar peste tot ca niște becu­lețe aprinse, atât în tea­trele de stat, cât și în cele independente. Dar în rest, piesele sunt fa­cile, spec­tacole care vând bilete. Dacă teatrele in­de­pendente sunt obligate să scoată și astfel de spectacole comerciale, pentru că altfel nu câștigă nici măcar banii de salarii pentru ac­tori, în teatrele de stat nu ar fi nevoie de așa ceva. Să țină ele sus rangul artei adevărate. Subvențiile sunt mari, sa­la­riile sunt bune în ultima vreme. Pur și sim­plu, nu ar fi nevoie de niciun com­pro­mis. Si­gur că trebuie și spectacole ușoare, de divertisment, dar la ora actuală sunt prea multe. Prea multe care nu pun nicio pro­blemă, nu pun spectatorul pe gân­duri, nu îl fac să tresară intelectual.

Matei cel vesel

- Mihai, îți propun să mutăm discuția spre zone mai luminoase. Matei, fiul tău, are doi­spre­zece ani. Crezi că generația lui va fi mai pu­ternică decât a noastră? Va putea să facă ceea ce noi n-am reușit?

- Încerc să cresc un copil capabil să facă asta. Eu am eșuat. Am strigat "Jos, Ceaușescu!", am stri­gat "Jos, Iliescu!", am fost în piețe, am urlat cât m-au ținut plămânii. N-am schimbat nimic. Sper ca generația celor mici să fie mai puternică. Până atunci, pot spune că Matei pare se crească destul de frumos. Noi, părinții, eu și soția mea, Silvia, în­cercăm să petrecem foarte mult timp cu el, să vor­bim mereu, să încercăm să-l îndrumăm, pentru ca el să se dezvolte cu o gândire critică, să pună în­tre­bări și să nu se mulțumească cu explicații con­ven­­ționale. Îl sfătuim să fie bun, să aibă sufletul deschis și darnic. Îl încurajăm să facă lucruri care-i plac, chiar dacă, la doisprezece ani ai lui, aceste lu­cruri sunt extrem de schim­bă­toare și nestatornice. Nu mă consider mai presus decât alți părinți, fac doar ceea ce cred că e bine. Ne bucurăm că este un co­pil ex­trem de vesel. Simțul umorului este esen­țial la un om, iar la el este extrem de dezvoltat. La fel și ima­ginația.

"Râdem. Plângem. Ne iubim"

- La ultima noastră întâlnire, îmi po­vesteai despre serile petrecute cu Silvia, soția ta, la fe­reas­tră, cu un pahar de vin, povestind ore în șir. Vă mai îngăduiți aceste întâlniri?

- Da. Absolut. Doar un singur lucru s-a schim­bat: nu mai stăm la fereastră. M-am lăsat de fumat! Re­venind la în­tre­bare, e plă­cerea noastră de a sta la vorbe, seară de seară. De ce să mai rămâi îm­pre­ună cu un om dacă nu-ți pla­ce să vorbești cu el, să-i spui ce do­rești, să asculți? Vorbele pot fi filosofice sau legate de cumpărături, nu contează. Important e că ne as­cu­ltăm unul pe altul. Oricât de mult iubești, da­că nu dăruiești, dacă nu asculți, se creează o rup­tură atât de mare, încât iubirea va suferi. Falia se va adânci. Cred că unul dintre secretele unei iubiri de durată, dincolo de pa­si­une, este plăcerea de a sta unul cu ce­lă­lalt. Mie, pur și simplu, îmi face plă­cere să-mi pe­trec foarte mult timp cu soția mea. Suntem un în­treg, un cuplu, un "împreună". Eu și ea. Ne­voi­le unu­ia sunt și ale celuilalt. O sferă. Vase co­mu­ni­cante. La fel este și cu Matei, care a intrat în sfera noas­tră odată cu apa­ri­ția lui pe această lu­me. Dacă ai vorbi pe tema asta cu un fizi­cian sau cu un na­turalist, îți va spune că de fapt așa func­­țio­nează tot uni­ver­sul. O per­ma­nentă relație între ele­mente, ca­re au un singur scop: ar­mo­nia. Oamenii, dacă și-au pier­dut acest instinct, trebuie să-l regă­seas­că pu­nân­du-și între­bări și fiind deschiși către o viață în ar­mo­nie. Mie îmi este bine, dar oare soția mea de ce are nevoie? O întreb, îmi răspunde. Râ­dem. Plân­gem. Ne iu­bim. Nu e greu deloc.