Cununa de mireasă a mamii
- V-aţi născut peste munte, în Maramureşul vechi, şi acum trăiţi mai dinjos de Gutâi, dar tot aproape de locul copilăriei. Ce magie vă ţine legat de locurile acestea, în care harta României se pune în cui?
- M-am născut în Bârsana, într-o familie cu rădăcini atestate de diplome vechi, din secolele trecute. Unul dintre Marchişi a plecat cu Bogdan Vodă în Moldova, un alt Marchiş a fost în ceata lui Pintea Viteazu şi apoi s-a refugiat în Tămaia, dar pe la începutul secolului trecut, bunicul meu s-a stabilit la Bârsana. Bunica mea a fost vrăjitoare, o vrăjitoare bună, vindecătoare, şi, totodată, primul meu ghid în a înţelege văzutele şi nevăzutele acestei lumi. Trăia într-o împăcare totală cu tot ce era în jurul ei. O ţin minte cum ducea lapte la "zermele" (şarpele) casei. "Poate că n-are ce mânca, zicea, dacă a be lapte, a apăra şi casa noastră, că să ştie îngrijit!". Când şi când, bunica băga o custură de cuţât într-un copac, zicând că ia puterea fulgerului pentru noi, ca să fim tari. A fost şi moaşă, o femeie de o blândeţe deosebită, meşteră şi pricepută într-ale naturii. Făcea leacuri din plante, le tocăzea şi le amesteca după cum trebuia să lecuiască. Întâi descânta pentru suflet, apoi lecuia boala trupească. Avea ştiinţa culesului plantelor sub lună, despre care mi-a mai spus şi o mătuşă, care a trăit până la 114 ani. Taina, miracolele, erau la tot pasul în Maramureş, în vremea copilăriei mele. Nu se putea ca toate acestea să nu dea roade în sufletul meu.
Locuiam departe de sat, la Valea Lazului, aproape de pădure, unde bunicu a făcut o moară. Mi-a povestit mama că după ce m-a născut, m-a trecut prin cununa ei de mireasă, un obicei tare vechi. Cununa e din flori de câmp, o păstrez şi acum, uscată. Copilul trecut prin cununa de mireasă a mamei lui era sortit ori să ajungă cineva, ori, dacă nu, mai bine să moară. E un obicei dur, pe care numai cei cu inimă tare îl practicau. Când eram copil mic, am fost la un moment dat foarte bolnav. Am suferit aproape un an de zile. Tuşeam până mă învineţeam, şi mama mă purta în braţe plângând, pe lângă râul unde era moara. O învinovăţea pe bunica: "Uite, zicea, acuma o să moară pruncul, tu m-ai învăţat să-l trec prin cunună!". Deşi mă iubea, bunica i-a zis: "Lasă-l să moară, dacă-i de nimica, îi face altu, mai bun! Dă-i pace, nu-i fa' nimica, lasă-l, Dumnezău a alege!". Până la urmă, nu m-a luat moartea, m-a primit, în schimb, soarele. M-am vindecat cu lapte de iapă şi cu alte leacuri pe care le ştiau femeile pe atunci. Mama trăieşte şi acuma şi se ţine bine încă, iar după ce m-am vindecat atunci, în copilărie, nu s-a mai mirat niciodată de absolut nimic din ceea ce am făcut, mai ales dacă reuşeam ceva deosebit. I se pare normal tot ceea ce mi se întâmplă, nu mă laudă nici acum, dar îmi spune des să fiu atent că cel care face lucruri mari repede poate scădea să ajungă de râs. Omul care ţinteşte la culmi poate să cadă mult mai jos decât alţii.
Moara cu poveşti
- Sunteţi fiu de ţăran. Cum v-a ieşit arta în drum, în loc să vă ocupaţi de rostul pământului?
- Bunicul şi străbunicul au fost morari, au avut şapte mori. Tata a învăţat meseria de la ei şi a lucrat tot ca morar, la Hărniceşti, dar a murit repede, când eu aveam doar doisprezece ani. Am fost cinci prunci, toţi mici, când am rămas orfani, şi tare a fost greu. Te taie din rădăcini moartea unui părinte. Salvarea mea a fost bunicul din partea mamii, Muntean Petru, care era cunoscut dulgher şi sculptor în lemn, de la care cred că mi se trage darul. El a sesizat de când eram prunc că mi-e drag să meşteresc lemnul, şi poate de aceea, pe mine nu m-a pus niciodată la lucrul vitelor şi-al pământului, aşa cum se întâmpla cu ceilalţi veri şi fraţi ai mei. A avut unsprezece copii şi mulţi nepoţi, toţi lucrau în gospodărie, dar el zicea "Pă Ionuc să nu-l puneţi la lucru, lăsaţi-l să înveţe, să facă ce vrea." Bunicul acesta, Petru, mi-a vorbit despre arbori şi copaci, aşa cum nu a mai făcut-o nimeni. El a fost întâiul meu dascăl în a cunoaşte natura. Mi-a spus că arborii, copacii, au suflet, că sunt vii ca şi noi şi că prima lor menire este de a da grinzile din care se fac casele, adică aceea de a susţine, de a construi, şi abia apoi de a decora un loc. Această sobrietate a lemnului, de la el am moştenit-o, şi cel mai bine se vede asta în Arcul solar, primul monument din lemn făcut de mine. Dormeam vara cu bunicu în şopru şi pădurea era aproape. Mi-a umplut copilăria de poveşti cu Muma Pădurii, cu duhurile şi sufletele plantelor şi animalelor, cu duhurile ascunse în copaci. Dar cel mai bine dintre poveştile lui o ţin minte pe aceea în care mi-a spus cum l-a văzut pe dracul jucând în ploaie, pe Valea Morii. Tuna şi fulgera, şi sub fulgere, dracul era ca un fel de copil albastru, care se bătea cu palmele pe cur. Cu asemenea poveşti mi-a înflăcărat imaginaţia. Dar cele mai multe poveşti le-am ascultat la moară şi la vâltoarea de lângă ea. Acolo se adunau mulţi oameni, şi unde sunt oameni mulţi, sunt şi poveşti. Şi cu cât sunt mai diferiţi oamenii, cu atât poveştile sunt mai interesante. Îmi plăceau mai ales acelea despre copaci, despre pădurea pentru care oamenii aveau pe-atunci un respect aparte. Atunci am aflat, prima oară, că un copac poate să te înţeleagă. Un copac din curtea ta te cunoaşte, pentru că trăieşte lângă tine, te vede, te aude, îţi urmăreşte mişcările, este martor al vieţii tale. El poate să-ţi răspundă, dacă îl întrebi. Mai târziu, am verificat ce mi se părea atunci o poveste. Am adus mai demult acasă un măslin de la Vatican, sfinţit de Papa Ioan-Paul al II-lea. A crescut minunat, dar apoi, brusc, s-a uscat. Am zis că-i un semn rău, şi aşa a şi fost, pentru că băiatul meu a divorţat în acel an. M-am dus la măslin, l-am mângâiat şi l-am întrebat ce are cu mine, de ce e supărat, că doar l-am îngrijit cum am ştiut mai bine. Poate că vorbele nu le-a înţeles, dar tristeţea, da. Sufletul. A înţeles că-mi pare rău că s-a ofilit şi mi-a făcut o mare bucurie. Anul ăsta a înmugurit. Şi cu pietrele se întâmplă la fel. Sunt vii, cresc în pământ, te ţin minte. Şi plantele au memorie. Bătrânii spun că după şapte ani de stat într-o casă, te poţi vindeca de orice boală doar cu plantele care cresc în curtea ta. Ele te adoptă. Nu trebuie să mai mergi la nicio farmacie, ele te preiau şi ştiu ce bai ai.
- Cu o asemenea zestre ancestrală, drumul spre arta lemnului şi a pietrei pare să fi fost predestinat.
Arcul solar
- Ca artist afirmat, ce-aţi întors lumii din care aţi pornit către desăvârşire?
- Eu am studiat Sculptura la facultate, dar m-a atras dintotdeauna arta monumentală, care are alte legi. Eu vin, totuşi, din această arhitectură monumentală populară, din ţara porţilor şi a bisericilor de lemn, şi am fost impresionat mereu de proporţiile perfecte găsite de meşterii populari. N-am fost atras de speculaţiile postmoderne, nu mă interesează. Mă interesează simplitatea şi monumentalitatea şi nicăieri ele nu se îmbină mai armonios ca în Maramureş. Vorbesc, desigur, de arta ţărănească autentică. Pentru că ceea ce se întâmplă acum în arta populară din Maramureş, şi nu numai, este destul de trist. Prima comandă, după ce am ajuns la Baia Mare, a fost Arcul solar, monument care este, de fapt, o transcendere a porţilor ţărăneşti într-un templu. În loc să fac o poartă simplă, am făcut patru porţi îmbinate în una. E o lucrare monumentală de dulgherie, în primul rând, ca un cântec în grinzi, cu patru intrări şi o poartă spre soare, în care m-am despărţit de detaliu, pentru a lăsa întregul maiestuos şi armonios să impresioneze. Arcul solar e ca un altar într-un templu, ca o poartă spre altceva. Spre o lume a semnelor definitorii pentru ceea ce suntem. În lumea satului vechi, semnele acestea nu erau amestecate niciodată, ele integrau omul, individul, într-o anume categorie socială clară. Ele nu erau doar decorative, cum sunt prezente azi pe îmbrăcăminte şi în jurul nostru, la tot pasul. Ele delimitau clar şi dădeau o identitate celui ce le purta. Figurile, doar aparent abstracte, de pe costumele populare spuneau povestea omului care le purta. În cazul unei femei, de exemplu, observându-i hainele, înţelegeai dacă e logodită, dacă e nemăritată şi aşteaptă peţitori, că e fecioară sau văduvă.Aceste semne erau prezente în cultura populară pe vase, pe îmbrăcăminte, pe obiectele din lemn. Era un limbaj care s-a pierdut azi. S-au mai păstrat formele, dar semnele nu le mai spun nimic celor care le poartă imprimate în veşminte. S-a pierdut limbajul acesta arhetipal al semnelor. Lucrez acum la o carte despre arborele vieţii, prezent în cultura populară, şi acolo dezvolt această temă a semnelor vechi, care se mai păstrează, uneori, fragmentate, în arta populară, cum ar fi semnul greblei - tot arborele vieţii - pe costumul femeiesc. Eu am crescut cu aceste semne, le ştiu, dar bunicul mi-a spus că nu trebuie puse pe locul întâi. Adică, nu poate fi mai importantă funia sculptată pe poartă decât poarta însăşi, îmi zicea el. Mi-a atras atenţia mereu, cât e de importantă structura, construcţia unei case sau a unei porţi. Asta înseamnă monumentalitatea şi ea aduce eludarea detaliilor de suprafaţă.
Semne de ieri şi de azi
- Am văzut că tema semnelor arhaice este prezentă şi în cărţile pe care le-aţi publicat: "Nodul dacic" şi "Simbolica artelor non-verbale"...
- La un moment dat, atracţia mea spre această lume a semnelor, lecturile mele de filozofie şi antropologie, de etnologie, m-au făcut să doresc să adâncesc şi mai mult domeniul, şi atunci am făcut un doctorat în Filozofie semantică. Am scris mult despre simbolica artelor non-verbale şi m-am ocupat de formele primordiale din Maramureş care apar pe obiecte şi pe veşminte: romb, pătrat, zig-zag, triunghi etc. Maramureşul nu este un bun al României, e un bun european şi mondial. Valori arhetipale ale umanităţii se regăsesc aici. Noi ne chinuim şi n-avem bani să salvăm ce mai putem. Europa nu înţelege totdeauna că în aceste ţări postcomuniste se găsesc valori culturale universale, de importanţă covârşitoare. Ea vine cu tăvălugul civilizaţiei, prin globalizarea care distruge tradiţia şi impune o dezvoltare liniară. Globalizarea culturală nu se poate face fără ştergerea tradiţiei, care înseamnă moarte, sclavie la alţii.
- Să fie doar occidentul de vină că ne pierdem tradiţia? Maramureşul a început să se lepede de vechime, cu mult înainte să ajungă globalizarea la noi. Sunteţi, de o vreme, la conducerea Direcţiei judeţene de cultură din Baia Mare. Aveţi decizia în mână. Se mai poate salva ceva?
- Există în judeţ opt monumente aflate sub patronaj UNESCO, bisericile din Şurdeşti, Plopiş, Rogoz, Ieud, Poienile Izei, Bârsana, Budeşti şi Deseşti. Trebuie să le protejăm de multe pericole, care uneori vin chiar din partea proprietarilor lor. Nu toţi preoţii au cultura necesară, ca să le înţeleagă valoarea. Unii au prins gustul colorăturilor, al înfloriturilor bălţate, şi parcă au pierdut calea pentru înţelegerea semnelor primare. Kitsch-ul n-are ce căuta într-un asemenea monument de sute de ani. Dacă eşti în tradiţie, o respecţi, dacă nu eşti, trebuie s-o înveţi. Directorul de şcoală, preotul şi primarul trebuie să conştientizeze aceste valori şi să le apere. Grija noastră este deci, în primul rând, să le conservăm şi apoi să le punem în valoare. Am fost cu conferinţe în lumea întreagă şi le-am prezentat. Îmi place ce fac, pentru că sunt de aici, cunosc foarte bine situaţia, aceste valori pe care le-am cunoscut de mic m-au ridicat ca artist, şi acum, la rândul meu, trebuie să le apăr şi să le ţin în lumină. Pe mine nu m-a interesat niciodată politica, pentru că ea îţi dă doar o putere temporară. Am avut oferte să predau la o şcoală de artă din Italia, sunt bun profesor de sculptură, bun anatomist. Aş fi fost poate mult mai realizat şi dacă stăteam în Bucureşti, dar simt că trebuie să fiu aproape de locurile natale. Eu trăiesc aici, într-un an, cât alţii în zece ani, în altă parte. Îmi lungesc timpul vieţii nu în numărul clipelor trăite, ci dilatându-le pe cele care-mi sunt date. Adică, nu vreau mai multe ore de trăit, vreau secunda să o împart în mii şi mii de fragmente. Ştii cum sunt clipele mele de-acum? Uite aşa!
Ioan Marchiş a cules un pumn de petale de trandafiri pe care le-a risipit pe drumul său printre copaci, spre atelier.
Fotografii din arhiva Ioan Marchiş