De vreo 20 de ani, britanicul Julian Barnes e una din iubirile mele scriitoriceşti. Cu fiecare nouă carte a lui (16 până acum - romane, eseuri, povestiri, majoritatea traduse în seria de autor de la Nemira) îmi regăsesc bucuria de a-l citi. Deşi e în pas cu módele literare, rămâne el însuşi prin imaginaţie, erudiţie, umor şi un stil flexibil ce poate acoperi o gamă largă de teme şi dileme ale comediei (şi tragediei) umane. V-am mai spus că acum sunt la modă biografiile ficţionale, romane ce au ca personaje artişti, savanţi, oameni politici, sportivi, spioni celebri. După ce l-a înviat postmodern pe autorul "Doamnei Bovary", în "Papagalul lui Flaubert" sau, sub formă de thriller judiciar, pe Conan Doyle (în Arthur& George), în cel mai recent roman publicat de Julian Barnes în 2016 şi tradus imediat, personaj e compozitorul sovietic Dimitri Şostakovici (1906-1975) iar tema - relaţia artistului cu puterea totalitară. Bine documentat despre cultura sovietică în perioada stalinistă şi hruşciovistă, romancierul îl resuscită empatic pe Şostakovici cel de sub masca oficială - un om înspăimântat, nevrotic, culpabil faţă de propria onestitate artistică, ajuns să se deteste pentru laşitate şi compromisuri. Povestea începe în atmosfera apăsătoare a anului 1936 - în plină teroare stalinistă a arestărilor şi execuţiilor arbitrare, când Şostakovici, căzut în dizgraţie fiindcă lui Stalin nu-i plăcuse opera "Lady Macbeth din Mtsensk", aşteaptă cu valiza pregătită să fie ridicat - şi e construită în trei timpi. Fiecare dintre cele trei părţi are în centru câte o întâlnire a compozitorului cu Puterea sovietică, reprezentată în 1936 de KGB, cu ameninţări, intimidări şi interdicţie publică; în 1949, de însuşi Stalin (într-o scenă în care umorul britanicului funcţionează subtil) şi, în 1960, cu împuternicitul lui Hrusciov, care-l vrea membru de Partid şi preşedinte al Uniunii Compozitorilor din raţiuni propagandistice. Fiecare parte te plimbă înainte şi înapoi prin biografia lui Şostakovici, cu teme contrapunctice şi personaje recurente, cu fire epice legate astfel încât povestea să curgă în matca elementelor istorice cunoscute şi, de unii dintre noi, parţial trăite în anii '50-'60. Ceea ce ţine de arta romancierului, care foloseşte naraţiunea la persoana a III-a, dar fără detaşare ironică, e felul în care imaginează ce se petrece în mintea personajului fragil emoţional, obsesiv, care ajunge să-şi vadă viaţa ca pe o farsă. Acuzat în anii jdanovismului de individualism, formalism, cosmopolitism, transformat în duşman al poporului, fiindcă nu compunea pe gustul maselor, adică al agit-prop-ului, ceea ce putea să-l coste viaţa, ca pe atâţia alţii, Şostakovici se "pocăieşte". Se transformă într-un exponent al artei sovietice, îşi reneagă public, în discursuri şi articole scrise de alţii, maeştrii veneraţi - Mahler, Stravinski, Prokofiev, blamează "arta pentru artă" în care credea şi laudă comunismul ca cea mai dreaptă societate, chiar şi după moartea lui Stalin, când "puterea devine din carnivoră, vegetariană". De la tânărul care ar fi vrut să trăiască doar pentru muzică, familie şi dragoste, la sexagenarul răsplătit pentru abdicarea sa morală cu nouă Premii de Stat, vilă, maşină cu şofer şi voiajuri în Occident, viaţa lui Dimitri Şostakovici e o permanentă încercare eşuată de a se opune. "Ce să opui zgomotului timpului? Doar muzica aceea care trăieşte înăuntrul nostru - muzica fiinţării noastre - transformată de unii în muzică adevărată. Care, cu trecerea deceniilor, dacă e destul de puternică, adevărată şi pură pentru a îneca zgomotul timpului, devine şoaptă a istoriei" - spune Barnes. Iar faptul că Şostakovici se aude şi azi în marile săli de concerte ale lumii, după ce puterea care se voia absolută s-a dovedit efemeră, e o revanşă a artei în faţa tiranilor.
Selecţia "Formula AS"
* Julian Barnes, "Zgomotul timpului", traducere de Virgil Stanciu, Editura "Nemira" (tel. 021/224.21.56), 208 p.
De vreo 20 de ani, britanicul Julian Barnes e una din iubirile mele scriitoriceşti. Cu fiecare nouă carte a lui (16 până acum - romane, eseuri, povestiri, majoritatea traduse în seria de autor de la Nemira) îmi regăsesc bucuria de a-l citi. Deşi e în pas cu módele literare, rămâne el însuşi prin imaginaţie, erudiţie, umor şi un stil flexibil ce poate acoperi o gamă largă de teme şi dileme ale comediei (şi tragediei) umane. V-am mai spus că acum sunt la modă biografiile ficţionale, romane ce au ca personaje artişti, savanţi, oameni politici, sportivi, spioni celebri. După ce l-a înviat postmodern pe autorul "Doamnei Bovary", în "Papagalul lui Flaubert" sau, sub formă de thriller judiciar, pe Conan Doyle (în Arthur& George), în cel mai recent roman publicat de Julian Barnes în 2016 şi tradus imediat, personaj e compozitorul sovietic Dimitri Şostakovici (1906-1975) iar tema - relaţia artistului cu puterea totalitară. Bine documentat despre cultura sovietică în perioada stalinistă şi hruşciovistă, romancierul îl resuscită empatic pe Şostakovici cel de sub masca oficială - un om înspăimântat, nevrotic, culpabil faţă de propria onestitate artistică, ajuns să se deteste pentru laşitate şi compromisuri. Povestea începe în atmosfera apăsătoare a anului 1936 - în plină teroare stalinistă a arestărilor şi execuţiilor arbitrare, când Şostakovici, căzut în dizgraţie fiindcă lui Stalin nu-i plăcuse opera "Lady Macbeth din Mtsensk", aşteaptă cu valiza pregătită să fie ridicat - şi e construită în trei timpi. Fiecare dintre cele trei părţi are în centru câte o întâlnire a compozitorului cu Puterea sovietică, reprezentată în 1936 de KGB, cu ameninţări, intimidări şi interdicţie publică; în 1949, de însuşi Stalin (într-o scenă în care umorul britanicului funcţionează subtil) şi, în 1960, cu împuternicitul lui Hrusciov, care-l vrea membru de Partid şi preşedinte al Uniunii Compozitorilor din raţiuni propagandistice. Fiecare parte te plimbă înainte şi înapoi prin biografia lui Şostakovici, cu teme contrapunctice şi personaje recurente, cu fire epice legate astfel încât povestea să curgă în matca elementelor istorice cunoscute şi, de unii dintre noi, parţial trăite în anii '50-'60. Ceea ce ţine de arta romancierului, care foloseşte naraţiunea la persoana a III-a, dar fără detaşare ironică, e felul în care imaginează ce se petrece în mintea personajului fragil emoţional, obsesiv, care ajunge să-şi vadă viaţa ca pe o farsă. Acuzat în anii jdanovismului de individualism, formalism, cosmopolitism, transformat în duşman al poporului, fiindcă nu compunea pe gustul maselor, adică al agit-prop-ului, ceea ce putea să-l coste viaţa, ca pe atâţia alţii, Şostakovici se "pocăieşte". Se transformă într-un exponent al artei sovietice, îşi reneagă public, în discursuri şi articole scrise de alţii, maeştrii veneraţi - Mahler, Stravinski, Prokofiev, blamează "arta pentru artă" în care credea şi laudă comunismul ca cea mai dreaptă societate, chiar şi după moartea lui Stalin, când "puterea devine din carnivoră, vegetariană". De la tânărul care ar fi vrut să trăiască doar pentru muzică, familie şi dragoste, la sexagenarul răsplătit pentru abdicarea sa morală cu nouă Premii de Stat, vilă, maşină cu şofer şi voiajuri în Occident, viaţa lui Dimitri Şostakovici e o permanentă încercare eşuată de a se opune. "Ce să opui zgomotului timpului? Doar muzica aceea care trăieşte înăuntrul nostru - muzica fiinţării noastre - transformată de unii în muzică adevărată. Care, cu trecerea deceniilor, dacă e destul de puternică, adevărată şi pură pentru a îneca zgomotul timpului, devine şoaptă a istoriei" - spune Barnes. Iar faptul că Şostakovici se aude şi azi în marile săli de concerte ale lumii, după ce puterea care se voia absolută s-a dovedit efemeră, e o revanşă a artei în faţa tiranilor.
De vreo 20 de ani, britanicul Julian Barnes e una din iubirile mele scriitoriceşti. Cu fiecare nouă carte a lui (16 până acum - romane, eseuri, povestiri, majoritatea traduse în seria de autor de la Nemira) îmi regăsesc bucuria de a-l citi. Deşi e în pas cu módele literare, rămâne el însuşi prin imaginaţie, erudiţie, umor şi un stil flexibil ce poate acoperi o gamă largă de teme şi dileme ale comediei (şi tragediei) umane. V-am mai spus că acum sunt la modă biografiile ficţionale, romane ce au ca personaje artişti, savanţi, oameni politici, sportivi, spioni celebri. După ce l-a înviat postmodern pe autorul "Doamnei Bovary", în "Papagalul lui Flaubert" sau, sub formă de thriller judiciar, pe Conan Doyle (în Arthur& George), în cel mai recent roman publicat de Julian Barnes în 2016 şi tradus imediat, personaj e compozitorul sovietic Dimitri Şostakovici (1906-1975) iar tema - relaţia artistului cu puterea totalitară. Bine documentat despre cultura sovietică în perioada stalinistă şi hruşciovistă, romancierul îl resuscită empatic pe Şostakovici cel de sub masca oficială - un om înspăimântat, nevrotic, culpabil faţă de propria onestitate artistică, ajuns să se deteste pentru laşitate şi compromisuri. Povestea începe în atmosfera apăsătoare a anului 1936 - în plină teroare stalinistă a arestărilor şi execuţiilor arbitrare, când Şostakovici, căzut în dizgraţie fiindcă lui Stalin nu-i plăcuse opera "Lady Macbeth din Mtsensk", aşteaptă cu valiza pregătită să fie ridicat - şi e construită în trei timpi. Fiecare dintre cele trei părţi are în centru câte o întâlnire a compozitorului cu Puterea sovietică, reprezentată în 1936 de KGB, cu ameninţări, intimidări şi interdicţie publică; în 1949, de însuşi Stalin (într-o scenă în care umorul britanicului funcţionează subtil) şi, în 1960, cu împuternicitul lui Hrusciov, care-l vrea membru de Partid şi preşedinte al Uniunii Compozitorilor din raţiuni propagandistice. Fiecare parte te plimbă înainte şi înapoi prin biografia lui Şostakovici, cu teme contrapunctice şi personaje recurente, cu fire epice legate astfel încât povestea să curgă în matca elementelor istorice cunoscute şi, de unii dintre noi, parţial trăite în anii '50-'60. Ceea ce ţine de arta romancierului, care foloseşte naraţiunea la persoana a III-a, dar fără detaşare ironică, e felul în care imaginează ce se petrece în mintea personajului fragil emoţional, obsesiv, care ajunge să-şi vadă viaţa ca pe o farsă. Acuzat în anii jdanovismului de individualism, formalism, cosmopolitism, transformat în duşman al poporului, fiindcă nu compunea pe gustul maselor, adică al agit-prop-ului, ceea ce putea să-l coste viaţa, ca pe atâţia alţii, Şostakovici se "pocăieşte". Se transformă într-un exponent al artei sovietice, îşi reneagă public, în discursuri şi articole scrise de alţii, maeştrii veneraţi - Mahler, Stravinski, Prokofiev, blamează "arta pentru artă" în care credea şi laudă comunismul ca cea mai dreaptă societate, chiar şi după moartea lui Stalin, când "puterea devine din carnivoră, vegetariană". De la tânărul care ar fi vrut să trăiască doar pentru muzică, familie şi dragoste, la sexagenarul răsplătit pentru abdicarea sa morală cu nouă Premii de Stat, vilă, maşină cu şofer şi voiajuri în Occident, viaţa lui Dimitri Şostakovici e o permanentă încercare eşuată de a se opune. "Ce să opui zgomotului timpului? Doar muzica aceea care trăieşte înăuntrul nostru - muzica fiinţării noastre - transformată de unii în muzică adevărată. Care, cu trecerea deceniilor, dacă e destul de puternică, adevărată şi pură pentru a îneca zgomotul timpului, devine şoaptă a istoriei" - spune Barnes. Iar faptul că Şostakovici se aude şi azi în marile săli de concerte ale lumii, după ce puterea care se voia absolută s-a dovedit efemeră, e o revanşă a artei în faţa tiranilor.
Alte articole din acest numar
- Călătorie într-o fotografie - NORA IUGA
- Vis de iarnă
- Cu un mare arheolog, despre călătoriile revistei "Formula AS" în nordul Europei: HORIA CIUGUDEAN