Sebastian Lăzăroiu, analist politic
"Vom avea o guvernare mediocră, clientelară, orientată spre mulţumirea pe termen scurt a votanţilor tradiţionali"
Guvernul Grindeanu este, pe de o parte, expresia jocului de putere din PSD, pe de altă parte, expresia majorităţii relative a voturilor de la alegerile parlamentare. Ceea ce caracterizează guvernul şi programul de guvernare este absenţa oricărui proiect de reformă şi populismul stagnării. Dar este exact ce românii au votat. Se dau beneficii tuturor categoriilor sociale, ceea ce pe termen scurt e foarte bine, pe termen lung poate fi extrem de riscant. Pentru că niciuna din aceste reaşezări de recompense şi drepturi nu poate fi sustenabilă în raport cu cât poate produce economia României azi, şi nici nu reflectă în vreun fel performanţa serviciilor publice. O să avem profesori, medici, funcţionari mai bine plătiţi, dar la fel de competenţi sau incompetenţi ca până acum, furnizând aceleaşi servicii de slabă calitate cetăţeanului. Numele de miniştri propuse sunt şi ele în concordanţă cu programul de guvernare, oameni cărora le-aş reproşa mai puţin problemele de integritate sau micile scandaluri în care au apărut numele lor. Probabil, au o bună experienţă administrativă, dar cam atât. Sunt oameni lipsiţi de viziune şi curaj, ceea ce, repet, e tocmai potrivit pentru un program de guvernare care nu propune reforme, ci gestiuni curente, nu asumă responsabilităţi pentru viitor, ci doar satisfacerea unor nevoi imediate ale unor categorii reticente la costurile dezvoltării. Vom avea deszăpeziri de succes, salarii şi pensii plătite la timp şi cam atât. Vom avea un grad de îndatorare mai mare, un deficit bugetar peste limitele impuse, dar, desigur, vom avea un personal bugetar mulţumit de beneficii şi oameni săraci total demotivaţi să-şi caute un loc de muncă, pentru că trăiesc mulţumitor din ajutoare.
Dintr-un punct de vedere, guvernul Grindeanu este cu un pas înapoi faţă de guvernul Cioloş, dar asta vine direct din caracterul său politic. Mă refer la repolitizarea administraţiei, în cele mai mici articulaţii ale ei. Politizarea administraţiei la fiecare ciclu electoral, până la nivelul cel mai de jos al aparatului birocratic, a fost o adevărată molimă a tranziţiei. Un singur partid politic nu va fi dispus vreodată să întrerupă acest cerc vicios. Există riscul, într-adevăr, să lovească o nouă recesiune la nivel mondial, şi atunci dărnicia guvernului îşi va dezvălui lipsa acoperirii. Iar atunci, costurile dezmăţului vor fi plătite de oameni de afaceri şi salariaţii din sectorul privat, prin taxe şi impozite mai mari. Probabil şi de restul populaţiei, la modul difuz, prin taxe pe consum sau inflaţie.
Aşadar, vom avea o guvernare mediocră, clientelară, orientată spre mulţumirea pe termen scurt a votanţilor tradiţionali şi, o vreme doar, chiar şi a sectorului privat.
LIVIU AVRAM, redactor-şef adjunct "Adevărul"
Cred că ar trebui să uităm sintagma "guvernul zero". A fost doar un slogan de campanie, care nici măcar nu ştiu cât a prins în realitate. Trebuie, totuşi, să recunoaştem că, printre multe altele, Guvernul Cioloş a lăsat în urmă un stil de guvernare cum nu cred să mai fi avut vreodată. Iar indiciul cel mai relevant pentru mine este că, în anul cât premier a fost Dacian Cioloş, mi-am pierdut reflexul de a mă uita zilnic în Monitorul Oficial ca să văd ce alte potlogării mai pune la cale Guvernul, atunci când lumea e mai puţin atentă. Cât priveşte Cabinetul Grindeanu, am să mă refer doar la câteva ministere importante. Mă număr printre aceia care, la instalarea unui nou guvern, îi lasă un meritat timp de demaraj înainte de a-l critica. Pot fi erori, pot fi stângăcii, dar acestea sunt fireşti la oameni care cunosc pentru prima dată exerciţiul puterii, la cel mai înalt nivel - chiar dacă sunt în noul Cabinet şi miniştri pe care îi ştim de ani de zile, dacă nu de decenii. Totuşi, câteva mişcări ale lui Sorin Grindeanu ne fac deja măcar să ridicăm o sprânceană. Nu ştiu câtă libertate de decizie a avut premierul în stabilirea echipei, dar câteva numiri parcă prea seamănă a ripostă, a vendetă, a restauraţie. Evident, primul suspect e ministrul Justiţiei. Florin Iordache are, ca parlamentar, atâtea antecedente de mutilare a legislaţiei care guvernează Justiţia, încât nu văd un alt motiv de a fi numit ca ministru decât o recompensă şi un îndemn să continue - de data asta de pe o poziţie executivă mult mai relevantă. Primele fricţiuni între ministru şi sistemul judiciar deja au apărut, legate de legea privind răspunderea magistraţilor, şi am bănuiala că acestea se vor înteţi. Mandatul lui Florin Iordache s-ar putea să fie un veritabil test pentru imunitatea faţă de factorul politic a sistemului judiciar, aşa cum a fost aceasta construită până acum. Semnale îngrijorătoare se anunţă şi pentru Educaţie. Îl cunosc mai puţin pe Pavel Năstase, noul ministru, dar ordinul cu care şi-a început mandatul, prin care directorii de şcoli picaţi la examen să poată fi numiţi în continuare pe criterii politice, nu aduce a reformă. În plus, numirea ca secretar de stat a lui Liviu Pop, care s-a făcut remarcat doar prin modul în care a manipulat nişte comisii de etică academică în anul 2012, ca să păstreze imaculată imaginea lui Victor Ponta, seamănă, şi aceasta, cu o declaraţie de război faţă de toţi cei care au încercat să aşeze învăţământul românesc pe baze cât de cât coerente.
Nici Sănătatea nu se simte prea bine. Noul ministru tocmai ce fusese decăzut din dreptul de a conduce doctorate, aşa încât fiecare poate citi "recompensa" ce i-a fost dată în compensaţie, aşa cum crede de cuviinţă.
Sabina Fati, redactor-şef adjunct "România Liberă"
"Programul PSD este, de fapt, un joc piramidal din care pierde toată lumea, în afară de organizatori"
E prea devreme să tragem concluzii şi să dăm note. Se anunţă cheltuieli mari şi venituri incerte. Noul guvern ne propune un joc piramidal, din care până la urmă toţi vom avea de pierdut, cu excepţia organizatorilor. Majoritatea votanţilor PSD, şi nu doar ei, vor fi mulţumiţi cu scăderile de taxe şi creşterile veniturilor. Guvernul se grăbeşte să pună în aplicare toate promisiunile sociale, chiar înainte să facă bugetul de stat şi să aibă un raport clar al diferenţelor dintre venituri şi cheltuieli. E o grabă nejustificată şi care ar putea ascunde anumite calcule politice. Liviu Dragnea, pe de altă parte, nu omite în niciun discurs public să spună că suspendarea preşedintelui stă în mâinile majorităţii pe care o stăpâneşte. Viteza cu care noul executiv vrea să demonstreze că ne ajută pe toţi să trăim mai bine, să avem bani mai mulţi şi dări mai mici, ar putea fi legată şi de obsesia propriei suspendări, de care Dragnea, liderul PSD, nu poate să scape. Fiindcă preşedintele a spus de mai multe ori, încă înainte de alegerile parlamentare, că nu va numi un condamnat penal în fruntea guvernului, Liviu Dragnea nici n-a mai încercat să-i forţeze mâna lui Klaus Iohannis. Condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare, liderul PSD nu poate face parte din guvern (legea 90/2001). De fapt, Dragnea, devenit preşedintele Camerei Deputaţilor, se află în timpul executării pedepsei şi nu sunt prea multe ţări în lume unde un politician cu o sentinţă definitivă pentru fraudarea votului ocupă o funcţie atât de importantă. Ambiţiile lui sunt, însă, mult mai mari, la fel şi dorinţa de a a-şi lua revanşa. De aceea, liderul PSD va folosi guvernul ca pârghie prin care să obţină recunoştinţa publică, pentru ca, la o adică, să ceară în schimb voturi pentru demiterea preşedintelui. E o schemă simplă, şi entuziasmul social-democraţilor pentru punerea ei în practică ar putea să crească, pe măsură ce Iohannis se opune tot mai mult ideilor noului ministru al Justiţiei, care vrea să arunce la coş legislaţia anticorupţie. Guvernul va fi probabil instrumentul prin care Liviu Dragnea şi PSD vor pune în aplicare un experiment social pe scară mare, cu gândul că majoritatea românilor poate fi cumpărată, manipulată, adusă la acelaşi numitor cu ambiţiile revanşarde ale liderului social-democrat.