Multe au fost mâncărurile care mi-au încântat copilăria şi, fără să fiu o gurmandă, le redescopăr acum cu bucurie printre amintiri. Măiestria Bunii mele era recunoscută "peste şepte sate", cum se spunea, pentru că era cea mai căutată socăciţă de nunţi. Nici nu vreau să mă gândesc la prăjiturile ei minunate, căci s-ar putea să nu mai pot scrie de dorul lor. Deşi era atât de înzestrată într-ale bucătăritului, mâncărurile pe care le pregătea acasă, pentru noi, pentru mine şi ea, căci multe luni stăteam singure, doar noi două, mâncărurile ei zilnice erau foarte simple. Şi de aceea, zic eu acum, şi foarte sănătoase. Nu erau frigidere pe-atunci, pe valea noastră de sub Gutâi. Cine vroia să ţină ceva la rece avea o singură soluţie: să pună mâncarea respectivă, cu vas cu tot, în găleata de la fântână, şi să coboare apoi găleata pe lanţ până deasupra apei. Câştigul era imens: mâncarea era mereu proaspătă, căci se gătea zilnic, doar atât cât era nevoie. Ingredientele erau luate din curte: pui şi găini, pentru carne, legume, rădăcinoase, ierburi aromate, fructe din belşug din grădină. Totul era "de-al casei", semănat, crescut, îngrijit cu mare devotament. Cred că mare parte din gustul bun al mâncărurilor de atunci se datora acestei binefaceri.
Pentru mâncarea de dimineaţă aveam ouă, lapte proaspăt cu care Buna ştia să facă cel mai bun "cavei" cu cicoare şi dulceţuri din fzmeură, mure, coacăze de munte, măceşe, coarne şi frăguţe, pe care le adunam chiar noi, de când începeau să se coacă şi până ce le ardeau brumele. De la uncheşul Pavăl aveam faguri plini de miere, de la uncheşul Andriş aveam ulei gros, galben-maroniu, stors din seminţe de dovleac. Pâinea prăjită, frecată cu usturoi şi stropită cu ulei din acela era medicament în zilele friguroase, când guturaiul stătea la pândă. Pe la amiază, era gata întotdeauna câte o leveşe (supă) de legume, cu tăieţei sau găluşte, cu orez sau frecăţei. Iar seara, mă aşteptau colţunaşii cu brânză, grişul sau orezul în lapte, cu multă scorţişoară şi cu sirop de brad, merele coapte sau compotul din poame uscate. Peste zi, când mă întorceam de pe uliţi, mă aştepta Buna cu tot felul de plăcinte şi plăcinţele, turte şi turtiţe, unele din mălai cu lapte acru, altele din făină de grâu, cu miere pe deasupra, sau presărate cu zahăr vanilat. Dar când foamea era mare şi nu mai puteam aştepta până se termina mâncarea, primeam câte o felie de pâine unsă cu untură, presărată cu ceapă roşie tăiată mărunt sau cu boia. Bună era! Duminica era întotdeauna supa de găină la mare cinste, altfel, cel puţin vara, carne se mânca mai rar. După tăierea porcului, dinaintea Crăciunului, mâncărurile erau mai săţoase, cu şunci, cârnăciori, tobă şi răcituri, care nu prea mă încântau. Ieşea însă din lista aceasta zeama clară de răcituri, închegată, care îmi plăcea la nebunie. Îmi dau seama, făcând această recapitulare, că nu se punea nicicum problema mofturilor la mâncare. Nu exista aşa ceva. Erau atât de bune toate, încât nu puteai să te abţii.
Multe îmi aduc aminte despre felul în care Buna gătea. Ţin minte şi oalele ei roşii, cu câte un cap de leu desenat pe burţile rotunjite. Îi ţin minte şurţele mari, unele cu fodoră, şi obligatoriu cu buzunare, în care ţinea tot felul de nimicuri, capete de sfoară şi multe altele, dar şi câte ceva dulce, cu care mă amăgea din când în când. Parcă o văd şi acum ţinându-şi mâna pe cuţitul cu care ungea untul pe pâine şi parcă o şi aud chemându-mă "fuga, fuga", de pe unde eram, ca să-mi dea câte ceva de mâncat.
Ziua pâinii
Sâmbăta era zi de pâine. Şi nu numai la casa Bunii, ci în toate gospodăriile ce se înşirau de-a lungul Văii Albe. Asta însemna că femeile se sculau mai de dimineaţă, încă dinainte de a răsări soarele, şi făceau focul în cuptoarele de pâine. Apoi urmau muncile obişnuite din gospodărie, munci care nu sufereau amânare: hrana şi adăpatul animalelor, curăţarea grajdurilor şi a acareturilor, a coteţelor, slobozirea vacilor la păscut şi a găinilor, controlatul cuibarelor. Numai după ce toate de pe-afară erau în bună rânduială, intra şi Buna sâmbăta dimineaţă în bucătărie, se spăla bine şi-şi schimba hainele de lucru cu altele curate, îşi prindea părul într-un conci, în vârful capului, şi-l acoperea cu o năframă cu puncte şi linii albastre şi-apoi îşi lega şurţa mare. Mai trăgea o dată strâns de legătoarea părului şi-abia apoi se-apropia de covata de lemn, în care făina stătea în aşteptare, cernută cu sita mare încă de cu o seară înainte. N-aveam nicio şansă de lenevire în vârful patului în dimineţile de sâmbătă, trebuia să ţin de covată, să nu se mişte, cât Buna frământa. Ziua de pâine era altfel decât celelalte. Era cea mai importantă din săptămână, şi tot ceea ce se făcea în acea zi avea o cu totul altă însemnătate decât în zilele obişnuite. Nu degeaba era numită "Ziua sfântă a pâinii." Buna frământa aluatul pe care-l ţinea la cald să dospească. Când era gata, gata să iasă din covată, croia din el şapte pâini pe care le punea la crescut pe foi de varză, de paltin sau de hrean. Câtă vreme pâinile creşteau şi se umflau, dintr-o bucată de aluat pe care o păstra întotdeauna la sfârşit, făcea alte minunăţii, care-au rămas de mulţi ani doar în amintiri: riteş, pangalău sau palaneţ, văcărău, vărzare şi picioicare şi multe altele încă, pe care le ştiu numai după forme şi gusturi, dar al căror nume străvechi, spre părerea mea de rău, le-am uitat. Şi asta, pentru că de atunci, din copilărie, nu le-am mai întâlnit şi nici mâncat pe nicăieri, pe unde am umblat. Şi acum, vă poftesc cu drag la coşarga cu bunătăţi preparate din aluat de pâine:
Riteş
Se întinde dintr-o bucată de aluat (cam cât pumnul de mare) o foaie cât mai subţire, pe masa de lucru sau pe planşeta unsă cu ulei, fără făină. Foaia obţinută se unge bine cu ulei de dovleac, şi pe deasupra se presară cu sare grunjoasă. Se rulează apoi strâns toată foaia, până se obţine un rulou, un sul de aluat, care se învârte apoi în formă de spirală, cât mai strâns, după care se întinde cu sucitoarea. Se pune în tavă unsă şi se coace în buza cuptorului, la foc iute. Dacă se pune la copt pe frunze de viţă, paltin, hrean sau varză, primeşte un gust foarte aromat şi bun.
Pangalău sau palaneţ
Se întinde aluatul de pâine până se obţine o turtiţă groasă de un deget, cam cât o farfurie de mare. Se unge cu ulei şi se presară cu sare grunjoasă. Cu un cuţit bine ascuţit se fac apoi nişte crestături în formă de grătar pe deasupra, fără a tăia de tot aluatul. Pangalăul se coace astfel: se pune pe lopata de scos pâinea şi aceasta se ţine deasupra focului din cuptor, mişcându-se mereu, pentru ca pangalăul să se coacă uniform şi să se rumenească frumos. Dacă este mai subţire, se coace mai repede. Dacă este mai gros, trebuie lăsat la copt mai mult timp. Pangalăul sau palaneţul nu se coace la flacără prea mare, căci se arde deasupra şi rămâne necopt în mijloc. Trebuie răbdare şi îndemânare la mişcarea lopeţii deasupra flăcărilor sau a jarului. Cine nu are ustensilele astea două (de mare importanţă într-o bucătărie) poate coace palaneţul în tavă unsă sau pe frunze de varză, hrean ori viţă-de-vie. Frunzele se ung bine cu ulei sau cu grăsime de găină ori cu untură de porc.
Vărzare, brânzare, picioicare
Aluatul de pâine bine dospit se întinde într-o foaie dreptunghiulară, cu grosimea de un deget. Deasupra foii se pune un strat uniform de varză acră, călită în ulei, sărată şi piperată potrivit. Se rulează foaia, ca un cozonac, şi ruloul se pune în tavă unsă bine cu ulei sau untură de porc. Vărzarele astfel preparate se coc în gura cuptorului, deodată cu pâinile, dar se scot mai repede decât acestea. În loc de varză călită, Buna folosea uneori ca umplutură brânza dulce de vaci, sau urda amestecată cu ouă. Dar şi brânza sărată de oi, amestecată cu ierburi: mărar mult şi frunze de usturoi şi de ceapă verde. Alteori, umplutura era făcută din cartofi fierţi. O prepara cam aşa: curăţa cartofii fierţi de coajă, şi după ce se răceau, îi dădea pe răzătoarea mare. Îi amesteca bine cu patru sau cinci cepe tăiate în rondele şi călite în ulei. Peste acest amestec se punea mult piper negru şi câteodată boia. Cu aceste umpluturi, de varză călită, brânzeturi, cartofi, Buna prepara şi plăcinte pe care le cocea în tigaie, în ulei. În zilele reci de iarnă, când veneam înfrigurată de la săniuş, găseam mereu pe marginea sobei, ţinute la cald, plăcinte din acestea.
Văcărăul
Am lăsat la urmă văcărăul, care era un fel de pâinişoară rotundă, făcută din aluatul care se rădea de pe covata în care se frământa aluatul de pâine. Covata se rădea după ce erau croite toate pâinile şi puse la dospit. De aceea, de multe ori, aluatul obţinut era mai tare, căci începea să se usuce deja. Pupul, pâinişoara obţinută nu era mare, dar după coacere, era mult mai tare decât pâinea şi avea o coajă tare bine rumenită. Era bun numai dacă îl înmuiai în lapte cald cu miere sau în caveiul de cicoare al Bunei.
OTILIA ŢEPOSU
MOLDOVA
Reţetele sărăciei
N-am prea murit de foame în timpul comunismului, că doar ne învăţaseră vremurile să ne "descurcăm", care şi cum putea... Ce-i drept, toate alimentele de bază erau pe cartelă (pâinea, zahărul, făina şi uleiul), dar fiecare familie - cel puţin cele pe care le ştiam eu - avea în casă un congelator ticsit cu de-ale gurii, pentru "zile negre". Noroc că aveam "reţele de aprovizionare" care funcţionau perfect: Nea' Sandu, şofer la Avicola, ne aducea din când în când câte-o găină grasă şi ouă cât pumnul, cu două gălbenuşuri, de nici nu încăpeau în suportul special din frigiderul Zil. Unchiul Gigi, fratele tatei, pensionat de tânăr pe caz de boală din cauza unui infarct, mergea toată ziua la pescuit şi ne aducea peşte din belşug. Nu-mi mai amintesc ce "pilă" aveau ai mei la Abator, dar ştiu că săptămânal primeam pe şest câte-o sacoşă cu fel de fel de "bunătăţi": câte-un kil de carne de porc, un baton de parizer de-ăla gros şi bun, crenvurşti şi alte specialităţi. Făina şi mălaiul le luam de la bunici, de la ţară, iar pentru lactate şi alte "fineţuri" (ciocolată Kandia, cafea, măsline, banane sau portocale), care se primeau destul de rar la Alimentara, stăteam şi noi la coadă, ca tot omul. (Apropo: vă mai amintiţi scăunelele pliante de stat la coadă? Ha, ha!) Dar cum uneori şi "rezervele strategice" se terminau, când efectiv nu mai avea ce să ne pună pe masă, mama era obligată să improvizeze fel de fel de bucate, ca să ne astâmpere foamea. Şi avea experienţă, sărmana, că doar trecuse - copil fiind - prin foametea din timpul celui de-al Doilea Război Mondial!
De peşte ne săturaserăm, că doar trăiam pe malul Dunării, la Galaţi! O tachinam pe mama, cu soră-mea, când ne întreba ce să ne mai gătească din peşte: "Fă-ne compot sau tort de crap!" - şi râdeam ca proştii. Şi atunci mama scotea din sertar o "reţetă săracă", de iarnă, când Dunărea îngheţa bocnă şi nu se mai putea pescui, de care şi acum mi-e dor! Borş cu hering afumat la conservă!
Se lua: un morcov, un pătrunjel, un ardei gras, o ţelină mică, o ceapă, o lingură de orez, 1 l borş de putină, sare, piper, două conserve de hering afumat în ulei, şi o legătură de leuştean. Se desfăceau conservele de peşte, li se scurgea uleiul într-o tigaie, în care se căleau legumele tăiate mărunt. Se puneau apoi legumele la fiert într-o oală cu apă şi se adăuga orezul. Când orezul era fiert, se acrea cu borş (după gust), se punea şi peştele din conserve, se mai dădea într-un clocot, iar la final se adăuga leuşteanul tăiat mărunt. E un de-li-ciu, credeţi-mă pe cuvânt! (Ţin minte conservele - erau rotunde, mari, cu etichetă galbenă, pe care scria: Hering afumat în ulei. Nu ştiu dacă se mai fabrică, dar pot fi înlocuite cu conserve de Şprot afumat în ulei.)
Într-o iarnă, după sărbători, cam pe la vremea asta, după ce ne ghiftuiserăm cu bunătăţi de Crăciun, Revelion şi Sfântul Ion (de onomastica mamei), ne-am trezit cu congelatorul gol. Panică! Cum lumea se punea greu în mişcare şi "reţeaua" nu funcţiona încă, mama a fost nevoită să-şi aducă aminte de reţetele copilăriei. "Meniul" n-a fost chiar pe placul nostru, dar ne-a scos din nevoi.
Tomocei
Într-o oală, se pun la fiert doi litri de apă şi 100 g de zahăr. Separat, într-un castron, se pune 1/2 kg de făină albă şi un praf de sare, care se stropeşte din când în când cu apă şi se amestecă încontinuu, până se formează cocoloaşe mici, cât bobul de mazăre ori de piper. Întregul conţinut (inclusiv făina rămasă) se presară - puţin câte puţin - în apa care fierbe, în timp ce se amestecă energic cu un tel. Se lasă la fiert circa 10 minute, apoi se stinge focul. Se mănâncă dimineaţa, la micul dejun. (Cine stătea noaptea la rând, putea folosi lapte în loc de apă!)
Balmuş
Într-un castron, se pune un pumn de făină albă şi un praf de sare, care se amestecă cu un pahar de apă, până se obţine consistenţa unui terci subţire. Într-o tigaie cu puţin ulei se puneau 3-4 felii de ceapă, care se prăjeau puţin, cât să se "stingă" uleiul. Ceapa se arunca, iar în uleiul încins se punea terciul de făină, care se amesteca încontinuu, până se îngroşa ca o ciulama. Se condimenta după gust şi se mânca cu mămăligă şi cu varză murată.
Nu ştiu cine are curiozitatea să-ncerce aceste reţete, mai ales acum, când supermarketurile gem de atâta mâncare... Dar să nu uităm că acum trei decenii "luptam" pentru fiecare îmbucătură! Îmi amintesc de o întâmplare cu mamaia Mitriţa, care azi pare incredibilă. Ea adora măslinele. Când nu s-au mai găsit la Alimentara şi făceam rost "pe sub mână" de câteva sute de grame, i le duceam pe toate, ştiind cât de mult îi plac. Odată, când am vizitat-o, am găsit-o la masă. Avea în faţă o mămăligă aburindă, un castronaş cu mujdei de usturoi şi... trei măsline! Şi le drămuia, să-i ajungă cât mai multă vreme. Muşca din măslină câte-o bucăţică mică, doar cât să-i simtă gustul, apoi băga în gură câte un boţ de mămăligă înmuiat în mujdei. "Doamni, tari buni mai sânt! Nu m-aş sătura nişiodatî!"
Demult, când fiul meu avea vreo 8-9 ani, pentru că era foarte sclifosit şi nu prea mânca ce-i puneam în farfurie, i-am povestit câte ceva din vremurile de restrişte ale comunismului. Vizibil impresionat, a început să plângă. "Aşa de rău o duceaţi? Nici mâncare, nici desene animate, nici calculator? Tati, ce copilărie nefericită ai avut! Mi-e tare milă de tine!" Degeaba i-am spus că, în ciuda lipsurilor, am avut o copilărie ca-n poveşti... Cine să mă-nţeleagă?
FLORENTIN POPA
Chisăliţa
Mirosul are pentru mine cel mai puternic efect de transportare între realităţi. Nările îmi palpită la adierea unui parfum cunoscut sau atunci când adulmecă o frunză de nuc strivită între degete, ori când simt aburul unei mâncări... Şi-ndată sunt în capsula timpului. Amintirile nu sunt trăite ca filme pe care le-am mai văzut, ci ca momente care atunci se întâmplă din nou. De parcă am trecut dintr-o viaţă în altă viaţă, tot a mea, care se desfăşoară paralel. Dar nu în toate cazurile, nu cu toate amintirile şi cu toate mirosurile. Numai cu acelea care s-au impregnat în memoria mea cu o emoţie puternică.
Bunăoară, dacă aş avea acum în faţă o porţie de chisăliţă, aş avea o întâmplare grozavă de povestit. N-am. Nu mai face nimeni azi chisăliţă. Cel puţin, eu n-am mai întâlnit, de multă vreme, pe nimeni care să prepare o aşa delicatesă. O făcea bunica mea dinspre mamă, ca desert pentru noi, nepoţii. Dar oare ştiţi ce e chisăliţa? Pe scurt, este o mâncare a săracului, dar deosebit de gustoasă. Cam ce-a fost la început pizza pentru italieni, aşa şi chisăliţa pentru moldoveni. Şi mai sănătoasă, căci nu conţine carne. Mă rog, nu atunci când fructele au fost ferite de viermi.
Chisăliţa este de vară şi de iarnă. Prima se face din vişine sau cireşe. Preferata mea este din cireşe amare. Veneam de pe dealuri, unde păşteam vacile bunicii, cu sânul plin de cireşe. Când mă vedea bunica, mă întreba: "Iar vrei chisăliţă?". "Da, şi repede, bunico". Se amuza. Păţea cu chisăliţa ca şi cu poveştile pe care ni le spunea când eram mici. Degeaba ştia ea zeci de poveşti frumoase, unele învăţate, altele inventate de ea însăşi, că noi tot pe cea cu Păcală vroiam să ne-o spună, seară de seară, înainte de culcare. Aşa şi cu chisăliţa la vremea cireşelor. Nu ne mai trebuia nimic altceva.
Ei, dar cum se prepară bunătatea asta? Se fierb fructele proaspete, cu un adaos de zahăr cam cât te lasă inima. Când e aproape gata fiertura, se adaugă un pumn, doi, de mălai, la o oală de cireşe în zeamă şi se amestecă atent, cu o lingură de lemn, la foc moderat, până când se obţine un sos gros. Opriţi focul înainte de a face mămăligă cu cireşe. Şi mare băgare de seamă, să nu se zdrobească fructele, dacă le fierbeţi la foc prea iute, că-şi pierde mâncarea din savoare. Şi-apoi se înfulecă, dar nu ca pe un desert exotic, ci ca pe o masă serioasă, cu o bucată de mămăligă rece alături. Credeţi-mă, e delicioasă!
Chisăliţa de iarnă e niţel mai pretenţioasă, în fazele pregătitoare. Întâi trebuie selectate fructele: mere, pere, prune şi coarne, care se lasă la uscat lent, într-o cameră rece şi întunecată, dar lipsită de umezeală. Dacă vreţi să faceţi totul ca la carte, mai bine le deshidrataţi într-un cuptor cu lemne, bine încins, din care scoateţi jarul. Le puneţi acolo, în tăvi mari, pentru un timp pe care îl ştiu numai ţăranii amatori de astfel de scofeturi. Apoi le depozitaţi în vase mari de lut, închise bine la gură. Şi când dă prima zăpadă, deodată cu începutul Postului Crăciunului, sunt de mare folos la casa omului, căci înlocuiesc un prânz. Se fierb bine, cu zahăr şi mălai, ca şi la chisăliţa de vară. Iar când mâncarea se răceşte, se vor bate calicii la gura voastră.
La vremea cireşelor amare, cred că o să-mi fac eu însumi o chisăliţă. În amintirea bunicii.
CLAUDIU TÂRZIU
OLTENIA
"Coi de berbec"
În prima copilărie, de cum se făcea vară, nu rămâneam singur acasă niciodată. Plecam cu bunicii Ilie şi Torica sus pe deal, pe Ruşchi, pe Dosul Ierului, pe Strâmba sau pe Piscul Danciului. Chemau destui oameni la lucru, mai ales la cositul ovăzului şi secarei, la săparea viei şi la culesul prunelor. Moşul Ilie avea grijă să ducă pe dealuri, toamna târziu, multe care cu băligar... Reuşea în fiecare an să facă roade bune şi pe huma cleioasă a... Sudoamelui. Cine venea la muncă ştia că la Al lui Curelea, cum îl numea satul, se bea bine şi se mânca pe săturate. Iar după masă, pe când fiecare se odihnea la umbră, bunica pregătea "mâncarea bărbaţilor" - o pastă din miez de mălai cum n-am mai gustat niciodată, numită simplu şi ţărăneşte: "Coi de berbec". Din mămăliga rămasă, bătrâna aduna miezul la un loc, îl înghesuia într-o cârpă curată, albă, adusă în acest scop de acasă. Strângea colţurile într-un nod, apoi se ducea la car şi începea să lovească legătura când pe roţi, când pe proţap. Lovea cu toată puterea, de răsuna pădurea. Când obosea, îi ceream şi noi, copiii, rândul la bătut. Chinul se merita! Mămăliga zdrobită era o minune! După ce îl încerca cât e de tare, bunica ne dădea tuturor câte o felie. Îl tăia cu cuţitul ca pe pâine. Mulţi spuneau că mălaiul bătut de roata carului este cel mai bun desert ţărănesc. Din priceperile gospodăreşti ale bunicii, îmi mai amintesc şi de gustoasa ciorbă de urzici cu şoric. În toiul iernii, alegea foi de şoric subţire, de pe burta porcului, pe care-l topea şi-l băga la păstrat în garniţa cu untură. Primăvara, când dădeau urzicile, măicuţa făcea tradiţionala ciorbă de urzici, căreia îi adăuga feliuţe mici de şoric şi o dregea cu ou de raţă... Să ne fi împietrit cineva în faţa farfuriei, plină ochi cu minunea aceea de zeamă fierbinte, am fi fost fericiţi!
ION LONGIN POPESCU